صفحه اول
علی اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی، با حضور در بیستوسومین دوره آموزشی-تشکیلاتی «جهاد اکبر» اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاههای سراسر کشور در مشهد مقدس ضمن یادآوری فضایل زیارت امام معصوم، به تبیین مفهوم مقاومت از منظر مبانی فکری جمهوری اسلامی ایران پرداخت. احمدیان ضرورت برخورداری نخبگان از ادراک و تشخیص درست شرایط فعلی را یادآور شد و گفت: امروز ما درگیر بحث داغی درباره مقاومت هستیم. با این پرسشها مواجه شدهایم که فلسفه مقاومت چیست؟ از کجا شروع شده است؟ آیا مقاومت در این سی چهل سال اخیر و با حزب ا... لبنان و مقاومت فلسطین ایجاد شده یا یک جریان ریشهدار تاریخی است؟ رسالت مقاومت چیست و چگونه باقی میماند؟ او در ادامه افزود: برخی افراد گفتگو و مذاکره را در تقابل با استقامت قرار میدهند. این برداشت اشتباه است. با کفار هم میشود مذاکره کرد، اما با رعایت چه اصلی؟ بر مبنای اصل مقاومت میشود، مذاکره کرد. براساس مقاومت است که جهاد اصغر و جهاد اکبر معنا پیدا میکند، جهاد کبیر هم معنا پیدا میکند. «لا تطع الکافرین ... و کفی بالله وکیلا». جهاد کبیر یعنی اطاعت نکردن. مفهوم این اطاعت نکردن این نیست که حتما زد و خورد داشته باشید، مفهوم این است که گوش به حرفشان ندهید. جایی که حرفشان را منطقی و قابل جمع با اصول خودتان میبینید، اشکالی ندارد گوش کنید. اما جایی که تناقض و تضاد باشد، آنجا نمیشود گوش کرد. زندگی ائمه ما پر از تشخیص مواردی است که کجا میشود کوتاه آمد و کجا نمیشود. اگر جایی که باید کوتاه بیاییم، سرسختی کنیم، آسیب میبینیم. آنجایی هم که باید بایستیم، اگر کوتاه بیاییم، باز اشتباه است. قدرت مومن و قدرت عقل بر همین مبناست. عقل آن چیزی است که بین دو ضرر، اقل الضررین را تشخیص دهد و بین دو نفع اکثر النفعین را تشخیص بدهد. دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: پس منظور از مقاومت، اطاعت نکردن از طاغوت است. مقاومت از حضرت آدم (ع) آغاز شد و ادامه دارد، مقاومت بر اطاعت خدا و مقاومت بر اجتناب از طاغوت. شاید اگر بخواهیم جنس و ماهیت مقاومت را مطرح کنیم، در بُعد اول صبر بر طاعت است، در بعد دوم صبر بر برائت است. مقاومت چیزی است که امروز باید بیشتر بشناسیم، اگرنه دچار افراط و تفریط میشویم.