رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر تهران اعلام کرد؛
سهم یک درصدی روشنایی معابر
از برق تولیدی در کشور
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: قطعی برق معابر منجر به افزایش تصادفات و ناامنی برای شهروندان میشود.
به گزارش کائنات، سید جعفر تشکری هاشمی در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با اشاره به خاموشی معابر تهران گفت: این روزها به دلیل قطعی برق برنامهریزی شده شاهد خاموشی معابر هستیم و همین موضوع منجر به ایجاد مشکلاتی برای شهروندان شده است و لازم است که در افق بلند مدت برای تامین برق پایدار در سطح شهرها اقداماتی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه در مدت زمان کوتاه نمیتوان نیروگاهها را تجهیز و کسری برق را جبران کرد گفت: در اولین سالی که شورا تشکیل شد نیز با دعوت از مسئولان توزیع برق همین مشکلات را مطرح کردیم و اعلام داشتیم که قطعی برق چه مشکلاتی به وجود میآورد اما متأسفانه شاهد این هستیم که همچنان مشکلات پابرجا هستند.
تشکری هاشمی درباره سهم روشنایی برق معابر اظهار کرد: سهم روشنایی معابر از برق تولیدی حدود یک الی یک و نیم درصد است، یعنی برق معابر را تنها برای کاهش ۱.۵ درصد از مصرف برق قطع میکنند، سوال اینجا است که این درصد چقدر در مجموع مصرف برق اهمیت دارد؟ با قطع برق معابر شهری، شاهد پیامدهای ناگواری از جمله تصادفهای جرحی خصوصاً تصادف عابران پیاده به دلیل تاریکی معابر هستیم همچنین احتمال وقوع بزه نیز در معابر تاریک افزایش مییابد.
وی در خصوص نقش روشنایی معابر در کاهش تصادفات با بیان اینکه مطابق با تحقیقی که در این خصوص انجام شده در معابری که روشنایی در آنجا برقرار بوده تصادفات تا ۲۸ درصد کاهش داشتهاند شاهد این هستیم که امنیت و سلامت مردم در خطر است گفت: علی رغم آنکه مدیرعامل وقت توزیع برق اعلام کرد که کج سلیقگیها باعث قطع برق معابر میشود باز هم شاهد این کج سلیقگی هستیم باید از سمت شورای شهر این اخطار داده شود تا مشکلات قطع برق معابر رفع شوند و در زمان قطع برق شاهد خاموشی چراغهای راهنمایی و رانندگی نیز هستیم با قطع برق ،چراغ های راهنمایی و رانندگی تقاطعها دچار اختلال و حوادث ترافیکی تجدید میشوند و گرههای ترافیکی ایجاد میشوند مگر پلیس چه تعداد نیرو میتواند در هر تقاطع بگذارد که دچار مشکلات نشویم.
تشکری هاشمی افزود: در حکم ۲۴ برنامه چهار ساله گفتهایم چراغهای راهنمایی و دوربینها باید به سیستم برق اضطراری ( ups) متصل شوند و تا پایان این برنامه نیز باید ۸۰۵ تقاطع مهم به سیستم مذکور متصل شوند. در این حکم گفته شده در سال اول ۴۲ تقاطع، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۹۲ تقاطع، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۵۰ تقاطع، در سال ۱۴۰۳ تعداد ۶۵۰ تقاطع و در سال آخر نیز باید تمام ۸۰۵ تقاطع تجهیز شوند اما با وجود این حکم شاهد این هستیم که هیچ یک از تقاطعها به سیستم برق ups مجهز نشده و آن ۴۲ تقاطعی که یو پی اس داشتهاند نیز یا سرقت شدهاند یا به دلیل گذر زمان کارایی خود را از دست داده و قابل استفاده نیستند.
تشکری هاشمی بیان کرد: گفته شده که در طول این مدت دو مناقصه برگزار شده که آنها برندهای نداشتهاند به نظر میرسد شیوههای کار دارای نقص هستند ما نمیتوانیم سه سال از برنامه ۴ ساله را پشت سر بگذاریم اما حتی یک تقاطع نیز به یو پی اس متصل نشود.
ناظر عالی پایش مدیریت مصرف وزارت نیرو:
مصرف برق اسپیلتها
در ایجاد گرمایش بیشتر از سرمایش است
ناظر عالی پایش مدیریت مصرف وزارت نیرو با اشاره به رواج اسپیلت برای تأمین سرمایش و گرمایش در سالهای اخیر گفت: اسپیلتها به صورت تقریبی چیزی حدود ۶ برابر نسبت به کولرهای آبی مصرف برق را در فصل سرد افزایش میدهند و باتوجه به اینکه مصرف برق این سامانهها برای تولید گرما از سرما بیشتر است، استفاده از اسپیلتها در فصل سرد سال یکی دیگر از عوامل افزایش تقاضای مصرف برق در بخش خانگی است.
به گزارش کائنات، محسن آقازاده با بیان اینکه ترجیح بر این است که مشترکان بخش خانگی و تجاری از اسپیلت برای تولید گرما در فصل سرد استفاده نکنند ولی در صورتی که ناگزیر به انجام این امر هستند، لازم است از طریق رعایت دمای آسایش و سرویس منظم اسپیلت تا حد ممکن مصرف برق خود را کاهش دهند، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از افزایش تقاضای مصرف برق فصل سرد ناشی از استفاده از لامپها و روشنایی به ویژه در بخش تجاری است.
وی با بیان اینکه برخی واحدهای تجاری با استفاده از لامپهای متعدد و پرمصرف نقش مؤثری در افزایش بار شبکه برق دارند، افزود: واحدهای تجاری میتوانند با استفاده از لامپهای کم مصرف ضمن جلوگیری از صدور قبضهای سنگین به کاهش مصرف برق شبکه و حفظ پایداری شبکه کمک کنند.
ناظر عالی پایش مدیریت مصرف وزارت نیرو در خصوص برنامهریزی وزارت نیرو برای اعمال محدودیت ساعتی برق در فصل سرد سال و جزئیات آن، گفت: با توجه به اعلام کمبود سوخت نیروگاهی در کشور و وجود ناترازی در بخش انرژی برق، مقرر شده است تا در بازه زمانی ساعت ۹ صبح الی ۱۷ و با توجه به گروهبندی صورت گرفته، اعمال محدویت برای مشترکان برق طی دوساعت در روز انجام پذیرد.
آقازاده درخصوص جزئیات این طرح گفت: در این طرح برای هر شرکت توزیع نیروی برق سهمیهای جهت مدیریت بار به صورت روزانه در نظر گرفته میشود و این امر با اطلاعرسانی دقیق از طریق نرمافزار برق من، وب سایت برق من و پیامک به مشترکان اطلاعرسانی میشود.
وی در خصوص تفاوت موجود در اطلاعرسانی به مشترکان توسط شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با سایر شرکتها اظهار کرد: در شهر تهران علاوه بر روشهای مورد اشاره همچنین اطلاعرسانی از طریق سامانه هوشمند فوریتهای برق من (موجود در سایت این شرکت) نیز اطلاعرسانی انجام میپذیرد، سامانهای که از دو سال گذشته امکان ارتباط دو سویه به صورت مکان محور(داده مکان) با مشترکان برق را فراهم کرده است.
ناظر عالی پایش مدیریت مصرف وزارت نیرو در همین رابطه افزود: بر همین اساس مشترکان میتوانند با رعایت الگوی مصرف و عدم استفاده از لوازم پرمصرف و غیر ضروری در ساعات اوج بار (ماشین ظرفشویی، لباسشویی و اتو و... ) و نیز مدیریت مصرف در روشنایی واحدهای مسکونی و تجاری با مصرف بهینه و استفاده از لامپهای LED و فوق کم مصرف، صنعت برق را در تأمین حداکثری برق مورد نیاز یاری رسانند.
آقازاده در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه در اعمال محدودیت ساعتی برق هیچ تفاوتی میان مشترکان مناطق مختلف کشور وجود ندارد، اظهار کرد: مشترکان با صرفهجویی ۱۰ درصدی در مصرف برق و گاز میتوانند علاوه بر کمک به حفظ پایداری انرژی برق، همچنین محدودیتهای ناشی از کمبود انرژی را در سطح کشور کاهش دهند.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد؛
الزام اپراتورها
برای پایداری ارتباطات هنگام قطع برق
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: در راستای حفاظت از حقوق کاربران و حفظ پایداری شبکه ارتباطی در شرایط قطعی برق، با الزام رگولاتوری، اپراتورها موظف شدهاند باتریهای سایتهای مخابراتی و لینکهای ارتباطی پشتیبان را تامین کرده و ژنراتورهای کاربردی در مراکز مخابراتی را بهینهسازی کنند.
به گزارش کائنات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: با توجه به تاثیرگذاری قطعی برق در همه امور از جمله حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، علاوه بر الزام اپراتورها، رگولاتوری برای حفظ پایداری کیفیت شبکه در هنگام رخدادهای مختلف از جمله قطعی برق، مانیتورینگ لحظهای شبکه را ایجاد کرده است و علاوه بر رصد لحظهای، به صورت مستمر و ماهیانه نسبت به انجام بازدیدهای میدانی از سایتهای اپراتورها برای بررسی وضعیت پایداری و تابآوری باتریها و انعکاس جهت رفع مشکلات اقدام میکند.
با توجه به الزام اپراتورها برای تامین باتری پشتیبان از تولیدات داخل امیدواریم تولیدکنندگان با تامین به موقع سفارشات و بهبود کیفیت از جمله طول عمر باتریها، اپراتورهای ارتباطی را در مسیر پایداری شبکه همیاری کنند.
براساس این گزارش چالش سرقت مکرر باتریها در سایتهای مخابراتی بعضاً بر پایداری شبکه ارتباطی تاثیر میگذارد و بار مالی و عملیاتی زیادی را بر اپراتورها تحمیل میکند. اپراتورها برای حل این موضوع علاوه بر تلاشها و پیگیریهای مستمر خود، نیازمند همکاری نهادهای مختلف از جمله نیروی انتظامی و شوراهای تأمین برای حفاظت و تأمین امنیت سایتها هستند.
به منظور حل این مشکلات، با هماهنگی رگولاتوری، سایتها را با توجه به میزان ترافیک و شاخصهای کیفی شبکه اولویتبندی کردهاند تا باتریهای موجود به سایتهای پرترافیک و هاب اختصاص یابد. این راهکار، در زمان قطعی به حفظ پایداری ارتباطات در مناطق پرکاربرد و کاهش اثرات قطعیهای برق بر سرویسدهی به کاربران کمک میکند.