نماینده کرمانشاه در مجلس در خصوص مطرح کرد؛
حل ناترازی بنزین
با تخصیص سهمیه بنزین به هر کدملی
نماینده مجلس گفت: در طرح بنزین به نفر، تمامی مردم اعم از کسانی که خودرو دارند و ندارند از سهمیه بنزین یارانهای بهرهمند میشوند. به همین دلیل، وضعیت اقشار ضعیف که فاقد خودرو هستند، بهتر میشود و کسانی که چندین خودرو دارند، آن را با قیمت غیریارانهای تهیه میکنند. بنزین به نفر در کاهش قاچاق بنزین نیز موثر است. اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی مزایایی همچون تحقق اقتصاد بهینهسازی مصرف سوخت و مقابله با تک سرنشینی و ترافیک را هم خواهد داشت.
شواهد نشان میدهد که در حوزه بنزین با مشکلات جدی روبرو هستیم و باید چارهاندیشی اساسی در این زمینه داشته باشیم. در حالی که چند سال پیش به صادرات بنزین میپرداختیم، در لایحه بودجه سالانه چند میلیارد یورو برای واردات بنزین پیشبینی میکنیم. این شرایط به ضرر مردم و به ویژه اقشار ضعیف جامعه است. زیرا اختصاص مبالغ کلان به واردات بنزین در واقع از جیب مردم هزینه میشود.
مرکز پژوهشهای مجلس طرح اختصاص سهمیه بنزین به کدملی و نفر را به جای اعطای سهمیه به خودرو مطرح کرده است. به زعم کارشناسان، در شرایط فعلی که با ناترازی شدید در حوزه بنزین مواجه هستیم، دولت باید به جای گران کردن بنزین به سمت اجرای این طرح برود.
اختصاص سهمیه بنزین به نفر به لحاظ عدالت در توزیع یارانه بنزین به نفع کشور است. در شرایط فعلی که سهمیه بنزین به خودرو تعلق میگیرد، کسانی که تمکن مالی بالاتری دارند از یارانه بهره میبرند و کسانی که فاقد خودرو هستند که اغلب جزو اقشار ضعیف جامعه هم به شمار میروند، از یارانه بنزین بهره نمیبرند. این در حالی است که افراد بی بهره، از افزایش قیمت بنزین بیشترین ضربه را میخورند.
به زعم کارشناسان، اختصاص سهمیه بنزین به نفر میتواند بستری برای مقابله با قاچاق بنزین نیز به وجود بیاورد. زیرا قیمتها خارج از سهمیه ماهانه آزاد میشود و اختلاف قیمت فعلی در حوزه بنزین وجود ندارد که باعث بروز مشکلاتی همچون قاچاق بنزین شود.
فضل الله رنجبر، نماینده کرمانشاه در مجلس در خصوص این موضوع که در حوزه بنزین با ناترازی شدید روبرو هستیم و در لایحه بودجه ۱۴۰۴ بیش از سه و نیم میلیارد یورو برای واردات بنزین در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: مجلس در برهه زمانی فعلی به دولت در حوزه بنزین کمک کرد. به این معنا که سهمی برای واردات بنزین در لایحه پیشبینی شد. اختیار اجرای راهکار اختصاص سهمیه بنزین به کدملی به دولت واگذار شده است.
وی ادامه داد: دولت باید به بررسیهای کارشناسانه بپردازد و نظرش را درباره طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر مطرح کند. در حال حاضر، به دلیل شرایط خاصی که در کشور وجود دارد، مجلس اصلاً موافق افزایش قیمت بنزین نیست. بودجه هم تا حدی تورم ایجاد میکند و ناترازیهایی هم داریم. این نماینده مجلس گفت: اختصاص سهمیه بنزین به نفر روشی عادلانه برای توزیع یارانه سوخت است. اگر دولت به سمتی برود که به جای اختصاص سهمیه بنزین به خودرو این سهمیه را به کدملی اختصاص بدهد، شرایط بهتری خواهیم داشت. این روش در راستای ایجاد عدالت اجتماعی است و اقدام موثری در این زمینه محسوب میشود.
رنجبر گفت: از آنجائی که قرار است عواید حاصل از اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جیب مردم و اقشار ضعیف برود، قطعاً این روش در بهبود ضریب جینی در کشور موثر است.
وی ادامه داد: در طرح بنزین به نفر، تمامی مردم اعم از کسانی که خودرو دارند و ندارند از سهمیه بنزین یارانهای بهرهمند میشوند. به همین دلیل، وضعیت اقشار ضعیف که فاقد خودرو هستند، بهتر میشود و کسانی که چندین خودرو دارند، آن را با قیمت غیریارانهای تهیه میکنند. بنزین به نفر در کاهش قاچاق بنزین نیز موثر است. اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی مزایایی همچون تحقق اقتصاد بهینهسازی مصرف سوخت و مقابله با تک سرنشینی و ترافیک را هم خواهد داشت.
وی ادامه داد: ما هم مانند کارشناسان اعتقاد داریم که در شرایط فعلی با توجه به ناترازی بالای بنزین و ضرری که به اقتصاد ملی وارد میکند، دولت باید به سمت اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر برود.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بنزین جزو اقلام استراتژیک در کشور است که تصمیمگیری در مورد آن باید با در نظر گرفتن حساسیتها انجام شود. به طور مثال، در شرایط فعلی امکان واقعیسازی قیمت بنزین و افزایش آن وجود ندارد. به همین دلیل، بهتر است به اجرای طرحهایی مانند اختصاص سهمیه بنزین به نفر بپردازیم.
قیمت برق در انگلیس به زیر صفر رسید
تولید نیروی بادی در انگلیس، به رکورد جدیدی صعود کرد و قیمت برق را به زیر صفر رساند. اپراتور سامانه ملی انگلیس اعلام کرد تولید نیروی بادی به ۲۲ هزار و ۳۶۰ مگاوات رسید و بالاترین رکورد قبلی را که تنها چند روز قبل از آن رسیده بود، شکست. دادههای بازار Epex Spot نشان میدهد که قیمتهای برق منفی شد و به منفی ۶.۵۷ پوند در هر مگاوات ساعت رسید.
آب و هوای متغیر، بازار برق اروپا را در هفتههای اخیر پرنوسان کرده است. پیش از این، هوای آرام طولانی، فعالیت توربینهای بادی را متوقف کرده و قیمتها را بالا برده بود. اکنون، شرایط طوفانی در انگلیس، تولید نیروی بادی را احیا کرده، اما هشدارهای زرد را برای بخشهایی از این کشور به دنبال داشته است. تغییرات بزرگ در روند تولید برق از منابع تجدیدپذیر، نشان دهنده چالشی است که دولت ها، با تسریع گذار انرژی، با آن روبرو هستند. انگلیس قصد دارد در سالهای آتی، ظرفیت تولید نیروی بادی را به میزان چشمگیری افزایش دهد زیرا شبکه برق پاک را تا سال ۲۰۳۰ هدف گذاری کرده است. اما زمانی که هوا آرام یا ابری است، گاز همچنان برای روشن نگه داشتن چراغها، ضروری است.
بر اساس گزارش بلومبرگ، در واقع، در اواخر هفته گذشته که انگلیس روزهای بدون باد را سپری کرد، نیروگاههای گازسوز این کشور، بیشترین میزان برق را تولید کردند و با وجود بازگشت هوای بادی از آن زمان و در شرایطی که تولید نیروی بادی در هنوز بالای ۲۲ هزار مگاوات بود، نیروگاههای گازسوز به دلیل تقاضای قوی، همچنان فعال بودند.
راهکار رباتیک برای کاهش
زمان بارگیری محمولهها در صنایع پتروشیمی
مهندسان یکی از شرکتهای دانش بنیان سیستمهای رباتیکی برای بارگیری و بسته بندی محمولهها را به بازار معرفی کرد که به گفته آنها کاربرد این محصول موجب صرفه جویی در زمان میشود.
محسن کاظمی مقدم از محققان این شرکت دانش بنیان دستاورد این شرکت را شامل بارگیری تمام اتوماتیک برای بارگیری بسته های پتروشیمی دانست و افزود: این محصول از بسته بندی تا بارگیری را به صورت کاملا اتوماتیک انجام می دهد.
کاظمی مقدم ادامه داد: یکی از دغدغههای صنعت پتروشیمی زمان بر شدن بارگیری محصولات است که با این دستگاه قادر است بازه زمانی ۴۵ دقیقه ای بارگیری را به ۱۵ دقیقه کاهش داده است. وی خاطر نشان کرد: با قراردادی که با پتروشیمی کرمانشاه منعقد کردیم در حال زمینه سازی و طراحی این سامانه برای این پتروشیمی هستیم. کاظمی مقدم با تاکید بر اینکه این بارگیری رباتیک علاوه بر حوزه پتروشیمی برای سایر خطوط تولید کاربرد دارد، گفت: طرح جدیدی که در دستور کار قرار دادیم سیستمی برای بارگیری در کانتینرهای گمرکات است.
کاظمی مقدم در این باره توضیح داد: خط رباتیک بسته بندی و بارگیری طراحی شده ما برای تریلیهای روباز است ولی مدل جدیدی که در حال طراحی آن هستیم برای کانتینرهایی است که ۴ طرف آن کاملا بسته است. نسل جدید این سیستم، بسته بندی به صورت تلسکوپی و ریلی چیدمان ها انجام می شود. کاربرد این سامانه می تواند تا یک سوم در صرف زمان بارگیری صرفه جویی کند.
پیشبینی بانک آمریکایی
از کاهش قیمت نفت در ۲۰۲۵
جی پی مورگان با توجه به مازاد عرضه ۱.۲ میلیون بشکه در روز در سال آینده، پیشبینی کرد که قیمت هر بشکه نفت برنت به ۷۳ دلار در سال ۲۰۲۵ کاهش خواهد یافت.
تحلیلگران این بانک آمریکایی در یادداشتی نوشتند: با فرض اینکه اوپک پلاس، سطح تولید را تا پایان سال ۲۰۲۵، در سطوح فعلی حفظ کند، قیمت نفت برنت تا پایان سال، به زیر ۷۰ دلار در هر بشکه سقوط خواهد کرد و وست تگزاس اینترمدیت، در قیمت ۶۴ دلار، سال را به پایان میرساند.
اوپک پلاس حدود نیمی از نفت جهان را تولید میکند و در نشست پنجم دسامبر خود، برنامه افزایش تولید را تا آوریل به تعویق انداخت. این گروه به دلیل تقاضای ضعیف و رونق تولید آمریکا و برخی دیگر از تولیدکنندگان خارج از این گروه، بخشی از محدودیت عرضه داوطلبانه خود را تا پایان سال ۲۰۲۶ تمدید کرد. اعضای اوپک پلاس پس از یک مجموعه کاهش عرضه داوطلبانه از سال ۲۰۲۲ که با هدف تقویت قیمت نفت انجام شده، حدود ۵.۸۵ میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید خود را فریز کرده اند. این بانک انتظار دارد رشد تقاضای جهانی برای نفت، از ۱.۳ میلیون بشکه در روز در سال جاری، به ۱.۱ میلیون بشکه در روز در سال آینده کاهش یابد و سپس، در سال ۲۰۲۶، به ۱.۳ میلیون بشکه در روز بهبود یابد که مطابق با میانگینهای تاریخی بلندمدت است.
بر اساس گزارش رویترز، جی پی مورگان خاطرنشان کرد موضوع اصلی گزارش این بانک، این است که هر گونه سیاستی از سوی دولت آینده ترامپ که به طور بالقوه می تواند قیمت نفت را افزایش دهد، مانند اعمال فشار بر ایران، ونزوئلا و احتمالا روسیه برای محدود کردن صادرات و درآمد نفت این کشورها، نسبت به هدف اولیه ترامپ برای پایین نگه داشتن قیمت انرژی احتمالا در درجه دوم قرار خواهد گرفت.
موسسه اعتبارسنجی «فیچ ریتینگز» هم هفته جاری پیشبینی کرد قیمت نفت از میانگین ۸۰ دلار در بشکه در سال ۲۰۲۴ به ۷۰ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۲۵ کاهش یابد که دلیل آن کاهش رشد تقاضا و تولید بالاتر کشورهای غیراوپک پلاس است که منجر به مازاد عرضه میشود.
قیمت نفت در معاملات بازار آسیا، تحت تاثیر نگرانیها نسبت به رشد تقاضا در سال ۲۰۲۵، به خصوص در چین که بزرگترین واردکننده نفت خام در جهان است، کاهش یافت و در مسیر ثبت حدود سه درصد کاهش هفتگی قرار گرفت. نفت برنت با ۴۱ سنت معادل ۰.۵۶ درصد کاهش، به ۷۲ دلار و ۴۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۹ سنت معادل ۰.۵۶ درصد کاهش، ۶۸ دلار و ۹۹ سنت در هر بشکه بود.