معاون رئیسجمهور:
در کشور با مشکل جدی کمبود آب مواجهایم
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مشکلات اصلی امروز استان اصفهان، نتیجه توسعههای ناپایدار در سالهای گذشته است؛ واگذاریهای بیرویه و توسعههای نامناسب باعث شده که برداشت بیرویه از منابع آب صورت گیرد. ظاهرا تصور میکردیم که منابع آب نامحدود هستند و میتوانیم هر چقدر خواستیم از آنها استفاده کنیم.
شینا انصاری، در سفر یکروزه خود به استان اصفهان و در آیین بزرگداشت روز جهانی تالابها که در تالار همایشهای اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در حوضه آبریز زایندهرود و سایر مناطق؛ صنایع و کشاورزی با مصرف زیاد آب توسعه یافتهاند، آنهم در حالی که اکنون در کشور با مشکل جدی کمبود آب مواجه هستیم.
وی افزود: این مشکل نه فقط در اصفهان، بلکه در سایر نقاط کشور نیز وجود دارد. با اینکه کشور ما اولین کنوانسیون جهانی تالابها (رامسر) را به نام خود ثبت کرده است، اما اکنون ۴۳ درصد از تالابهای کشور در معرض خشکی قرار دارند و به کانونهای گرد و غبار تبدیل شدهاند. این وضعیت یکی از بحرانها و چالشهای بزرگ کشور است.
رئیس سازمان حفاظت محیطزیست بیان کرد: ما خواهان دریافت حقابههای محیط زیستی هستیم که در سالهای گذشته اختصاص داده نشدهاند. نتیجه این بیتوجهیها، خشکی تالابها و مرگ موجودات زنده است.
انصاری ادامه داد: تالابها گنجینههای تنوع زیستی هستند و از دست دادن این ذخایر اکولوژیکی، تأثیرات منفی زیادی دارد. تالابها هوا را تصفیه و گرد و غبار را کنترل میکنند و معیشت جوامع محلی را بهبود میبخشند.
وی اظهار کرد: به دلیل بیتوجهی به موضوع محیط زیست در دهههای گذشته، اکنون با وضعیت بحرانی مواجه شدهایم. نهتنها در اصفهان، بلکه در مجموع ۳۱ استان کشور بهجز گیلان، با این مشکل دست و پنجه نرم میکنیم. استان کرمان و دشت رفسنجان بیشترین میزان فرونشست را دارند که از نظر گستردگی، استان خراسان رضوی و از نظر دربرگیری محدودههای سکونتگاهی و شهری، استان اصفهان در صدر خطرخیزی قرار دارند.
رئیس سازمان حفاظت محیطزیست بیان کرد: بنا بر گزارشهای ارائهشده به دولت، وضعیت اصفهان بحرانی است. همچنین، اقدامات غیرمجاز در حوزه کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد. مدیریت منابع آب در قوانین به درستی مدنظر قرار نمیگیرد.
انصاری با اشاره به توجه ویژه اصفهان به انرژیهای تجدیدپذیر گفت: در حوزه انرژی، به توسعه انرژیهای تجدیدپذیر توجه ویژهای شده است. سازمان حفاظت محیط زیست در این حوزه مطالبهگر است. دوستان در دستگاههای مختلف، مراجع علمی، تحقیقاتی و پژوهشی و نهادهای مردمنهاد میتوانند در جلسات تصمیمسازی به این حوزه کمک کنند.
معاون حمل و نقل شهرداری تهران:
عدم ورود ۲ تراموای «امانتی»
به ناوگان حمل و نقل پایتخت
معاون حمل و نقل شهرداری تهران در مورد آخرین وضعیت ورودART (تراموا) به ناوگان حمل و نقل عمومی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این دو رام ART تنها برای تست و انجام مطالعات عملی به تهران آمده و قرار نیست در ناوگان حمل و نقل عمومی به کار گرفته شوند.
محسن هرمزی در مورد آخرین وضعیت تردد تراموا در پایتخت گفت: این دو رام در اصطلاح تراموا نامیده میشود، اما ای آر تی ART است سیستمی بین تراموا و اتوبوس محسوب میشوند و قطارهای چرخ لاستیکی هستند و در این دو هفته گذشته کار پیش تست و آموزش در حال انجام است و بر اساس یک برنامه زمانی دو ماهه با حضور کارشناسان چینی نسبت به آموزش همکاران ما اقدام میکنند و به صورت شبانه ای آر تی تست می شود و در صورت موفقیت آمیز بودن تستها، نتایج در شورای ترافیک و شورای شهر ارائه میشود و بعد از آن باید مدیران برای شهر تصمیم بگیرند که سراغ قرارداد انبوه خرید ای.آر.تی برویم یا خیر؟
وی بیان کرد: خبرها بولد میشود که شهرداری در مورد ای آر تی روزه سکوت گرفته و یا در مورد این سیستم اطلاعرسانی نمیشود؛ اما نکتهای که وجود دارد این است که سیستم باید مورد مطالعه قرار گیرد و یکی از روش های مطالعه، انجام تست است و ما این تجهیزات را به صورت امانی به کشور آوردیم تا تست کنیم و ببینیم که این مد حمل و نقلی اساسا با شرایط تهران مناسب است یا خیر؟
هرمزی افزود: اگر این سیستم در تهران جوابگوی نیاز شهروندان باشد نه تنها برای تهران، بلکه برای سایر کلانشهرها نیز یک مد حمل و نقلی انبوه بر مناسب است و این عجله در بیان این مسئله که شهرداری با شورای شهر برای ورود ای آر تی هماهنگ نیست، جای تعجب دارد؛ چراکه ما با ریاست و تعدادی از اعضای شورای شهر هماهنگ کردیم و تصمیمی هم نداشتیم که هماهنگ نباشیم، اما یکی از روشهایی که ما را به سمت تصمیم گیری درست رهنمود میکند، تست وسیله است و باید بگویم که ما مطالعات نظری انجام دادیم و شورای ترافیک کشور هم این موضوع را تصویب کرده و مطالعه عملی نیز تست وسیله بوده و جالب است که بابت این تست، هزینهای هم پرداخت نکردیم و من نگرانی دوستان را متوجه نمی شوم.
معاون شهردار تهران با اشاره به بازدید اخیر رئیس شورای شهر تهران از فرایند نصب ART ادامه داد: رئیس شورای شهر تهران نیز بر ضرورت این موضوع و ادامه همین مسیر تأکید داشتند و اگر واقعا احصا شد که این سیستم به درد تهران میخورد و بار ترافیک را کاهش میدهد و هزینهها را نیز در کلان کاهش میدهد؛ چرا از این روش استفاده نکنیم؟ دقت داشته باشید که عمر مفید یک اتوبوس بین ۸ تا ۱۰ سال است و بعد از آن باید نسبت به نوسازی اقدام کرد؛ اما عمر مفید این نوع ناوگان ۳۰ سال است، و بعد از آن باید برای اورهال آن فکری کرد و باید هزینه فایده این روش احصا شود و بعد در صورت موفقیت آمیز بودن، می رویم مجوز شورا و... را می گیریم و سپس اجرایی میکنیم.
هرمزی با تأکید بر اینکه دوماه فرآیند تست ART به طول میانجامد، گفت: فرآیند تست وسایل حمل و نقل عمومی زمان بر است و باید تست سرد و گرم، تست بدون مسافر، تست با مسافر فرضی و.... انجام شود و پروتکلها را باید رعایت کنیم و اگر تستها موفقیت آمیز بود، یک زمان محدود ۱۰ روزه ART در خط مورد نظر با مسافر تست میشود و اگر به صورت عملی این مد حمل و نقلی جوابگو بود، آن موقع با نهادهای بالادستی هماهنگیهای لازم را خواهیم داشت و با کسب منابع کافی نسبت به انعقاد قرارداد اقدام خواهیم کرد و بعد از آن این ART های به صورت امانی که نو هم نیستند، پس داده می شود.
وی با تأکید بر اینکه دنیا رو به پیشرفت است و باید ما نیز از وسایل جدید استفاده کنیم، ادامه داد: دقت داشته باشید که احداث ART در دو خط مصوبه شورایعالی ترافیک کشور را دارد و دقت داشته باشید که ART سیستمهای جدیدی هستند که غیر از چین در کشورهای مالزی، دوبی، دوحه و استانبول مورد استفاده قرار میگیرد و شهرداری تهران برای تکمیل خطوط شهر تهران به مد حملی و نقلی ART نیاز دارد چراکه در برخی خطوط شبکه اتوبوسی ما بعد از ۸ تا ۱۰ سال باید نوسازی شود؛ اما عمر مفید ART سی سال است و این موجب کاهش هزینهها میشود و همچنین ART در کاهش آلودگی هوا نقش دارد، چراکه برقی هستند و قبل از حرکت و در پایانه شارژ میشوند و عاری از آلایندگی هستند.
هرمزی با بیان اینکه این دو رام برای تست و مطالعه به تهران آورده شده و دو ماه زمان برای انجام تست در نظر گرفتیم و بمانند پروتکلهای قطارهای مترو، تست سرد و گرم، تست بدون مسافر و... باید تستهای ART نیز انجام شود، گفت: در حال حاضر در فاز مطالعه و بررسی هستیم تا ببینیم این مد حمل و نقلی به درد تهران میخورد یا خیر؟ در صورت مثبت بودن نتایج تستها، باید با مجوز شورای شهر تهران تکلیف تولید انبوه را منعقد کنیم یا خیر؟
به گفته معاون شهردار تهران، قرار نیست از این دو رام ART استفاده دائم شود و در دوماه پیش رو، تستها شبانه است و تنها بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته در برخی ساعات و در فاصله ۱۵ روز تست انجام میگیرد و ما نمیخواهیم این دو رام ART را به خط اضافه کنیم؛ بلکه فقط تست میشود.
هرمزی در مورد میزان جابجایی مسافر در ART نیز گفت: بستگی به این دارد که از قطار ۳۲ متری یا ۴۲ متری استفاده شود اما تقریبا ۱.۵ تا ۲ برابر نسبت به اتوبوسهای BRT، افزایش مسافر دارد.
6.
رئیس کل دادگستری هرمزگان خبر داد؛
اعلام جرم علیه یکی از پالایشگاههای خصوصی هرمزگان
رئیس کل دادگستری هرمزگان با اشاره به صدور دستور قضایی برای تخلیه کشتی حامل ۱۰ میلیون لیتر فرآورده نفتی صادراتی مظنون به قاچاق از تشکیل پرونده قضایی و اعلام جرم علیه یکی از پالایشگاههای خصوصی خبر داد.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، مجتبی قهرمانی با اشاره به توقیف کشتی حامل محموله ۱۰ میلیون لیتری فرآوردههای نفتی مظنون قاچاق متعلق به یکی از پالایشگاههای خصوصی استان هرمزگان گفت: بلافاصله پس از اطلاع از این موضوع و به دستور دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس و رسیدگیهای قاطع در دادسرای مرکز استان، کشتی حامل این محموله سنگین توسط پلیس امنیت اقتصادی مستقر در یکی از بنادر هرمزگان توقیف شد.
وی افزود: پس از توقیف کشتی و بررسی اسناد و مدارک آن، مشخص شد که از محموله مذکور نمونهگیری انجام نشده است که در ادامه از محموله نمونه برداری شد و نتایج حاصل از ارزیابی نمونهها توسط کارشناسان فنی شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی حکایت از آن دارد که این محموله با فرآوردههای اصلی پالایشگاه و شرکت صادر کننده و اظهارنامه صاحب کالا که هیدروکربن اظهار کرده بودند، مغایرت دارد.
قهرمانی اظهار داشت: کارگروه تشخیص ماهیت اداره کل استاندارد استان هرمزگان و کارگروه تجدید نظر سازمان ملی استاندارد ایران نیز مغایرت نمونههای ارسال شده را با کد استاندارد سازی پالایشگاه صادر کننده، تایید کردهاند.
رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در ادامه با اشاره به اعلام جرم و تشکیل پرونده قضایی در این خصوص خاطرنشان کرد: با توجه به مغایرتهای موجود نسبت به نوع کالا در بارنامههای حمل و اظهارنامههای صادراتی، سایر اظهارنامههای این پالایشگاه در گذشته نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و به نظر میرسد در برخی از اظهارنامههای سابق الصدور نیز این مغایرتها وجود داشته و در مورد محمولههای صادراتی گذشته نیز ظّن قاچاق متصور میباشد.
قهرمانی ابراز داشت: نظر به میزان محموله و عدم وجود مخازن متناسب با حجم این محموله در استان، حسب دستور قضایی صادره مقرر شد ضمن رعایت نکات ایمنی و انجام پشتیبانیهای لازم، مطابق با دستورالعمل اصلاح و بهبود فرایندهای صادرات و واردات و عبور فرآوردههای نفتی، محموله مذکور به بندر ماهشهر منتقل و در بندر بوعلی این شهرستان تخلیه شود که پس از انتقال کشتی به بندر ماهشهر، فرآیند تخلیه از روز گذشته آغاز شده است.
7.
رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران مطرح کرد؛
حل بحران فرو نشست زمین در انتظار تصویب مجلس
رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه طرح «کنترل فرونشست زمین و کاهش اثرات آن در کشور» در نوبت بررسی صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار دارد، گفت: فرونشست در کشور ما یک مسئله پیچیده و چند بعدی است که تقریبا تمام کشور را درگیر کرده است.
حجتالاسلام سید محمد آقامیری در مورد آخرین وضعیت طرح فرونشست با تأکید بر اهمیت موضوع فرونشست زمین، خواستار توجه ویژه به طرح «کنترل فرونشست زمین و کاهش اثرات آن در کشور» شد و افزود: این طرح پاسخی به یکی از جدیترین بحرانهای زیستمحیطی کشور است و باید بر ضرورت مدیریت جامع برای مقابله با این پدیده تأکید کرد.
آقامیری فرونشست زمین را یکی از پیامدهای ناشی از برداشت بیرویه از منابع آب زیرزمینی در سالهای گذشته در کشور دانست و گفت: این پدیده، پیامدهای گستردهای در حوزههای اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی دارد و بدون اقدامات فوری و مؤثر، میتواند به بحرانهای غیرقابل جبرانی منجر شود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه فرونشست زمین را یک «زلزله خاموش» توصیف کرد که با تهدید زیرساختها، منابع طبیعی و ... به یکی از چالشهای جدی کشور تبدیل شده است، اظهار کرد: در نخستین گام، کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با همکاری بیش از ۷۰ نفر از کارشناسان، متخصصان، اساتید دانشگاهی و نمایندگان تام الاختیار نهادها و دستگاههای اجرایی ذیربط متن اولیه طرح را تهیه کرد و این طرح در چهاردهمین اجلاس شورای عالی استانها در تاریخ ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱ به تصویب رسید و برای طی مراحل قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.
وی در توضیح محورهای اصلی این طرح افزود: این طرح پیشنهاد داده که با تشکیل کارگروه ملی فرونشست با حضور بالاترین مقام دستگاههای اجرایی ذیربط، وظیفه سیاست گذاری و راهبری کلیه موضوعات مرتبط با فرونشست را برعهده دارد. تهیه نقشه پهنهبندی خطر فرونشست و نقشه خطرپذیری فرونشست، مدیریت برداشت از منابع آبی بویژه منابع آب زیرزمینی و تقویت زیرساختها در مناطق دارای خطر و در معرض خطر از جمله مواردی است که در این طرح برای مهار این بحران پیشبینی شده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه فرونشست در کشور ما یک مسئله پیچیده و چندبعدی است که تقریبا تمام کشور را درگیر کرده است، بر ضرورت هماهنگی دستگاههای مختلف برای اجرای این طرح تأکید کرد و گفت: همکاری همهجانبه میان وزارتخانهها، شهرداریها و سایر سازمانها الزامی است تا در کنار نظارت دقیق و سختگیرانه، بتوانیم این پدیده را کنترل کرده و پیامدهای آن را کاهش دهیم.
آقامیری همچنین بر اهمیت نقش اطلاعرسانی و آموزش عمومی تأکید کرد و گفت: مشارکت مردم و افزایش آگاهی عمومی نقش مهمی در کنترل فرونشست و کاهش آسیبهای ناشی از آن دارد. دستگاههای فرهنگی و رسانهای باید در این زمینه نقشآفرینی کرده و با رویکرد آگاهسازی عموم مردم از وضعیت حاضر کشور در موضوع فرونشست و تبیین مشکلات پیشرو با ادامه روند کنونی، محتوای آموزشی مناسبی برای اقشار مختلف جامعه ارائه کنند.
وی در مورد سرانجام این طرح خاطرنشان کرد: این طرح پس از تصویب در شورای عالی استانها به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد که مورد بررسی مرکز پژوهشهای مجلس هم قرار گرفت و پس از تأیید به کمیسیون محیط زیست و کشاورزی مجلس ارسال شد و اعضای کمیسیون در ۶ جلسه با دعوت از نمایندگان نهادها و سازمانها و وزارتخانه های مرتبط طرح را مورد بررسی و پس از در نظر گرفتن همه نظرات کارشناسان آنرا مورد تأیید قرار دادند و در نوبت مطرح شدن در صحن علنی مجلس قرار گرفت.
عضو شورای شهر تهران ابراز امیدواری کرد که این طرح با همکاری و همدلی مسئولین در دستگاههای اجرایی در صحن علنی مجلس مورد تصویب قرار گیرد تا با اجرای این طرح در مدت کوتاهی، شاهد حفظ منابع ملی و امنیت اجتماعی با رفع این بحران ملی در کشور باشیم.