همکاری با اسنوپ داگ؛
لوک بسون «آخرین مرد» را میسازد
اسنوپ داگ در فیلم علمی تخیلی «آخرین مرد» لوک بسون نقشآفرینی میکند.
به گزارش ورایتی، اسنوپ داگ در فیلم بعدی لوک بسون که یک فیلم علمی تخیلی با عنوان «آخرین مرد» است، بازی خواهد کرد.
گرچه چیزی درباره این داستان پساآخرالزمانی گفته نشده، اما احتمال میرود این فیلم با الهام از «سیاره میمونها» شکل بگیرد و ممکن است به نوعی هم با ترانه «آخرین مرد ایستاده» اسنوپ داگ در سال ۲۰۰۹ ارتباط داشته باشد.
داستان این فیلم را خود لوک بسون نوشته که با فیلمهای قبلیاش یعنی «عنصر پنجم» سال ۱۹۹۷ با بازی بروس ویلیس و «لوسی» با بازی اسکارلت جوهانسون، تجربه موفقی در ژانر علمی-تخیلی دارد. «لوسی» سال ۲۰۱۴ به فروش ۴۶۹ میلیون دلاری در سراسر جهان دست یافت و ۳ سال بعد از آن، بسون فیلم پرهزینه «والرین و شهر هزار سیاره» را راهی سینماها کرد که ۲۲۶ میلیون دلار فروش کرد. پیشبینی میشود «آخرین مرد» شبیه «عنصر پنجم» و ترکیبی از داستانهای علمی-تخیلی، کمدی و اکشن باشد.
داگ و بسون حدود ۲۰ سال پیش با هم همکای کرده بودند و داگ صداپیشگی یکی از شخصیت های اصلی انیمیشن «آرتور و نامرئیها» را انجام داده بود.
اسنوپ داگ در طول بازیهای المپیک تابستانی در پاریس حضور داشت زیرا مشعلدار و خبرنگار ویژه المپیک NBC بود.
جدیدترین فیلم لوک بسون «داگمن» با بازی کالب لندری جونز بود که با آن در جشنواره فیلم ونیز امسال حضور داشت. او در بهار امسال با بازی لندری جونز فیلم «دراکولا» را کارگردانی کرد که اقتباسی از فیلم کلاسیک گوتیک برام استوکر است و کریستوف والتس هم دیگر بازیگر آن بوده است.
فیلمبرداری فیلم جدید این کارگردان فرانسوی قرار است سال ۲۰۲۵ انجام شود.
شکاف شدید در هالیوود
پس از نسلکشی رژیم صهیونیستی در غزه
نسلکشی اسرائیل در غزه تاثیر عمیقی بر تهیه کنندگان و صنعت سرگرمی به ویژه در جشنوارهها گذاشته که از پذیرش آنها سر باز میزنند و از آن سو حامیان فلسطین را هم در لیست سیاه قرار داده است.
به گزارش ورایتی، اواسط اکتبر، لیات بناسولی تهیه کننده «فائودا» ایمیلی را به گروهی متشکل از ۱۰۰ نفر که به تازگی در خانه شری لنسینگ رئیس سابق پارامونت گرد آمده بودند، ارسال کرد.
ماییم بیالیک، ستاره «تئوری بیگبنگ» و خواننده مونتانا تاکر، از جمله شرکتکنندگان بودند، و موضوع مورد بحث موضوعی بود که به ندرت خارج از گردهماییهای غیررسمی مشابه مطرح میشود: اینکه تولیدکنندگان محتوای اسرائیلی دارند با بدبینی در بازار جهانی مواجه میشوند، در نتیجه ساخت سریالهایی مانند «فائودا»، «هوملند» یا «اویفوریا» ممکن است در ریشه نابود شود. بناسولی در این ایمیل هشدار شدیدی صادر و درخواست کمکهای مالی کرد تا انجمنی تازه تاسیس با نام «دوستان انجمن تهیه کنندگان فیلم و تلویزیون اسرائیل» پا بگیرد.
وی نوشت: «همانطور که ممکن است بدانید، تعداد قابل توجهی از سرمایه گذاران و شرکای ما از ۷ اکتبر همکاری خود را با داستان نویسان و تهیه کنندگان اسرائیلی متوقف کردهاند. اکنون اکثر پروژهها در صنعت ما با شکاف بودجه تقریباً ۲۰ تا ۳۰ درصدی مواجه هستند. این شکاف بودجه تأثیر قابل توجهی بر صنعت ما و توانایی ایجاد محتوای عالی داشته است. این یک مشکل جدی است که بر صنعتی تأثیر میگذارد که برای اسرائیل در دهه گذشته اهمیت زیادی داشته است.»
وضعیت اسفبار غیرمنتظره برای تهیه کنندگان فیلم و تلویزیون اسرائیل پس از ۷ اکتبر سال گذشته و پاسخ نظامی مداوم دولت رژیم صهیونیستی در غزه چهره کرده است. در واقع، هر دو طرف میگویند که با ادامه درگیری در دومین سال خود، با تحریم روبه رو شده و در لیست سیاه قرار میگیرند و ادعا میکنند پروندههای محرمانه برای افرادی که غیرقابل استخدام تلقی میشوند، تشکیل میشود. از یک سو، اسرائیلیها به ویژه در جبهه جشنواره فیلم - حتی زمانی که کار آنها غیرسیاسی است، حذف شدهاند و از سوی دیگر، چهرههای حامی فلسطین که در این کشتارها موضعگیری کردهاند، در محاصره قرار دارند و با عواقب اقتصادی روبهرو هستند.
وقتی سوزان ساراندون سال پیش به دلیل حمایت از فلسطین از موسسه استعدادیابی (UTA) کنار گذاشته شد، ثابت شد حتی یک چهره برنده اسکار که جایگاه مهمی در صنعت سینما دارد، مصون از واکنشهای منفی صهیونیستها نیست. وی پس از آن اخراج شد که در یک گردهمایی حامی فلسطین گفت: «مردم زیادی هستند که میترسند. در این زمان از یهودی بودن میترسند و طعم مسلمان بودن در این کشور را که اغلب مورد خشونت قرار میگیرند، میچشند.» همکاری دیرینه او با (UTA) به سرعت قطع شد.
ساراندون به ورایتی گفت: «نمیدانم نانسی گیتس و شانی روزنزوایگ، دوستان و نمایندگان ۱۰ ساله من، چگونه تصمیم گرفتند من را کنار بگذارند. نانسی به من اطلاع داد که صهیونیست است. من در تمام عمرم از نظر سیاسی فعال بودهام، بنابراین عجله آنها در این زمان خاص برای اعلام این خبر نشان دهنده این است که قصد دارند موضوع را هیجانانگیز کنند. من معتقدم همه حق تحریم دارند. این یکی از معدود ابزارهای مفیدی است که جمعیتهای بی صدا دارند.» (یوتا هرگز دلیل جدایی از ساراندون را به طور علنی اعلام نکرد و دراین باره از هرگونه اظهارنظری خودداری کرد).
وی میافزاید: «کارم را از دست دادهام. من دوستان و خانوادهام را از دست دادهام، اما از کسانی نیز الهام گرفتهام که به اندازه کافی به انسانیت اهمیت میدهند و به اندازه کافی به امکان جهانی بهتر اعتقاد دارند تا صدای خود را برای توقف نسلکشی بلند کنند. من از دوستان و خانواده همدل و شجاع جدیدم سپاسگزارم. من از خشونت علیه هر جمعیتی بیزارم. به همان اندازه که یک تهدید بزرگ است، درهم شکستن حقوق متمم اول ما است. این همان چیزی است که فاشیسم را ممکن میکند. تا زمانی که همه ما آزاد نباشیم، هیچکس آزاد نیست».
در عین حال، فیلمسازان اسرائیلی میگویند که پروژههای آنها به عمد توسط افرادی که از جنبش بایکوت، سلب سرمایهگذاری در کارهای اسرائیلی و تحریم حمایت میکنند، در شبکههای اجتماعی حذف میشوند. در جشنواره فیلم تورنتو امسال، هیچ فیلمی از اسرائیل جای نداشت و تنها یک درام با عنوان «بلیس» شمی زرهین در آخرین لحظه به برنامه اضافه شد و در همان حال ۴ فیلم از کارگردانان فلسطینی در این جشنواره حضور داشتند.
به همین ترتیب جشنواره ساندنس هم درام «نزدیکتر بیا» ساخته تام نشر کارگردان اسرائیلی را رد کرد. این درام درباره زن جوانی بود که با مرگ تصادفی برادرش دست و پنجه نرم میکند. گفته شده جوآنا ویسنته مدیر عامل سابق موسسه ساندنس، عاشق این درام بود، اما برنامه نویسان پس از بحثهای داغ آن را رد کردند. این فیلم اوایل امسال به ترایبکا ارسال شد و کمیته پیش نمایش آن را تصویب کرد. اینجا نیز جین روزنتال یکی از مدیران جشنواره خواستار بررسی مجدد شد و این اعضای تیم برنامه نویسی ارشد برنامه بودند که بر نمایش آن رای دادند.
«نزدیکتر بیا» برنده جایزه دیدگاهها در جشنواره ترایبکا شد و پس از آن جایزه بهترین فیلم جشنواره اوفیر، معادل اسکار اسرائیل را از آن خود کرد و به عنوان نماینده آن به نود و هفتمین دوره جوایز اسکار معرفی شد. با این حال این فیلم همچنان در طول مسیر جشنوارهها با واکنشهای منفی روبهرو میشود و ماه پیش فعالان حامی فلسطین در یونان خواستار حذف این فیلم از جشنواره فیلم تسالونیکی شدند و این فیلم را که جنبه سیاسی ندارد، نوعی «شستشوی هنری» نامیدند.
کریگ امانوئل از کارگزاران کهنهکار هالیوود که مشاور داخلی رایان مورفی پرودز است و به ساندنس توصیه کرده، میگوید جشنوارهها دیگر حتی سعی نمیکنند مأموریت جدید خود را پنهان کنند. وی گفت: در طول شرکت من در جشنواره فیلم اورشلیم در تابستان امسال، فیلمسازان و تهیه کنندگان به من گفتند که برنامهنویسان جشنوارههای بزرگ، از جمله ساندنس و تورنتو، به آنها گفتهاند که در این برهه حاضر نیستند فیلمها یا مستندهای اسرائیلی را بپذیرند و بدون توجه به سیاسی بودن یا نبودن فیلم، نمیخواهند نگران اعتراضها باشند.
با این حال باز هم کار مدیران جشنوارهها بدون اعتراض پیش نرفت و گروهی در شب افتتاحیه جشنواره تورنتو در برابر مرکز جشنواره نارضایتی خود را از شریک جشنواره رویال بانک کانادا ابراز کردند و شعار «نسل کشی منابع مالی RBC» را سر دادند.
از سوی دیگر برخی اصرار دارند که هالیوود افراد را برای ابراز دیدگاه طرفدار فلسطین مجازات میکند. ورایتی قبلاً گزارش کرده بود که اشلی مارگولیس استاد بازاریابی هالیوود به کارکنان گفته از همکاری با هر فردی که «علیه اسرائیل پستی منتشر میکند» خودداری کنند. مارک پلات، تهیه کننده «سفید برفی» هم پس از آنکه بوتس رایلی نویسنده و کارگردان فیلم گفت «متاسفم برای شما زحمت میکشم» و نمایش حملات حماس را «تبلیغات قتلآمیز» خواند، خواستار اخراج وی شد، هر چند نتیجهای را که میخواست به دست نیاورد.
در همین حال افراد دیگری شغل و نمایندگی خود را از دست دادهاند. کمپانی «اسپای گلس» ملیسا بار را را به دلیل پستهای حامی فلسطین و غزه قطبی در رسانههای اجتماعی از مجموعه فیلمهای «جیغ» اخراج کرد و CAA سیرا رائو و رجینا جکسون را اندکی پس از حملات ۷ اکتبر به دلیل پستها و اظهارات عمومی علیه اسرائیل کنار گذاشت. (رائو گفته بود: نسلکشی غیرقابل انکار است. میتوانید آن را از طریق تلویزیون زنده تماشا کنید. CAA در سمت اشتباه تاریخ قرار گرفته است).
در این میان راجر واترز پرمخاطبترین فردی بود که با پیامدهای شغلی روبهرو شد. در ژانویه، BMG روابط خود را با یکی از بنیانگذاران پینک فلوید به دلیل انتقاد طولانی مدت وی از اسرائیل قطع کرد و باعث محکومیت هم گروه سابق وی دیوید گیلمور شد.