سیاست
پربازدیدترین شبکه اجتماعی در ایران «اینستاگرام» است؛ اما جالب اینکه تنها کشوری هستیم که این شبکه مجازی در آن تا این اندازه محبوبیت دارد؛ آن هم درحالیکه محبوبترین و پربازدیدترین شبکهاجتماعی در جهان و آسیا، «فیسبوک» گزارش شده است. بررسی وضعیت شبکههای اجتماعی در سراسر جهان نشان میدهد اینستاگرام، محبوبترین شبکه اجتماعی در ایران است و بهدلیل جذابیتهای بصری و امکاناتی که بهطور مستمر به روز میشود، توانسته جایگاه بسیار خوبی در کشور ما پیدا کند. این در حالی است که شبکه اجتماعی مورد استفاده بیشتر کشورهای آسیایی و سایر کشورهای جهان فیسبوک به شمار میرود. البته دلایل متعددی برای محبوبیت زیاد این پلتفرم در ایران بیان شده که در این گزارش، برخی از مهمترین آنها مورد بررسی قرار گرفته است. با وجود اینکه امکانات اینستاگرام ازجمله پخش زنده و استوری مورد توجه بسیاری از مخاطبان جهانی قرار گرفته، اما همچنان ناتوانی در آپلود ویدئوهای بلند، از مشکلات این شبکه اجتماعی به شمار میرود؛ مشکلی که با اضافهشدن قابلیت IGTV در سال ۲۰۱۸ تا حد زیادی برطرف شد، اما همچنان در انتشار ویدئوهای طولانی و غیرزنده در اینستاگرام برای کاربران، مشکلاتی گزارش میشود. اینستاگرام در ایران همانند اکثر شبکههای اجتماعی خارجی دیگر همچون فیسبوک، ایکس و یوتیوب فیلتر است؛ البته این شبکه تا ۱۰ دی ماه سال ۱۳۹۶ باز بود و در ناآرامیهای آن سال تنها ۴ روز مسدود و از ۱۴ دی رفع فیلتر شد و بسیاری از کسبوکارها و فعالیتهای فرهنگی بهویژه در مقطع همهگیری کرونا در آن فعال شدند. با التهابات سال ۱۴۰۱، اینستاگرام مجددا فیلتر شد؛ فیلترینگی که این کسبوکارها تصور میکردند با بازگشت آرامش رفع میشود و فعالیت خود را از سر میگیرند؛ اما تاکنون این انتظار برآورده نشده است. بهطور کلی، موضوع فیلترینگ اینستاگرام بهدلایل مختلف نه فقط در ایران بلکه در کشورهای دیگری همچون هنگکنگ، روسیه و چین نیز اعمال شده و این محدودیت بهدلیل موارد مختلف مانند مشکلات سیاسی چین و روسیه با آمریکا بهعنوان متولی اصلی اینستاگرام و نیز مسائل داخلی بوده است. فیسبوک با اختلاف، پرکاربردترین رسانه اجتماعی دنیا محسوب میشود و تنها در ایران بالاترین استفاده از شبکه اجتماعی به اینستاگرام تعلق دارد. ونزوئلا برجستهترین استفادهکننده «یوتیوب» و «ویکونتکت» (Vkontakte)، شبکه اجتماعی پرکاربرد در روسیه مشخص شده است. در مورد سنجش میزان استفاده شبکههای اجتماعی مختلف در قاره آسیا فیسبوک با اختلاف زیاد در صدر قرار دارد. یوتیوب و توییتر در جایگاه دوم و سوم پراستفادهکنندگان شبکه اجتماعی در آسیا هستند و اینستاگرام که محبوبیت و استفاده زیادی در ایران دارد، با ۶.۷۵ درصد جایگاه چهارم را بهخود اختصاص داده است.