روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۳ دوشنبه ۷ آبان - شماره 4702

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری بوشهر خبر داد:

ذخیره‌سازی ۱۴ میلیون مترمکعب آب در پشتِ سدهای این استان طی بارندگی های اخیر


 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری بوشهر از ذخیره‌سازی ۱۴ میلیون مترمکعب آب در پشتِ سدهای این استان طی بارندگی های اخیر خبر داد و گفت: شهرستان های جم و دشتستان به ترتیب با ۳۶۱ و ۲۵۵ سازه دارای بیشترین سازه های حوزه آبخیزداری استان هستند.
 عبدالحسین گرشاسبی  در حاشیه بازدید از سازه های آبخیزداری استان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: مساحت منابع طبیعی استان بوشهر بالغ بر ۲ میلیون و ۳۱۹ هزار هکتار است و حدود ۲ میلیون ۵۵۱ هزار هکتار مساحت کل حوزه های آبخیز استان  می باشد.
وی با بیان اینکه ۲۲ درصد مساحت حوزه های آبخیزداری بوشهر در خارج از مرزهای استان قرار دارد، افزود: درمجموع تاکنون بالغ بر یک میلیون ۱۵۲ هزار هکتار مساحت شامل ۱۳۵ حوزه آبخیزداری استان مورد مطالعه قرار گرفته است.
گرشاسبی از اجرای عملیات ۸۶۸ سازه مکانیکی آبخیزداری در سطح استان تا پایان سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: تاکنون ۱۴۵ هزار هکتار عملیات بیولوژیک و بیومکانیک در سطح استان اجرایی شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر بیان کرد: حجم مخزن این سازه‌ها ۳۵ میلیون متر مکعب و حجم استحصال ۱۳۵ میلیون متر مکعب در سال است.
وی عنوان کرد: از ۸۶۸ سازه مکانیکی آبخیزداری اجرا شده در سطح استان، شهرستان جم با ۳۶۱ سازه، دشتستان با ۲۵۵ سازه و دشتی با ۱۴۴ سازه رتبه هاي اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.
گرشاسبی بیان داشت: درطول برنامه های اول تا پنجم و منتهی به برنامه ششم توسعه، بالغ بر ۲۹۰ میلیارد تومان اعتبار به حوزه آبخیزداری در سطح استان تخصیص یافته است.
وی از آغاز عملیات اجرایی ۳۷ سازه در سطح استان با اختصاص ۱۴۷ میلیارد تومان اعتبار طی سال مالی ۱۴۰۲_۱۴۰۳ خبر داد و گفت: در سالجاری تاکنون ۱۳۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و ملی  و ۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات محرومیت به حوزه آبخیزداری بوشهر اختصاص یافت. گرشاسبی “دره امیری” شهرستان دیلم را یکی از سازه های مهم آبخیزداری در جنوب کشور عنوان کرد و گفت: این سازه در سال گذشته به بهره برداری رسید که حجم ذخیره سازی مخرن آن بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب که با ۴ بار آبگیری ۴ تا ۶ میلیون متر مکعب آب را در پشت این سد ذخیره سازی می شود.
وی افزود: در سایر شهرستان ها از جمله دشتستان، گناوه، تنگستان، دشتی، دیر، کنگان و عسلویه طی سال های گذشته عملیات اجرایی پروژه های آبخیز داری آغاز شده که با پیشرفت فیزیکی حاصل شده در نهایت تا دهه فجر سالجاری تکمیل و به بهره برداری خواهند رسید.
وی مساحت حوزه آبخیزداری در شهرستان دشتی را ۴۹۰ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: مطالعه ۳۵ درصد این مساحت معادل ۱۳۷ هزار هکتار انجام گرفته و از این میزان مطالعه برای حوزه شهری خورموج ۲۳ سازه لحاظ شده است.
گرشاسبی از اجرای ۳ مورد سازه آبخیزداری در حوزه شهرستان دشتی طی سالجاری خبر داد و گفت: این سازه ها  از نوع سنگ ملاتی، دارای ۴۰ تا ۵۰  متر طول تاج، دهانه سرریز ۱۲ تا ۱۶ متر و ارتفاع کل ۶ تا ۹ متر و ارتفاع مفید ۴ تا ۷ متر اجرا شده است. وی افزود: حجم مخزن این سازه‌ها حدود ۱۰۰ هزار متر مکعب و حجم استحصال ۴۰۰ هزار متر مکعب در سال است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر مهمترین هدف از احداث این سازه ها را کاهش سرعت آب و خسارت ناشی از آن و همچنین مهار رواناب های سطحی و تغذیه سفره های آب زیرزمینی عنوان کرد و گفت: هرچه میزان سازه های آبخیزداری در حوزه بالادست شهرها بیشتر شود میزان خسارت وارده به اماکن و تاسیسات مناطق پایین دست کمتر خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه