رئیس انجمن صنفی دفاتر سفر تهران وضعیت سفر را ارزیابی کرد؛
افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران با ارزیابی وضعیت سفر گردشگران خارجی به ایران، به اثرگذاری نرخ ارز و بلیت هواپیما در سفرهای خارجی و داخلی اشاره کرد و گفت: سفر به کالایی لوکس تبدیل شده که مصرفکننده آن قشر متمول است. از سویی، وقتی مردم بودجه پرداخت یکجای هزینه سفر را ندارند، به سفر اقساطی رو میآورند. میل به این سفرها بیشتر شده و آژانسهای مسافرتی متعاقب این تقاضا، این بسته سفر را طراحی کردهاند.
امیر پویان رفیعی شاد در آستانه آغاز سفرهای نوروزی، در ارزیابی وضعیت موجود سفرهای خارجی، ورودی و داخلی گفت: درباره سفر گردشگران خارجی به ایران، شرایط خیلی خوب نیست؛ کشورهای دیگر روی موضوع ایرانهراسی خیلی کار میکنند، مخصوصاً کشورهای اروپایی و مشخصا ایتالیا و آلمان. البته مقداری وضعیت در کشورهایی مثل اسپانیا بهتر است، ولی در کل، شرایط در گردشگری ورودی مناسب نیست و باید ببینیم در ادامه چه پیش میآید.
او درباره ایدئولوژی مقابله با ایرانهراسی، اظهار کرد: با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمیشود؛ طبیعتاً در اینکه تعداد متقاضی برای سفر به ایران خیلی زیاد است شکی نداریم ولی تا مادامی که دولتهای اروپایی از این استراتژی و تفکرات ضد ایرانی دست برندارند، فکر نمیکنم تعییری در شرایط سفر گردشگران خارجی داشته باشیم، چون لازم است تکلیف بیمهنامههای سفر و پروازهای مستقیم بینالمللی روشن شود. پرواز غیرمستقیم به هر حال یکی از چالشهاست و سفر به ایران را سخت میکند، تا مادامی که برای این اتفاقات راهحلی نداشته باشیم خیلی نمیتوان انتظار تغییر وضعیت داشت.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران ادامه داد: چالش پرواز در سفرهای داخلی هم وجود دارد. با آنکه میگویند افزایش قیمت در بلیت پروازها رخ نداده است اما با افزایش نرخ مجدد مواجهیم. آنها میگویند افزایشی در قیمت بلیت پروازها رخ نداده است اما آنچه سیستم فروش بلیت به ما نشان میدهد این است که قیمت بلیت پروازها در مسیرهای داخلی تغییر کرده و افزایش داشته است.
رفیعی شاد افزود: البته که قیمتهای روزهای تعطیل را نمیتوانیم ملاک قرار دهیم، ولی در مجموع با چالش جدی در پرواز مواجهیم؛ سوای موضوع قیمت، تعداد هواپیماها هم کم است و در تهیه بلیت برای گردشگران خارجی که این مدت به ایران سفر کردهاند و البته جزو کشورهای سودآور نیستند، دچار چالش هستیم. حتی برای شیراز و کرمان خیلی سخت بلیت هواپیما پیدا میشود و گاهی هم اصلا پیدا نمیشود و فوقالعاده ما را به زحمت میاندازند.
او ادامه داد: میزان عرضه و تقاضا در صندلی پرواز همخوانی ندارد. مادامی که بحث رقابت نباشد نمیتوانیم در صنعت هواپیمایی درباره دلایل این اتفاق صحبت کنیم. درنظر بگیرید هواپیمایی عراقی، کشور همسایه ما را که ۷۰ فروند هواپیما دارد، شرکت هواپیمایی ایران (ایران ایر) چه تعداد هواپیمای عملیاتی در اختیار دارد؟ این دو کشور از نظر سابقه هوانوردی اصلا قابل قیاس نیستند، اما دقت کنید که اینجا بحث هواپیمایی امارات، قطر یا ترکیه نیست که ما در مقابل آنها اصلا حرفی برای گفتن نداریم. البته که میدانیم بخش عمده این مسأله به تحریمها برمیگردد اما معتقدم برای بخشهای دیگر باید خیلی وقت پیش فکری میشد تا با این چالش مواجه نشویم. عمر ناوگان هواپیمایی ما بسیار بالاست، هواپیماها بسیار فرسوده هستند و کارایی زیادی ندارند و نهایتا با این شرایط مواجه میشویم که صندلی هواپیما کمیاب است و سفر با آن گران تمام میشود.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران درباره وضعیت استقبال از سفرهای نوروزی نیز به قیمت ارز و بلیت ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره کرد و افزود: وقتی قیمت کالا و خدمات افزایش مییابد سفر از آن ماهیت تأمین نیاز جسم و روح و آرامش ذهنی خارج شده و به کالایی لوکس تبدیل میشود. طبیعتا با این دلار ۹۰ هزار تومانی و هتلی که اقامت در آن شبی ۲۰۰ دلار هزینه دارد، فقط قشری که متمول است و بضاعت مالی دارد میتواند سفر برود. او اضافه کرد: این وضعیت فقط شامل سفرهای خارجی نمیشود، سفرهای داخلی را هم دربرمیگیرد؛ درنظر بگیرید یک خانواده چهار پنج نفره برای یک سفر قشم و کیش با بلیت پرواز هفت میلیون تومانی، چقدر باید هزینه کند؟ درآمد این خانواده چقدر است که آن را برای سفر کوتاه خرج کند؟ هزینه سفر که صرفا بلیت حمل و نقل و اقامت نیست، هزینههای دیگر مثل خوراک و خرید هم باید درنظر گرفت.
رفیعی شاد در ادامه گفت: در سنوات گذشته وقتی وارد ماه بهمن میشدیم در واقع بازار کار عید آغاز شده بود، ولی امسال در ماه بهمن، شاهد آن شور و هیجان گذشته نبودیم و در تقاضا برای سفر فاصله معناداری با گذشته داریم.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران درباره سفرهای اقساطی که به بسته خدمات بسیاری از دفاتر خدمات مسافرتی اضافه شده است، با اشاره به افزایش میل به سفرهای اقساطی، توضیح داد: طبیعتا شرایطی که تشریح شد روی شیوه کار تاثیرگذار است. وقتی مردم بودجه پرداخت یکجای هزینه سفر را ندارند، به سفر اقساطی رو میآورند. البته باید نکاتی را هنگام خرید اقساطی سفر مورد توجه قرار داد؛ نسبت به میزان سود اقساطی که گرفته میشود دقت شود و مسافر در نظر داشته باشد به جهت خرید اقساط، قدرت انتخاب خود را از دست ندهد.
جلال تهرانی:
به ضرر و زیان مالی در تئاتر عادت کردهام
جلال تهرانی کارگردان نمایش «بونکر دوم-شکارچی و قطار» که روزهای پایانی اجرایش را پشت سر میگذراند، عنوان کرد اولویتش در انتخاب سالن اجرا اقتصادی نیست و به ضرر و زیان مالی در تئاتر عادت دارد.
جلال تهرانی نویسنده و کارگردان نمایش «بونکر دوم - شکارچی و قطار» که از ۱۰ دی در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر اجراهای عمومی خود را آغاز کرده است با اشاره به همزمانی تمرینهای ۲ نمایش «بونکر» و «بونکر دوم- شکارچی و قطار» گفت: تمرین این هر ۲ تئاتر تقریباً همزمان شروع شد. «بونکر»، اوایل اردیبهشت و «بونکر دوم» اواخر اردیبهشت امسال تمرینات خود را آغاز کردند.
وی درباره چالشهای اقتصادی و تولید یک اثر نمایشی در کسوت یک کارگردان حرفهای بیان کرد: تئاترهای من همیشه با هزینه شخصی خودم تمرین و اجرا شدهاند. حامی یا تهیهکننده اعم از دولتی یا خصوصی نداشتهام. همیشه به همه سالنها هم بیست تا سی درصد از فروش را بهعنوان اجاره سالن پرداخت کردهام. کارگردان «بونکر دوم- شکارچی و قطار» درباره تغییر سالن اجرا از «بونکر» در تماشاخانه خصوصی لبخند به مجموعه تئاترشهر برای اجرای «بونکر دوم - شکارچی و قطار»، عنوان کرد: چالشی در تماشاخانه لبخند نداشتم. معمولاً سالن را در تناسب با شکل و بافت پروژه انتخاب میکنم.
تهرانی در ادامه درباره انتخاب تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر بهجای سالنهایی با ظرفیت بیشتر تماشاگر عنوان کرد: به ضرر و زیان مالی در تئاتر عادت دارم. اولویتم در انتخاب سالن اقتصادی نیست. این اجرا هم قرار نبود در سالن قشقایی باقی بماند. گفتند در این سالن شروع کنیم و احتمالاً بعد از جشنواره و حتماً در سال جدید به هر سالن دیگری که مناسبتر بود برویم. خوردیم به تغییر مدیران و تداخل برنامهها و خلاصه که اینطوری شد.
وی افزود: البته ناراضی نیستم. قشقایی سالن گرم و خوبی است. اجراهای خوبی داشتیم و با همکاران تئاترشهر هم فضای خوب و همدلانهای داریم. تا اینجا که همه چیز با آرامش و همراهی پیش میرود. چیزی شبیه فضای «بونکر دوم»؛ باز هم پولدار نشدیم ولی حال و هوای خوب و بیتنش و بیحاشیهای داریم. حالا هم که به آخرین اجراها نزدیک میشویم.
این کارگردان تئاتر درباره ارزیابی اش از وضعیت تولید تئاتر در شرایط فعلی تصریح کرد: مشکلات تولید تئاتر هم مثل هر جریان دیگری، پیش از اینکه اقتصادی باشد، فرهنگی است. وقتی اهالی تئاتر با اولویتهایی غیر از خود تئاتر، کار کنند، اوضاع اینطوری میشود. وی در پایان در مورد مراحل شکلگیری ایده و نگارش «بونکر» و «بونکر دوم» افزود: بونکر چند سال قبل نوشته شد. سال گذشته در حین نگارش نمایشنامهای متوجه شدم که میتواند ادامه «بونکر» باشد و « بونکر دوم» شکل گرفت. بعد هم «بونکر سوم» را شروع کردم که سهگانه باشد. نمایش «بونکر دوم - شکارچی و قطار» به نویسندگی و کارگردانی جلال تهرانی در شبهای پایانی اجرای خود به سر میبرد. گلچهره سجادیه، بهنوش طباطبایی، مهدی نصرتی بازیگران این اثر نمایشی هستند. علاقهمندان برای تهیه بلیت میتوانند به سایت تیوال مراجعه کنند.