روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ دوشنبه ۷ آبان - شماره 4702

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:

بانک‌ها تسهیلات مسکن پرداخت نمی‌کنند


  سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: براساس قانون جهش تولید مسکن باید ۲۰ درصد از تسهیلات بانک‌ها به متقاضیان مسکن اختصاص داده شود که اجرایی نشده است.
به گزارش کائنات، فاطمه مقصودی در جلسه علنی مجلس در تذکری با انتقاد از عملکرد بانک‌های عامل در اختصاص وام به طرح ملی مسکن گفت: براساس قانون جهش تولید مسکن باید ۲۰ درصد از تسهیلات بانک‌ها به متقاضیان مسکن اختصاص داده شود اما این موضوع محقق نشده است.
وی افزود: نهاد بالادستی موظف است در صورت عدم اجرای وظایف توسط بانک‌ها ۲۰ درصد از منابع بانک‌ها را کسر کرده و به حساب صندوق ملی مسکن واریز کنند که این موضوع نیز عملا اجرا نشده است.
مقصودی اضافه کرد: اگر منظور قانون‌گذار تامین شود، هم تورم کاهش پیدا کرده و هم اشتغال افزایش می‌یابد؛ امسال سال جهش تولید است و نه جهش تورم.

در نیمه نخست امسال؛
بیش از ۶۴ همت تسهیلات امهالی پرداخت شد
 طبق آمارهای بانک مرکزی در شش ماهه نخست امسال، میزان تسهیلات امهالی شبکه بانکی کشور به ۶۴ هزار و ۲۷۸ میلیارد تومان رسیده است.
به گزارش کائنات، اخیرا بانک مرکزی طی گزارشی آمار تسهیلات امهالی پرداختی توسط شبکه بانکی کشور (تمامی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری) از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا پایان شهریورماه (نیمه نخست امسال) را منتشر کرده که بر اساس آن در این بازه زمانی؛ مجموعا ۵۶ هزار و ۴۶۹ فقره تسهیلات امهالی به ارزش ۶۴ هزار و ۲۷۸ میلیارد تومان، پرداخت شده است.
*تسهیلات امهالی چیست؟
تسهیلات امهالی بانکی یا امهال وام به فرایند تاخیر در پرداخت مبالغ معوقه یا اصل و جریمه به توافق بین بانک و مشتری اشاره دارد. به عبارت دیگر، در صورتی که یک مشتری نتواند مبلغ اصل و جریمه را در زمان تعیین شده پرداخت کند، امهال تسهیلات انجام می‌شود و امهال در تسهیلات به معنای مهلت دادن در بازپرداخت آن است که البته براساس موقعیت های مختلف از شرایط ویژه‌ای برخوردار است.
براین اساس، در مواقعی که افراد با مشکلات خسارت‌های طبیعی، دست و پنجه نرم می‌کنند و بحث درآمد آن‌ها با مشکل مواجه می‌شود؛ یک تاخیر زمانی در بازپرداخت وام آن‌ها اتفاق می‌افتد. برای مثال در زمان همه گیری کرونا، امهال تسهیلات برای عده‌ای از افراد ارائه شد که به واسطه آن توانستند بازپرداخت اقساط خود را در مدت طولانی‌تری انجام بدهند.
*میزان تسهیلات امهالی بانک‌ها چه قدر است؟
شبکه بانکی کشور در نیمه نخست سال جاری در مجموع ۶۴ هزار و ۲۷۸ فقره تسهیلات امهالی پرداخت کرده است که سهم سه بانک ملی ایران، تجارت و گردشگری از کل تهسیلات پرداخت شده ۳۷ هزار و ۱۷۱ فقره بوده است.
بنابراین، مطابق داده‌های بانک مرکزی، بانک ملی ایران با ۳۴ هزار و ۴۸ فقره تسهیلات امهالی به ارزش ۱۳.۷ همت، بانک تجارت با دو هزار و ۹۱۶ فقره و به ارزش ۱۳.۱ همت و بانک گردشگری با ۵۷ فقره تسهیلات به ارزش ۱۰.۹ همت در جایگاه اول تا سوم پرداخت تسهیلات امهالی از سوی شبکه بانکی کشور قرار گرفته‌اند.

در بانک صادرات ایران؛
شرایط پذیرش سفته و چک الکترونیک به عنوان وثیقه فراهم شد
 شرایط صدور و پذیرش سفته و چک الکترونیک به عنوان وثیقه تسهیلات و تعهدات در بانک صادرات ایران مهیا شد. به گزارش کائنات، این بانک به منظور عملیاتی کردن الزامات قانونی برای توسعه خدمات دولت الکترونیک و کاستن از میزان جعل و تقلب در امور مالی و بانکی و همچنین ترویج خدمات غیرحضوری، شرایط صدور و پذیرش سفته و چکنو به عنوان وثیقه تسهیلات را فراهم کرده است.
بنا براین گزارش، چکنو به عنوان نخستین چک امن دیجییتال نظام بانکی، در دو درگاه همراه بانک و اینترنت بانک صادرات ایران قابلیت فعال‌سازی و ارائه خدمات نقل و انتقال پولی دارد از طریق این دو درگاه نیز امکان صدور و قرار گرفتن به عنوان پشتوانه تسهیلات و تعهدات برای آن فراهم است.
مشتریان بانک صادرات ایران همچنین می‌توانند از طریق سامانه توثیق الکترونیکی دارایی (ست)، نسبت به ایجاد و توثیق سفته الکترونیک اقدام کنند.
صدور چکنو و بهره‌گیری از مزیت‌های فراوان آن توسط مشتریان بانک صادرات ایران در حالی با استقبال روزافزون روبرو است که آخرین آمارها حکایت از صدور بیش از شش میلیون و ۴۳۵ هزار برگ چکنو توسط دارندگان حساب جاری در بانک صادرات ایران دارد. از این میزان بیش از ۳۰۰ هزار برگ به ارزش بالغ بر ۶۳ هزار میلیارد ریال کارسازی شده است.‌

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه