روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ دي - شماره 4751

اجرای «شک» در بهار؛

کوروش سلیمانی اثر برنده پولیتزر را به صحنه می‌برد

 کوروش سلیمانی قصد دارد بهار ۱۴۰۴ نمایش «شک؛ یک تمثیل» را در یکی از تماشاخانه‌های تهران روی صحنه ببرد.
گروه تئاتر «بیستون» به سرپرستی کوروش سلیمانی در طول ۱۰ سال گذشته فعالیت مستمری داشته و آثار مختلفی را روی صحنه برده است. آخرین کار این گروه تئاتری اجرای نمایش «توافق‌نامه» نوشته فیلیپ کلودل با ترجمه شهلا حائری، کارگردانی کوروش سلیمانی و بازی بهنام تشکر، رامین ناصرنصیر و خود سلیمانی بود که در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر و تماشاخانه ملک اجرا شد و در طول ۷۵ اجرا میزبان نزدیک به ۱۵ هزار تماشاگر بود و مورد استقبال مخاطبان و منتقدان نیز قرار گرفت.
سلیمانی قصد دارد به زودی نمایش جدیدی را برای اجرا آماده کند. نمایشنامه «شک؛ یک تمثیل» نوشته جان پاتریک شنلی که برنده جایزه پولیتزر و تونی نیز شده انتخاب تازه گروه تئاتر «بیستون» است که اوایل بهار آینده در یکی از تماشاخانه‌های معتبر روی می‌رود.
این گروه در اجرای آثاری که به صحنه می‌برد علاوه براینکه به معرفی نمایشنامه نویسان روز کشورهای مختلف توجه دارد، نمایشنامه هایی را هم انتخاب کرده که ضرورت اجرایی داشته باشند و تماشاگران امروز تئاتر ایران بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند و مسائل روز جامعه را در آنها ببینند. در همین راستا نمایشنامه «شک؛ یک تمثیل» برای اجرای جدید این گروه انتخاب شده است.
جان پاتریک شنلی نمایشنامه نویس، فیلمنامه نویس و کارگردان ۷۵ ساله آمریکایی ایرلندی است. شنلی در سال ۲۰۰۴ نمایشنامه «شک، یک تمثیل» را نوشت که سال بعد، یعنی ۲۰۰۵ برنده جایزه پولیتزر نمایشنامه نویسی و نیز جایزه تونی برای بهترین نمایشنامه سال شد. نمایشنامه «شک، یک تمثیل»، نخستین بار از ۳۱ مارس ۲۰۰۵ تا ۲ ژوئیه ۲۰۰۶ در برادوی اجرا شد و جالب است بدانید که رومن پولانسکی کارگردان شناخته شده سینما هم آن را اواخر سال ۲۰۰۶ در پاریس و بعد در آوریل ۲۰۰۷ در ورشو به صحنه برده است.
‎همان زمان بن برنتلی منتقد تئاتر نیویورک تایمز این نمایشنامه را یکی از ۱۰ نمایشنامه برتر سال دانست و از آن به عنوان نمایشنامه‌ای باشکوه یاد کرد.
‎جان پاتریک شنلی در سال ۲۰۰۹ بر اساس نمایشنامه خود، فیلمنامه ای نوشت و خود آن را با بازی مریل استریپ، فیلیپ سیمور هافمن، اِمی آدامز و ویولا دیویس کارگردانی کرد. فیلمنامه این فیلم در اسکار همان سال نامزد بهترین فیلمنامه اقتباسی و برنده جایزه انجمن نویسندگان آمریکا برای بهترین فیلمنامه اقتباسی نیز شد.
شنلی در طی سال های فعالیت خود در تئاتر، غالبا خود کارگردانی نمایشنامه هایش را بر عهده داشته است و نمایشنامه جدید او «لباسشویی بروکلین» در ۶ فوریه ۲۰۲۴ در باشگاه تئاتر منهتن افتتاح شد و شنلی خود آن را کارگردانی کرد.
‎او در سال ۱۹۸۸ برنده جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اصلی برای فیلم «ماه زده» هم شده است.
‎شنلی که هم اکنون در نیویورک زندگی می کند، بیش از ۲۳ نمایشنامه نوشته است که به غیر از «شک، یک تمثیل»، برخی دیگر از آنها مانند «بیرون از مولینگار»، «غاز وحشی»، «پسر ناخلف» و «بیا بریم تو دل شب پرستاره» به فارسی برگردانده شده اند.
سلیمانی ترجمه محمد منعم از «شک؛ یک تمثیل» را برای اجرا انتخاب کرده است.

معاون هنری وزیر ارشاد:
۷۵ درصد از آثار دوسالانه سرامیک
متعلق به بانوان است
 دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک با حضور زهرا بهروزآذر، معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور و نادره رضایی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان سرامیست و علاقه‌مندان به این هنر، افتتاح شد.
* زنان توانایی حضور مؤثر در تمامی حوزه‌ها را دارند
به گزارش روابط عمومی معاونت امور هنری، زهرا بهروز آذر پس از دیدار از نمایشگاه دوسالانه سرامیک در نشستی همراه با هنرمندان سرامیست گفت: بسیار خوشحالم که این دوسالانه با حضور جمع کثیری از هنرمندان برگزار شده است و جای خرسندی است که بیش از ۷۵ درصد آثار دوسالانه متعلق به بانوان است. این موضوع از یک سو مسئولیت ما را برای حمایت از آنان بیشتر می‌کند و از سوی دیگر نشان‌دهنده توانایی زنان در خلق روایت‌های اصیل است. ویژگی برجسته این دوسالانه این است که ایده‌ها و تفکرات هنری به‌سادگی به محصولات نهایی تبدیل شده‌اند. حضور گسترده بانوان در این عرصه، نشان می‌دهد که زنان توانایی حضور مؤثر در تمامی حوزه‌ها را دارند. معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور به قدمت ۷هزار ساله هنر سرامیک ایران اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه نشان داد که هنری با چنین پیشینه‌ای، همچنان توسط بانوان ما به زیبایی درخشان است. این امر مسئولیت ما را دوچندان می‌کند تا این استعدادهای ارزشمند را شناسایی و حمایت کنیم.
بهروزآذر افزود: این نمایشگاه، بیشتر جنبه هنری داشت که مخاطبان خاص خود را جذب می‌کند. با این حال، لازم است برای این آثار هنری راهکارهایی جهت کسب درآمد و حمایت از هنرمندان ایجاد شود. در همین راستا، جلسات متعددی برگزار کرده‌ایم تا اشتغال و کارآفرینی در این حوزه توسعه یابد.
* تأکید بیشتری بر برگزاری دوسالانه‌ها خواهیم داشت
در ادامه نادره رضایی، معاون امور هنری درباره برگزاری این دوره از دوسالانه گفت: وقتی در دشواری تعدد جشنواره‌های مختلف، دوسالانه‌ سرامیک را حذف نکردیم و در دستور کار قرار دادیم یعنی برایمان اهمیت داشت. اتفاقاً در این دوره، تأکید بیشتری بر برگزاری دوسالانه‌ها خواهیم داشت. وی افزود: رویکرد ما در این دوره در معاونت امور هنری، کاهش دخالت مستقیم در اجرای برنامه‌ها و بازگشت به مأموریت اصلی یعنی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی است. این به معنای کاهش تعداد رویدادها نیست، بلکه ممکن است رویدادها بیشتر هم شوند؛ چرا که کشور به این فعالیت‌ها نیاز دارد. با این حال، اولویت‌بندی رویدادها و تمرکززدایی از تهران، مطابق تأکید وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار است. هدف این است که عدالت هنری به‌درستی تحقق یابد و رویدادها بر اساس ظرفیت‌های جغرافیایی و برمبنای داده‌های آموزشی و مزیت‌های مناطق مختلف به استان‌ها واگذار شوند.
نادره رضایی افزود: هنر سرامیک و دیگر حوزه‌های فرهنگی، ظرفیت بسیاری در مناطق مختلف ایران دارند. تلاش ما این است که با تمرکز بر اقتصاد هنر و تعامل بهتر با استان‌ها شرایطی فراهم کنیم که بخش قابل توجهی از رویدادها و اتفاقات هنری در استان‌ها برگزار شود و از تمرکز صرف بر تهران فاصله بگیریم.
* به ایجاد رشته سرامیک در دانشگاه‌ها نیاز داریم
مجتبی قربانی شاه‌کوچکی، دبیر دوازدهمین دوسالانه سرامیک، نیز در ادامه نشست اظهار کرد: حوزه هنر سرامیک ایران از پیشینه‌ای غنی برخوردار است، اما این هنر در حاشیه قرار دارد. یکی از دلایل این وضعیت به نظرم بی‌توجهی به داشته‌های بومی و تمرکز بیشتر بر آثار وارداتی است. وی به شرایط دشوار اقتصادی اشاره کرد و گفت: هنرمندان تجسمی، به‌ویژه در حوزه هنرهای تجسمی و سرامیک، در دوران تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی با مشکلات زیادی مواجه‌اند و با وجود این تلاش می‌کنند زندگی خود را از طریق این هنر بگذرانند. برای تقویت این هنر، نیاز به ایجاد رشته سرامیک در دانشگاه‌ها داریم.
قربانی شاه‌کوچکی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این دوسالانه را گردهمایی نسل‌های مختلف هنرمندان دانست و افزود: اتفاق مهمی که این دوسالانه رقم زده، همکاری و هم‌افزایی میان نسل‌های مختلف است. زمانی که هنرمندان جوان شبانه‌روز تلاش می‌کنند و چنین نمایشگاهی را شکل می‌دهند، نشان می‌دهد که می‌توانیم با کار گروهی و همدلی، دستاوردهای بزرگی را رقم بزنیم.
دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران در بخش فراخوان و هنرمندان سرامیست از روز جمعه ۱۴ دی ماه تا روز ۱۲ بهمن ماه در مجتمع آسمان آماده پذیرایی از علاقه‌مندان است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه