نصب سانتریفیوژهای جدید، واکنش قاطع ایران به اقدام خصمانه شورای حکام بود
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی،گفت: واکنش ایران به اقدام خصمانه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و صدور قطعنامه، اقدام به نصب سانتریفیوژهای جدید بود که قابل تقدیر است.
بهنام سعیدی درباره قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی،گفت: جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای فعالیت صلح آمیز هستهای، همکاری و تعامل سازندهای با آژانس بین المللی انرژی اتمی را در دستور کار داشته است اما هیچ گاه اجازه سوء استفاده از این حسن نیت و تعامل سازنده را به آژانس و کشورهای غربی نمیدهد.
دبیر دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به همکاری و همراهی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در سفر اخیر رافائل گروسی به تهران اظهار داشت: در جریان این سفر اجازه بازدید از بعضی مراکز هستهای به دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی داده شد و حسن نیت ایران در همکاری با آژانس به اثبات رسید.
وی افزود: انتظار این بود که پس از بازگشت گروسی از تهران، آژانس بین المللی انرژی اتمی در تقدیر از همکاری جمهوری اسلامی ایران با این نهاد بین المللی، بیانیه تقدیرآمیز صادر کند نه اینکه تحت تاثیر فشارهای سیاسی آمریکا و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان قطعنامهای را در شورای حکام علیه ایران به تصویب برساند.
سعیدی اقدام اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در قبال فعالیتهای هستهای ایران را تحت تاثیر فشارهای آمریکا عنوان کرد و گفت: واکنش مناسب جمهوری اسلامی ایران به قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به نصب سانتریفیوژهای جدید منجر شد که جای تقدیر دارد و به طرفهای غربی نشان داد که ایران در دفاع از منافع ملی خود با هیچ کسی تعارف ندارد و از منافع خود کوتاه نمیآید.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد با بیان اینکه اگر انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی بخواهند به خصومت خود با جمهوری اسلامی ایران ادامه دهند، ایران واکنشهای مناسب را نسبت به رفتارهای غیرمنطقی آنها در دستور کار خود قرار خواهد داد، گفت: جمهوری اسلامی ایران در همکاری خود با آژانس حسن نیت و صداقت دارد اما اجازه سوء استفاده به هیچ کشور و نهادی را از این تعامل سازنده خود نمیدهد.
شورای حکام قطعنامه ضدایرانی را به شورای امنیت ارجاع نمیدهد
علی خضریان نیز صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را از دو منظر داخلی و بین المللی قابل توجه دانست و گفت: لازم است که در داخل کشور سر مسائل هستهای هم نظر باشیم تا در خارج از کشور با سوءاستفاده از این موضوع، چنین قطعنامههایی را علیه ما به تصویب نرسانند.
وی با اشاره به یکی از دیدگاههایی که در کشور در خصوص نحوه پیگیری مسائل هستهای دنبال می شود، گفت: عدهای به غلط بر این نظرند با توجه به اینکه اکتبر ۲۰۲۵ یعنی ۲۶ مهر ۱۴۰۴، زمان ۱۰ ساله برجام به پایان میرسد و بسیاری از محدویتهای هستهای از جمله قطعنامههای ۱۶۹۶، ۱۷۳۷، ۱۸۰۳، ۱۸۰۵ و مهمترین آنها یعنی ۱۹۲۹ برداشته میشود، باید مراعات آژانس و کشورهای غربی عضو ۱+۴ را داشته باشیم.
خضریان افزود: این افراد بر این اعتقادند با توجه به اینکه بعد از گذشت ۱۰ سال از برجام که با کنار رفتن قطعنامههای شورای امنیت، تحریمهای سازمان ملل منقضی میشود البته این موضوع شامل تحریمهای آمریکا در کنگره و یا اروپاییها نمیشود، از این رو باید در مدت زمان باقیمانده، با طرف غربی مماشات کنیم تا آنها مکانیسم ماشه یا اسنپ بک را فعال نکنند. این جریان متأسفانه قصد دارد با اعطای امتیازهای فراپادمانی که خلاف قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها نیز است، کشورهای غربی را راضی نگاه دارد؛ این در حالی است که این قانون میگوید همکاریها حتماً باید در قالب پادمان باشد.
وی اقداماتی که در سفر اخیر گروسی به ایران انجام شد را خلاف قانون دانست و افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با جدیت پیگیر این موضوع است، چرا که نباید هیچ اقدامی خلاف قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها صورت گیرد و هر تصمیم جدیدی باید در صحن مجلس به تصویب برسد.
این نماینده مجلس در ادامه به تشریح مسیر مکانیسم ماشه در برجام پرداخت و گفت: بر این اساس هرگاه یکی از طرفین قرارداد برجام اعلام کند طرف مقابل به یکی از وظایف عمده و اصلی خود عمل نکرده و در مسیر تعیین شده قرار نگرفته، طبق این قرارداد مسیر اسنپ بک که در برجام پیش بینی شده، آغاز میشود.
وی یادآور شد: یکی از نقدهایی که به دولت روحانی میشود این است که وقتی ترامپ از برجام خارج شد، جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مشترک برجام نخواست تا از اسنپ بک استفاده کند که البته دلیل آن نیز این بود که خودشان می دانستند مسیر ثبت اعتراض یک طرفه بوده و هر طرح شکایتی به دلیل بازگشت قطعنامههای شورای امنیت عملاً علیه ما خواهد بود.
خضریان ادامه داد: اکنون نکته عجیب اینجاست که همین جریان امروز معتقد است باید با امتیازهای فراپادمانی از مکانیسم ماشه جلوگیری شود و فراموش کردهاند سه کشور اروپایی در ژانویه ۲۰۲۰ که مصادف با دی ماه ۱۳۹۸ است، با ادعای عدم عمل به تعهدات برجام، عملاً اسنپ بک را آغاز کردند.
عضو کمیته هستهای مجلس بیان کرد: آن زمان نه دولت شهید رئیسی بود و نه مجلس یازدهم شکل گرفته بود تا قانون اقدام راهبردی به تصویب رسیده شود که بگویند باعث این موضوع شده است؛ اروپاییها علیرغم اینکه به تمام تعهدات خود در برجام عمل کردیم، ادعای عدم عمل به برجام را مطرح کرده و اسنپ بک را آغاز کرد و زمان رسیدگی آن را نیز بدون تعیین زمان تمدید کردند؛ دولت وقت هم با آنها همراهی کرد و در این موضوع توافق کرده است. نکته مهم اینکه این موضوعات برای برههای است که هیچ جنگی در عرصه منطقه و بین الملل نبود و حتی جنگ اوکراین هم آغاز نشده بود.
وی افزود: غربیها به دلیل عدم داشتن طرح جایگزین برجام، اسنپ بک را معلق نگاه داشتند تا به عنوان یک سیاست چماق و هویج از آن استفاده کنند با این حال ایران در صورت افزایش فشارها، در سیاست های هسته ای خود تجدیدنظر خواهد کرد. اسنپ بک غربیها نیز از گذشته آغاز شده اما معلق مانده است لذا لازم نیست امتیازات فراپادمانی بدهیم.
خضریان اضافه کرد: شورای حکام، قطعنامه ضدایرانی که تصویب کرده را به شورای امنیت ارجاع نمیدهد چرا که میداند اعضای دائم آن که حق وتو دارند، رأی مخالف میدهند؛ تصویب چنین قطعنامهای دو مرحله دیگر نیز سابقه داشته که در هر دوی آنها نیز دو عضو دائم شورای امنیت رأی منفی دادهاند و مشخص است که ارجاع این قطعنامه به شورای امنیت بیفایده است. لذا قصد ندارند این پرونده را که بیش از چهار دهه از آن میگذرد و مشخص است که در حال سیاسیکاری هستند را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهند.
وی خاطرنشان کرد: وضعیت برنامه هستهای صلح آمیز ایران به کرات برای آژانس اثبات شده است و اگر غیر از این بود و نسبت به محلهایی که امروز تلاش میکنند پرونده سیاسی تشکیل دهند سؤال داشتند، پای برجام را امضا نمیکردند. لذا خود آنها نیز به سیاسی بودن پرونده واقف هستند و قطعنامه را به شورای امنیت نمیبرند فقط از آن به عنوان ابزار چانه زنی استفاده میکنند تا در خلاء عدم انجام تعهدات خود در چارچوب برجام، ایران را وادار به تعهدات فراپادمانی کرده و باج گیری کنند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه پر واضح است که دست غربی ها در این موضوع خالی است، خاطرنشان کرد: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها نیز در راستای مقابله با همین امتیازخواهیها تصویب شد و دولت مکلف است در چارچوب این قانون، موضوعات هستهای را پیگیری کند و طبق متن صریح این قانون، صرفا در چارچوب پادمان همکاری خواهیم کرد.
در جدیدترین استفتائات
حضرت آیتالله خامنهای اعلام شد
حکم استفاده از رد مظالم برای کمک به مردم لبنان و فلسطین
در جدیدترین استفتائات حضرت آیتالله خامنهای اعلام شد که میتوان از رد مظالم برای کمک به مردم مظلوم لبنان و فلسطین استفاده کرد.
توضیح لاریجانی درمورد برداشت نادرست
از مصاحبه با سایت رهبر انقلاب
مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به برخی برداشتهای نادرست از بخشی از گفتوگوی اخیر خود با رسانه KHAMENEI.IR توضیحاتی ارائه کرد.
علی لاریجانی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:
«۱ - در موضوع هستهای، آمریکا توافق قبلی(برجام) را بهم زد و از آن خارج شد و از این طریق به ایران خسارت وارد کرد.
۲ - ایران غنیسازی خود را آغاز کرد و درجهی خلوص را به بالای ۶۰٪ رساند.
۳ - دو طرف در موقعیت جدید قرار دارند، اگر مسئولان جدید آمریکا میگویند در موضوع هستهای ایران صرفاً با سلاح هستهای مخالفاند باید در ازای این امر شروط ایران را بپذیرند و امتیاز لازم منجمله جبران خسارات ایران و نظایر آن را قبول کنند تا توافق جدید بهدست آید نه اینکه یک طرفه امریه صادر کنند نظیر تصمیم آنان در آژانس!»