روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ دوشنبه ۱۵ بهمن - شماره 4769

شهردار منطقه۱۲ عنوان کرد؛

ضرورت رفع دوگانگی‌های سیاست‌گذاری در مرمت و ایمن‌سازی بازار تهران

 شهردار منطقه ۱۲ در جلسه ارائه طرح مطالعات مرمت و ایمن‌سازی بازار تهران بر ضرورت رفع دوگانگی‌های سیاست‌گذاری‌های ایمن‌سازی بازار به منظور تسریع در پیشبرد این امر تأکید کرد.
نشست ارائه طرح مطالعات مرمت و ایمن سازی بازار تهران با حضور شهردار منطقه ۱۲، معاونان فنی و عمران‌، حمل و نقل و ترافیک، رؤسای ادارات حراست و بازرسی، شهردار ناحیه ۳ و جمعی از مدیران، مشاوران و تسهیل گران ایمن سازی بازار تهران برگزار شد.
محمد آئینی شهردار منطقه ۱۲ در این نشست با اشاره به افزایش جمعیت و گسترش فعالیت‌های اقتصادی در کلان‌شهر تهران، ضرورت ایمن‌سازی بازار و مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در بازار تهران را نیازمند اقدامات جدی در زمینه ایمنی و آمادگی در برابر بحران‌ها دانست و افزود: در این راستا رفع دوگانگی های ایمن سازی مانند موضوع میراث فرهنگی یا نجات جان، زیباسازی جداره ها یا زیرسازی اصولی آن می بایست مورد توجه قرار گیرد.
همچنین در این جلسه آسیب شناسی و سیاست گذاری در راستای ایمن سازی و مرمت کف، جداره و سقف بازار با اهداف کوتاه مدت و میان مدت تعریف شد و خطراتی نظیر آتش‌سوزی، زلزله و حوادث ناگهانی در فضاهای متراکم بازار بررسی شد.
بر اساس گزارش سایت شهر، هم افزایی مسئولان شهری و نهادهای مرتبط  با برنامه‌ریزی دقیق در راستای اجرای اقداماتی در زمینه ایمن‌سازی زیرساخت‌ها، به‌ خصوص سیستم‌های اطفاء حریق و همچنین طراحی خروجی‌های ایمن برای مواجهه با بحران‌ها از موارد دیگر مورد بحث در این جلسه بود.

مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور خبر داد؛
تسهیلات ۳۰۰ میلیونی
دو شرکت خودروساز به تاکسی‌های فرسوده
 مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور آخرین وضعیت ثبت نام تاکسی‌های جی فور و بی۵۱۱ چانگان را تشریح کرد و گفت: تا کنون ۸۵۰ نفر برای خودروی بی۵۱۱ چانگان ثبت نام کرده‌اند و روند ثبت نام تاکسی جی فور نیز ادامه دارد.
مرتضی ضامنی در تشریح آخرین وضعیت​ نوسازی تاکسی‌های فرسوده در کشور با تأکید بر اینکه در حال حاضر در کشور بالغ بر ۲۰۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده داریم، به برنامه‌های حوزه نوسازی و ظرفیتی که در دو حوزه نوسازی تا پیش از این بود، اشاره کرد و یادآور شد: در گذشته معمولاً یک قرارداد سالانه با شرکت ایران خودرو منعقد می‌کردیم که در نهایت طبق این قرارداد،  ۱۰ هزار ناوگان به ما تخصیص می‌دادند که با این آهنگ اگر می‌خواستیم فرایند نوسازی را پیش ببریم، حدود ۲۰ سال طول می‌کشید که بتوانیم این انباشت فرسودگی ناوگان تاکسیرانی را به صفر برسانیم.
وی با بیان اینکه نیاز بود که از ظرفیت سایر مجموعه‌ها و دیگر خودروسازان در کشور هم استفاده کنیم، افزود: ما با دو مجموعه خودروساز طی فراخوانی که زدیم مذاکره کرده و در نهایت دو خودرو برای تاکسی شدن مناسب تشخیص داده شد که هم از لحاظ کیفیت خودرو و هم از لحاظ قیمت خودرو با رویکرد خروج از انحصار تک شرکتی و در نظر گرفتن خودروهای متنوع تر، به این حوزه وارد شوند.
به گفته مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور، با بالاتر بردن کیفیت خودروها در نظر داشتیم تا حتی المقدور خودرویی را وارد چرخه حمل و نقل کنیم که از حالت دنده دستی به دنده اتومات تغییر یابد و این دغدغه از سوی رانندگان تاکسی‌ هم همواره به ما اعلام می‌شد و گله داشتند که کار با خودروهایی که در دراز مدت به رانندگان آسیب می‌رساند، سخت است و این تقاضا وجود داشت که خودروها دنده اتومات باشد. وی به انعقاد قرارداد با دو شرکت خودروساز داخلی اشاره کرد و با بیان اینکه یکی از خودروسازان تولید داخل فردا موتور برای انعقاد قرارداد خودروی بی۵۱۱ چانگان است، ادامه داد: در این راستا یک قرارداد با این شرکت خودرویی برای تولید ۵۰۰۰ تاکسی منعقد کردیم.
ضامنی شرکت کرمان موتور را از دیگر خودروسازان داخلی اعلام کرد که قرارداد تولید ۵۰۰۰ دستگاه خودروی جی فور با آنان منعقد شد، ادامه داد: چون خودروی بی۵۱۱ فردا موتور، در فرآیند قرارداد با شرکت کرمان موتور بود، ثبت نام‌ها در آن بخش آغاز شد و تا کنون بالغ بر۸۵۰ نفر ثبت نام خود را انجام داده‌اند و حدود ۸۰ دستگاه خودرو نیز در کشور تحویل شده است.
* ۵۰۰ دستگاه تاکسی در مرحله نصب پلاک هستند
وی با بیان اینکه فرایند ثبت نام و پرداخت و واریزی ۵۰۰ دستگاه تاکسی نیز انجام شده و در آستانه نصب پلاک هستند تا پلاکشان را دریافت کنند، اظهار کرد: این تاکسی‌ها به زودی به ناوگان تاکسیرانی کشور اضافه خواهند شد و این روند را ادامه خواهیم داد تا ان‌شاءالله تا این ۵۰۰۰ خودروی تاکسی بی۵۱۱ چانگان طی یک سال از ابتدای انعقاد قرارداد، تحقق یابد.
* فرایند ثبت نام تاکسی جی فور ادامه دارد
مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور با بیان اینکه در گام دوم خودروی جی فور به عنوان دومین خودروی تاکسی بود که در فراخوان ها انجام شده است، یادآور شد: ثبت نام‌ها برای این نوع تاکسی در حال انجام است و ان‌شاءالله این قرارداد دوم با کرمان موتور هم ادامه پیدا کند تا شاهد فعالیت این خودرو هم در خیابان‌ها باشیم.
* تسهیلات ارزان قیمت خودروسازان کرمان موتور و فردا موتور به رانندگان تاکسی
ضامنی تأکید کرد: تفاوت این دو قرارداد با قرارداد ایران خودرو این است که خود خودروساز برای اولین بار پرداخت تسهیلات ارزان قیمت را برای این دو خودرو متقبل شده است، افزود: تسهیلات ارزان قیمت در بخش خودروی بی۵۱۱ فردا موتور ۳۰۰ میلیون تومان با سود ۱۴ درصد و در بخش خودروی جی فور کرمان موتور ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۱۲ درصد فراهم شده که این خود اتفاق خوبی است که هم مشارکت خودروساز را خواهیم داشت و هم فرآیند تحویل خودرو تسهیل خواهد شد.

با تصویب اعضای شورای شهر تهران صورت گرفت؛
رشد ۲۷ درصدی نرخ عوارض ساختمانی
 در سال آینده
 اعضای شورای شهر تهران لایحه عوارض ساختمان در تهران برای سال آینده را با رشد ۲۷ درصدی نرخ عوارض ساختمانی بررسی و تصویب کردند.
اعضای شورای شهر تهران در ادامه بررسی لوایح عوارض سال ۱۴۰۴ شهرداری تهران به بررسی لایحه عوارض ساختمانی پرداختند که مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه تکرار سنوات گذشته را داشتیم، گفت: در حوزه ماده ۱۰۰ جنبه پیشگیرانه در عوارض لحاظ شده و برای کل تهران افزایش به صورت میانگین ۲۷ درصدی را ملاک عمل قرار دادیم؛ البته این درصد بین ۲۵ تا ۳۰ درصد تغییر می‌کند و جمع‌بندی بر این بود به منظور سرعت صدور پروانه در بافت فرسوده، عوارض را به صورت ملاک عمل صدور پروانه بگیریم و عواض از طریق کمیسیون ماده ۵ لحاظ نشود.
وی با بیان اینکه در بافت ناپایدار تدبیر شد که طبقات اضافی بر اساس عوارض کمیسیون ماده ۵ و براساس طبقات تشویقی محاسبه شود، گفت: ابتکار عمل برای مشوق در بافت فرسوده داشتیم که براین اساس با کمک دوستان در شهرداری تهران این مشوق‌ها به‌گونه‌ای است که این مشوق ها به سمت محلات بیشتر فرسوده برود و بر اساس نظام تجمیع باشد یعنی اگر تجمیع بیشتر باشد مشوق‌ها هم بیشتر می‌شود و این لایحه شاکله و فرمول آن همان فرمول سال قبل است.
عباسی با بیان اینکه جداول و فرمول‌ها پیچیده به نظر می‌رسد و از فاوا می‌خواهیم که روند و روش محاسبه و اعمال ماشین حساب شهرسازی را برای کاربران تعریف کند، گفت: اماتعللی صورت گرفته بود و مدیرعامل فاوا اعلام کردند این ماشین حساب در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد و با این ماشین حساب خیال همه راحت می‌شود و شخصا می‌توانند با ورود اطلاعات عوارض را محاسبه کنند.
در ادامه حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی شهرداری تهران در صحن علنی شورای شهر تهران با بیان اینکه امسال عوارض قابل قبولی به شورای شهر ارسال شده است، گفت: از حدود هشت هزار پروانه تحلیل کردیم و دیدیم در منطقه ۹، ۶۰۰ هزار تومان عوارض می‌گیریم و در سایر مناطق جنوبی هم این عدد کم و بیش ثبت شده و سیاست شورا سال گذشته افزایش سقف ۱۹ درصد افزایش عوارض را تصویب کرد و بر این مبالغ، عوارض حدود 100 تومان افزایش یافت و حالا عدد نهایی ما برای افزایش نرخ عوارض در حوزه اداری و تجاری پنج درصد است و کلا به صورت میانگین حدود ۲۷ درصد افزایش می‌یابد.
صارمی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم که سیاست‌های شورای شهر را مو به مو اجرایی کنیم و خود را برای اجرای مصوبات مقید می‌دانم، ادامه داد: ماشین حساب تعیین عوارض در خرداد ماه تحویل داده شد و پیاده‌سازی شده است؛ البته ممکن است فاوا ایرداتی داشته باشد اما محاسبه انجام می‌شود و نمی‌توانیم محاسبه عوارض را ساده‌تر از این کنیم چراکه ده‌ها مولفه در محاسبه دخیل است.
وی با بیان اینکه روند صدور پروانه در تهران افزایشی شده و امسال تعداد هشت هزار و ۲۰۰ پروانه ساختمانی صادر شده است، افزود: در تهران حدود ۸۵ درصد پروانه‌ها در حدود پنج الی شش طبقه است و برهمین اساس قیمت هر متر مربع بنای مسکونی در مردادماه در منطقه یک ۱۷۰ میلیون اما عوارض مسکونی پنج میلیون و در منطقه ۳، متری ۱۴۳ میلیون تومان اما عوارض ما چهار میلیون می‌شد و در منطقه ۴ هم هر متر مربع ۹۷ میلیون اما عوارض متری دو میلیون تومان بوده است و در منطقه ۱۲ تهران نیز هر متر آپارتمان ۵۸ میلیون بوده، اما عوارض نیم درصد اخذ شده. منطقه ۲۰ هر متر ۵۲ میلیون اما ۴۶۰ هزار تومان عوارض گرفتیم و... پس می‌بینید مناطق ۹ تا ۱۶ تهران نرخ عوارض زیر یک درصد است پس اصلا این نرخ عوارض وزنی ندارد و حتی نرخ عوارض کمتر از پول نظام مهندسی است.
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه امسال براساس مطالعات به صورت میانگین رشد ۲۷ درصد در نظر گرفتند، گفت: این در حالی است  که ما می‌توانستیم براساس نرخ تورم تا ۳۵ درصد این عوارض را افزایش دهیم؛ اما به علت بعد روانی رقم افزایشی عوارض، این تصمیم گرفته شد که به صورت میانگین بین ۲۵ تا ۳۰ درصد رشد داشته باشد و هر چقدر فرمول‌ها ساده‌تر باشد، مردم بهتر می‌توانند محاسبات عوارض داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه ساختمان‌سازی از جهات مختلف به نفع شهر است و هم ساختمان‌ها پایدار خواهند شد و هم اقتصاد رونق پیدا خواهد کرد، اظهار کرد: در نقاط زیادی حتی در نقاط گرانقیمت، ساختمان‌های مندرسی هستند که در حال تخریب هستند البته هم این ساختمان‌ها باید نوسازی شوند و هم آبادانی شهر را باید محقق کنیم که این اتفاقات نیاز به منابع دارد.
اعضای شورای شهر تهران پس از بررسی در نهایت با رشد ۲۷ درصدی نرخ عوارض ساختمانی موافقت کردند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه