علی شوقیان:
سینمای طنز ما
اثر فاخری ندارد
کارگردان و بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون درباره سینمای طنز امروز گفت: کارهایی که ساخته میشود اکران میشوند، فروش خوبی هم دارند، اما کار فاخری در بین این آثار نمیبینم.
علی شوقیان کارگردان مجموعههایی چون گرگها (۱۳۶۶ کارگردانی مشترک با سیدداودمیرباقری) درباره این که چرا سینمای گذشته را بر سینمای امروز ترجیح میدهید؟ اظهار داشت: چون آثاری که در آن دوره ساخته میشد، خوشساخت بودند، قصههای خوبی داشت و پرداخت خوبی هم داشتند.
وی ادامه داد: سینمای دیروز ما بیشتر به معنای واقعی سینما بود. امروز هم سینمای خوبی داریم. آثار خوب هستند. فیلمسازهای خیلی خوبی هم داریم. من به دلیل سن و سالم بیشتر آثار و سینمای گذشته را بر امروز ترجیح میدهم.
* الان وقت جوانان است که کار بسازند
شوقیان که از آثار او میتوان به مهمانپذیر توبا(۱۳۸۱) اشاره کرد، در این باره که آیا قرار نیست دیگر کاری بسازید؟ گفت: نه. من دیگر کاری نخواهم ساخت. الان وقت جوانان است که باید کار بسازند.
او تصریح کرد: من بیشتر کارم تصویر است. کار تلویزیونی میکنم. تئاتر نه.
* آثار فاخری در بین کارهای طنز امروز نمیبینم
شوقیان درباره سینمای طنز امروز گفت: کارهایی که ساخته میشود اکران می شوند، فروش خوبی هم دارند، اما کار فاخری در بین این آثار نمیبینم.
کارگردان مجموعه تلویزیونی عطر گل یاس گفت: فیلمنامه خیلی مهم است. در وهله اول باید یک فیلمنامه درست داشت و بعد از آن کار ساخته شود. چرا نباید ساخته شود؟ بدنه سینماست و مردم هم خیلیها چنین کارهایی را دوست دارند.
* مردم سرگرمی دوست دارند
وی در این باره که کارگردانها امروز باید به سمت ساخت چه نوع آثاری بروند و آیا آنچه میبینم مورد قبول مخاطبان است؟ اظهار داشت: سینما در وهله نخست سرگرمی است و باید آثاری ساخته شود که باعث سرگرمی مردم شود.
کارگردان فیلم سینمایی «سه جلد»:
اقتصاد سینمای ایران را «رقص» میگرداند؟
کارگردان فیلم سینمایی «سه جلد» با اشاره به اینکه فیلمش جزو کمسانسترین فیلمهای اکران است، گفت: امروز اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند.
مهدی اسماعیلی که نخستین فیلمش را با نام «سه جلد» با بازی باران کوثری، یسنا میرتهماسب و زنده یاد آتیلا پسیانی روی پرده سینماها در حال اکران دارد، در گفتوگویی بیان کرده است: امروز تهیهکنندگانی که جسارت ورود به مسائل اجتماعی را داشته باشند خیلی کم هستند. ما ابتدا قصد حضور در جشنوارههای بین المللی را داشتیم اما وقتی فیلم برای پروانه نمایش رفت فهمیدیم این اثر اجازه حضور در جشنواره های خارجی را ندارد و چون باب سلیقه مدیران سینمایی نبود توقیف شد تا در نهایت امسال به نمایش رسید.
اسماعیلی افزود: همه چیز تحت تاثیر سیاستگذاریهای چند سال اخیر در سینمای ایران است. همه چیز به اصطلاح به سمت ورِ چربتر غش کرده است.
وی درباره بازی باران کوثری در «سه جلد» گفت: فکر میکنم از این پس بازیگرانی که سینمای اجتماعی ایران با آنان پیش رفته و مردم با آنها همراه بودند رفته رفته حذف یا کمرنگ می شوند و جایگزین کردن این چهرهها بسیار دشوار است. تبلیغات «سه جلد» هم کم است که بخشی از آن در اختیار ما نیست. نباید فراموش کنیم سینمای اجتماعی سه سال است که رها شده و پخش سینمای اجتماعی برای پخش کننده و سینمادار کار آسانی نیست. فیلم در حال حاضر بین ۳۰ تا ۳۸ سالن در اختیار دارد و جزو کم سانسترین فیلمهای اکران است. ما آتیلا پسیانی و باران کوثری را برای این فیلم داریم که آقای پسیانی فوت کردند و باران هم امکان حضور برای تبلیغات ندارد و همین شرایط ما را دشوار می کند.
اسماعیلی با اشاره به بازی یسنا میرطهماسب نیز گفت: متاسفانه بخش زیادی از سکانس بازی او از فیلم حذف شد. وقتی بخشی از یک سکانس را حذف میکنید، توضیح اینکه کارکرد این سکانس چه بوده برای بیننده سخت است.
او که در برنامه اینترنتی اکران مدیا سخن میگفت،بیان کرد: امیدوارم شرایط به نحوی پیش برود که انگیزه فیلمسازان اجتماعی حفظ شود، یعنی امیدوارم رویکرد جدیدتری داشته باشیم و آنچه داشتیم را دوباره ترمیم کنی بخصوص آنکه اخیرا چند فیلم طنز را در اکران دیدهام و مشخص است که اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند.