روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ چهارشنبه ۳ بهمن - شماره 4762

رییس شورای شهر تهران:

تاکسیرانی از هفته آینده سیستم برخط را اجرا می‌کند


 رییس شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت نامناسب انباشت زباله در تهران در عین حال گفت: تعداد زباله‌گردها کمتر و قراردادهای پیمانکاران اصلاح شده است .
مهدی چمران پیش از آغاز دویست و نود و هشتمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره دستورات جلسه دیروز شورا، اظهار کرد: تصویب رقم نهایی متمم بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران، ارائه گزارش مدیرعامل آتش‌نشانی به مناسب روز آتش‌نشان، بررسی نامه فرماندار تهران در خصوص اعتراض هیئت تطبیق به «اصلاحیه مصوبه تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۳ و قرائت گزارش کمیسیون‌های عمران و حمل‌ونقل، برنامه و بودجه و نظارت و حقوقی و نیز بررسی طرح «الحاق یک ماده به مصوبه «الزام شهرداری تهران به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی» و قرائت گزارش مشترک کمیسیون‌های شهرسازی و معماری و برنامه و بودجه، در دستور کار جلسه دویست و نود و هشتم شورا خواهد بود.
وی اضافه کرد: خوشبختانه تاکسیرانی تکلیف ما مبنی بر استفاده از سیستم برخط و الکترونیک را هفته آینده اجرا خواهند کرد. نرخ‌گذاری کردیم که در شرایط جوی نامناسب هزینه تا ۵۰ درصد افزایش داشته باشد البته روزهای تعطیل جزو افزایش قیمت نیست و مثل نرخ شب‌هاست.
رییس شورای شهر تهران در ادامه درباره کمک دولت در بحث ورود واگن‌ها به کشور گفت: ما با آقای رییس جمهور جلسه داشتیم و موارد را به او توضیح دادیم و قرار است در این مساله کمک کنند و نوع کمک خودشان را به ما اعلام خواهند کرد.
وی درباره مشکلات انباشت زباله و طرح تنظیف در شهر تهران بیان کرد: برنامه‌ای برای جمع‌آوری پسماند وجود داشت که عملیاتی نشد و آن را تغییر دادند. اصفهان در تنظیف شهر کار خوبی کرده و تهران هم قرار بود کار اصفهان را انجام دهد اما نشد. باید ببینیم برنامه جدید با مدیرعامل جدید چگونه خواهد بود و امیدوارم بتوانند خوب کار کنند و برنامه‌های خوبی به ما ارائه دهند.
چمران این را هم گفت که پیمانکاران گلایه‌هایی برای قراردادها دارند و باید این مساله حل شود. البته الان شرایط فرق کرده و نسبت به قبل بهتر شده و تعداد زباله‌گردها کمتر و قراردادها اصلاح شده است اما تفکیک از مبدا و جمع آوری  باید خوب انجام بگیرد. در تهران و در مناطقی گاهی در شب سه بار پسماند جمع آوری می‌شوند.
چمران درباره توسعه بازارهای میوه و تره‌بار و استفاده از معماری ایرانی در این بازارها گفت: تصاویر میادین میوه‌ و تره‌بار را دیدیم که براساس معماری ایرانی ساخته شده و این مساله اتفاق خوبی است. در این خصوص شنبه هفته آینده توضیحات تکمیلی را خواهیم داد.
رییس شورای شهر تهران درباره آخرین وضعیت ورود اتوبوس‌های برقی گفت: اتوبوس‌های برقی در راه تهران هستند و امیدواریم مابقی آن نیز وارد شوند.

رئیس کمیسیون حمل‌ و نقل شورای شهر تهران:
اگر تراموا در تهران جواب ندهد
 به کشور مبداء بازگردانده می‌شود
 رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ و نقل شورای شهر تهران با اشاره به ورود تراموا به کشور گفت: انتظار داشتیم شهرداری تهران ابتدا مطالعات لازم را انجام دهد و بعد ترامواها را وارد کند؛ اگر تراموا در تهران جواب ندهد به کشور مبداء بازگردانده می‌شود.
سید جعفر تشکری هاشمی در حاشیه جلسه دیروز شورای شهر تهران و در جمع خبرنگاران با اشاره به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی اظهار کرد: مدیریت شهری ششم اولین و مهم‌ترین اولویت خود را حل مشکل حمل‌ و نقل عمومی قرار داده است. مشکل آلودگی هوا، ترافیک و اتلاف وقت مردم و بسیاری از مشکلات دیگر ریشه در نبود حمل‌ و نقل عمومی در تراز شهر تهران دارد.
وی ادامه داد: شورا تلاش کرده است با اختصاص منابع مناسب، این خلأ را از طریق خرید اتوبوس، واگن و سایر الزامات نظیر تاکسی تأمین کند. در بخش اتوبوس، قراردادهای بسیار خوبی در شهر تهران منعقد شده است. البته برخی از این قراردادها زمان‌بر است. به عنوان مثال، علاوه بر قرارداد با شرکت‌های داخلی برای ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی که بخش اعظم آن تحویل شده و تا دو سه ماه آینده کامل می‌شود، برای ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین دیگر نیز قرارداد بسته‌ایم که قول داده شده تا اردیبهشت یا نهایتاً خرداد سال آینده به ناوگان اضافه شود. همچنین قرارداد خرید اتوبوس‌های برقی از چین در حال نهایی شدن است و حدود ۱۸۰ دستگاه از این اتوبوس‌ها به کشور رسیده که پس از آماده‌سازی در خطوط شهری تهران خدمات‌رسانی خواهند کرد.
تشکری هاشمی با اشاره به ناوگان مترویی تهران افزود: در خصوص خرید ۶۳۰ واگن مترو و مشکلاتی که در این مسیر پیش آمده بود، ریاست شورای شهر با رئیس‌جمهور صحبت‌هایی داشته‌اند و قول‌هایی برای پیگیری و رفع مشکلات داده شده است. این واگن‌ها قرار بود از بهمن‌ماه به‌تدریج وارد کشور شوند، اما به دلیل موانع موجود این امر محقق نشد. امیدواریم در سال آینده به تدریج این واگن‌ها وارد شوند.
وی درباره موضوع تراموا نیز گفت: این روزها صحبت‌های زیادی درباره تراموا می‌شود. ما انتظار داشتیم شهرداری تهران ابتدا مطالعات فنی، ترافیکی، اقتصادی و اجتماعی جامعی ارائه دهد. اما متأسفانه، شهرداری دو رام قطار به‌صورت آزمایشی از چین وارد کرده که قرار است تست میدانی انجام شود. هرچند این اقدام می‌توانست پس از انجام مطالعات پایه‌ای صورت گیرد، اما اکنون هم‌زمان با تست میدانی، مطالعات لازم را از شهرداری خواهیم خواست، در غیر این صورت این ناوگان عمل برگشت خواهد بود.
عضو شورای شهر تهران افزود: اگر این ناوگان بتواند تمامی سؤالات و ابهامات را رفع کند، می‌تواند به ناوگان حمل‌ونقل تهران اضافه شود. در غیر این صورت، این ناوگان به کشور مبدأ بازگردانده خواهد شد. این قطارها در حال مونتاژ هستند و طی یکی دو هفته آینده عملیات مونتاژ به پایان می‌رسد. تست‌های شبانه نیز در مسیری که شهرداری اعلام کرده، حد فاصل تهرانپارس تا میدان آزادی، انجام خواهد شد البته من بعید می‌دانم  کمتر از  دو ماه بتوان  راجع به این موضوع قضاوت کرد .
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ و نقل درباره جایگاه‌های شارژ اتوبوس‌های برقی گفت: شهرداری تهران قراردادهایی با سازندگان داخلی برای تأمین این جایگاه‌ها منعقد کرده است. پیش‌تر ۷۴ جایگاه شارژ پیش‌بینی شده بود و در بودجه امسال ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای تأمین زیرساخت‌های برق مورد نیاز اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی اختصاص یافته است. این امر مشروط به ارائه معماری و مشخصات فنی از سوی شهرداری است تا منابع شهروندان به درستی استفاده شود.
وی در پایان تأکید کرد: تحقق این موارد به همت شهرداری بستگی دارد و ما در شورا نظارت دقیق خواهیم داشت تا اقدامات در چارچوب برنامه‌ریزی‌ها پیش برود.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست:
شورای حفظ حقوق بیت‌المال می‌تواند محل هزینه‌کرد عوارض آلایندگی را پیگیری کند
 معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شورای حفظ حقوق بیت المال به‌ویژه در استان‌ها می‌تواند هزینه‌کرد عوارض آلایندگی را پیگیری کند.
احمدرضا لاهیجان‌زاده روز گذشته در مراسم دوره آموزشی قواعد و اصول حاکم بر مدیریت مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، تصریح کرد: سازمان محیط زیست با توجه به وجود قوانین متعدد در این حوزه مجموعه‌ای از صفرها است و تا زمانی‌که قوه قضاییه به عنوان عدد یک در پشت این صفرها قرار نگیرد، این صفرها قطعا بی‌تاثیر است.
وی افزود: لازم است دستگاه‌ها در جلسات نسبت به تکالیفی که در قانون هوای پاک برای آن‌ها مشخص شده است، پاسخگو باشند. به‌طور مثال طی سه سال گذشته بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان از قبل عوارض آلایندگی در استان خوزستان پرداخت شده است که بیش از چند برابر اعتبارات عمرانی برخی از استان‌ها است اما این هزینه صرف مسایل محیط زیستی و کاهش آلایندگی نشده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، لاهیجان‌زاده در پایان تاکید کرد: شورای حفظ حقوق بیت‌المال در استان‌ها می‌تواند این موضوع را مصوب و پیگیری کند تا این بودجه‌ها در محل مورد نظر هزینه شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه