عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:
باید به سمت تورم تک رقمی حرکت کنیم
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه باید به سمت تورم تک رقمی حرکت کنیم، گفت: برای رفع مشکلات ارزی موجود ۱۶ راهکار مربوط به مدیریت تقاضا و عرضه ارز پیشنهاد دادهایم.
به گزارش کائنات، حسین صمصامی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی مجلس با اشاره به جلسه غیرعلنی درباره سیاستهای ارزی گفت: یکی از موضوعاتی که در مباحث ارزی مغفول مانده، بحث جنگ ارزی است که دشمن علیه کشور ما آغاز کرده است.
وی توضیح داد: کشور ما به لحاظ مسائل سیاست، نظامی و منطقه ای در شرایط خاصی قرار گرفته است. جنگی که علیه ما ایجاد شده، جنگ اقتصادی است و جنگ اقتصادی نیز ابزار اصلی دشمن در شرایط موجود است؛ به طوری که وزارت خزانهداری آمریکا و سازمان سیا و سایر سازمانها در حال اندیشه ورزی برای جنگ اقتصادی با ایران هستند.
صمصامی اضافه کرد: سردمداران آمریکایی متفکرین خود را جمع کرده و درحال اندیشه ورزی بر این نکته هستند که چگونه کشور را وارد جنگ ارزی کنند که کردهاند. این افراد به دنبال این هستند که چگونه اقتصاد مردم ایران را با مشکلات معیشتی مواجه سازند تا نهایتا مردم را به خیابان آورده و تغییر رژیم را رقم بزنند. دشمن در این زمینه کتابها و مقالات علمی زیادی را منتشر کرده است. وی توضیح داد: این کتابها می گویند مهمترین، کاراترین و برترین شمشیر در ایجاد مشکلات اقتصادی کشور ایران، تضعیف پول ملی است. همچنین اقتصاددانان این مسئله را به باور دارند و تاکید دارد اگر میخواهید یک کشور را از بین ببرید و مردم به خیابان بریزند ابتدا پول ملی آنها را تضعیف کنید، اما در این شرایط چه کار کردهایم؟
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره سیاست اخیر بانک مرکزی و توضیح مسئولین این نهاد در جلسه غیر علنی بیان کرد: یکی از سیاستهای برشمرده شده از بین بردن رانت و عرضه بیشتر درآمدهای نفتی است. سوال ما این است که آیا پیرو سیاستهای اخیری که بانک مرکزی اتخاذ کرده، رانت از بین رفته است؟ فاصله بین نرخ بازار ارز رسمی و آزاد کاهش پیدا کرده است یا سیاست افزایش نرخ ارز رسمی باعث افزایش نرخ بازار آزاد شده است؟
صمصامی معتقد است: سیاست شکست خورده فعلی از سال ۱۳۶۹ یعنی بیش از ۳۰ سال است که اجرایی میشود و انواع بازارها نظیر بازار توافقی، بازار مبادله ارز و طلا و بازار کذایی که جدیدا ایجاد شده ابزاری برای افزایش نرخ ارز بوده است.
این عضو کمیسیون اقتصادی بیان کرد: برای رفع مشکلات ارزی موجود ما ۱۶ راهکار به دولت پیشنهاد دادهایم؛ یکی از این بخشها مربوط به قاچاق کالاست و قانون باید در این بخش اجرا شود. در قوانین مدیریت شناور شده ارزی وجود دارد اما باید بدانیم قانون در بعد دیگری به ثبات نرخ ارز نیز اشاره کرده است لذا ما باید به سمت تورم تک رقمی حرکت کنیم.
وی در پایان اظهار کرد: پیشنهادات 16 بندی ما مربوط به مدیریت تقاضا و مدیریت عرضه ارز بوده و این موارد را به دولت داده ایم. تا زمانی که این موارد اجرایی نشود، مشکل ارزی ما برطرف نخواهد شد.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:
روند بازگشت ارز حاصل از صادرات تسریع شود
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار از مجلس و بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و سایر وزارتخانههایی که به نوعی تامین کننده درآمد ارزی کشورند، این است که به نحوی برنامهریزی شود که روند بازگشت ارز حاصل از صادرات تسریع شود.
به گزارش کائنات، رحیم زارع سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: سیاستهای ارز در سالهای اخیر با بسیاری از قوانین بالادستی همچون بند ۱۹ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر عدم ایجاد بستر در حوزه ارزی و تجاری، بند (ت) ماده ۲۰ قانون احکام دائمی و بند (الف) ماده ۴۴ قانون بانک مرکزی مبنی بر نظام ارزی شناور مدیریت شده مغایر بوده است.
وی افزود: در این بین شاهد مشکلات ساختاری ارز، انفعال بانک مرکزی در مدیریت قیمت ارز و واگذاری این امر مهم به کانالها و سایتهای غیرمجاز مستقر در خارج از کشور و خارج از کنترل بانک مرکزی، رسوب منابع ارزی کشور نزد آنها، افزایش کسری تجاری گمرکی به رقم بیسابقه ۱۷ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲، هدایت غیرهدفمند منابع، تنبیه صادرات و تشویق واردات، صف طولانی تامین ارز برای تولیدکنندگان متوسط ۱۲۰ روز بودیم.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ارزیابی عملکرد بانک مرکزی در اتخاذ سیاستهای ارزی گفت: باید حذف سقف نیما قبلتر انجام میگرفت؛ چراکه اعمال نرخهای دستوری مانع از آن شد تا بانک مرکزی در دو سال اخیر بتواند ذخایر ارزی بیشتری جهت مدیریت بازار ارز جمع آوری کند. همچنین عدم رعایت اصل اصلاح تدریجی و اعلام حذف سامانه نیما و بستر ارز اشخاص در اول بهمنماه صورت گرفت آن هم در شرایط که امکان تعمیق تدریجی بازار ارز تجاری و کاهش تدریجی حجم نیما و اشخاص وجود داشت.
زارع افزود: انتظار از مجلس و بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و سایر وزارتخانههایی که به نوعی تامین کننده درآمد ارزی کشورند، این است که به نحوی برنامهریزی کرده که روند بازگشت ارز حاصل از صادرات تسریع شود. نماینده آباده در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «باید نوع نگاه به مسئله کاهش ارزش پول ملی به عنوان چالش کلان اقتصادی تغییر کند»، گفت: این موضوع به همراهی همه اجزای حاکمیت نیاز دارد تا رشد مازاد نقدینگی نسبت به تولید کاهش پیدا کند همچنین باید رویکرد مدیریت نرخ ارز از کنترل نرخ تغییر کرده و فروش صرف منابع ارزی به سمت تمرکز بر افزایش ارزی ارز و افزایش ذخایر ارزی رود که مهمترین شاخص تابآوری اقتصاد از نگاه دشمنان است.
وی ایجاد بازار عمده فروشی ارز بین بانکها جهت ایجاد بستر حکمرانی ارزی و حرکت به سمت ایجاد نظام پرداخت رسمی را ضروری دانست و افزود: باید به سمت حکمرانی ریال جهت کاهش عملیات سفته بازانه و تقاضای فرار سرمایه و بهبود نقشه ارزی کشور رفت.
این نماینده مجلس شورای اسلامی مدعی شد: طبق آخرین اطلاعات بانک مرکزی بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان در حساب دستگاههای اجرایی کشور نزد بانک مرکزی و رسوب منابع عمرانی و ۵۰ همت منابع عمرانی وجود دارد اما هیچ آثاری از پیشرفت پروژههای عمرانی در استانها برای رفاه عمومی و تجهیز زیرساختها نیست اما مگر نباید منابع ارزی صندوق توسعه ملی باید به صورت وام و صرفا برای طرحهای عمرانی و زیرساختی نظیر نیروگاهها، حمل و نقل ریلی و هوایی و راهها مصرف شود پس چرا بانک مرکزی بدون رعایت ماده ۳۲ قانون این ارز را به ریال تبدیل کرده و در اختیار دولت میگذارد و برای هزینههای جاری صرف میشود.
زارع اضافه کرد: متاسفانه گزارش هفت ماهه دیوان محاسبات نشان میدهد سازمان هدفمندی یارانهها ۳۵۰ هزار میلیارد تومان از روشهای مختلف همچون تنخواه بانک مرکزی، برداشت از حساب شرکتهای دولتی و استفاده از منابع عمومی را بابت پرداخت مطالبات هدفمندی پرداخت کرده که این موضوع اکوسیستم مالی کشور را با بحران جدی افزایش سطح عمومی قیمتها مواجه کرده است چراکه خروج وقتی این وجوه از بانک مرکزی به معنای تورم است.