روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

1403 شنبه 6 بهمن - شماره 4763

نگاهی به فیلم «پروین»؛ غلبۀ کلیشه‌ها بر شاعرانگی


 پرستو عبدالهیان (مهاجر)- فیلم پروین که داستان زندگی پروین اعتصامی را روایت می‌کند، ساخته‌ی محمدرضا ورزی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا است. این فیلم نخستین‌بار در چهل‌ودومین جشنواره‌ی فیلم فجر به نمایش درآمد و مارال بنی‌آدم برای ایفای نقش پروین اعتصامی در این فیلم، سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کرد.  
آنچه ابتدا توجه مخاطب را هنگام دیدن این فیلم جلب می‌کند، گریم و طراحی صحنه خوب این فیلم است. در داستان فیلم پروین که فیلمی تاریخی است و تاریخ معاصر ایران را روایت می‌کنند، شخصیت‌های نام‌آشنایی برای ببیننده وجود دارد که حداقل یک عکس از آن‌ها را دیده‌اند و موفقیت سازندگان فیلم در نزدیک کردن تصویر ارائه شده در فیلم و تصویری که مخاطب از شخصیت‌های تاریخی دارند، جزو نکات مثبت فیلم به شمار می‌رود. گریم‌ها باورپذیرند و طراحی صحنه مخاطب را در بازه‌ی زمانی‌ای که فیلم در آن روایت می‌شود قرار می‌دهد.
با این‌ حال آنچه فیلم از آن ضربه خورده است فیلمنامه‌ی فیلم است. فیلم به‌صورت اول شخص از زاویه‌ی دید چند نفر روایت می‌شود. اما به‌نظر می‌رسد نویسنده عمداً یا سهواً برخی نکات تاریخی را نادیده گرفته است و در برخی موارد نیز تاریخ‌سازی کرده است، به‌عنوان مثال تا آنجا که می‌دانیم پروین اعتصامی در هیچ مناظره‌ای شرکت نکرده است. این ضعف در سراسر فیلم به چشم می‌خورد، تا جایی که تصویری منفعل از پروین اعتصامی ساخته می‌شود، انفعالی که در لحن مارال بنی‌آدم نیز به چشم می‌خورد، لحنی آرام و واکنش‌های ملایم.
از سوی دیگر جزئیات زندگی پروین اعتصامی به‌خوبی به تصویر کشیده نشده‌اند. پروین زبان فرانسه می‌دانست و در محافل ادبی مورد احترام بود، پدرش اعتصام‌الملک نوازنده‌ای زبردست و ماهر بوده و در خانه‌اش محافل ادبی تشکیل می‌داده است و تمام این‌ها باعث شده بود پروین در محیطی فرهنگی بزرگ شود و رشد کند. پروین که توسط شخصیت‌هایی مانند احمد کسروی و سیمین دانشور و سیمین بهبانی ستوده شده است، هیچ‌گاه در محافل ادبی مانند آنچه در فیلم دیده می‌شود مورد انتقادهای بی‌رحمانه قرار نگرفته است. در مورد محیطی که پروین در آن رشد کرده است نیز نویسنده تنها به نشان دادن تار پدرش بسنده می‌کند. همچنین تا جایی که می‌دانیم پروین هیچ‌گاه از پدرش تقاضا نکرده است که برایش کاری در کتابفروشی پیدا کنند. این‌ها تنها چند نمونه‌ از اشتباهات تاریخی موجود در فیلم و زندگی پروین اعتصامی است.  همچنین به‌نظر می‌رسد سازندگان فیلم در تلاشند تا فضای عمومی و روشنفکری حاکم بر کشور را نقد کنند. به‌عنوان مثال شخصیت شوهر پروین که نظامی است و احتمالاً نماد حکومت، به افیون روی می‌آورد و پروین را مورد ضرب‌وشتم قرار می‌دهد که نشان می‌دهد سازندگان فیلم برداشتی سطحی از زندگی زناشویی پروین داشته‌اند و در مجموع بازه‌ای از زندگی پروین انتخاب شده است که کم‌ترین تأثیر را بر زندگی ادبی او داشته است و آن‌طور که از یک فیلم زندگی‌نامه‌ای در مورد زندگی یک شاعر زن انتظار می‌رود، تحولات درونی و روحی پروین به‌درستی به تصویر کشیده نشده است.
کاگردان با استفاده از تصاویر سرد و پاییزی و همچنین استفاده از چند لوکیشن محدود شامل محیط کتابخانه، خانه و بازار، اگرچه حس شاعرانگی به فیلم داده است، اما احساس محدودیت به بیننده القا می‌کند. تنها سکانس مناظره که همان‌طور که گفته شد سند تاریخی برای آن در دسترس نیست، هیجان‌انگیر است.
در مجموع به‌نظر می‌رسد سازندگان فیلم پروین خود اسیر کلیشه‌های جنسیتی و تاریخی شده‌اند از یک‌سو استفاده از موسیقی نوستالژیک قدیمی و  از سوی دیگر نمایش همان تصویر کلیشه‌ای از زن ایرانی: منفعل، تحت ظلم و نابرابری و... در حالی که شخصیت پروین اعتصامی این قابلیت را دارد که تصویری متفاوت از کلیشه‌های جنسیتی از او ارائه شود. زنی قوی، فرهیخته، دارای شأن و منزلت و صاحب‌نام در زمان خود.


وزیر بهداشت به درخواست جناب‌خان
 برای تامین دارو پاسخ داد
  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در واکنش به درخواست جناب خان برای حمایت از بیماران SMA گفت: اول همین هفته ۷۰ درصد هزینه داروی این عزیزان از محل بیمه بیماران صعب العلاج تامین و ابلاغ شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، کرمانپور سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در واکنش به درخواست جناب خان برای حمایت از بیماران SMA گفت: وزیر بهداشت پیام پرمحبت شما را دید و گفت: «سلام مرا به جناب خان عزیز و عوامل خوب برنامه برسانید و بفرمایید اول همین هفته ۷۰ درصد هزینه داروی این عزیزان از محل بیمه بیماران صعب العلاج تامین و ابلاغ شد. منتها من می دانم که ۳۰ درصد باقی مانده هم عدد قابل توجهی است، پس در تلاشیم راهی برای حل آن مشکل هم پیدا کنیم. علی العجالتا ۷۰ درصد مشکل مرتفع شد باقی هم حل می شود.» شخصیت عروسکی «جناب‌خان» در قسمت چهارم برنامه «۱۰۰۱» با اشاره به مشکلات بیماران sma و خانواده‌هایشان در تامین و تهیه دارو از «محمدرضا ظفرقندی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواست تا پاسخی روشن به این مطالبه دهد. جناب‌خان پس از طرح این مسئله، قول داد که پاسخ وزیر بهداشت را در برنامه پخش خواهند کرد. وی گفت: سال های پیش داروی این بیماری، خارجی بود. الان یک شرکت ایرانی این دارو را تولید کرده که قیمت هر شیشه‌اش ۲۴ میلیون تومان است و برخی از بیماران باید ماهیانه سه تا چهار شیشه مصرف کنند.
بیماری وردینگ هافمن یا spinal muscular atrophy که به اختصار sma نامیده می‌شود یک بیماری ژنتیکی است که با گذشت زمان پیشرفت می‌کند و منجر به آتروفی (کاهش اندازه) عضلانی می‌شود. پس برای جلوگیری از پیشرفت بیماری لازم است اقدامات تشخیصی و درمانی به موقع انجام شود.
«۱۰۰۱» تازه‌ترین برنامه شبکه نسیم با اجرای محسن کیایی است که قسمت اول آن سه‌شنبه ۲۵ دی به مناسبت میلاد حضرت علی (ع) و روز پدر روی آنتن شبکه نسیم رفت.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه