روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۱ آذر - شماره 4734

معاون امور رسانه‌ای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخ می دهد:

حمایت از خبرنگاران؛ برنامهٔ دولت برای تغییر فضای رسانه چیست؟


  معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر «محمدرضا نوروزپور» در حاشیهٔ برگزاری انتخابات بیستمین دورهٔ نمایندهٔ مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات، دربارهٔ نقش رسانه‌ها در مدیریت بحران و برنامه‌های حمایتی از اهالی رسانه اظهارنظر کرد.
رسانه‌ها در مواقع بحران، هماهنگ‌کننده و آرام‌بخش جامعه هستند
نوروزپور با اشاره به اهمیت نقش رسانه‌ها در شرایط بحرانی گفت «امیدوارم هیچ وقت بحرانی وجود نداشته باشد. ولی در مواقع بحران، نقش رسانه‌ها در ایجاد هماهنگی و کم کردن ترس و اضطراب و استرس در میان تودهٔ مردم و کمک به تصمیم‌گیران و امدادگران در صحنه، از طریق اطلاع‌رسانی به موقع از طریق رساندن دستورالعمل‌های ضروری و لازم در موقعیت‌های بحرانی به توده‌های مردم و کسانی که درگیر بحران شده‌اند، این نقش بسیار حیاتی است. در کشور ما رسانه‌ها تقریباً به دو بخش تقسیم شده‌اند؛ صداوسیما که به عنوان رسانهٔ ملی هست و سازوکارهای خاص خودش را دارد و رسانه‌های غیر از صداوسیما که شامل روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و نشریات هستند که مسئولیت آنها با معاونت مطبوعاتی است. در مواقع این‌چنینی که شما اشاره کردید و لازم است که هماهنگی‌هایی با فرماندهی دستگاه‌های بالاتر پدید بیاید، رابط آن دستگاه‌های بالاتر در حاکمیت و مطبوعات و خبرگزاری‌ها، معاونت مطبوعاتی است و همیشه سعی کرده که در این شرایط نقش خودش را در ایجاد هماهنگی و تعامل بهتر رسانه با مخاطبینش و دستگاه‌های بالاتر به نحو احسن انجام بدهد.»
برنامه‌هایی برای حمایت از اهالی رسانه
معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤالی دربارهٔ حمایت از اهالی رسانه و پیگیری مطالبات آنها توضیح داد «نیازمندی‌ها و مطالبات رسانه‌ها به دو بخش تقسیم می‌شود. بخشی از نیازمندی‌ها و مطالبات، صنفی و مرتبط با قوانین موضوعه هستند که در قوانین دیده شده‌اند که آن‌ها بر اساس بودجه‌ای که دولت تعیین می‌کند و بودجه‌ای که در مجلس تصویب می‌شود، مثل یارانه و کمک‌های حمایتی، بر اساس آیین‌نامه‌هایی که شیوهٔ پرداخت و توزیع حمایت‌ها را تعیین می‌کنند، از آن طریق به رسانه‌ها داده می‌شود. یک سری هم مطالبات و نیازمندی‌ها و توقعات رسانه‌ها هستند، از جمله مثلاً حمایت برای خانه‌دار شدن اهالی مطبوعات یا تسهیلات بانکی. واقعیت این است که این‌ها فراتر از توان معاونت مطبوعاتی است. معاونت مطبوعاتی نهایتاً می‌تواند به عنوان نمایندهٔ صنف، این‌ها را از دولت پیگیری کند یا از حاکمیت بخواهد که برای این گونه مطالبات صنف، برنامه‌هایی داشته باشد.»
راهکارهای بازگشت مرجعیت رسانه‌ای به داخل کشور
نوروزپور در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان مرجعیت رسانه‌ای را به رسانه‌های داخلی بازگرداند، بیان کرد «این موضوع، موضوع پیچیده‌ای است. تک‌ساحتی نیست که یک جواب روشن داشته باشد و مثلاً بگوییم این چند کار را باید بکنیم تا مرجعیت رسانه به داخل کشور برگردد. این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی از آنها از توان و حیطهٔ اختیارات معاونت مطبوعاتی خارج است. ولی در مجموع با ایجاد جو اعتماد به رسانه‌ها و نگاه کردن رسانه به عنوان یک فرصت، و نه تهدید، و پذیرش اینکه اگر ما در هر رویدادی خودمان تولیدکنندهٔ خبر و بازگوکنندهٔ خبر به عنوان راوی اول باشیم، به تدریج می‌توانیم اعتماد مخاطب داخلی را جلب کنیم و اجازه بدهیم که آرام آرام این مرجعیت خبری به داخل برگردد. ولی تا زمانی که به رسانه عنوان تهدید نگاه می‌شود، و به اصل خبررسانی و اطلاع‌رسانی با نگاه تهدید و با نگاه امنیتی نگاه می‌شود، متأسفانه امیدی به بهبود این وضعیت نیست و همچنان راوی اول اخبار، رسانه‌های بیگانه خواهند بود و به این ترتیب ما متأسفانه بایستی تا دقیقهٔ نود، تکذیب کنیم یا پنهان کنیم. با این دست‌فرمان نمی‌توان امیدی به بازگشت مرجعیت خبر به داخل کشور داشت.»

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه