روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ شنبه ۵ آبان - شماره 4700

مقاومت فلسطین سرشار از سوژه‌های ناب برای روایت است

 نشست صمیمانه نویسندگان حوزه مقاومت و فلسطین با عنوان «راویان سرزمین زیتون» باحضور «میثم نیلی» مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، «محسن پرویز» دبیرعلمی جایزه ادبی جهانی فلسطین و جمعی از نویسندگان و فعالان حوزه فلسطین در فرهنگسرای خاوران برگزار شد.
میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی و رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه جهانی ادبیات فلسطین، در ابتدای این نشست اظهار داشت: امروز با قومی مواجه هستیم که آخر تحریف‌گری هستند. در طول تاریخ، استاد این کار شده‌اند و قرآن کریم بار‌ها به این مسئله نیز اشاره کرده است. آنها می‌خواهند حرف‌هایشان را القا کنند و برای قوم نجسی که جنایت‌های بسیار زیادی می‌کند، محبوبیت بخرند. از نژادپرستی و جریان فساد در زمین حمایت می‌کنند. در این شرایط اگر ما روایت نکنیم، قطعاً و یقیناً غزه را همان‌گونه که می‌خواهند روایت می‌کنند. ما نیازمند جنبش و خیزشی برای نگاشتن روایت‌ها و جریان‌سازی از فلسطین هستیم. هرکدام از ما دوستان و شاگردانی داریم. باید از حوزه کودک نوجوان شروع کنیم و به رمان نزدیک شویم. حتی در بخش تاریخ شفاهی اثر‌های درخشانی داریم که قابلیت ترویج و توسعه دارند.
رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه جهانی ادبیات فلسطین افزود: در این دوره از جایزه جهانی فلسطین، سه‌برابر دوره قبل رمان ارسالی داشتیم و شاهد کتاب‌های بسیار خوبی بودیم؛ اما متأسفانه در بخش تاریخ شفاهی و نمایش‌نامه هنوز تعداد آثار تولیدی کم است. از هفت زبان دنیا و از ۲۶ کشور دنیا آثار خوبی به دبیرخانه این جایزه ارسال شده است. در چندسال گذشته در کشورمان معادل چهل سال گذشته، کتب ادبی و روایی برای فلسطین نگاشته شده است.
وی در ادامه گفت: ما باید چه بگوییم؟ آیا باید مظلومیت را با مضمون فلاکت، بیچارگی، غربت و فزع نشان دهیم؟ چه محتوایی باید بنویسیم؟ یا یک شخصیت قهرمان را به تصویر می‌کشیم که در اوج غرور و عزت‌مند است؟ پیروزی مردم غزه را در نفس مقاومت تعریف می‌کنیم یا در پایان حکومت رژیم صهیونیستی و پایین آمدن پرچمش از سازمان ملل متحد؟ باید در خصوص این مسائل با فعالان ادبیات فلسطین و فلسطینیان حاضر در ایران هم‌عهدی صورت بگیرد.
نیلی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) که می‌فرمایند «فلسطین کلید رمزآلود فرج بشریت است» گفت: فلسطین برای دنیا آرمانی است که امروز دوست‌داشتنی‌تر شده است. شهید یحیی سنوار بدون هماهنگی با مجموعه‌های بالادست، این طراحی هوشمندانه را انجام داده و طوفانی در روایت میدان اتفاق استفاده است. ما مأموران روایت در میدان هستیم و بعد از میدان بیشترین اهمیت به روایت میدان برمی‌گردد. با توجه به اینکه ما سربازان این عرصه هستیم، خواهش بنده از افراد حاضر در این جلسه غنیمت شمردن این فرصت استثنایی برای جهانی‌شدن نویسندگان ایرانی است.
مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی افزود: رهبر معظم انقلاب اخیراً در جمعی از فعالین فرهنگی فرمودند که ما می‌خواهیم اقیانوس را متلاطم کنیم، چه کسی مرد این میدان است؟ یحیی سنوار و شهدای غزه این کار را کرده‌اند و ما کافی است فقط روایت آنها را کنیم تا در تاریخ بمانند. ما باید ذهن مردم دنیا را در حمایت از این موضع پشتیبانی کنیم و درباره این موضوع باید فکر کنیم. همه باید دست‌به‌دست هم دهیم تا به تولید بیشتر و بهتر کمک کنیم. اضلاع این همکاری، پژوهشگران، نویسندگان و هنرمندان و راویان و تهیه‌کنندگان و ناشران و ضلع دیگر توده‌های مردم هستند. امیدواریم این جلسه مقدمه‌ای باشد برای حرکت‌های بعدی. همانطور که ایران در سخت‌افزار حامی و مادر جبهه مقاومت است، باید در نرم‌افزار هم حامی و مادر جبهه مقاومت باشد ان‌شاءالله.
بخش فلسطین به عنوان نماد مقاومت مطرح است
محسن پرویز درراستای معرفی جایزه جهانی ادبیات فلسطین اظهار داشت: سال ۱۳۹۷ برخی از دوستان با کمک مجمع ناشران انقلاب اسلامی به همراه تعدادی از دست‌اندرکاران حوزه فرهنگ که فعال در حوزه مقاومت و فلسطین بودند، از کشور‌های سوریه، یمن، عراق، تونس، پاکستان، ترکیه و اندونزی افرادی را به تهران دعوت کردند و سلسله جلسات فشرده‌ای برگزار شد. در این نشست‌ها پیشنهادی مطرح شد که جایزه‌ای در ارتباط با مقاومت تأسیس شود و آثار ادبی در این حوزه بررسی شده و آثار برتر مورد حمایت قرار گیرد. قرار بر این بود جایزه یک جایزه بین‌المللی باشد و همه در این مسیر مشارکت کنند و تصمیم بر آن شد که جایزه به اسم فلسطین و درباره فلسطین باشد. در جلسات اولیه ارکانی برای جایزه تصویب شد و شورای سیاست‌گذاری تأسیس گردید. میثم نیلی با رأی‌گیری افراد به عنوان رئیس شورای سیاست گذاری و طراد حماده که از شعرا و نویسندگان لبنانی هستند به عنوان نایب‌رئیس شورا انتخاب شدند. این اتفاقات در دورانی بود که برخی کشور‌های عربی روابط عادی با رژیم صهیونیستی داشتند. نگرانی که وجود داشت این بود که هفت میلیون فلسطینی که در غزه و کرانه باختری در محاصره کامل هستند، فراموش شوند و آوارگان با مشکلات موجود به نحوی دست و پنجه نرم کنند. جایزه جهانی فلسطین در این حال و هوا تأسیس شد؛ اما با ایام کرونا هم‌زمان شد که کار‌ها را کمی کند کرد؛ اما در سال ۱۴۰۲ و ۲۰۲۱ میلادی، اختتامیه دوره اول این جایزه در بیروت برگزار شد. در مراسم اختتامیه هر سه جایزه حوزه خاطرات را فلسطینیان برگزیده شدند و جایزه حوزه داستان، شعر و داستان کودک به کشور‌های لبنان و سوریه و اردن اهدا گردید. از ایران نیز دو نفر از نویسندگان خوب، سرکار خانم مریم مقانی و جناب آقای حسینعلی جعفری، از برگزیدگان بخش رمان بودند.
محسن پرویز در ادامه افزود: از جمله کار‌های مهم مدنظر این جایزه، ترجمه آثار برجسته حوزه فلسطین و کمک به ترویج آنها بود. بخش زیادی از این کتاب‌ها به زبان فارسی ترجمه شد و برخی از آنها در حال ترجمه است. ترجمه کتاب «تل‌ابیب سقطت» که یک رمان برگزیده جایزه جهانی فلسطین بود، در نمایشگاه کتاب امسال مورد تمجید نسبی رهبر معظم انقلاب قرار گرفت. دومین دوره این جایزه تا ماه آینده قطعی و نتایج اعلام خواهد شد. اختتامیه دومین دوره جایزه جهانی ادبیات فلسطین در بغداد برگزار خواهد شد. دبیرعلمی جایزه جهانی ادبیات فلسطین گفت: یکی از نکات آزاردهنده در بررسی‌های دور اول این جایزه، کمبود آثار منتشرشده ایرانی بود که باتوجه به این مسئله، تصمیم گرفتیم جلسه‌ای برای هم‌فکری و هم‌اندیشی برگزار کنیم تا تولید روایت در زبان فارسی و همچنین در بخش مقاومت رونق بگیرد و شاهد فعالیت‌های بیشتری باشیم. بخش فلسطین به عنوان نماد مقاومت مطرح است و اگر شکل هنری پیدا نکند، هرگز پایدار و ماندگار نخواهد شد. دشمن صهیونیستی نیز دلبسته به این است که این جنگ‌ها به فراموشی سپرده شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه