روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ يکشنبه ۱۴ بهمن - شماره 4768

آمار تکان‌دهنده پلیس از سکوهای خرید آنلاین طلا

ریسک طلایی ۱۰ میلیون نفر

 سردار رحیمی گفت:تاکنون ۱۰ میلیون نفر از مردم به صورت آنلاین طلا خریداری کرده‌اند.نه می‌دانیم چند تن طلا خریداری شده و نه ساز و کار نظارتی درستی وجود دارد.
امسال چند مجوز فروش طلای آنلاین صادر شد؟
حاجی جعفری معاون مرکز بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد در خصوص بحث صدور مجوز برای سکوهای فروش آنلاین طلا گفت: یکی از اهداف راه‌اندازی درگاه ملی مجوزها شفاف‌سازی آماری بود. به طوری که آمارها به صورت شفاف در بستر درگاه ملی مجوزها وجود دارد. به این ترتیب مجوز هر فردی که اطلاعات آن بر روی درگاه ملی مجوزها نباشد، اساسا معتبر نیست. از مجموع 1337 درخواستی که از ابتدای راه‌اندازی درگاه ملی مجوزها در خصوص فروش طلای آنلاین ثبت شده است، 261 مورد به صدور انجامیده است. از این تعداد 190 مورد مربوط به سال 1403 است.
وی افزود: نقدی که در این مورد به درگاه ملی مجوزها وارد شده اساساً وارد نیست. تصویب کاربرگ‌ها به پیشنهاد نهاد و مرجع تخصصی مربوطه انجام شده است. براساس قانون، عالی ترین مرجع برای تعیین شرایط مجوزهای صنفی، هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور است. این هیئت پیشنهاد را به هیئت مقررات زدایی می‌دهد و پس از بررسی در درگاه ملی مجوزها بارگزاری می‌شود. هیچ تغییری در خصوص مجوز فروش طلای آنلاین در کاربرگ پیشنهاد شده از سوی هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور ایجاد نشد و هیئت مقررات زدایی همان کاربرگ را مصوب کرده است.
طلای تقلبی در خرید آنلاین؟!
عضو هیئت رئیسه‌ی کمیسیون طلا و جواهر اتاق اصناف ایران، گفت: برخی از سایت‌ها طلای آب شده به مردم می‌فروشند که به هیچ عنوان استاندارد نیست و عیار و کیفیت لازم را ندارد.
محمد کشتی آرای، اظهار داشت: تخلفاتی که در فضای مجازی رخ داده مربوط به کسانیست که طلای فاقد عیار ارائه کرده‌اند، فاکتور نداده‌اند و حتی طلای تقلبی فروخته‌اند. وقتی طلا خریداری می‌شود، فاکتور طلا باید اسم و آدرس و کد استاندارد و تاریخ داشته باشد. در فضای مجازی هیچ فاکتوری داده نمی‌شود. این روز‌ها بازار خرید و فروش آنلاین طلا داغ است، اما مشاهدات نشان می‌دهد که تخلفات جدی نیز در این زمینه رخ داده است. طلافروش‌ها معتقدند که خرید و فروش طلا آبشده تنها در تخصص فعالان این حوزه است و مردم با هدف عدم پرداخت مالیات و مزد ساخت به این بازار ورود نکنند.
انتقاد از مقاومت در برابر خرید و فروش آنلاین طلا
از سوی دیگر اما مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجی‌کالا در اکس نوشت:خرید و فروش آنلاین طلا یعنی قیمت‌گذاری شفاف، حذف واسطه‌های غیررسمی، اهمیت دادن به اراده‌ی لحظه‌ای مشتری در خرید و فروش و کاهش ریسک. پس جای تعجب نیست که عده‌ای از این تحول بترسند و با موج‌سازی تلاش کنند جلوی آن را بگیرند. جو رسانه‌ای که علیه سکوهای آنلاین طلا و طلای دیجیتال می‌بینیم علیه سکوهای آنلاین آگهی ملک، بلیت هواپیما، تاکسی‌های اینترنتی، بازارگاه‌های خرده‌فروشی، فروش دارو و … بارها برپا شده. اما تکنولوژی‌ راه خودش را می‌رود. مخالفان دیروز آن‌ها، الآن به مصرف‌کننده‌ی همان سرویس تبدیل شده‌اند. حالا نوبت بازار طلاست و نمی‌خواهند قبول کنند که فناوری، مسیرهای جدید و شفاف‌تری برای معاملات باز کرده است. تجربه همیشه نشان داده که آینده را تکنولوژی می‌سازد، نه مقاومت در برابر آن.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه