چرا اسرائیل به اردوگاه های آوارگان
هم حمله می کند؟
تخریب اردوگاههای فلسطینی، نه به عنوان مساله ای منحصر به روزهای جاری و تلخ فلسطین، بلکه روندی تاریخی است؛ موضوعی که تلاش شد در نشست روز یکشنبه ( ۱۳ دی) در نگارخانه دانشگاه تهران با حضور کارشناسان و پژوهشگران و از زاویه نگاه شهرسازی به ابعاد آن پرداخته شود.
نشست «شهرهای معلق؛ اشغال و مقاومت، نقشه و ضدنقشه» با حضور برخی از اساتید و دانشجویان شهرسازی دانشگاه تهران و کارشناسان این حوزه برگزار شد و در ابتدای این نشست، آزاده ثبوت، مدرس و پژوهشگر شهرسازی دانشگاه کویینز بلفاست، اظهارداشت: تخریب اردوگاههای فلسطینی، پدیده ای تاریخی و نه جدید است که در آن از بولدوزر همواره بهعنوان سلاح جنگی و ارعاب توسط ارتش اشغالگر استفاده شده است.
وی گفت: ساکنان اردوگاههای فلسطینی با مقاومت و حفظ اردوگاههای خود، راه را برای بازگشت دوباره باز کردند و نوعی از مقاومت را در پیش گرفتند و همواره، یکی از سیاست اشغالگران از میان بردن اردوگاههای فلسطینی است.
ثبوت افزود: اردوگاه نهرالبارد دومین اردوگاه بزرگ فلسطینیان در لبنان بود و سه هزار و ۵۰۰ نفر فلسطینی را در خود جای داده بود که در سال ۲۰۰۷ تخریب شد و تا این لحظه، اظهارات و گواهی فلسطینیان از این اردوگاه، کاملا انکار شده و نادیده انگاشته میشود.
وی بیان کرد: خلق دوباره زندگی جمعی در اردوگاه، حفظ فضاهای فلسطینی و نام گذاری برخی مناطق در اردوگاهها، برای فلسطینیان آواره، یادآور زندگی در خانههای خود است؛ اردوگاهها، جایی است که فلسطینیان به بقای خود ادامه میدهند و خویشاوندی موجود در اردوگاه میتواند منجر با انسجام و اتحاد بیشتر فلسطینیان شود تا با روحیه و انگیزه بیشتری، مقاومت در برابر اشغالگران را ادامه دهند.
ثبوت افزود: از دست دادن اردوگاهها از منظر فلسطینیان، فراتر از تخریب یک مکان فیزیکی، بلکه به معنای نابودی سنگ، درختها و انسانها است.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: نوسازی و بازسازی این اردوگاهها، نقش مهمی در ترمیم ترومای روحی و فکری فلسطینیان دارد هر چند شما امروز میتوانید بجای واژه اردوگاه، کلمه «غزه» را قرار دهید که همان معنا و مفهوم را دارد.
این چهره دانشگاهی با بیان اینکه اردوگاههای فلسطینی، یک تداوم تاریخی را برای پناهندگان فلسطینی تقویت میکند، تصریح کرد: احمد واکد یک مهندس ارشد عمران گفته که نقشهها، همیشه ابتدا توسط پیروزمندان ترسیم میشود و جغرافیا، هنر جنگ است ولی میتواند هنر مقاومت نیز باشد.
وی گفت: سازمانهای بین المللی و به خصوص سازمان ملل برای نخستین بار وادار شدند نقش سیاسی پناهندگان فلسطین در بازگشت و بازسازی اردوگاه نهرالبارد را بپذیرند و این یک دگرگونی سیاسی را ایجاد کرد؛ نهر البارد، اولین اردوگاه فلسطینی تخریب شده بود.
ثبوت افزود: پس از بازسازی اردوگاه نهر البارد، شاهد ازدواج جوانان ساکن اردوگاه، بازی کودکان و پیوند میان خاطره و تاریخ با زیارت اهل قبور در آرامستان اردوگاه از سوی ساکنان فلسطینی بودم، اگر چه آرزوی سالمندان فلسطینی ساکن اردوگاه این بود که نهایتا در خاک سرزمین مادری خود یعنی فلسطین به خاک سپرده شوند.
ثبوت خاطرنشان کرد: ارتش وقت لبنان در گذشته می خواست خیابانهای منتهی به اردوگاه نهرالبارد را طوری طراحی کند که به راحتی به آنها دسترسی داشته باشد؛ لولههای آبی که باید استانداردی داشته باشد یا قاعده مشخصی دارد در اردوگاه، بسیار باریک ساخته شده بود که مبادا، ساکنین فلسطینی اردوگاه سلاح در آن جاسازی کنند و این تفکر شهرسازی نظامی در اردوگاه نهرالبارد کاملا مشهود بود.
وی ادامه داد: اما شاید بتوان گفت برای نخستین بار، گروههایی غیر از احزاب سیاسی، تسهیل گر اتفاقی مهم در فلسطین شدند؛ آنها شهرسازان بودند (که جغرافیایی جدید ساختند) و برخی احزاب سیاسی نیز از این موضوع چندان خوشحال نبودند زیرا یک نوع قلمرو سیاسی جدید (در دل اردوگاه) خلق شد.
ثبوت، خاطرنشان کرد: وطن از منظر مردم فلسطین سرزمین مادری آنها یعنی فلسطین و این موضوعی است که نوجوان تا سالمند فلسطینی بر آن تاکید دارد و محافظت از فرهنگ، زبان؛ پوشش و تاریخ آنها، برایشان اهمیت بسیاری دارد.
شکوه حسینی استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در این نشست اظهارداشت: ما امروز دچار نوعی نگاه دوگانه در موضوع فلسطین شدیم، یک نوع آن، نگاه انتزاعی، شعاری و با ادبیات دولتی است و نوع دیگر هم متأسفانه چندان به آن پرداخته نشده و بیشتر از زاویه دید انسانی و رمانتیک است.
وی گفت: فرد فلسطینی که از سرزمین خودش آواره است و فرد یهودی که هفتاد هشتاد سال است در آن سرزمین زندگی میکند و برخی واقعیات دیگر، شاید ما را به این نتیجه میرسانند که دستیابی به راه حل موضوع، سخت است.
ارجاع موضوع حذف یارانه نقدی
خانوارهای پردرآمد به مجمع تشخیص مصلحت
نمایندگان مجلس بر مصوبه خود در لایحه بودجه ۱۴۰۴ درباره حذف یارانه نقدی خانوارهای پردرآمد اصرار کردند. بر این اساس، این مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز، یکشنبه، و در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه بودجه ۱۴۰۴، تبصرههای ۱۲ و ۱۳ را بررسی کردند.
نمایندگان در جزء (۲) بند (الف) تبصره (۱۲) مقرر کردند: «حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان (مشمول و غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری به استثنای مشمولین قانون کار موضوع ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری) به میزان بیست درصد (۲۰%) افزایش مییابد. تفاوت تطبیق موضوع ماده (۷۸) قانون مدیریت خدمات کشوری، تفاوت تطبیق موضوع جزء (۱) بند «الف» تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور مصوب ۲۰/ ۱۲ /۱۳۹۶ و تفاوت تطبیق موضوع بند «ی» تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور مصوب ۲۱/ ۱۲ /۱۳۹۷ در حکم حقوق، بدون تغییر باقی میماند.»
بر اساس جزء (۲) بند (پ) تبصره (۱۲)، «بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان بهزیستی کشور و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مکلفند در سقف اعتبارات مصوب مربوط به جانبازان و آزادگان معسر غیر حالت اشتغال فاقد شغل و درآمد که بر اساس قوانین نیروهای مسلح مشمول دریافت حقوق وظیفه نیستند، افراد تحت تکفل قانونی جانبازان متوفی فاقد شغل و درآمد بدون آزمون وسع، رزمندگان معسر فاقد شغل و درآمد براساس تشخیص وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و معلولان شدید و خیلی شدید فاقد شغل و درآمد، با انجام آزمون وسع توسط سازمان بهزیستی کشور، کمکمعیشت ماهانه که میزان آن در چهارچوب قوانین و مطابق آییننامه اجرایی مصوب هیأتوزیران تعیین میشود، پرداخت کنند. کمکمعیشت ماهانه رزمندگان معسر فاقد شغل و درآمد، حداقل هفتاد و پنج درصد (۷۵%) حداقل حقوق مذکور در جزء (۳) بند «ب» این تبصره است. همچنین نمایندگان مجلس بر مصوبه قبلی خود در بند (ت) تبصره ۱۳ اصرار کردند؛ این مصوبه برای اعمال نظر به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.
در بند (ت) تبصره ۱۳ آمده است: «سازمان هدفمندسازی یارانهها موظف است، یارانه نقدی، مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) (منوط به عدم مغایرت با اساسنامه این نهاد) و سازمان بهزیستی کشور و یارانه آرد و نان (خرید تضمینی گندم) را مستقیماً به حساب ذینفع نهایی پرداخت کند. تعیین ذینفع نهایی در بخش یارانه نقدی، مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندسازی یارانهها و در بخش یارانه آرد و نان خرید تضمینی گندم با همکاری وزارت جهاد کشاورزی صورت میگیرد. بر این اساس، دولت مکلف است در سال ۱۴۰۴ یارانه نقدی خانوادههای پردرآمد (دهکهای هشتم، نهم و دهم) را حذف کند. آییننامه اجرایی این بند توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و با همکاری دستگاههای اجرایی مذکور (مرتبط) ظرف مدت حداکثر یک ماه از لازمالاجرا شدن این قانون به تصویب هیأتوزیران میرسد.
سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است گزارش تفصیلی عملکرد این بند را هر سه ماه یکبار به کمیسیونهای اقتصادی، اجتماعی، برنامه و بودجه و محاسبات و کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ارسال کند.»