روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ دوشنبه ۲۹ بهمن - شماره 4778

کارآفرینی اجتماعی


 مهرابه علوی -‑کارآفرینی اجتماعی یکی از زمینه‌‌های مهم حل مسائل اجتماعی و اقتصادی کشور است؛ با این حال، کارآفرینی اجتماعی، به‌دلیل وجود چالش‌هایی پیش‌روی آن، هنوز در ایجاد تحولات مطلوب در کشور چندان موفق نبوده است.
کارآفرینی اجتماعی عملی است که کارآفرین اجتماعی انجام می‌دهد. کارآفرین اجتماعی فردی است که یک مشکل اجتماعی را تشخیص می‌دهد و از مفاهیم کارآفرینی برای سازماندهی، ایجاد و مدیریت سرمایه برای ایجاد تغییر استفاده می‌کند. در حالی‌که کارآفرینان تجاری معمولاً به بررسی بازدهی و سود بازگشتی می‌پردازند، کارآفرینان اجتماعی معمولاً گروه‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی ایجاد می‌کنند. کارآفرین اجتماعی به حل مشکلی می‌پردازد که واقعاً مشکل جامعه است و برای حل آن تقاضایی وجود دارد. قرار است برای حل مشکل محصولی تولید شود. این محصول می‌تواند خدمات اجتماعی باشد یا یک محصول تولیدی مثل سلول‌های خورشیدی (مثال استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر). محصول هر چیزی که هست باید بازاری داشته باشد و حداقل بخشی از جامعه علاقه‌مند به استفاده از آن باشند و علاقه‌ای برای پرداخت هزینه‌های محصول وجود داشته باشد؛ قرار نیست کارآفرین اجتماعی علاقه‌ای نشان دهد و محصولی تولید کند که واقعاً مورد نیاز جامعه نیست.باید دقت شود که کارآفرینی اجتماعی مجموعه بدون درآمد و یاگردش مالی نیست بلکه سودآوری ودرآمد بارویکرد ونگاه اجتماعی ورسالت وظیفه انسانی داردودغدغه حل مشکلی یا ارائه خدمتی بر اساس رویکرد اجتماعی وجود دارد
گاهی اوقات، شرکت های اجتماعی سودآور ممکن است برای حمایت از اهداف اجتماعی یا فرهنگی سازمان تأسیس شوند، اما نه به عنوان یک هدف.  به عنوان مثال، سازمانی که هدفش تامین مسکن و اشتغال برای بی خانمان ها است، ممکن است یک رستوران راه اندازی کند، هم برای جمع آوری پول و هم برای ایجاد اشتغال برای بی خانمان ها.
کارآفرینان اجتماعی، افرادی هستند که راه حل های نوآورانه ای برای مبرم ترین مشکلات اجتماعی جامعه دارند. آنها جاه طلب و پیگیر هستند و به مسائل اجتماعی عمده رسیدگی می کنند و ایده های جدیدی را برای تغییرات گسترده ارائه می دهند.
کارآفرینان اجتماعی به جای واگذاری نیازهای اجتماعی به دولت یا بخش‌های تجاری، آنچه را که کار نمی‌کند پیدا می‌کنند و با تغییر سیستم، گسترش راه‌حل و متقاعد کردن کل جوامع برای انجام جهش‌های جدید، مشکل را حل می‌کنند.
کارآفرینان اجتماعی اغلب به نظر می رسد که تسخیر ایده های خود هستند و زندگی خود را متعهد به تغییر در جهت رشته خود می کنند. آنها هم رویاگرا هستند و هم در موقه رویای رویی یا مشکلات واقع‌گرا و بیش از هر چیز نگران اجرای عملی دیدگاه خود هستند.
هر کارآفرین اجتماعی، ایده‌هایی را ارائه می‌کند که کاربرپسند، قابل درک و اخلاقی هستند، به عبارت دیگر، هر کارآفرین اجتماعی پیشرو، جذب کننده انبوه تغییر دهندگان محلی است، الگویی که ثابت می کند شهروندانی که اشتیاق خود را به عمل هدایت کنند، تقریباً هر کاری را می توانند انجام دهند.
کارآفرینان اجتماعی در ایران به دنبال ایجاد راه حل های پایدار برای مشکلات اجتماعی و زیست محیطی و در عین حال سودآوری هستند. این کارآفرینان تمایل به ایجاد تغییرات مثبت و کمک به بهبود جامعه دارند.
ایران کشوری است که با چالش های اجتماعی و زیست محیطی زیادی از جمله نرخ بالای بیکاری، آلودگی هوا و دسترسی محدود به مراقبت های بهداشتی و آموزش مواجه است. در پاسخ، کارآفرینان اجتماعی در ایران از رویکردهای نوآورانه برای مقابله با این چالش ها و ایجاد تأثیر مثبت استفاده می کنند.
اولین قدم در کارآفرینی اجتماعی، شناسایی مشکلی است که به حل آن علاقه دارید. در مورد مسائل اجتماعی و زیست محیطی در ایران تحقیق کنید و یکی را انتخاب کنید که مورد توجه شما باشد.
کارآفرینان اجتماعی باید یک موضوع اجتماعی را شناسایی کنند که به آن علاقه دارند و مایلند از طریق کسب و کار خود به آن بپردازند. برای درک وسعت موضوع، علل آن و راه حل های احتمالی تحقیق انجام دهید. مخاطبان هدف و ذینفعان بالقوه شرکت اجتماعی را شناسایی کنید.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه