حسین نمازی مطرح کرد؛
جشنواره فجر آثار طنز را جدی نمیگیرد
کارگردان فیلم «شهسوار» در جلسه نقد و بررسی فیلمش از اینکه جشنواره فیلم فجر آثار طنز را جدی نمیگیرد، گلایه کرد.
به گزارش روابط عمومی برنامه، نقد و بررسی فیلم «شهسوار» در هشتمین قسمت از برنامه «اکران» با حضور حسین نمازی کارگردان این اثر و به میزبانی روزبه رحیمی نژاد و احسان طهماسبی منتقد و نویسنده از اکران مدیا پخش شد.
حسین نمازی در این برنامه اظهار کرد: جشنواره فیلم فجر هیچ وقت روی خوشی به من نشان نداد. «آپاندیس» را اصلاً به جشنواره راه ندادند و این فیلم در جشنوارههای مختلف بین المللی جایزه گرفت. در «شادروان» بازیگران بسیار خوب بودند اما هیچکدام را کاندید نکردند و «شهسوار» را نیز اصلاً ندیدند. این در حالی است که این فیلم پس از «تمساح خونی» بیشترین استقبال را در جشنواره داشت.
این کارگردان توضیح داد: شاکله جشنواره به شکل و شمایلی است که مناسباتش با دیگر جشنوارهها متفاوت است. همان سال که «آپاندیس» را در جشنواره داشتم تهیه کنندهای را دیدم که تلاش میکرد فیلمش وارد جشنواره شود و او در قرارداد با نهاد سازنده تعهد داده بود که فیلم به جشنواره برود و در غیر اینصورت از رقم تولید کم میشد. این اتفاق موجب میشود آدمها برای اینکه فیلمشان در جشنواره باشد، هرکاری کنند. فشارهای بیرونی به جشنواره فیلم فجر باعث میشود قضاوت درستی در این رویداد صورت نگیرد.
نمازی افزود: مسئله من این است که جشنواره فیلم فجر اثری را که بخنداند، جدی نمیگیرد. چند فیلم کمدی را سراغ داریم که در جشنواره دیده شده است؟ کدام فیلم خوب طنز ما در جشنواره دیده شده است؟ اگر کمدی ژانر نیست اعلام کنید که در سینما نباید باشد. چطور وقتی بحث رونق جشنواره است تاکید میکنند که این فیلمها در جشنواره باشد اما از جوایز بی نصیب هستند.
احسان طهماسبی منتقد و نویسنده نیز در این برنامه اظهار کرد: کمدی به قدری گسترده است که از ژانر میتواند به لحن تبدیل شود. در «شهسوار» هم همین اتفاق رخ داده و اصرار بازیگران به اینکه این فیلم اجتماعی است اشتباه است. همینطور اصرار مخاطبان که این اثر طنز است، درست نیست.
وی با بیان اینکه لحن طنز بر فیلم سوار است، ادامه داد: برخورد فیلم و فیلمساز با مخاطب با احترام و از جنس بازگو کردن قصه گفتاری است و این اتفاق حقیقی و منطبق با زندگی و امتیاز «شهسوار» است.
نمازی در این باره گفت: همه فیلمهای من براساس اتفاقات واقعی تولید شده است. وقتی «شادروان» را تولید میکردم اتفاقی که برای پدربزرگم افتاد در ذهنم بود و قرار بود «شادروان ۲» را بسازیم اما احساس کردم این اتفاق رخ ندهد بهتر است و به «شهسوار» رسیدیم.
نمازی با بیان اینکه فروش در اختیار فیلمهایی است که صرفاً بخندانند، گفت: روحیات من اینگونه است که دوست دارم زندگی واقعی را بسازم. در تلخترین لحظات هم لحظات شیرین وجود دارد. تا زمانی که به مدل خود در کمدی صرف نرسم، نمیتوانم سراغ کمدیهای مرسوم بروم. از نظر خودم «شهسوار» یک فیلم اجتماعی شیرین و جنس خنده این فیلم متفاوت است.
این کارگردان گفت: جواد عزتی فیلم را دید و پیشنهاد داد که با رقص به پایان برسد و دیدم حرف درستی است و رقص را به آخر منتقل کردیم. با این اتفاق راکوردها کمی به هم ریخت اما این نسخه بهتر است. پاشنه آشیل دنیا امید است و امید درباره مردم ما از بین رفته و احساس میکردم باید فیلمی بسازم که امیدبخش باشد و از اینرو پایان بندی اینگونه طراحی شد.
در بخش فیلم کوتاه نیز میثم بیدقی کارگردان فیلم «اسم تو» با بیان اینکه فیلم را در سه روز فیلمبرداری کرده است، توضیح داد: وقتی قرار شد با موضوع جنگ فیلم بسازیم به سمت و سویی رفتم که آن را بشناسم. سالها در کنار کارگردانانی بودم که فیلم جنگی میساختند اما احساس میکردم رفتن به دل اتفاق را نمیشناسم اما روابط و درام را میشناسم و جنگ را به عنوان بستر داستان درنظر گرفتم.
فیلم «بیچارگان» نیز در این برنامه به بهانه پخش از اکران مدیا مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
سریال طنز جدید
با بازی بیوک میرزایی و وحید آقاپور
سریال «دشتستان» تولید مرکز سیمافیلم در ژانر طنز و فانتزی با بازی بیوک میرزایی و وحید آقاپور در مرحله تصویربرداری است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سیما، سریال «دشتستان» به کارگردانی امیر بشیری با فضایی طنز اتفاقات یک خوابگاه دانشجویی پسرانه را روایت میکند. این مجموعه نمایشی در مرکز سیمافیلم ساخته میشود و به موضوع جوانان و تفاوت نسلی آنها میپردازد. وحید آقاپور، بیوک میرزایی، سیامک صفری، مهسا طهماسبی، نیما شکیبایی و سامان دارابی از جمله بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند. «دشتستان» به کارگردانی امیر بشیری، تهیهکنندگی آرمان زرینکوب و نویسندگی محمد نقایی در ۳۰ قسمت در حال تولید است.
اکران فیلمی با بازی
زندهیاد آتیلا پسیانی و باران کوثری
فیلم سینمایی «سه جلد» به کارگردانی مهدی اسماعیلی و تهیهکنندگی محمد آفریده از نیمه دوم آبان در سینماهای سراسر کشور اکران میشود.
حبیب اسماعیلی تهیهکننده سینما و مدیر شرکت پخش رسانه فیلمسازان مولود با اعلام این مطلب گفت: یکی از دلایل اصلی رونق اکران فیلمها، متنوع بودن سبد اکران است و باید همه فیلمها با ژانرهای مختلف در سینمای ایران اکران شود تا دست مخاطب برای انتخاب فیلم موردعلاقهاش باز باشد و همچنین فرصتی فراهم شود تا فیلمسازان خود را در معرض قضاوت مخاطبان قرار دهند.
وی با اشاره به اهمیت سینمای اجتماعی و لزوم بها دادن به این سینما در زمان اکران ادامه داد: فیلم سینمایی «سه جلد» یکی از فیلمهای متفاوت در سالهای اخیر در گونه سینمای اجتماعی است که علاوه بر ایجاد تنوع در سبد اکران به مسائل مهمی در جامعه ایران پرداخته است. اسماعیلی ادامه داد: بر اساس برنامهریزی صورتگرفته فیلم سینمایی «سه جلد» از نیمه دوم آبانماه در سینماهای سراسر کشور اکران میشود و امیدواریم مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد. فیلم سینمایی «سه جلد» با حضور بازیگرانی همچون باران کوثری، زندهیاد آتیلا پسیانی، شاهرخ فروتنیان، رؤیا جاوید نیا، یسنا میر طهماسب، سولماز غنی، سارا توکلی، آیناز کرمانی و الهام شعبانی ساخته شده است در خلاصه داستان این فیلم _ که به نظر میرسد یکی از نقش آفرینیهای آتیلا پسیانی پیش از درگذشت باشد _ آمده است: مینو ناخواسته با خود رازی را حمل میکند که تمام زندگیاش را دچار ترس و تردید کرده است، او برای خلاصشدن از این راز، تصمیم سختی میگیرد.
عوامل فیلم سینمایی «سه جلد» که در سال ۱۴۰۱ تولید شده است، عبارتاند از نویسنده و کارگردان: مهدی اسماعیلی، دستیار اول کارگردان و برنامهریز: امیر صرافها، منشی صحنه: ماه گل کرامتی، مدیر فیلمبرداری: علی تبریزی، دستیار اول فیلمبردار: محمدرضا خلجزاده، طراح صحنه و لباس: امیرحسین دوانی، طراح چهرهپردازی: ایمان امیدواری، صدابردار: امین میرشکاری، صداگذار: لیلا ملکی، تدوین: عماد خدابخش، عکاس: زهرا مصفا، مدیر تولید: منصور غضنفری، مجری طرح: مهدی سلیمانی، مشاور کارگردان: کمال تبریزی، مدیر طراح گرافیک و لوگو : مهرداد موسوی ،روابطعمومی: علی زادمهر، تهیهکننده: محمد آفریده، سرمایهگذار: مرتضی حسنی عادلیان. پخش : رسانه فیلمسازان مولود.
فیلم «سه جلد» اولین تجربه کارگردانی سینمایی، مهدی اسماعیلی است.
ماجرای حذف ۱۹ فیلم فلسطینی
در نتفلیکس چیست؟
سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس اقدام به حذف ۱۹ فیلم فلسطینی یا درباره فلسطین از این پلتفرم کرده است.
در پی حذفهای فیلمهای فلسطینی از نتفلیکس، یک ائتلاف با عنوان «آزادی به پیش» از نتفلیکس خواسته است که ۱۹ فیلم درباره فلسطینیها را که بخشی از یک توافق سه ساله صدور محتوا بودند و تمدید نشدهاند، دوباره به پلتفرم خود برگرداند.
نتفلیکس به انتقادات مربوط به حذف این ۱۹ فیلم از پلتفرم استریم خود در اواسط اکتبر پاسخ داده است. این کمپانی در بیانیهای اعلام کرد که مجموعهای تحت عنوان «داستانهای فلسطینی» که شامل ۳۲ فیلم بود، در اکتبر ۲۰۲۱ به عنوان بخشی از یک قرارداد سه ساله صدور محتوا راهاندازی شده است. این مجوزها اکنون منقضی شدهاند. مانند همیشه، ما به سرمایهگذاری در طیف وسیعی از فیلمها و برنامههای تلویزیونی با کیفیت ادامه میدهیم تا نیازهای اعضای خود را برآورده کنیم و صدای کشورهای مختلف باشیم.»
تصمیم به عدم تمدید مجموعه داستانهای فلسطینی به عنوان بخشی از قرارداد صدور محتوا، ائتلافی از گروههای حقوق بشری از جمله ائتلاف «آزادی به پیش» را واداشت تا نامهای سرگشاده به تیم اجرایی نتفلیکس بنویسند و توضیح دهند چرا ۱۹ فیلم فلسطینی یا درباره فلسطینیها حذف شده است. در این نامه آمده است: «ما از شما میخواهیم درباره تصمیم خود برای حذف این فیلمها توضیح دهید و دوباره مجوز نمایش آنها را صادر کنید. ما از این که حذف تقریباً تمام مجموعه فیلمهای فلسطینی نتفلیکس در این برهه زمانی که بیش از دو میلیون فلسطینی در غزه تحت نسلکشی نظامیان اسرائیلی قرار دارند و باعث به حاشیه راندن بیشتر صدای فلسطینیها خواهد شد، عمیقاً نگرانیم