نامه عوامل «خدای جنگ» در آستانه اختتامیه؛
سیمرغ ویژه را نپذیرفتیم
عوامل فیلم «خدای جنگ» با انتشار متنی در آستانه اختتامیه جشنواره فیلم فجر، مدعی شد که سیمرغ ویژه را قبول نکرده است.
روابطعمومی پروژه در این متن که در اختیار رسانه ها گذاشت با احترام به نظر هیات داوران نوشت:« پس از تماسی که از سمت جشنواره فیلم فجر با عوامل فیلم سینمایی «خدای جنگ» مبنی بر حضور در مراسم اختتامیه جهت دریافت سیمرغ ویژه گرفته شد، عوامل این فیلم سینمایی با انتشار متنی این جایزه را نپذیرفتند.
متن نامه به شرح زیر است:
«به نام خدا
آنچه در جریان اعلام نامزدهای جشنواره چهل و سوم فیلم فجر روی داد، موجب حیرت بسیاری از علاقمندان سینما و فعالان رسانهای شد.
مخاطبان مردمی و خبرنگاران از طیفهای مختلف که در این ایام به تماشای فیلمهای حاضر در این دوره از جشنواره نشستند، عدم نامزدی «خدای جنگ» در رشتههای مختلف را سوال برانگیز تلقی کردهاند.
به نظر میرسد دبیر و هیات داوران در پی آن بودند که در تاریخچه ادوار جشنواره، نامی از «خدای جنگ» حتی در میان نامزدها نباشد. این تلاش با استقبال مخاطبان سینما ناکام مانده و خواهد ماند.
پس از این برخورد ناصحیح، عوامل جشنواره طی تماسی با دست اندرکاران فیلم اعلام کردند که بنا دارند سیمرغ ویژهای را به «خدای جنگ» اختصاص دهند و خواستار حضور عوامل فیلم در اختتامیه شدند.
اما با احترام به تصمیم هیات داوران و دبیر، فیلمی که در هیچ رشتهای جز جلوههای بصری نامزد نشده، طبعا نمیتواند بهترین فیلم دبیر، یا بهترین فیلم از نگاه ملی یا عناوین دیگر باشد. این سیمرغ را هم ذیل همان تقسیم بندی که در جریان نامزدی آثار اتفاق افتاد، تقسیم کنید.
عوامل فیلم «خدای جنگ»»
بهرام عظیمی:
هیات انتخاب، انیمیشنها را ندیده در فجر میپذیرد
کارگردان پویانمایی و انیماتور گفت: هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر سال گذشته همه فیلمهای بخش مسابقه را دید؛ اما انیمیشنها را ندید و همه انیمیشنهایی که ثبتنام کرده بودند، در جشنواره پذیرفته شدند.
بهرام عظیمی درباره مواجهه هیات انتخاب با انیمیشنها در جشنواره گفت: از سال ۹۱ مجموعه سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به انیمیشن بهای خاصی دادند؛ سال گذشته هیات انتخاب همه فیلمهای بخش مسابقه را دید و بررسی کرد اما انیمیشنها را ندید و همه انیمیشنهایی که ثبتنام کرده بودند، در جشنواره پذیرفته شدند؛ هر سال همین منوال است.
این کارگردان با اشاره به اینکه انیمیشنها راحت مجوز میگیرند، گفت: وقتی کسی میخواهد برای فیلمنامه انیمیشن مجوز بگیرد، با هر شکلی که باشد مجوز میگیرد؛ چون میخواهند به این صنعت کمک کنند، راحت مجوز میدهند. خیلی از انیمیشینهای جشنواره ظاهرا انیمیشین است اما در واقع انیمیشن نیست.
کارگردان انیمیشنهای «بابابرقی» گفت: همه کسانی که در جشنواره فیلم دارند، معترض هستند. خیلیهایشان درست میگویند اما حرف عدهای هم درست نیست؛ چون میخواهند بد بودن فیلمهایشان را بپوشانند.
وی ادامه داد: چقدر فیلمهای بدی دیدیم که تهیهکننده و کارگردان شلوغ کردند و گفتند زمان نمایش فیلم ما بد بوده؛ خیلیها باید کلاهشان را بالا بیاندازند که فیلمشان در جشنواره اکران شده است. عظیمی افزود: در این ۱۰ تا ۱۲ سال، انمیشین سینمایی کم داشتیم. در همان سال که ۸ انیمیشن در جشنواره شرکت کرده بود، فقط ۲ اثر واقعا انیمیشن قابل قبول بود.
این کارگردان با اشاره به اینکه حضور انیمیشنها در فجر مهم است، گفت: سازندگان انیمیشن معترضاند چرا در بخش اصلی داوری نمیشوند که اعتراض درستی است؛ دیدهشدن انیمیشینها در فجر مهم است. انیمیشینها مهم هستند و تنها آثاری که همه دوست دارند و با حال خوب تماشا میکنند، انیمیشن است.
عظیمی با بیان اینکه خیرخواهی برای انیمیشنها بیشتر از آثار سینمایی است، گفت: انیمیشن برای مملکت یک افتخار است؛ برعکس رقابتی که در سینمای بلند هست و شاید عدهای اصلا دوست نداشته باشند برای همکارانشان اتفاق خوبی بیفتد، در انیمیشن همه دوست دارند کار خوب و نتیجهبخش ببینند.
وی تشریح کرد: ما از هم حمایت میکنیم؛ چون میدانیم اگر یک انیمیشن امسال در اکران موفق شود، به نفع گروه دیگر است. اگر تهیهکنندهای بخواهد روی یک اثر سرمایه گذاری کند موفقیت دیگر انیمیشن ها مهم میشود و میتوان به آنها استناد و سرمایهگذار را راضی کرد.
کارگردان انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» با اشاره به اینکه مشکل ما اکنون کارگردانی است، توضیح داد: ۱۰ سال پیش آثار پویانمایی نهادهای مختلف اصولا خوب نبود، عدهای دور هم جمع میشدند و با هم انیمیشن بد میساختند اما اکنون نهادها کارهای قابل قبولی میسازند. بزرگترین مشکل ما در حال حاضر، کارگردانی است؛ کارگردان باید تکنیک بلد باشد. فیلمنامهها هم گاه خوب هستند.
وی درباره ممیزیهای «تهران ۱۵۰۰» گفت: این اثر با همه ممیزیهایی که برای آن اعمال شد، فیلمنامه خوبی داشت. فیلمنامه درباره ۱۱۲ سال بعد صحبت میکرد و ممیزی این طور بود که میگفتند ۱۱۲ سال دیگر وقتی دوربین نمای شهر را از بالا میگیرد، نباید همچنان شهر آلوده باشد و مشکل آلودگی هوا را داشته باشیم؛ میگفتند هوا باید تمیز باشد.
«نژا ۲» پرفروشترین فیلم تاریخ چین شد
«نژا ۲» رکورد فروش سینماهای چین را شکست و به پرفروش ترین فیلم چینی تاریخ بدل شد.
به گزارش ورایتی، «نژا ۲» رکورد پرفروشترین فیلم چینی را شکست و در صدر فروش در تاریخ سینماهای این کشور ایستاد. این انیمیشن بیش از ۶.۶ میلیارد یوان (۹۰۵ میلیون دلار) فروش کرده و به راحتی از رکورد فیلم حماسی جنگی «نبرد در دریاچه چانگجین» در سال ۲۰۲۱ که ۸۰۲ میلیون دلار فروخته بود، گذشته است. «گرگ های جنگنده ۲» در سال ۲۰۱۷ با فروش ۷۹۱ میلیون دلار و «سلام، مامان» محصول ۲۰۲۱ با فروش ۷۵۲ میلیون دلار اینک در ردههای بعدی جای دارند. «نژا ۲» که از ۲۹ ژانویه همزمان با جشنهای سال نو چینی اکران شد، مخاطبان را در سراسر کشور مجذوب خود کرد و سهم قابل توجهی در رکوردشکنی فروش تعطیلات داشت که با فروش ۱.۳ میلیارد دلاری ۱۸.۸ درصد نسبت به سال قبل بیشتر فروخته شد.
این انیمیشن هنوز دارد به فروش خود ادامه میدهد و با قطعیت به اولین فیلمی بدل میشود که در بازار چین به مرز یک میلیارد دلار میرسد. اگر این فیلم به این رکورد برسد میتواند فروش ۹۳۶.۷ میلیون دلاری «جنگ ستارگان: اپیزود هفتم - نیرو برمیخیزد» در آمریکای شمالی را هم پشت سر بگذارد و عنوان بزرگترین فروش یک فیلم در یک بازار در تاریخ را مال خود کند.
کیفر ساترلند بازیگر یک کمدی کریسمسی شد
کیفر ساترلند و ربل ویلسون در کمدی کریسمسی «تینسل تاون» بازی خواهند کرد.
به گزارش ورایتی، فیلم «تینسل تاون» که هم اکنون در شمال انگلستان و در استودیو «ورسا لیدز» در حال تولید است، با بازی کیفر ساترلند و ربل ویلسون ساخته میشود. در این فیلم ساترلند نقش بردلی مک، یک ستاره اکشن هالیوود را بازی میکند که خیلی مغرور است و وقتی تولید سریال اکشن وی به طور ناگهانی لغو میشود، نابود میشود. در حالی که کارش در آستانه سقوط است و او میترسد که دیگر در هالیوود جایی نداشته باشد، به انگلستان میرود، تا شاید بتواند در صحنه نمایش این کشور جایی برای خود پیدا کند، اما مدیر برنامههای او نقشه دیگری در سر دارد و وی را به دهکدهای کوچک و پر از برف میفرستد تا در فیلم عجیب «سیندرلا» بازی کند. همانطور که او در حال تمرین با گروهی رنگارنگ از افراد محلی عجیب و غریب است، شروع به کشف خودش میکند. فیلمنامه این فیلم را فریزر فلینتهام، آدام براون و پیر اشورث نوشتهاند و کارگردانی آن را کریس فاگین بر عهده خواهد داشت. از این فیلم به عنوان یک کمدی نشاطآور یاد شده که قرار است کریسمس سال آینده به سینما بیاید و انتظار میرود در رده فیلمهای کلاسیک کریسمسی جا بگیرد.
کیفر ساترلند ۵۸ ساله، بازیگر کانادایی است که بیش از همه برای ایفای نقش جک باوئر در سریال «۲۴» شناخته میشود و برای آن جایزه امی و گلدن گلوب را دریافت کرده است. وی سال ۲۰۲۲ بازیگر سریال ۸ اپیزودی «بانوی اول» بود و در نقش رئیس جمهور فرانکلین روزولت بازی کرد و سال ۲۰۲۳ هم صدای راوی مستندی درباره قاتل جان لنون شد.