معاون سیما:
متحول نشویم مضمحل میشویم
معاون سیما با تأکید بر اینکه برای ایفای وظایفمان در این جنگ ترکیبی، ناگزیر به طی مسیر تحولیم، گفت: اگر متحول نشویم مضمحل میشویم. اگر بخواهیم محتوای پاک و سالم در اختیار مردم قرار دهیم باید همافزا شویم و بهجای رقابت داخلی، هماهنگ و یکپارچه حرکت کنیم تا از رقابت رسانهای داخلی و خارجی عقب نیفتیم.
به گزارش روابط عمومی صداوسیما، محسن برمهانی در ششمین نشست سراسری افق تحول رسانه ملی با عنوان «سیما در مسیر تحول» که صبح سهشنبه، ۱۱ دی برگزار شد در جمعبندی مباحث مطرح شده، با بیان اینکه ۳۰۰ شبکه معاند داریم که علیه کشورمان تولید محتوا میکنند و بیسابقه است، گفت: از سوی دیگر در شرایط جغرافیایی و منطقهای خاصی قرار داریم و برای ایفای وظایفمان در این جنگ ترکیبی، ناگزیر به طی مسیر تحولیم. اگر متحول نشویم مضمحل میشویم.
وی افزود: آیا میتوانیم در چنین شرایطی قاب خنثی در تلویزیون داشته باشیم؟ قطعا خیر. البته که هنوز در وضعیت مطلوب نیستیم و برای بازدهی بالاتر باید حرفهایتر، بهروزتر و دقیقتر عمل کنیم. اگر بخواهیم در قیاس با دیگر رسانهها محتوای پاک و سالم در اختیار مردم قرار دهیم باید هماهنگ و یکپارچه حرکت کنیم. امروز همدلترین تیم در سیما را داریم که وظیفه دارم از همکاران عزیزم قدردانی کنم. در ادامه، سلیم غفوری، قائممقام معاون سیما با اشاره به لزوم برنامهریزی متفاوتی در حوزه سیما گفت: این مهم در سه قرارگاه طراحی، تولید و پخش انجام شد. از گذشته این بحث مطرح بود که شبکهها به علت نیازمندی آنتن از صبحگاه تا شبانگاه باید برنامهریزی کنند و لازم بود فشار آنتن را از شبکه برداریم. تأسیس مرکز سیمرغ با همین نیت انجام شد که به شکل مستقیم درگیر آنتن نباشد و با دست بازتری تولیداتش را پیش ببرد. وی ادامه داد: سیمرغ در دو حوزه نمایشی و غیر نمایشی شکل گرفت و خانه تولیدات جوان باشگاه که از عوامل رشد سازمان در آینده خواهد بود، شکل گرفت و تاکنون کارهای قابل توجهی نیز تولید کرده است.
غفوری درباره علت تحویل فیلمنامه پلمپ شده به سیمافیلم گفت: تصمیم سازمان این بود که هیچ سریالی بدون متنِ کامل وارد تولید نشود. در گذشته تهیهکننده متن کامل در دست نداشت و مدیران نمیدانستد سرانجام کار چه خواهد بود. سیاست پلمپ شدن به همین علت اجرایی شد. وی با اشاره به وجود ۲۰ شبکه ذیل معاونت سیما گفت: مرکز تولید آثار کوتاه (تاک) نیز تشکیل شد تا به معرفی برنامههای تلویزیون در قالب بستههای بازرگانی کوتاه بپردازد. یک بخش جدی کار مرکز تاک به معرفی آثار شبکههای سیما اختصاص یافته است. همچنین، انبوهی از میانبرنامهها و موشنگرافیها را تولید میکنند که رنگآمیزی آنتن را متحول کرده است.
قائممقام معاون سیما ادامه داد: بستر پخش شبکه جامجم هم متناسب با شرایط روز تغییر کرد. رسانههای نوین و روابطعمومی هم ادغام شد که اقدام مثبت و روبهجلویی بود.
غفوری با بیان اینکه جدول پخش جامع سیما با احصای نیازهای روز طراحی شد گفت: حُسن جدول پخش جامع این است که از همپوشانی جلوگیری میکند و بهزودی وارد فاز دقیق عملیاتی و اجرایی خواهد شد. این کار مانع هدررفت منابع سازمان خواهد شد. از این به بعد از جدول پخش به تولید میرسیم و نه برعکس. بودجه سیما نیز براساس همین جدول پخش بسته خواهد شد.
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما:
مخاطب تلویزیون در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کاهش و از ۱۴۰۲ افزایش یافت
رییس مرکز تحقیقات صداوسیما با بیان اینکه ما بهطور مرتب سریالها و برنامههای سیما را رصد کرده و نتایج را به اطلاع مدیران مربوط میرسانیم، گفت: میزان بیننده سیما از بهار ۱۴۰۲ که ۵۹.۷ درصد بوده در تابستان ۱۴۰۳ به ۶۵.۲ رسیده و سیر صعودی گرفته است و باوجود کاهش مخاطب در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ شاهد افزایش نسبی این آمار از سال ۱۴۰۲ هستیم.
به گزارش روابطعمومی صداوسیما، محسن شاکرینژاد در ششمین نشست سراسری افق تحول رسانه ملی با عنوان «سیما در مسیر تحول» با بیان اینکه مرکز تحقیقات به عنوان دیدبان رسانه ملی وظیفه رصد میزان مخاطب رسانه ملی، اثرسنجی و رضایتسنجی برنامهها را برعهده دارد خاطرنشان کرد: امروز در مرکز تحقیقات صداوسیما به اقتضای امکانات، براساس آخرین شیوههای سنجش مخاطب در دنیا کار میکنیم.
وی به ضرورت تجدیدنظر در تعریف مخاطب با توجه به تحول مخاطبان رسانهها اشاره کرد و گفت: با توسعه شبکههای اجتماعی با مخاطبان فعالی مواجهیم که خودشان هم تولیدکننده محتوا هستند و بسیاری محتواها را از بسترهای اجتماعی دریافت میکنند.
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما مروری هم بر روشهای مخاطبسنجی در جهان داشت و با اشاره به نتایج یکی از نظرسنجیها در کشور انگلستان بیان کرد: پرمخاطبترین برنامه شبکه ملی انگلستان در سال قبل که تاجگذاری پادشاهشان بوده ۱۸ میلیون مخاطب داشته است که برحسب جمعیت، ۲۷ درصد میزان بیننده میشود. پرمخاطبترین برنامه شبکه انبیسی امریکا هم ۱۰.۹ درصد بیننده داشته است. شاکرینژاد با بیان اینکه میزان تماشای تلویزیونهای خطی در دنیا کاهشی است و میزان تماشای تلویزیون از ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۴ در دنیا از ۲۶۲ دقیقه به ۱۵۶ دقیقه رسیده و رده سنی ۱۶ تا ۲۴ سال کمترین میزان ببیننده را به خود اختصاص داده است اظهار کرد: این درحالی است که میزان کاربران اینترنت و رسانههای اجتماعی سیر صعودی دارد. وی افزود: ما بهطور مرتب سریالها و برنامههای سیما را رصد کرده و نتایج را به اطلاع مدیران مربوط میرسانیم. میزان بیننده سیما از بهار ۱۴۰۲ که ۵۹.۷ درصد بوده در تابستان ۱۴۰۳ به ۶۵.۲ رسیده و سیر صعودی گرفته است و باوجود کاهش مخاطب در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، شاهد افزایش نسبی این آمار از سال ۱۴۰۲ هستیم.
به گفته وی، براساس آخرین نظرسنجی در تابستان ۱۴۰۳، میزان بیننده سیما در رده سنی ۱۵ سال و بالاتر ۶۵.۲درصد، در رده سنی خردسالان(چهار تا پنج سال) ۷۷.۲درصد،در رده سنی کودکان (شش تا ۱۱ سال) ۷۸.۱درصد، در رده سنی نوجوانان(۱۲ تا ۱۷ سال) ۷۶.۸درصد بوده است. همچنین، میزان بیننده اخبار سیما ۶۰.۴ درصد و میزان استفاده از رسانههای اجتماعی ۷۴.۲درصد بوده است. همچنین نظرسنجی میزان بینندگان صداوسیما در فصل پاییز طی روزهای آینده نهایی میشود.
دستگیری ۳ نفر در پرونده مرگ خواننده معروف
سه نفر به قتل و دو نفر دیگر به تهیه مواد مخدر در ارتباط با مرگ لیام پین، خواننده بریتانیایی متهم شدهاند که در ماه اکتبر در پی سقوط از بالکن هتلی در بوینوسآیرس جان باخت. در این پرونده سه نفر به قتل عمد و دو نفر دیگر به تهیه مواد مخدر در ارتباط با مرگ لیام پین متهم شدهاند که گفته میشود لحظاتی قبل از سقوط از بالکن هتل خود در آرژانتین و بدون هوشیاری کامل در حال کشانده شدن به اتاقش دیده شده است. وزارت دادستانی آرژانتین تایید کرد که سه نفر به قتل، به ویژه به اتهام قتل از روی سهلانگاری متهم شدهاند که شامل راجر نورس دوست این خواننده، مدیر هتل و رئیس پذیرش آن میشود. دو نفر دیگر هم به دلیل فراهم کردن موارد مخدر براین این خواننده ۳۱ ساله متهم شده اند. پیش از این برخی منابع ناشناس آرژانتینی که با گزارشهای اولیه سمشناسی دسترسی داشتهاند، علت مرگ لیام پین را استفاده از مواد مخدر متعدد از جمله کراک کوکائین و مت آمفتامین اعلام کرده بودند. به گزارش گاردین، لیام پین بهعنوان یکی از اعضای گروه پاپ «وان دایرکشن» به شهرت جهانی رسید. این گروه موسیقی پس از کسب رتبه سوم در برنامه موسیقی «ایکس فاکتور» بریتانیا در سال ۲۰۱۰، به شهرت رسید. اما در سال ۲۰۱۶ گروه منحل شد و اعضای آن فعالیتهای انفرادی خود را دنبال کردند.