سیاسی
مسعود پزشکیان در جلسه «بررسی کیفیت آموزش و مهارتهای پایهای دانشآموزان»، لزوم ایجاد تحول در ساختار، برنامه، مدیریت و منابع آموزش و پرورش را بهعنوان راهبرد مهم دولت برای تقویت و ارتقای نظام آموزشی کشور مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: در بخش ساختار ما باید بهدنبال تغییر فضای کلاسهای درس باشیم و در این راستا لازم است فضای کلاس و محیطهای آموزشی، متناسب با نیازها، وضعیت و اقلیم هر منطقه طراحی شود. کلاس درس خوب و ایدهآل، کلاسی است که به جای معلم، دانشآموز محور باشد رئیسجمهور در ادامه با بیان اینکه از نظر ما کلاس درس خوب و ایدهآل، کلاسی است که به جای معلم، دانشآموز محور باشد، در آن کارگروهی شکل بگیرد و سیستم ارزیابی در آن ایجاد شود، تصریح کرد: اگر مبنای آموزش ما به محصلین بر محور «بداند- بتواند» باشد، لازم است که محیطهای آموزشی ما برای توانمندسازی دانشآموزان متناسبسازی و میدان عمل بیشتری برای آنها فراهم شود که در این راستا میتوان از الگوهای جهانی در بهرهگیری از فضای مجازی، ابزارها و محیطهای متنوع آموزشی استفاده کرد. پزشکیان اظهار داشت: تغییر ساختار کلاس درس مبتنی بر کارگروهی، علاوه بر ایجاد رقابت سالم و رشد علمی همزمان دانشآموزان، تا حد زیادی مشکل کمبود فضاهای آموزشی را نیز مرتفع خواهد کرد. لزوم تغییر در روشهای آموزشی متناسب با اقلیم و شرایط هر شهر و استان رئیسجمهور در ادامه با اشاره به لزوم تغییر در روشهای آموزشی متناسب با اقلیم و شرایط هر شهر و استان، پیوند انگیزه، دانایی و مهارت در فضاهای آموزشی را مورد تأکید قرار داد و گفت: گاهی مشاهده شده آموزشهای درسی به دانشآموزان هیچ ارتباط و تناسبی با نیازها و شرایط محل زندگی آنها نداشته و در نتیجه هیچ نفع و فایدهای در آینده برای آنها نخواهد داشت، لذا ضروری است کارگروه تحول در محتواهای آموزشی این مسئله مهم را نیز مدنظر قرار دهد. پزشکیان همچنین اصول و روشهای آموزش مفاهیم دینی به کودکان و نوجوانان را بسیار مهم و حائز اهمیت دانست و افزود: باید توجه داشت که برای انتقال مفاهیم دینی به دانشآموزان میتوان بهصورت غیرمستقیم و به زبانی که آنها میفهمند به انتقال این مفاهیم بپردازیم. واگذاری اختیارات به مدیران و معلمان مدارس با نظارت و پاسخگویی رئیسجمهور همچنین به موضوع میزان واگذاری اختیارات به مدیران و معلمان مدارس برای مداخله مؤثر در امر آموزش نیز اشاره و تصریح کرد: در این رابطه نوع اختیارات قابل واگذاری و چگونگی واگذاری آن به مدیران و معلمان بسیار حائز اهمیت و نیازمند بررسی است، علاوه بر این، در کنار اعطای هرگونه اختیاراتی، نظارت و پاسخگویی نیز شرط اصلی و اساسی است که باید مورد توجه قرار گیرد. اهداف دولت در نظام آموزش کشور محقق نخواهد شد، مگر با افزایش کارایی معلمان رئیسجمهور در ادامه حمایت و پشتیبانی از معلمان را از ارکان اصلی راهبرد دولت برای تحول در نظام آموزش کشور برشمرد و افزود: راهبرد و اهداف دولت در نظام آموزش کشور محقق نخواهد شد، مگر با افزایش کارایی و بهرهوری که لازمه آن نیز ایجاد انگیزه در معلمان با حمایت و پشتیبانیهای مستمر است. پزشکیان با بیان اینکه بسیاری از اصلاحات در نظام آموزش کشور به منابع مالی نیاز ندارد، تصریح کرد: در عین حال لازم است علاوه بر استفاده از منابع حاصل از مسئولیت اجتماعی شرکتها، احصاء راهکارهای کسب درآمد توسط آموزش و پرورش بهمنظور تقویت منابع مالی این وزارتخانه نیز مورد توجه قرار گیرد. همچنین استفاده از مشارکتهای مردمی، با تقویت و کارآمدسازی انجمنهای اولیا و مربیان در مدارس هم در این راستا مؤثر خواهد بود. در این جلسه همچنین با دستور رئیسجمهور مقرر شد مباحث و تصمیمات اتخاذ شده بهمنظور تدوین طرح نهایی تحول در نظام آموزشی، بهصورت کارگاهی در شورایعالی آموزش و پرورش بررسی و برای تصویب به جلسه آتی این شورا ارائه شود.