روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ سه شنبه ۲۹ آبان - شماره 4718

معاون اسبق سازمان محیط زیست:

75 درصد آلودگی ناشی از سوخت خوردوهای سنگین است

معاون اسبق سازمان محیط زیست گفت: در زمستان اگر سوخت نامناسب استفاده کنید و موتور ماشین‌ها درست کار نکند هوا بیشتر آلوده می‌شود. در زمستان 75 درصد علت اینکه ذرات در سطح پایین آسمان تجمع پیدا می‌کنند به کامیون‌ها و اتوبوس‌ها برمی گردد.
مسعود تجریشی معاون اسبق سازمان محیط زیست درباره آلودگی هوا با وجود قطع مازوت سوزی گفت: این انتظار درست نیست که بدون مازوت هوا خوب شود. در ادبیات مربوط به آلودگی هوا مسأله‌ای به نام مطالعات سیاهه‌ انتشار وجود دارد، این مطالعه می‌گوید چه آلاینده‌ای توسط چه نوع فعالیت‌هایی، به چه میزان و در چه ماه‌هایی از سال انسان‌ها را با خطر مواجه کند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال عواملی که باعث می‌شود شهر اصفهان آلوده شود، متفاوت‌تر از عوامل آلاینده‌ی تهران است. در هر کدام از این مطالعات سهم فعالیت‌ها در ایجاد آلودگی مشخص است. در تابستان شهر تهران به واسطه‌ی ازون آلوده است. چون این گاز بی بو و بی رنگ است، کسی احساس خطر نمی‌کند در حالیکه اگر بیش از یک ماه هوای تهران را در تابستان بررسی کنید، ازون عامل آلاینده تشخیص داده می‌شود. 11 صبح تا 4 عصر این گاز به شدت افزایش پیدا می‌کند. گازی که از بنزین حاصل می‌شود، با نور خورشید گاز لایه پایین را ایجاد می‌کند.
وی درباره‌ی آلودگی تهران در زمستان و پاییز نیز اظهار داشت: در زمستان و پاییز عوامل آلاینده متفاوت‌ هستند. در تابستان هوا لایه‌بندی نمی‌شود چون هوا گرم است و با وزش باد هر گازی که وجود داشته باشد، از هوا کنار می‌رود. در آبان این روند شروع و هوا لایه‌بندی می‌شود. در پاییز تهران یک حالت لایه‌بندی و گلخانه‌ای به خود می‌گیرد. پایین آمدن آلودگی در سطح شهر، باعث احساس بیشتر آلودگی می‌شود. به جای اینکه آلودگی به حدود 18 هزار متر برسد، در زمستان به هزار متر می‌رسد. این اتفاق هرآنچه که در پایین به عنوان گاز تولید می‌شود را در سطح خود نگه می‌دارد. ما در پاییز و زمستان مشکل وارونگی هوا را داریم و این مسأله باعث می‌شود ذراتی که قابلیت پخش شدن دارند به حداقل ممکن برسند.
او در رابطه با علل آلودگی هوای تهران گفت: در زمستان اگر سوخت نامناسب استفاده کنید و موتور ماشین‌ها درست کار نکند هوا بیشتر آلوده می‌شود. در زمستان 75 درصد علت اینکه ذرات در سطح پایین آسمان تجمع پیدا می‌کنند به کامیون‌ها و اتوبوس‌ها برمی گردد. گازوییل مصرفی در ایران گوگرد دارد. اتوبوس‌های خوب ما بیرون شهر در حال تردد‌اند و هر اتوبوس قدیمی در داخل شهر است، حتی اتوبوس‌های ایران ناسیونال ساخت قبل از انقلاب در تهران مشغول تردد و آلودگی هستند. مثلاً کامیون‌های قدیمی مانند ماک، شب‌ها در تهران تردد دارند و باعث افزایش آلودگی می‌شوند.
تجریشی درباره‌ی آلودگی هوا در اصفهان گفت: مسیر باد از نیروگاه شهید منتظری(نیوگاه از مدار خارج شده) به صورتی است که تمامی صنایع مستقر، آلودگی‌شان به سمت شهر است. مطالعات سیاهه‌ی اصفهان می‌گوید که مهم‌ترین عوامل در اصفهان موتور سیکلت است. راهکار عبور از این بحران کاهش تردد در خیابان هاست. ماشین برقی هم هیچ نقش خاصی نمی‌تواند ایفا کند. لنت ترمز و لاستیک خودرو بر آلودگی اثر می‌گذارد، حالا خودرو برقی باشد یا بنزینی! مسأله‌ی اسقاط هم باید جدی گرفته شود.

محمد مرادی، کارشناس صنعت برق مطرح کرد؛
صرفه‌جویی در مصرف گاز خانگی
کلید تامین برق پایدار
  محمد مرادی، کارشناس صنعت برق گفت: کمبود برق زمستانی بیشتر به دلیل کمبود سوخت و محدودیت‌های تامین آن رخ می‌دهد تا کمبود ظرفیت نیروگاهی؛ به طور کلی می‌توان گفت در بسیاری از موارد، نیروگاه‌ها به دلیل نبود سوخت کافی، قادر به فعالیت با حداکثر ظرفیت خود نیستند.
محمد مرادی گفت: صنعت برق کشور در سال‌های اخیر با چالش‌های متعددی روبرو بوده است. افزایش تقاضای برق به دلیل رشد جمعیت، افزایش سطح رفاه جامعه، توسعه صنایع و گسترش استفاده از وسایل برقی، از یک سو و از سوی دیگر محدودیت‌های منابع انرژی فسیلی به ویژه گاز طبیعی به عنوان سوخت اصلی نیروگاه‌ها، سبب شده است تا صنعت برق در شرایط پیچیده‌ای قرار گیرد.
این کارشناس صنعت برق افزود: ناترازی تولید و مصرف برق، چالشی جدی است که بسیاری از کشورها با آن مواجه هستند. در ایران نیز این مسئله به ویژه در فصول گرم و سرد سال و با افزایش تقاضا برای سرمایش و گرمایش و کمبود گاز در فصل سرما، خود را به صورت جدی نشان می‌دهد.
وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد برق کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود، افزود: عمده سوخت این دسته از نیروگاه‌ها گاز طبیعی است. کمبود گاز به معنای کاهش تولید برق در این نیروگاه‌ها و در نتیجه کاهش توان تولیدی شبکه برق است.
مرادی یادآور شد: در شرایط کمبود گاز، نیروگاه‌ها مجبور به استفاده از سوخت‌های جایگزین مانند مازوت می‌شوند که هزینه‌های تولید را به شدت افزایش می‌دهد و در نهایت به افزایش تعرفه برق برای مشترکان منجر می‌شود، البته استفاده از مازوت به جهت حفظ محیط زیست و افزایش کیفیت هوا، توسط رئیس جمهور منع شده است.
وی در ادامه به تلاش‌های صورت گرفته برای مدیریت بحران برق اشاره کرد و افزود: صنعت برق کشور در تلاش است با اتخاذ تدابیر مختلف، اثرات کمبود گاز بر تولید برق را کاهش دهد. از جمله این تدابیر می‌توان به افزایش بهره‌وری نیروگاه‌ها، توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر، مدیریت بار، همکاری با مشترکان و غیره اشاره کرد.
این کارشناس صنعت برق در ادامه به راهکارهای بلندمدت برای مدیریت این شرایط اشاره کرد و افزود: برای حل اساسی مشکل کمبود گاز و تامین پایدار برق، باید به دنبال راهکارهای بلندمدت بود. برخی از این راهکارها عبارتند از توسعه زیرساخت‌های گاز، توسعه شبکه برق، تغییر الگوی مصرف و موارد دیگری که این اقدامات را در دستورکار جدی قرار دارد.
به گفته مرادی، در چنین شرایطی کمبود گاز به عنوان یک چالش جدی برای صنعت برق کشور مطرح است و آثار آن بر زندگی روزمره مردم و فعالیت‌های اقتصادی قابل توجه است. برای عبور از این بحران، نیازمند همکاری همه جانبه دولت، صنعت و مردم هستیم. با اتخاذ تدابیر کوتاه‌مدت و بلندمدت مناسب، می‌توان به آینده‌ای روشن‌تر برای صنعت برق کشور امیدوار بود.
مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان ابراز داشت: با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد برق کشور از طریق نیروگاه‌های حرارتی و با سوخت گاز تامین می‌شود، ارتباط مستقیمی بین مصرف گاز خانگی و تامین برق پایدار وجود دارد. در استان اصفهان نیز به عنوان یکی از استان‌های پرجمعیت و صنعتی کشور، این ارتباط بسیار حائز اهمیت است.
 مرادی بیان کرد: با کاهش مصرف گاز در بخش خانگی، فشار بر منابع گاز کاهش یافته و در نتیجه، گاز بیشتری برای تامین سوخت نیروگاه‌ها در دسترس قرار می‌گیرد. در چنین شرایطی با تامین سوخت کافی برای نیروگاه‌ها، ظرفیت تولید برق افزایش می‌یابد و امکان تامین برق پایدار برای تمامی مشترکان فراهم می‌شود. وی اضافه کرد: در صورت کمبود گاز برای نیروگاه‌ها، احتمال خاموشی‌ها و اختلال در تامین برق افزایش می‌یابد. با صرفه‌جویی در مصرف گاز، می‌توان از بروز چنین شرایطی جلوگیری کرد.
مرادی تاکید کرد: استفاده از سوخت‌های جایگزین مانند گازوئیل، هزینه‌های تولید برق را به شدت افزایش می‌دهد. این در حالی است که با صرفه‌جویی در مصرف گاز، می‌توان از هزینه‌های اضافی جلوگیری کرد. همچنین سوخت‌های فسیلی آلاینده‌های زیست محیطی تولید می‌کنند. با کاهش آنها می‌توان به بهبود کیفیت هوا کمک کرد.
وی گفت: صرفه‌جویی در مصرف گاز، یک وظیفه همگانی است و همکاری تمامی مشترکان برای دستیابی به این هدف ضروری است. با همکاری مشترکان و انجام اقدامات ساده‌ای مانند تنظیم دمای محیط و خاموش کردن وسایل برقی غیرضروری، می‌توان به تامین برق پایدار کمک شایانی کرد.
وی به تاثیر جایگزینی سوخت‌های فسیلی با انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: صنایع و کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی، سهم خود را در کاهش مصرف برق افزایش دهند. همچنین با بهبود بهره‌وری انرژی در فرآیندهای تولید، می‌توان به کاهش مصرف برق کمک کرد.
به گفته این کارشناس صنعت برق کشور،  نصب و استفاده از سیستم‌های مدیریت انرژی، به صنایع و کسب‌وکارها کمک می‌کند تا مصرف برق خود را به صورت دقیق کنترل و مدیریت کنند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه