عضو سندیکای صنعت برق اعلام کرد؛
صادرات ۸۸۰ دستگاه ژنراتور به آلمان و کشورهای همسایه
عضو سندیکای صنعت برق گفت: تاکنون ۱۸۰ دستگاه به آلمان و ۷۰۰ دستگاه به کشورهای همسایه صادرات داشته ایم اما به دلیل حمایت هایی که دولت چین از ساخت داخل این کشور داشته، شرکتهای چینی توانسته اند به بازارهای ایران در ترکیه، عراق و افغانستان ورود کنند. رضا مشکات رضوی با بیان اینکه در صورتی که بتوانیم کل نیاز داخل را تولید کنیم از خروج ۲۴ میلیون ارز از کشور جلوگیری خواهد شد که این پتانسیل نیز وجود دارد، اظهار کرد: قبل از انقلاب اسلامی کل تجهیزات نیروگاهی را از کشور انگلستان وارد می کردیم، اما توانستهایم خودکفا شویم به طوریکه تاکنون ۱۸۰ نیروگاه دیزلی برای برق منطقهای کشور تاسیس کرده ایم. وی با بیان اینکه بعد از انقلاب بواسطه جنگ تحمیلی اقدام به تولید ژنراتورهای کوچک کردیم، گفت: در سال ۱۳۷۳ اولین ژنراتور را به ارزش ۴ میلیون مارک از آلمان وارد کشور و خط تولید آن را در داخل کشور راهاندازی کردیم، همچنین با کمک اساتید دانشگاه قطعاتی را که از آلمان وارد می کردیم، مهندسی معکوس کردیم و به این ترتیب در سال ۱۳۷۷ این تجهیزات صد در صد ایرانی شد. این عضو سندیکای صنعت برق با بیان اینکه اولین و تنها تولیدکننده ژنراتور هستیم و برای ساخت ژنراتور با قدرت ۱.۵ مگاوات به هیچ کشوری وابسته نیستیم، گفت: امکان تولید ۶۰۰۰ دستگاه ژنراتور در کشور وجود دارد اما بواسطه واردات بی رویه فقط ۱۰ درصد از سهم بازار را داریم. مشکات با بیان اینکه توان تولید ۳۰۰۰ دستگاه ژنراتور یعنی ۲ برابر کل نیاز کشور را داریم اما تنها ۱۰ درصد نیاز را تامین می کنیم، گفت: متاسفانه برخی شرکتها اقدام به خرید محصولات خارجی می کنند و روی خدمات بعد از فروش درآمد دارند، اما ما خدمات بعد از فروش نداریم چون محصولات خراب نمی شوند. به گفته وی تمام قطارهای کشور بدون استثنا از ژنراتورهای تولید داخل استفاده می کنند و ایران به همراه کشورهای امریکا، چین و ژاپن جزو ۴ کشور تولیدکننده ژنراتور ۴۰۰ هرتز برق هواپیما است. به گفته او توانستهایم نیاز استراتژیک کشور در حوزه ژنراتورهای صنایع نظامی کشور را به صورت سفارش ساخت تولید کنیم.
مدیرعامل گروه مپنا خبر داد؛
بهبود ناترازی برق
در سال آینده
مدیرعامل گروه مپنا از تسریع در تولید ایستگاههای شارژ خودروهای برقی خبر داد و گفت: با اقداماتی که در حال انجام است پیشبینی میشود که میزان ناترازی برق برای تابستان سال آینده ماهش یابد. محمد اولیا در خصوص اقدامات مپنا برای توسعه خودروهای برقی و ایستگاههای شارژ، اظهار کرد: ساخت خودرو بر عهده خودروسازان است و در این حوزه نیز اقداماتی صورت گرفته، در تهران تعداد خودروهای برقی درحال افزایش است و پیشبینی میشود که تا آخر امسال ۱۰ هزار خودرو در خیابانها فعال باشند، تعداد زیادی از این خودروها از طریق واردات و بخشی نیز از تولید داخل خواهد بود. وی با بیان اینکه مپنا خودروساز نیست اما شریک ساخت داخل و تامین کننده زیرساختهای شارژ برای خودروهای برقی هستیم، گفت: دو قرارداد برای این موضوع در دستور کار داریم، یک قرارداد با کرمان موتور داریم، خودرو ایگل در حال ساخت است، این خودرو به صورت مشترک توسط گروه مپنا و خودروساز ساحته میشود.
مدیرعامل گروه مپنا با بیان اینکه ۱۰۰۰ مورد از این خودرو در حال ساخت است که تا آخر سال تحویل میشود، اظهار کرد: تعداد زیادی از ایستگاههای شارژ در حال ساخت و تحویل بوده، دو موضوع را باید درنظر گرفت، وسعت کشور زیاد است و پوشش دادن این وسعت زمانبر خواهد بود، مساله بعدی تامین مواد و قطعات لازم از نظر مسائل مالی، اختصاص ارز و حل مشکلات حمل وگمرک است تا کار ساخت داخل با توجه به اینکه برخی قطعات وارداتی است، به پایان برسد. اولیا افزود: این فرایند در شرایط فعلی کشور طولانی است، بنابراین فرایند کار مقداری زمانبر میشود اما اصل خط تولید شارژها در دو کارخانه مپنا خیلی پر رونق فعال است تا نیازهای فعلی را پاسخگو باشیم. وی با بیان اینکه در مساله تامین برق وزارت نیرو همکاری زیادی دارد و عرضه صورت میگیرد و باید توجه داشت تامین برق خودروها در ابعادی که وجود دارد خیلی ناچیز است و در برخی نقاط میتواند با ذخیره سازی به تامین برق کشور کمک کند، گفت: در زمان پیک زمانی که تعداد خودروهای برقی زیاد باشد، میتوان در طول شب خودرو را شارژ کرد در طول روز نه تنها در حملونقل خودرو مورد استفاده قرار بگیرد بلکه میتوان در نقاطی که مشکل برق دارند نیز از برق ذخیره شده در خودرو استفاده کرد. به گفته مدیرعامل گروه مپنا خودروهای برقی به شرط توسعه میتوانند چند مزیت در بخش حملونقل، محیط زیست و تامین برق داشته باشند. اولیا درخصوص اقدامات مپنا برای جبران ناترازی برق برای سال آینده، گفت: وزارت نیرو ۱۴ اقدام را تعریف کرده که در این اقدامات بخشهای مهمی همچون تولید با نیروگاههای حرارتی و تجدیدپذیر و مدیریت مصرف و وجود دارد، در تعدادی از این پروژهها مپنا نقش مهم و کلیدی دارد در مجموع میتوان گفت که مپنا برای تابستان سال آینده در دو بخش نیروگاههای حرارتی و تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی حدود ۶۰۰۰ مگاوات پروژه در حال اجرا دارد و سهم تجدیدپذیرها حدود ۳۰۰ مگاوات خواهد بود.