مدیر سابق مرکز هنرهای نمایشی به اظهارات قطبالدین صادقی پاسخ داد؛
به دلیل تأخیر در آغاز تمرینات بخشی از زمان اجرا کاسته شد
حمید نیلی مدیر سابق مرکز هنرهای نمایشی در پاسخ به اظهارات قطبالدین صادقی در خصوص نمایش «آبجی مظفر» توضیحاتی ارائه کرد.
قطبالدین صادقی که این روزها با کارگردانی تازهترین اثر خود یعنی «سفرنامه آبجی مظفر» در سالن اصلی تئاتر شهر اجرای خود را پس از ۱۰ سال روی صحنه برده است از عملکرد مدیران سابق هنرهای نمایشی به شدت انتقاد کرده بود. صادقی به تصمیمات مدیران سابق هنرهای نمایشی مربوط به اجرای کارش در تئاترشهر و جایگزین کردن آن با نمایشی تجاری به شدت اعتراض کرد و گفت: دیگر کارگردانی نمیکنم از بیحرمتیها خسته شدهام.
اکنون حمید نیلی مدیر سابق مرکز هنرهای نمایشی در متنی به اظهارات قطبالدین صادقی پاسخ داد.
در این متن چنین آمده است: با احترام به شخصیت علمی و هنری جناب آقای دکتر صادقی و با قدردانی از تلاشها و خدمات ارزنده ایشان در عرصه تئاتر، در راستای شفافسازی و جلوگیری از برداشتهای نادرست، توضیحاتی را خدمت هنرمندان گرامی و مخاطبان محترم ارائه میکنم.
نخست، لازم به ذکر است که پیشنهاد اجرای نمایش «آبجی مظفر» برای حضور در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، بنا به درخواست و پیشنهاد دبیر محترم جشنواره بینالمللی فجر و توافق با جناب دکتر صادقی و با تأکید بر عدم نیاز به کمک مالی از سوی جشنواره یا اداره کل مطرح شد. ایشان تنها خواستار اجرای عمومی در سالن اصلی تئاتر شهر پیش از آغاز جشنواره و همزمان با نخستین روز آن بودند، که مقرر شد آخرین اجرای عمومی این نمایش نیز با آغاز جشنواره همزمان باشد.
برای تحقق این درخواست، از جناب آقای کوشک جلالی که در ماههای آذر و دی قرارداد اجرا در سالن اصلی داشتند، تقاضا شد زمان اجرای خود را به سال ۱۴۰۴ موکول کنند. ایشان با بزرگواری و درک شرایط، این تغییر را پذیرفتند و جدول اجرایی آذر و دی در اختیار گروه محترم جناب دکتر صادقی قرار گرفت. با این حال، به دلیل تأخیر در آغاز تمرینات و اجرای نمایش توسط گروه محترم، طبیعتاً بخشی از زمان اجرا کاسته شد؛ چرا که در تمام تماشاخانهها این رویه مرسوم است که تأخیر در آغاز اجرا بر زمان تخصیصیافته تأثیر میگذارد. در خصوص اظهارات جناب دکتر صادقی مبنی بر سلب زمان اجرای بهمن و اسفند، لازم به توضیح است که این زمان از ابتدا در اختیار گروه دیگری بوده که ماهها پیش از گروه جناب دکتر صادقی برای این بازه زمانی قرارداد بسته بودند. گروه مذکور نیز یک گروه هنری است و ارتباطی با فعالیتهای تجاری ندارد. در پایان، بار دیگر ضمن احترام به مقام علمی و هنری جناب دکتر صادقی، امیدوارم این توضیحات باعث رفع سوءتفاهمهای پیشآمده شده و همه ما بتوانیم در فضایی همدلانه به ارتقای سطح تئاتر کشور کمک کنیم.
قربان نجفی:
به هر قیمتی خنده گرفتن کمدی نیست
بازیگر سینما و تلویزیون میگوید: امروز چیزی به نام سینمای کمدی نداریم، چون به هر قیمتی خنده گرفتن کمدی نیست؛ فیلمهای این حوزه در حال حاضر بیشتر هجو است.
قربان نجفی که از کارهای شاخص او میتوان به مجموعه نمایش خانگی «خاتون» و سریال تلویزیونی «ستایش» و «خانه امن» و نیز آثار سینمایی نظیر «من بن لان نیستم» و «تنگه ابوقریب» اشاره کرد، اظهار داشت: سابقا سینمای کمدی داشتیم و در جاهایی هم در برهههایی به فیلمهای کمدی نزدیک هم شدیم اما آن سینمایی که باید داشته باشیم هیچگاه نداشتیم.
* به هر قیمتی خنده گرفتن، کمدی نیست
او گفت: فیلمهایی هم که هست متاسفانه باید گفت هجو است. کمدی شریفترین نوع درام است که در واقع جامعه و کاستی و کاستیهای آن و اخلاق در جامعه را به چالش میکشد و جدیترین نقدها را کمدی باید انجام دهد اما متاسفانه فیلمهایی که الان هست بر اساس سیاستی است که دارد اعمال میشود تا فقط از مردم خنده بگیرد. خنده به هر قیمتی و اسم این کمدی نیست. بازیگر سریالهای خانه امن، سرجوخه و مستوران میگوید: من تقریبا بیکارم. خیلی وقت است. به صورت جدی میشود گفت دو سال و خوردهای، سه سال است بیکارم. گاهی رادیو کار میکنم. پارسال یک تئاتر کار کردم. چند ماه گرفتار آن بودم.