روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۴۰۳ دوشنبه ۷ آبان - شماره 4702

کائنات از ظرفیت های مدیریتی در سراسر کشور گزارش می‌دهد

تمام مردان وفاق در استان‌ها

 هوران مقبلی- سیاسی‌ترین ساختمان خیابان فاطمی، روزهای شلوغی را پشت سر می‌گذارد. روزهایی که وزیر کشور به سبب انتصاب استانداران  و انتقاداتی که گاه و بیگاه مطرح می شود مشغول پاسخگویی و تکرار شاخص های وزارتخانه تحت مدیریتش در نحوه انتخاب استانداران است.
اسکندر مومنی، وزیر کشور که رفیق سال‌های دور مسعود پزشکیان است، پس از آنکه سکان ساختمان وزارت کشور را به دست گرفت نشان داد علی‌رغم انتقاداتی که به دلیل سابقه نظامی‌اش مطرح می‌شد، علاقه‌ای برای انتصابات استانداران نظامی و ادامه راه دولت سیزدهم ندارد و با انتصاب گزینه های استاندارانش از میان اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرا و حتی اهل سنت و چهره‌های قومیتی تاکید دارد در راستای شعار «وفاق ملی» در حرکت است.
همه درها بر پاشنه «وفاق» می‌چرخد
انتصاب ۴ استاندار در جلسه هفته گذشته هیات دولت شمار استانداران منصوب شده را به عدد ۱۳ رساند؛ انتصاباتی که بار دیگر نشان داد روی دولتِ چهاردهم بر همه جریانات سیاسی گشوده است و در دولت‌ِ پزشکیان، همه درها بر پاشنه «وفاق» می‌چرخد.
اگر چه به دلیل سفر هفته گذشته رئیس‌جمهور و جمعی از وزرا به روسیه برای شرکت در شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو بریکس، در جلسه روز چهارشنبه -۲ آبان ۱۴۰۳- هیات دولت استاندار جدیدی انتخاب نشد اما معرفی ۴ استاندار برای استان‌های تهران، قم، خوزستان و لرستان در جلسه پیش از آن -یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳- از سرعت گرفتن روند انتصاب استانداران در دولتِ چهاردهم خبر می‌داد؛ انتصاباتی که نشان داد روی دولتِ چهاردهم بر همه جریانات سیاسی گشوده است و در دولت‌ِ پزشکیان، همه درها بر پاشنه «وفاق» می‌چرخد. پس از پایان جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت در مجلس شورای اسلامی و استقرار «اسکندر مومنی» در ساختمان وزارت کشور، گمانه‌زنی‌های متفاوتی از انتصاب استانداران مطرح بود اما دولتِ وفاق در نخستین گام و با انتخاب استاندار کردستان و کهگیلویه و بویراحمد، خط بطلانی بر پیش‌بینی‌های عجولانه کشید؛ هیأت دولت به استانداری «آرش زره‌تن لهوانی» جوانِ اهلِ سنت به عنوان استاندار کردستان و «یدالله رحمانی» از چهره‌های اصلاح‌طلب به عنوان استاندار کهگیلویه و بویراحمد رأی داد تا نشان دهد «توجه به توان جوانان و ظرفیت اقلیت‌های قومی و مذهبی» و «انتصاب براساس شایسته‌سالاری» در دولت پزشکیان تنها یک شعار نیست. و بر اساس همین نگاه کارآمدی، تا کنون استانداران ۱۳ استانِ کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، همدان، آذربایجان شرقی،‌ گیلان، فارس، خراسان رضوی، یزد، اصفهان، قم، خوزستان، لرستان و تهران و سرپرست استان آذربایجان غربی منصوب شده‌اند.
اجماع هیات دولت در انتخاب استانداران
وزیر کشور در آخرین اظهار نظر خود درباره روند انتخاب استانداران در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در حاشیه حیاط دولت، گفت که استانداران بر اساس سیاست‌های رئیس‌جمهور و وعده‌های ایشان در انتخابات و با پیشنهاد وزارت کشور در هیات دولت انتخاب می‌شوند و همه استانداران جز یکی یا ۲ مورد، با اکثریت و اجماع آرای اعضای هیات دولت رای آورده‌اند. مومنی تصریح کرد: اولین استاندار اهل سنت بعد از انقلاب، اولین استاندار از قومیت عرب و اولین فرماندار خانم اهل‌سنت در این دولت منصوب شده‌اند و انتخاب بقیه استانداران نیز طی هفته‌های آتی نهایی خواهد شد.
توجه ویژه به بومی بودن استانداران
مومنی از همان روزهای اولی که رأی مجلسی ها برای تکیه بر صندلی وزارت دولت چهاردهم را گرفت با مطالبات اهالی سیاست در انتخابات استانداران روبرو شد، مطالباتی از جنس اصلاح‌طلب بودن استانداران، بومی بودن، انتخاب از دل ساختار وزارت کشور و ...  آنچنان که مجید نصیرپور، نماینده سراب در مجلس به خبرگزاری خبرآنلاین گفته بود: «بومی بودن در سمت هایی مثل استانداری حتما مزیت‌هایی دارد »
نشانه ها و انتخابات تا این لحظه نیز می گوید دولت پزشکیان نیز تلاش دارد که تا حد امکان به سمت انتخاب استاندار بومی برود. چه آنکه بررسی رزومه استانداران منصوب شده تا به امروز نشان می‌دهد که وزیر کشور به انتخاب استانداران بومی توجه زیادی داشته است. چنانچه در میان استاندارانی که تغییر کرده و در این دولت روی کار آمده اند، بهرام سرمست استاندار آذربایجان شرقی متولد شهر بناب است و غلامحسین مظفری، استاندار خراسان رضوی از دل همین استان بزرگ انتخاب شده‌ است. هادی حق‌شناس، استاندار گیلان و محمدرضا بابایی، استاندار یزد هم از دیگر استانداران بومی هستند.
مهدی جمالی‌نژاد، استاندار جدید اصفهان هم از دیگر نیروهای بومی این استان است که ریاست پیشین سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و شهردار پیشین شهرهای اصفهان و یزد را برعهده داشته است.
یدالله رحمانی نیز گرچه استاندار بومی نیست اما دوره های مدیریتی خود را در استان کهکیلویه و بویراحمد آغاز کرده است و حال در قامت استاندار در این استان ایفای مسئولیت خواهد کرد. با این حال، بومی بودن استانداران در استان‌های تهران و قم به این شکل توجه نشده است. تا جایی که محمدصادق معتمدیان متولد کرمانشاه بوده و اکبر بهنام‌جو متولد استان همدان است.
تکیه دولت بر ظرفیت‌های داخلی وزارت کشور
پیشتر «فاطمه مهاجرانی» سخنگوی دولت نیز در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا تصریح کرده بود که در انتخاب استانداران، تاکید دولت بر بکارگیری توانِ مدیران از بدنه خود وزارت کشور است. براین اساس تاکنون برخی از استانداران از جمله تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان، لرستان و همدان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی وزارت کشور منصوب شده‌اند.
«غلامحسین مظفری» استاندار جدید خراسان رضوی، در فاصله سال‌های ۷۹-۱۳۷۷ فرماندار نیشابور بوده و پس از آن، معاون برنامه‌ریزی و اداری مالی استانداری خراسان بوده‌است. وی در دولت اول «حسن روحانی» و در ۱۳۹۳ به سمت معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری تهران منصوب شد. سپس‌ در بهمن همان سال با پیشنهاد «علیرضا رشیدیان» استاندار خراسان رضوی و تأیید وزارت کشور به سمت معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان نیشابور منصوب شد.
«بهرام سرمست» و «هادی حق‌شناس» از دیگر چهره‌هایی هستند که پیشتر و در زمان دولت دوازدهم به عنوان استاندار قم و استاندار گلستان فعالیت می‌کردند. سرمست چهره سیاسی میانه‌رو است که مدیرکل سیاسی و انتظامی استانداری آذربایجان شرقی،‌ سرپرست فرمانداری تبریز، مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری تهران، مدیر کل سیاسی وزارت کشور، سرپرست معاونت سیاسی وزارت کشور و استانداری قم را در کارنامه مدیریتی خود دارد و هم‌اکنون نیز بر مسند استانداری آذربایجان شرقی تکیه زده است. «حمید ملانوری» نیز با سابقه استانداری خراسان جنوبی از سال ۱۳۹۷ و مدیرکل سیاسی وزارت کشور، راهی استان همدان شد. «مهدی جمالی‌نژاد» از دیگر باسابقه‌های وزارت کشور است و پیش از این معاون عمران توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بوده است. جمالی‌نژاد سابقه شهرداری شهر اصفهان را در کارنامه دارد و شاید از همین روست که هیأت دولت فرصت استانداری این استان را به وی اعطا کرده است. «سیدسعید شاهرخی» نیز که در آخرین جلسه هیأت دولت به عنوان استاندار لرستان منصوب شد، پیش از این معاون سیاسی امنیتی استانداری قزوین و لرستان بوده و مدتی نیز سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری لرستان را برعهده داشته است. شانزدهمین استاندار یزد، «محمدرضا بابایی دره» است که با رای قاطع هیات دولت چهاردهم به این عنوان منصوب شد؛ وی پیش از این سابقه فرمانداری شهرستان‌های مهریز و اشکذر و معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی استانداری یزد را در کارنامه کاری خود داشته است.
«حسینعلی امیری» معاون امور امور مجلس رئیس‌جمهور در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰، در هجدهم مهرماه ۱۴۰۳ به عنوان استاندار فارس انتخاب شد. امیری همچنین قائم‌مقام وزیر کشور در امور مجلس و سخنگوی وزارت کشور از شهریور ۱۳۹۲ تا تیر ۱۳۹۵ و قاضی دیوان عالی کشور بوده است. «اکبر بهنام‌جو» نیز که به سمت استانداری قم در دولت چهاردهم منصوب شد پیش‌تر در دولت دوازدهم به‌عنوان استاندار اردبیل فعالیت می‌کرد. وی هفت سال در استانداری اردبیل دارای مسئولیت بوده و در سال ۱۳۷۸ با حکم وزیر کشور به عنوان معاون امور عمرانی استانداری منصوب و تا سال ۱۳۸۵ عهده‌دار این سمت بود. «سید محمدرضا موالی‌زاده» زاده ۱۳۳۹ خرمشهر استاندار جدید خوزستان، از با سابقه‌های مجلس شورای اسلامی است و در دوره‌های چهارم و پنجم مجلس به‌عنوان نماینده حوزه انتخابیه اهواز حضور داشته است.
بیست‌وچهارمین استاندار تهران؛ از دولت دوازدهم تا دولتِ وفاق ملی
«محمدصادق معتمدیان» استاندار آذربایجان غربی در دولت سیزدهم و دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه نیز به عنوان بیست و چهارمین استاندار، بر صندلی استانداری تهران تکیه زد. وی به عنوان چهره‌ای فراجناحی شناخته می‌شود و سابقه استانداری خراسان رضوی و جنوبی در دولت دوازدهم را در کارنامه کاری خود دارد.
پس از آن، وزیر کشور در حکمی رضا ابراهیمی آغ اسمعیلی را بعنوان سرپرست استانداری آذربایجان غربی منصوب کرد. ابراهیمی آغ اسمعیلی هم اکنون معاون سیاسی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی است که با حفظ سمت سرپرست استانداری شده است.
راهبردِ‌ وفاق در انتخاب استانداران؛ ارزیابی مجدد یک سال پس از انتصاب
وزیر کشور در مراسم تکریم و معارفه استانداران قدیم و جدید خراسان رضوی با تاکید بر اینکه انتخاب استانداران براساس راهبردِ وفاق دولتِ چهاردهم صورت گرفته است، گفت: «استانداران جدید پس از گذشت یک سال از انتصاب و فعالیت خود، بر اساس شاخص‌هایی ۱۰ گانه ارزیابی خواهند شد.» که این موضوع نشان می‌دهد سپردن مسئولیت استانداری در دولتِ چهاردهم، چک سفید امضا نیست و وزارت کشور در نظر دارد در تمام مراحل از انتخاب و انتصاب گرفته همه استانداران را دقیق و موشکافانه مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد. «اسکندر مومنی» با اشاره به روند انتخاب استانداران گفت: «ابتدا کارگروهی متشکل از خبرگان و مسئولان و مدیران تشکیل شد و کارگروه‌ها شاخص‌هایی را برای انتخاب استاندار پیشنهاد دادند. تعدادی از پیشنهادات برای سکان استانداری‌ها از این کارگروه‌ها بیرون آمد و پیشنهاداتی هم از تشکل‌ها و معتمدین ارائه شد. مجموعه این پیشنهادها ارزیابی شدند تا نهایتا به ۵ یا ۶ نفر رسیدیم و در جلسه‌ای با کارگروه‌ها در نهایت یک نفر برای مدیریت هر استان انتخاب شد.»
وی ادامه داد: «به صراحت اعلام می‌کنم انتخاب استانداران دقیقا بر همین سبک و سیاق تشکیل کارگروه‌ها بوده است. دریافت پیشنهادها برای مدیریت استان از بخش‌های مختلف، طبیعی است، اما هیچ دخالتی در این روند صورت نگرفته و انتخاب استانداران بر همان سازوکار انجام شده است.»
وی اظهار داشت: رئیس‌جمهور حتی برای استان خودشان هم پیرو همین سبک و سیاق عمل کردند.
واکنش‌ به انتقادات؛ به وعده تشکیل دولتِ وفاق پایبندیم
البته علی‌رغم دقتِ نظر دولت در انتخاب استانداران، از تعیین شاخص‌های دقیق گرفته تا تشکیل کارگروه‌ها برای سپردن سکانداری استانداری‌ها به افرادی اصلح و شایسته، انتقاداتی به انتصابات در برخی استانداران نیز مطرح شده بود که وزیر کشور به بخشی از آنها در آیین تودیع و معارفه استاندار اصفهان، پاسخ داد. مومنی تصریح کرد: رئیس جمهور صادقانه به وعده‌های انتخاباتی خود در تشکیل دولت وفاق ملی پایبند و بر این عهد استوار ماندند، چراکه یک تفکر نمی‌تواند ایران را اداره کند. دشمنان در کمین هستند و بر همگان روشن است که بدون وفاق نمی‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم. ما هم براساس رهنمودهای ایشان در انتخاب استانداران به همین شکل عمل می‌کنیم و مهم‌ترینِ شاخص‌ها «کارآمدی و مردم‌محوری» است.
رکوردی که پزشکیان به نام خود ثبت کرد
یکی از مواردی که مسعود پزشکیان همواره در ایام انتخابات بر روی آن تاکید داشت، استفاده از اهل تسنن، کرد، لر، بلوچ، اعراب و دیگر قومیت ها و البته زنان در عرصه مدیریتی کشور بود؛ «مشکل مجریانی هستند که بالا نشسته‌اند و یک سفره برای خود و یک سفره برای مردم پهن کرده‌اند. نباید افرادی که عضو هیچ گروهی نیستند، اصلا هیچ جا جایگاه نداشته باشند و اگر سنی، کرد و عرب هستند پستی به آنها ندهیم. اگر سنی باشم و توان علمی داشته‌ باشم، حق دارم در جایگاه خود قرار گیرم یا نه؟ ما این را قرار نمی‌دهیم چه در  جامعه و چه استخدام و چه دانشگاه.»
نکته‌ای که پزشکیان پس از رئیس جمهور شدن نیز به آن توجه داشت. هر چند که در میان وزرای پزشکیان تنها یک زن حضور دارد و ردپایی از اهل تسنن در میان آنان وجود ندارد اما رئیس دولت چهاردهم تلاش کرده تا از اقلیت دینی و قومیتی در رده‌هایی معاونین، استانداران و ... استفاده کند و اصرار ویژه‌ای نیز برای روی انتصاب آنان دارد. چنانچه پس از مخالفت مجلسی‌ها با استعفای عبدالکریم حسین زاده برای حضور در دولت اما پزشکیان از خواسته‌ی خود عقب نشینی نکرد. در میان استانداران نیز آرش زره‌تن لهونی اولین کرد و اهل سنتی است که به سمت استانداری رسیده است و محمدرضا موالی‌زاده، استاندار خوزستان هم اولین عربی است که به این مقام رسیده است.  طی هفته‌ گذشته نیز انتصاب اولین فرماندار زن در کردستان را شاهد بودیم. سودابه ضرغام نژاد به عنوان نخستین فرماندار زن کردستان از سوی آرش زره‌تن لهونی که نخستین استاندار کرد استان کردستان است، منصوب شد.
دست پُر اصلاح‌طلبان و همکاران روحانی در دولت پزشکیان
«قطعاً و مسلماً استانداران باید اصلاح‌طلب باشند. معاونین وزرا همه باید اصلاح‌طلب باشند.» این جمله را رسول منتجب نیا، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگویی بدون تعارف با خبرگزاری خبرآنلاین خطاب به رئیس جمهور مطرح کرده بود اما علاوه بر رسول منتجب‌نیا، اصلاح‌طلبان دیگر هم بر این باور هستند که مسعود پزشکیان نباید حامیان خود را تنها بگذارد و آن را یک خطای سیاسی راهبردی می‌دانند.
در همین راستا، با وجود آنکه هنوز انتصاب استانداران به پایان نرسیده و در میانه راه است اما تا به امروز از ۱۳استاندار منصوب شده، ۸ سهم به اصلاح طلبان رسیده است. اگر اعتدالیون را نیز طیف سیاسی نزدیک به اصلاح طلبان بدانیم تا به امروز ۳ سهم از استانداری‌ها به این طیف رسیده است و محمدرضا بابایی، مهدی جمالی‌نژاد و محمدصادق معتمدیان از چهره‌های اصولگرا در میان استانداران هستند.
همچنین یکی دیگر از نکاتی که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است، حضور پرتعداد استانداران و مدیران دولت روحانی در دولت پزشکیان است. بهرام سرمست، مهدی جمالی‌نژاد، محمدصادق معتمدیان، حسینعلی امیری، اکبر بهنام‌جو، هادی حق‌شناس، سعید شاهرخی و حمید ملانوری از جمله افرادی هستند که سابقه کار در دولت روحانی را دارند.
پیرترین و جوان‌ترین استاندار دولت
هر چند که میانگین سنی ۶۰ سال کابینه مسعود پزشکیان با انتقادات زیادی همراه بود اما هنگام انتصاب استانداران به این نکته توجه شده و تاکنون میانگین سنی ۱۳ استاندار منصوب شده، ۵۱ سال ۷ هفت‌ماه است.  گفتنی است که موالی زاده، استاندار خوزستان با داشتن ۶۴ سال، مسن‌ترین استانداری است که از سوی دولت منصوب شده است. لقب جوان‌ترین استاندار هم به آرش زره‌تن لهونی با ۴۹ سال سن می‌رسد.
بازگشت استانداران سابق
از دیگر نکاتی که به کررات خطاب به وزیر کشور گفته می‌شود، استفاده و بهره گیری از بدنه وزارت کشور در استانداری‌ها بخاطر حساسیت جایگاه استانداران است. نکته‌ای که مورد توجه اسکندر مومنی هم قرار گرفته و انتصابات نشان می‌دهد که این مسئله در اکثر استان‌ها اعمال شده است.
به طور مثال، غلامحسین مظفری که در دولت سید محمد خاتمی، به عنوان «نخستین فرماندار بومی کشور در شهرستان نیشابور» (بومی از ابتدای تأسیس شهرداری نیشابور) در دولت پزشکیان نیز در مصدر استانداری قرا رگرفته است. مهدی جمالی‌نژاد، استاندار پرحاشیه اصفهان هم در خرداد سال ۹۴ به عنوان شهردار این استان انتخاب شده و در سال ۹۷ هم به عنوان معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور انتخاب شد محمد صادق معتمدیان، استاندار جدید تهران، هم ضمن همکاری با دولت‌های دوازدهم و سیزدهم، مهر استانداری استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و آذربایجان غربی را در کارنامه خود دارد.  بهرام سرمست و هادی حق‌شناس نیز از دیگر چهره‌هایی هستند که در دولت روحانی به عنوان استاندار قم و استاندار گلستان فعالیت می‌کردند.  آرش زره‌تن لهونی نیز که در مجلس یازدهم ردای نمایندگی به تن داشت، مدتی به عنوان معاون امور اقتصادی استاندار کردستان مشغول به کار بوده است. حمید ملانوری نیز سابقه استانداری خراسان جنوبی و مدیرکل سیاسی وزارت کشور را در کارنامه دارد.
این استانداران، نماینده مجلس بودند
همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از استانداران دولت چهاردهم، سابقه پارلمانی هم در کارنامه‌ی خود دارد. هادی حق‌شناس و و غلامحسین مظفری از نمایندگان مجلس هفتم بودند و محمدرضا موالی زاده نیز تجربه حضور در دوره‌های چهارم و پنجم مجلس را دارد. آرش زره تن لهونی هم از نمایندگان مجلس یازدهم بود. بررسی سوابق گرایش سیاسی و ترکیب آرای استانی در استان هایی که تاکنون مدیر عالی دولت در آنها منصوب شده است
آنالیز استانداران
تاکنون از میان استانداران اعلام‏‌شده 7 استاندار اصلاح‏‌طلب، 4 استاندار اصولگرا یک استاندار میانه‌‏رو و نزدیک به جریان‏‌های اصلاح‌‏طلب(عارف و تاجگردون) و یک استاندار میانه‏‌رو نزدیک به اصولگراها است. اگرچه تاکنون برتری با چهره‌‏های اصلاح‏‌طلب است اما دولت چهاردهم استانداری سه استان کلیدی و مهم اصفهان، تهران و یزد را به چهره‏‌های اصولگرا داده است.
انتصاب استانداران دولت چهاردهم نیز به تدریج در حال اجرا است و تا لحظه نگارش این گزارش ۱۳ استاندار در سطح کشور انتخاب شده‌اند. وزارت کشور دولت پزشکیان نیز اعلام کرد که در رویکردی مشابه شورای راهبری، کمیته‌ای تشکیل و شاخص‌هایی را تعیین و با انطباق آنها با افراد و گزینه‌های پیشنهادی استانداران انتخاب می‌شوند.  اما رویکرد در پیش گرفته‌شده همچون انتصاب وزرای دولت با انتقادات فراوانی روبه‌رو است.  «یک نوع بی‌سلیقگی در انتخاب استانداران شکل گرفته است.» این حرف مشترک بسیاری از منتقدین به انتصابات استانداران دولت پزشکیان است. با انتخاب نخستین استاندار، بسیاری رویکرد دولت را امیدوارانه و مثبت ارزیابی کردند. دومین استاندار اهل سنت پس از انقلاب برای استان کردستان، از بدنه مدیریتی استانداری این استان نیز هست اما با معرفی استانداران یزد و اصفهان، اعتراضات به رویکرد وزارت کشور بالا گرفت. با این تعداد استاندارانی که تاکنون انتخاب شده‌اند، رویکرد دولت چهاردهم آنچنان همسو با انتظارات نبوده است. در ادامه این گزارش میزان آراء پزشکیان و رقیب وی در هر استان و همچنین سوابق و گرایش‌های سیاسی استانداران بررسی شده است.
کردستان
در استان کردستان مشارکت مردم در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۳ درصد  و در دور دوم ۲۹/۲۴ درصد بود و  پزشکیان در این استان ۷۸/۸۴ درصد آراء را کسب کرد. این استان دوازدهمین استانی بود که  شرکت‌کنندگان آن در انتخابات بیشترین رای را به پزشکیان دادند. انتخاب استانداری اهل تسنن، واکنش‌های مثبت بسیاری در این استان داشته؛ به‌ویژه کسی که در جریان اعتراضات سال ۱۴۰۱ و موضوع کوله‌بری اظهارنظر کرده و آن‌گونه که به نظر می‌رسد رویکرد مثبتی نسبت به او وجود دارد.  آرش زره‌لهونی، استاندار جدید کردستان متولد سال ۱۳۵۴ و کرمانشاهی است. او دکترای اقتصاد بین‎الملل دارد و نماینده حوزه انتخابیه پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس یازدهم بود. فرماندار جوانرود، سرپرست جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه، مدیرکل بودجه جمعیت هلال احمر، عضو شورای اسلامی شهر سنندج، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کردستان، عضو شورای عالی هلال احمر و معاون امور اقتصادی استاندار کردستان از دیگر سوابق اجرایی زره‌لهونی است. زره‌لهونی اصلاح‌طلب است و زمانی که در مجلس یازدهم فعال بوده، در مورد کولبرها سخنرانی‌های بسیاری داشته است. وی در جریان اعتراضات سال ۱۴۰۱ و اتفاقاتی که در شهرستان جوانرود رخ داده بود، بیانیه‌ای در واکنش به این اتفاقات صادر کرد و یک تذکر جدی به وزیر کشور و رئیس شورای امنیت وقت کشور درخصوص اتفاقات در این شهر داد و خواستار برخورد جدی با عوامل تیراندازی به شهروندان جوانرودی شد.
کهگیلویه و بویراحمد
مردم کهگیلویه و بویراحمد در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم ۴۹/۳ درصد مشارکت و در دور دوم ۶۴/۷ درصد مشارکت داشتند. مسعود پزشکیان در دور اول ۴۰ درصد آراء و سعید جلیلی ۳۹ درصد آراء را به دست آورد اما در دور دوم این موازنه برعکس شد و پزشکیان ۴۶/۷ درصد آراء و جلیلی ۵۳/۳ درصد آراء را به دست آورد. کهگیلویه و بویراحمد جزو استان‌های با مشارکت بالا در انتخابات است و در انتخابات سال ۱۴۰۰ نیز ابراهیم رئیسی بیشترین آرا را به خود اختصاص داد. اما انتخاب استاندار در این استان ظاهراً با گرایش سیاسی مردم این استان(براساس آمارها) اندکی متفاوت است.
یدالله رحمانی که یکی از گزینه‌های نهایی برای استانداری فارس بود، تنها یک روز قبل از اعلام استاندار جدید در کهگیلویه و بویراحمد به عنوان گزینه نهایی در این استان اعلام می‌شود و در نهایت جایگزین سیدعلی احمدزاده می‌شود. رحمانی متولد ۱۳۴۳ و اهل شیراز است. کارشناسی ارشد اقتصاد دارد و در سطوح مختلف مدیریتی در استانداری استان‌های تهران، فارس، چهارمحال و بختیاری، ایلام، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد فعالیت کرده است. وی در همه دولت‌های پس از هاشمی سمت داشته است؛ در دوران هاشمی‌رفسنجانی سرپرست سازمان برنامه و بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد بوده و در دولت احمدی‌نژاد، معاون استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان چهارمحال و بختیاری. رحمانی از دوستان قدیمی غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران است که او نیز از دوستان صمیمی پزشکیان است. به گفته رسانه‌های محلی در این استان، تاجگردون و محمدرضا عارف در رسیدن رحمانی به استانداری کهگیلویه و بویراحمد نقش اساسی را ایفا کرده‌اند. بنابر آنچه در یکی از گزارش‌های تابناک کهگیلویه و بویراحمد از جمله حاشیه‌هایی که گریبان استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد را گرفت، عکسی از وی در کنار تاجگردون بود. البته این عکس توسط خود تاجگردون در صفحه اینستاگرامش منتشر شد. اما مخالفان این انتصاب، رحمانی را نوچه تاجگردون خطاب کردند و مدعی شدند: «رحمانی  جزء افرادی است که در شبکه‌سازی تاجگردون عضو است و شروع به کار و استخدامی خود را مدیون این نماینده با نفوذ مجلس است.»
خراسان رضوی
مردم استان خراسان رضوی در دور نخست انتخابات مشارکت ۴۹ درصدی داشتند و این رقم در دور دوم به ۵۷/۹۸ درصد رسید. سعید جلیلی در دور نخست ۵۰/۲ درصد آرا را و مسعود پزشکیان ۲۷/۴ درصد آرا را به دست آورد. در دور دوم نیز سعید جلیلی برنده رقابت در این استان بود و ۶۱/۱ درصد آرا از آن وی بود و پزشکیان ۳۸/۹ درصد آرا را به دست آورد.  در این استان با چنین گرایشی، در نهایت یک اصلاح‌طلب و شاید نواصولگرا استاندار این استان شده است، چراکه او یکی از نزدیکان قالیباف است و از فعالین ستاد انتخاباتی وی نیز بوده است و در مصاحبه‌ای نیز یکی از دلایل برکناری‌اش از سمت مدیرکلی منطقه آزاد کیش را حضور غیررسمی قالیباف در کیش و سکونت در منزل خودش بیان کرده بود.  غلامحسین مظفری، متولد ۱۳۴۷ در نیشابور است. دکترای مدیریت و برنامه‌ریزی شهری دارد و نماینده نیشابور در مجلس نیز بوده است. ریاست جهاد دانشگاهی استان خراسان، معاون استاندار خراسان، دو دوره معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار شهرستان نیشابور، و معاون استاندار تهران از دیگر سوابق کاری مظفری است. مظفری گزینه مورد تأیید اصلاح‌طلبان و اعضای ستاد انتخاباتی دکتر پزشکیان در خراسان رضوی برای تصدی منصب استانداری بود و اعضای مجمع نمایندگان استان نیز با انتخاب وی به‌عنوان استاندار این استان موافق بودند.
گیلان
مردم گیلان در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم مشارکت ۳۲/۶ درصدی داشتند و از این میزان ۴۸ درصد به پزشکیان و ۳۳ درصد به جلیلی رای دادند. در دور دوم انتخابات میزان مشارکت به ۴۳ درصد رسید و ۶۴/۱ درصد به مسعود پزشکیان و ۳۵/۹ درصد به سعید جلیلی رای دادند.
هادی حق‌شناس استاندارِ اصلاح‌طلب گیلان متولد ۱۳۴۶ در صومعه‌سرا است و دکترای اقتصاد دارد و جایگزین  اسدالله عباسی از چهره‌های اصولگرای این استان شده است. وی در دولت حسن روحانی استاندار گلستان بوده است و نماینده بندر انزلی در مجلس هفتم و معاون سازمان بنادر و کشتیرانی کشور از دیگر سوابق وی است.
همدان
مردم همدان در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم مشارکت ۳۹ درصدی داشتند و سعید جلیلی بیشترین آراء را در دور نخست کسب کرد و پس از وی مسعود پزشکیان در جایگاه دوم قرار گرفت. در دور دوم انتخابات، مشارکت همدانی‌ها به ۴۸ درصد رسید و سعید جلیلی ۵۱/۲ درصد و پزشکیان ۴۸/۸ درصد آراء را به دست آوردند.  در این استان حمید ملانوری به سمت استانداری رسیده است. وی متولد ۱۳۵۱ در کرمان است و ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دارد. در دولت روحانی توسط رحمانی‌فضلی به‌عنوان مدیرکل سیاسی وزارت کشور منصوب شده بود و رئیس کمیسیون ماده ۱۰ نیز بود، سپس در همان دولت دوازدهم استاندار خراسان جنوبی شد. وی در دولت رئیسی  رئیس ستاد قرارگاه جهادی وزارت کشور شد. ملانوری را در دهه نود فعال سیاسی اصولگرا می‌دانستند و انتخاب وی از سوی رحمانی‌فضلی نیز تاکیدی بر این ادعا بود. وی در انتخابات مجلس دوازدهم از شهرستان رفسنجان کاندیدا شد. اصلاح‌طلبان از وی درخواست کردند که به عنوان کاندیدای اصلاحات در لیست آنها قرار گیرد اما وی این درخواست را نپذیرفت و در نهایت نیز در انتخابات رای نیاورد. در حال حاضر وی را از چهره‌های اعتدالی و مستقل می‌دانند که استانداری استانی اصولگرا را برعهده گرفته است. ملانوری به عنوان یکی از گزینه‌های پیشنهادی استانداری یزد بود که اعلام شد حزب اتحاد ملت در استان یزد از وی حمایت کرده است اما در نهایت به عنوان استاندار همدان انتخاب شد.
فارس
میزان مشارکت مردم فارس در دور نخست انتخابات ۳۶ درصد بود و در دور نخست جلیلی ۴۷/۹ درصد آرا و پزشکیان ۴۱/۲ درصد آرا را به دست آورد. در دور دوم میزان مشارکت مردم به ۴۸ درصد رسید و با افزایش مشارکت آراء پزشکیان نیز افزایش یافت. در دور دوم پزشکیان ۵۰/۸ درصد و جلیلی ۴۹/۲ درصد آرا را به دست آوردند.  حسینعلی امیری استاندار جدید فارس متولد ۱۳۴۵ و کرمانشاهی است که جانشین استاندار اصولگرای پیشین فارس، محمد هادی‌ایمانه شده است.امیری دکترای حقوق عمومی دارد. وی را فردی  معتدل و میانه‌رو می‌دانند؛ هرچند به دلیل سابقه فعالیت در شورای نگهبان، سابقه او بیشتر اصولگرایی ترسیم می‎شود اما خود او معتقد است که مناسبات خود را اسلامی انسانی تنظیم می‌کند چراکه «قضات نباید از جهت قانونی در حزب خاصی و در جناح خاصی فعالیت‌ حزبی و جناحی کنند.» وی در دولت یازدهم و دوازدهم حسن روحانی معاون امور مجلس رئیس‌جمهور و قائم‌مقام و سخنگوی وزارت کشور بود.
مدیرکلی تعزیرات حکومتی، معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک ایران، رئیس کل دادگستری استان‌های فارس، کردستان و خوزستان و عضویت در شورای نگهبان، از دیگر سوابق اجرایی وی است. امیری از نزدیکان علی لاریجانی است و سابقه خوبی نیز با رئیس مجلس دارد و زمانی که به معاونت پارلمانی روحانی منصوب شد، همین مسئله نکته مثبت این انتصاب بیان شد.
آذربایجان شرقی
درصد مشارکت مردم آذربایجان شرقی در دور نخست انتخابات دور چهاردهم ریاست‌جمهوری ۴۴ درصد بود و مسعود پزشکیان در دور نخست بیش از یک میلیون رای در این استان به دست آورد و با فاصله معناداری از سعید جلیلی (بیش از ۲۴۳ هزار رای) در جایگاه نخست قرار گرفت. در دور دوم درصد مشارکت مردم این استان به ۶۲/۲۲ درصد رسید و ۸۵/۲ درصد مردم این استان به پزشکیان و ۱۴/۸ درصد به جلیلی رای دادند.  بهرام سرمست استاندار جدید این استان، یک چهره اصلاح‌طلب است. وی متولد ۱۳۴۸ در شهرستان بناب است و دکترای علوم سیاسی دارد. مهمترین سابقه سیاسی سرمست، چهار سال استانداری قم در دولت حسن روحانی بوده است. مدیرکلی سیاسی وزارت کشور، سرپرست معاونت سیاسی وزارت کشور، مدیرکلی سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری تهران، مدیرکل سیاسی استانداری آذربایجان شرقی در دولت خاتمی، ‌سرپرستی فرمانداری تبریز از دیگر سوابق اجرایی وی است. وی مورد حمایت جبهه اصلاحات و احزاب اصلاح‌طلب استان آذربایجان شرقی بود. پیش از وی مالک رحمتی، دانش‌آموخته امام صادق استاندار این استان بود که در سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور دولت سیزدهم حضور داشت.
اصفهان
اصفهانی‌ها در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم مشارکت ۴۱ درصدی داشتند و در دور نخست سعید جلیلی ۵۶/۷۳ درصد آرا و پزشکیان ۲۷/۹۷ درصد آرا را به دست آوردند. میزان مشارکت مردم این استان در دور دوم به ۴۸/۵۶ درصد رسید و از این میزان ۶۰/۶ درصد به جلیلی و ۳۹/۴ درصد به پزشکیان رای دادند. از دیرباز گرایش سیاسی مردم این استان اصوالگرایی بوده است اما بر سر انتخاب استاندار این استان حاشیه‌ها و مخالفت‌های فراوانی ایجاد شد.
مهدی جمالی‌نژاد، استاندار جدید اصفهان، یک اصولگرا و متولد ۱۳۴۸ در اصفهان است که جایگزین سیدرضا مرتضوی شده است. وی دکترای برنامه‌ریزی شهری دارد و در دولت حسن روحانی و سیدابراهیم رئیسی نیز در وزارت کشور حضور داشته است. هرچند که عده‌ای او را یک تکنوکرات و فردی معتدل معرفی می‌کنند، اما نگرانی از انتخاب جمالی‌نژاد به دلیل حمایت امیرحسین بانکی‌پور (یکی از طراحان و حامیان لایحه عفاف و حجاب)، نماینده اصفهان در مجلس و همچنین جبهه پایداری از او است. او شهردار یزد بوده، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در دولت روحانی و رئیسی بوده است.
یزد
مردم یزد در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم مشارکت ۵۸ درصدی داشتند. سعید جلیلی ۴۸/۸۹ درصد آرا و مسعود پزشکیان ۳۷/۹۴ درصد آرا را در دور نخست به دست آوردند. در دور دوم ۶۹/۴۴ درصد مردم یزد در انتخابات مشارکت کردند و ۵۰/۲ درصد به جلیلی و ۴۹/۸ درصد به پزشکیان رای دادند.
محمدرضا بابایی، استاندار جدید یزد، متولد ۱۳۴۵ و یزدی است. وی دکترای علوم قرآن و حدیث دارد و گرایش سیاسی اصولگرایی دارد. بابایی مورد حمایت اصولگراهای استان یزد برای رسیدن به این سمت بوده است. در حالی که گزینه اصلی جبهه اصلاحات عباس یزدان‌فر بوده و مهدی جمالی‌نژاد نیز در لیست جبهه اصلاحات قرار داشته است. رئیس اداره امور مالی استانداری یزد، بخشدار اشکذر، معاون فرماندار یزد، مدیرکل اداری مالی استانداری یزد، فرماندار مهریز و معاون برنامه‌ریزی استانداری یزد از جمله سوابق بابایی است. از زمان مطرح شدن نام بابایی به عنوان کاندیدای نهایی استانداری یزد، انتقادها به این انتخاب بسیار بالا بود، چراکه او در زمان انتخابات ۱۴۰۰ در ستاد رئیسی فعالیت داشت و حمله تندی نیز به حسن روحانی داشت. با وجود مخالفت اصلاح‌طلبان، اما بابایی مورد حمایت عارف، معاون اول رئیس‌جمهور نیز هست و رسانه‌های محلی نقش عارف را در این انتخاب بی‌اثر نمی‌دانند.
قم
مردم قم در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری مشارکت ۵۷ درصدی داشتند و در دور دوم این مشارکت به ۶۴/۳۸ درصد رسید. سعید جلیلی در دور دوم ۶۹/۲ درصد آرا و مسعود پزشکیان ۳۰/۸ درصد آرا را به دست آورد.  اکبر بهنام‌جو، استاندار جدید قم متولد ۱۳۴۶ است و مهندسی عمران خوانده است. وی در دولت روحانی استاندار اردبیل و رئیس مسکن و شهرسازی استان گیلان بوده است، در دولت خاتمی معاون عمرانی استانداری اردبیل بوده و در سال ۷۱ نیز  شهردار انزلی. وی از گزینه‌های اصلی استانداری این استان بود و حمایت حامیان پزشکیان در این استان را داشت. پیش از بهنام‌جو، سیدمحمد آقامیری، فعال سیاسی اصولگرا استاندار این استان بوده است.
تهران
مردم استان تهران در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری مشارکت ۳۳ درصدی داشتند. مسعود پزشکیان در دور نخست ۴۰ درصد آرا را به دست آورد و سعید جلیلی ۳۵ درصد آرا. در دور دوم میزان مشارکت مردم به ۳۹/۷ درصد رسید و مسعود پزشکیان ۵۳ درصد و سعید جلیلی ۴۷ درصد آرا را به دست آوردند.
محمد صادق‌معتمدیان، استاندار جدید تهران، با گرایش سیاسی اصولگرایی است. وی متولد ۱۳۴۹ و کرمانشاهی است و کارشناسی ارشد مدیریت دارد. وی در دولت رئیسی استاندار آذربایجان غربی بود و از مدیران ارشد وزارت اطلاعات در استان‌های آذربایجان غربی و ایلام بوده است. دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و استانداری خراسان جنوبی و رضوی از دیگر سوابق اجرایی معتمدیان است.
لرستان
درصد مشارکت مردم لرستان در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری ۳۶ درصد بود. در دور نخست مسعود پزشکیان نفر نخست و سعید جلیلی نفر دوم در این استان بودند. در دور دوم انتخابات میزان مشارکت در این استان به ۴۷ درصد رسید. ۵۲/۳ درصد مردم این استان در دور دوم به پزشکیان رای دادند و ۴۷/۷ درصد به سعید جلیلی.  سیدسعید شاهرخی متولد سال ۱۳۴۴ در خرم‌آباد، از چهره‌های اصلاح‌طلب در استان لرستان است و جایگزین ابوطالب شفقت استاندار پیشین این استان شده است. وی در دولت حسن روحانی استاندار همدان بود، معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان، سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری لرستان، فرماندار نهاوند، فرماندار شهرستان اسدآباد، شهردار ملایر، شهردار تویسرکان، شهردار قروه همدان از دیگر سوابق شغلی شاهرخی است. نام شاهرخی در میان چهار گزینه احتمالی استانداری این استان قرار داشت. شاهرخی حمایت اصلاح‌طلبان این استان را داشت اما مجمع نمایندگان لرستان نیز از او حمایت کرد و همین موضوع نگرانی‌هایی را برانگیخت چراکه برخی از چهره‌هایی که از شاهرخی حمایت کردند از حامیان سعید جلیلی بودند.
خوزستان
درصد مشارکت مردم خوزستان در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۶/۶ درصد بود. سعید جلیلی آراء نخست در این استان را داشت و مسعود پزشکیان آراء دوم را به خود اختصاص داد. در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری میزان مشارکت مردم این استان به ۴۰/۷۰ درصد رسید. ۵۳/۲ درصد از شرکت‌کنندگان به سعید جلیلی رای دادند و ۴۶/۸ درصد به مسعود پزشکیان.  سیدمحمدرضا مولی‌زاده استاندار جدید این استان چهره‌ای اصلاح‌طلب است. وی متولد ۱۳۳۹ و اهل خرمشهر است و تا این لحظه مسن‌ترین استاندار دولت چهاردهم است. وی در مجالس چهارم و پنجم نماینده اهواز بوده است. در دولت خاتمی سفیر ایران در الجزایر بود، در  دولت احمدی‌نژاد  معاون امور مجلس، حقوقی و بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود و در دولت روحانی نیز دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور بود.
او نخستین استاندار عرب پس از انقلاب است و از فعالان ستاد پزشکیان در جریان برگزاری انتخابات بود. نام او در میان اسامی معرفی‌شده مجمع نمایندگان استان خوزستان قرار داشت و در نهایت نیز بین دو گزینه نهایی این استان قرار گرفت؛ هرچند که به دلیل بازنشستگی احتمال خط خوردن او از این سمت وجود داشت اما در نهایت استاندار خوزستان شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه