اقتصاد
وزير راه و شهرسازي در هفته جاري در حالي براي پاسخگويي به سوالات نمايندگان مردم در نشست هفته جاري کميسيون عمران مجلس حاضر ميشود که مجلسي ها قصد دارند تفکيک اين وزارتخانه را نيز جدي تر پيگيري کنند. هفته گذشته بود که اعضاي کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي با در نظر گرفتن ضرورت تمرکز بر هر يک از بخشهاي راه و شهرسازي بهطور جداگانه، با کليات طرح تفکيک وزارت راه و شهرسازي موافقت کردند. اعضاي کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي معتقد هستند بخش راه و بخش شهرسازي هرکدام حوزههاي تخصصي و گستردهاي دارند که نيازمند برنامهريزي دقيق و تمرکز مديريتي جداگانه هستند. تفکيک اين وزارتخانه ميتواند باعث بهبود عملکرد در هر دو بخش شده و مشکلات اجرايي ناشي از تداخل وظايف را کاهش دهد. در اين راستا مقرر شد که در بررسي جزئيات طرح، موضوعاتي از قبيل نحوه اصلاح ساختار، زمان تفکيک و ادغام معاونتها با حضور بخش خصوصي، مسئولان دولتي و کارشناسان مورد تبادلنظر قرار گيرد. اما از سوي ديگر انبوه سازان نيز به شدت به دنبال اين هستند که تفکيک وزارت راه و شهرسازي هر چه سريعتر رخ دهد. ايرج رهبر رئيس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان در پاسخ به اين پرسش که آيا موافق تفکيک وزارت راه و شهرسازي هستيد و آيا تفکيک مي تواند به بخش مسکن کمک کند؟ گفت: سال هاي سال است که انبوه سازان شديداً طرفدار تفکيک وزارت راه و شهرسازي هستند و از آن استقبال مي کنند. سال هاي سال است که انبوه سازان شديداً طرفدار تفکيک وزارت راه و شهرسازي هستند او ادامه داد: اداره اين دو حوزه از عهده يک وزير بر نمي آيد. به همين دليل است که ترجيحاً اين دو وزارتخانه بايد از هم جدا شوند. برخي از کارشناسان و نمايندگان مجلس معقت هستند که کشور اين روزها با يک ناترازي در حوزه مسکن مواجه است به طوريکه اين ناترازي به شش ميليون واحد مسکوني هم رسيده است. فرشيد پورحاجت دبير کانون سراسري انبوه سازان مسکن و ساختمان نيز در خصوص تفکيک وزارت راه و شهرسازي معتقد است که تجربه 10 سال گذشته نشان ميدهد که پس از ادغام وزارت مسکن و شهرسازي با وزارت راه و ترابري، مسکن توسط وزارت راه و شهرسازي مورد حمايت کامل و همهجانبه قرار نگرفته است و کمبود ميليوني مسکن در کشور نيز گواه بر اين موضوع است. پورحاجت مي گويد: اگر قرار باشد که بخش مسکن کشور وضعيت مناسبي پيدا کند، بايد اقدامي عاجل از سوي دولت و حاکميت انجام شود و در غير اين صورت بازار مسکن، همچنان رهاشده خواهد ماند و مردم نيز به راحتي خانهدار نميشوند. وي افزود: بهترين پيشنهاد در شرايط فعلي اين است که وزارت راه و شهرسازي مجددا به دو وزارتخانه مسکن و شهرسازي و راه و ترابري تفکيک شود تا به تاسي از اين تفکيک وزارتخانهاي، مردم صاحب مسکن شوند. تفکيک وزارت راه و شهرسازي، بخش خصوصي سازنده مسکن را صاحب يک وزارت مقتدر ميکند پورحاجت گفت: تفکيک وزارت راه و شهرسازي، بخش خصوصي سازنده مسکن را صاحب يک وزارت مقتدر و جدا ميکند که ميتواند با همسويي با آن، زمينهساز توليد مسکن در کشور و خانهدار شدن مردم شود. در طي سال هاي گذشته، تداخل دو حوزه راه و شهرسازي باعث شده که حجم زيادي از تعهدات و وظايف به دوش افراد بيفتد و به اين ترتيب، کار هيچ يک از دو حوزه به درستي پيش نرود. در نتيجه توصيه اي که مي شود، اين است که دوباره موضوع تفکيک اين دو وزارتخانه مطرح شود. به خصوص در شرايط بغرنج کنوني که بازار مسکن روزهاي خوشي را پشت سر نمي گذارد و به توجه کامل و اقدامات بيشتر نياز دارد. دولت در تلاش بود با ادغام اين وزارتخانه بخشي از هزينه هاي خود را کاهش دهد اما عملاً به دليل تداخلات پيش آمده، هزينه هاي دولت بيشتر شد و در نهايت به نظر مي رسد به هدف خود نرسيد. حال بايد ديد که مجلس تا چه حد در تفکيک وزارت راه و شهرسازي مصمم است و آيا دولت نيز با اين اقدام مجلس همراهي خواهد کرد يا خير؟