روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ يکشنبه ۶ آبان - شماره 4701

رئیس فراکسیون امنیت انرژی، منابع معدنی و توسعه پایدار مجلس خبر داد؛

رساندن صادرات نفت به حدود ۲ میلیون بشکه در روز برای سال آتی

 رئیس فراکسیون امنیت انرژی، منابع معدنی و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی گفت: هدف‌گذاری دولت، رساندن صادرات نفت به حدود ۲ میلیون بشکه در روز است؛ معادل رقمی قبل از تحریم‌ها.
به گزارش کائنات، زینب قیصری نماینده مردم تهران در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «با توجه به رقم تولید نفت در ‌لایحه بودجه ۱۴۰۴، هدف‌گذاری دولت، رساندن صادرات نفت به حدود ۲ میلیون بشکه در روز است؛ معادل رقمی قبل از تحریم‌ها.
۹۰ درصد نفت ایران به مقصد چین صادر می‌شود و یوآن حاصله، فرصتی برای واردات کالای اساسی و رفع وابستگی ۸۵ درصدی کشور به درهم امارات است.» دولت بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ را تقدیم مجلس کرد که در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است.

جهان خارج از مسیر دستیابی
 به هدف انرژی‌های تجدیدپذیر کاپ ۲۸
 بر اساس گزارش ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) در مورد اهداف انرژی اجماع امارات (کاپ ۲۸) که به‌تازگی منتشر شد، برنامه‌ها و اهداف ملی کنونی تنها نیمی از رشد مورد نیاز در انرژی‌های تجدیدپذیر تا پایان دهه جاری میلادی را تأمین خواهد کرد.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، گزارش ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) نشان می‌دهد به‌ جز انرژی خورشیدی، افزایش ظرفیت برنامه‌ریزی‌شده برای سایر فناوری‌های تجدیدپذیر کمتر از سطح مورد نیاز برای دستیابی به هدف سه برابر شدن انرژی‌های تجدیدپذیر به ۱۱.۲ تراوات تا پایان این دهه است که در بیست‌وهشتمین نشست تغییرات اقلیمی (کاپ ۲۸) مورد توافق کشورها قرار گرفت. بدون توسعه این فناوری‌ها، ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر، ۳۴ درصد از آن هدف فاصله خواهد داشت.
به گفته آیرِنا، جهان به انرژی بادی خشکی تا سه برابر مقدار کنونی نیاز دارد و انرژی بادی فراساحلی و زمین‌گرمایی باید به‌ترتیب ۳ و ۳۵ برابر در مقایسه با ظرفیت سال ۲۰۲۳ خود افزایش یابد. فرانچسکو لاکامرا (Francesco La Camera)، مدیرکل آیرِنا، در حاشیه نشست پیش از کاپ (Pre-COP) در باکو، آذربایجان گفت: «واقعیت بزرگ این است که گذار انرژی بر اساس جاه‌طلبی کنونی در مسیر درست قرار ندارد و ما در خطر از دست دادن اهداف خود هستیم.»
در گزارش آیرِنا آمده است: «در سال ۲۰۲۳ «رکورد» ۴۷۳ گیگاوات ظرفیت جدید انرژی تجدیدپذیر در سطح جهان ثبت شد، اما نرخ رشد همچنان ناکافی است و برای دستیابی به هدف ۲۰۳۰ باید نرخ رشد ایجاد ظرفیت‌ تجدیدپذیرها به ۱۶.۴ درصد در سال یا به‌طور متوسط سالانه ۱۰۴۴ گیگاوات برسد». سرمایه‌گذاری سالانه در انرژی‌های تجدیدپذیر با وجود رسیدن به سطح بی‌سابقه‌ ۵۷۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ تنها یک‌سوم ۱.۵ تریلیون دلار سرمایه مورد نیاز سالانه تا سال ۲۰۳۰ است. به‌علاوه، منابع مالی به همه مناطق به‌طور یکسان سرازیر نمی‌شود، به‌طوری‌ که ۸۴ درصد سرمایه‌گذاری در ظرفیت‌های تجدیدپذیر طی سال گذشته تنها در چین، اتحادیه اروپا و ایالات متحده متمرکز شده بود.
سلطان الجابر، رئیس کاپ ۲۸ در پیش‌گفتار گزارش یادشده نوشته است: «در حالی‌ که فرصت برای رشد هوشمندانه‌تر و سبزتر هرگز به بزرگی نبوده است، متأسفانه برخی  نقاط جهان از این فرصت محروم بوده‌اند. منابع مالی باید بیش از گذشته موجود، قابل دسترس و مقرون به‌صرفه باشد». انتظار می‌رود که کشورها در کاپ ۲۹ در ماه نوامبر در باکو در مورد یک هدف جمعی کمّی جدید (NCQG) مالی برای کمک به تأمین مالی اقدام‌های اقلیمی در کشورهای درحال‌توسعه به توافق برسند، اما اختلاف‌های عمیق در مورد موضوعات کلیدی تنها یک ماه تا آغاز اجلاس سران در باکو باقی مانده است.
نتیجه‌ مذاکرات مالی اقلیمی کاپ ۲۹ احتمالاً بر سطح جاه‌طلبی تعهدهای کشورهای درحال‌توسعه از جمله درباره انرژی‌های تجدیدپذیر در اسناد به‌روزشده مشارکت معین ملی (NDCs)  که قرار است تا فوریه ۲۰۲۵ ارائه شود، تأثیر خواهد گذاشت.
آیرِنا توصیه کرده که کشورها در اسناد جدید مشارکت معین ملی خود اهداف انرژی‌های تجدیدپذیر موجود را بیش از دو برابر کنند و با برنامه‌های ملی انرژی خود هماهنگ شوند تا سرمایه‌گذاری بیشتری از بخش خصوصی جذب کنند. این آژانس همچنین از کشورها خواست موانع و تنگناهایی را که باعث کندی پیشرفت می‌شوند، برطرف کنند، از جمله در راستای رفع زیرساخت‌های ناکافی، اعمال سیاست‌های مالی تشویقی و کاهش زمان صدور مجوزها اقدام کنند.
کشورها همچنین طی سال گذشته پیشرفت کمی در افزایش کارایی انرژی داشته‌اند، به‌طوری‌ که در حد نرخ بهبود ۲ درصد باقی مانده است. به گفته آیرِنا، برای دستیابی به هدف کاپ ۲۸، این نرخ باید تا سال ۲۰۳۰ دو برابر شود و به حداقل ۴ درصد در سال برسد. دستیابی به این هدف مستلزم اقدام‌های فوری و افزایش برقی‌سازی همه بخش‌ها، از جمله بخش حمل‌ونقل شخصی و باری، ساختمان‌ها و صنعت است.

بزرگ‌ترین میدان نفتی نروژ
 وارد مرحله افت تولید می‌شود
 شرکت اکینور نروژ از آغاز روند افت تولید در بزرگ‌ترین میدان نفتی این کشور اروپای غربی از سال ۲۰۲۵ میلادی خبر داد. به گزارش کائنات و به نقل از شانا، اکینور اعلام کرد انتظار می‌رود میدان «یوهان سوردراپ»، بزرگترین میدان نفتی نروژ، در اوایل سال آینده از برنامه تولید خود خارج شود.
بر اساس اعلام این شرکت نروژی، میدان یوهان سوردراپ در ماه سپتامبر رکورد تولید روزانه بیش از ۷۵۶ هزار بشکه را که معادل ۶ تا ۷ درصد از مصرف روزانه نفت اروپاست ثبت کرد.
آندرس اوپدال، مدیرعامل اکینور طی یک نشست خبری گفت: ما انتظار داریم «یوهان سوردراپ» اوایل سال ۲۰۲۵ میلادی از برنامه تولید خارج شود.
تولید تجمعی این میدان فراساحلی نروژ در دریای شمال انگلیس از زمان آغاز به‌کار در اکتبر ۲۰۱۹ تاکنون یک میلیارد بشکه نفت بوده است.
برآوردها در زمان راه‌اندازی  میدان سوردراپ حاکی از آن بود که این میدان دارای ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه معادل نفت باشد.
اکینور به‌عنوان مجری طرح میدان «یوهان سوردراپ» ۴۲.۶ درصد سهام دارد، در حالی که سهام شرکت‌های «ایکر بی‌پی»، «پتورو» و توتال انرژی در این میدان نفتی نروژ به ترتیب ۳۱.۶ درصد، ۱۷.۴ درصد و ۸.۴ درصد است.

سنتز نانوفتوکاتالیستی برای کمک
به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر
 عضو هیات‌ علمی دانشگاه حکیم سبزواری اقدام به توسعه نوعی فتوکاتالیست نانویی کرده است که می‌تواند به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر کمک کند.
رضا طیبی با مدرک دکتری تخصصی شیمی معدنی از دانشگاه شیراز درباره انگیزه انجام این طرح، گفت: اهمیت فتوکاتالیست‌ها غیرقابل تردید است و دانشمندان به بهبود کارایی فتوکاتالیست‌ها پرداخته‌اند. فتوکاتالیزور نیز می‌تواند به‌طور پایدار انرژی خورشیدی پایان‌ناپذیر را به انرژی شیمیایی قابل ذخیره تبدیل کند.
وی افزود: فتوکاتالیزورها در زمینه‌های زیست‌محیطی مانند تخریب آلاینده‌ها، ضدباکتری و استریلیزاسیون نیز اهمیت دارند. از طرفی توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر برای دستیابی به یک جامعه پایدار ضروری است. با توجه به نعمت انرژی خورشیدی، یک استراتژی معقول این است که آن را مهار کنیم. این محقق و پژوهشگر در ادامه بیان کرد: فتوکاتالیست‌ها یا کاتالیزورهای نوری گروهی از کاتالیزورهایی هستند که عملکرد خوبی با قرار گرفتن در معرض تابش نور نشان می‌دهند. در ابتدا فناوری فتوکاتالیست‌ها برنامه‌ای در جهت تصفیه آب، کاهش آلاینده‌های خاص و رنگ بود، اما از این فناوری به منظور تصفیه هوای شهر با فرآیند کاهش غلظت آلایندهای مضر مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: در سال‌های اخیر، فتوکاتالیست‌های نیمه‌رسانا به دلیل استفاده از انرژی خورشید برای از بین بردن آلاینده‌های آلی و سنتز ترکیبات مهم دارویی مورد توجه بسیاری قرار گرفته‌اند. از طرفی با توجه به رشد فزاینده جمعیت و پیشرفت اقتصادی در دهه گذشته، یکی از مسائل بشریت تولید انرژی پاک و مؤثری است که در راستای حمایت از دغدغه‌های زیست‌محیطی باشد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه