با هدف ارائه تسهیلات به هنرمندان انجام شد؛
امضای تفاهمنامه همکاری
بین صندوق هنر و اداره بهزیستی تهران
صندوق اعتباری هنر و ادارهکل بهزیستی استان تهران به منظور استفاده مطلوب از ظرفیتهای طرفین برای ارتقای رفاه اجتماعی، حمایت های توانبخشی، مراقبتی جامعه تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
به گزارش روابط عمومی صندوق اعتباری هنر، تفاهم نامه همکاری صندوق اعتباری هنر و ادارهکل بهزیستی استان تهران با حضور سید مجید پوراحمدی مشاور وزیر فرهنگ و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و محمد نصیری مدیر کل بهزیستی استان تهران به منظور همافزایی و استفاده مطلوب از ظرفیت ها و تواناییهای تخصصی طرفین برای ارتقای رفاه اجتماعی و ایجاد خوداتکایی، حمایت های توانبخشی، مراقبتی جامعه مورد هدف، امضا شد.
سید مجید پوراحمدی در این مراسم که در محل ساختمان هنر برگزار شد با ارائه گزارشی از مجموعه فعالیت ها و اقدامات این مجموعه، گفت: در حال حاضر ما با ۴۰ طرح در سه حوزه حمایتی، خدماتی و توانمند سازی در حال ارائه خدمات به اهالی فرهنگ و هنر هستیم. به هر حال صندوق اعتباری هنر مهم ترین نهاد حامی اصحاب فرهنگ و هنر کشور است، بنابراین توجه به سلامت و رفاه اجتماعی اصحاب فرهنگ و هنر از مهم ترین اهداف تکلیفی و مستمر است.
وی افزود: تلاش صندوق اعتباری هنر همواره بر این بوده است که با رسیدگی به اموردرمانی اعضای تحت پوشش آنها دوره درمان را با آسودگی سپری کنند. از این رو در کنار ارائه خدمات بیمه ای، طی توافقی که با سازمان بهزیستی کشور انجام شد خدمات حمایتی، مراقبتی و توانبخشی به هنرمندانی که از سوی صندوق شناسایی و معرفی شوند از سوی این سازمان ارائه خواهد شد.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ضمن تشکر از انجمن بازیگران سینما برای پیگیری جدی امضای این تفاهم نامه، استفاده از ظرفیت های اعضای صندوق اعتباری هنر برای ارائه خدمات فرهنگی و هنری به جامعه تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور را یکی از مفاد این تفاهم نامه عنوان کرد و افزود: صندوق اعتباری هنر در راستای انجام مسئولیت اجتماعی خود تلاش می کند که با استفاده از ظرفیت ها و توانایی های هنرمندان عزیز کشور خدمات فرهنگی و هنری برای جمعیت تحت پوشش اداره بهزیستی استان تهران ارائه نماید.
کمک به ایجاد بسترهای مناسب به منظور توانمند سازی اهالی فرهنگ، هنر و رسانه واجد شرایط از طریق ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی، درمانی، مراقبتی، اجتماعی، توان بخشی آموزشی و فوق برنامه های قابل ارائه برابر دستورالعمل های مراکز و موسسات شبانه روزی توان بخشی و مراقبتی تحت نظر اداره کل بهزیستی از جمله مفاد تفاهم نامه و همکاری دو طرف اعلام شده است.
بر اساس این تفاهم نامه، صندوق اعتباری هنر اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه ای که نیاز به این نوع خدمات دارند را به ادارهکل بهزیستی استان تهران معرفی کند.
اداره کل بهزیستی استان تهران نیز متعهد شد خدمات آموزشی، توان بخشی، درمانی، مراقبتی، اجتماعی و انجام فوق برنامه های ورزشی، تفریحی و فرهنگی و اقدامات و خدمات غیر مهارتی به اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه معرفی شده از سوی صندوق را از طریق مراکز و موسسات شبانه روزی توان بخشی و مراقبتی تحت نظر این اداره کل ارائه و مراکزی که دارای استانداردهای بالا و درجه الف در سطح استان هستند برای ارائه خدمات مذکور انتخاب و معرفی کند.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد:
کاهش شاخص امید به زندگی در نوجوانان
دبیر طرح کانونیاران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به رسیدن میانگین سن کنشگری در جامعه به ۱۴ سال در عین حال تاکید کرد: بر اساس مطالعههای انجام شده، شاخص امید به زندگی و میزان مسئولیتپذیری در نوجوانان کاهش پیدا کرده است و کانون به عنوان یکی از اصلیترین متولیان تربیت غیررسمی وظیفه دارد که به نوجوانمحوری توجه کند.
محمد خیاطزنجانی در اولین روز از گردهمایی سراسری کارشناسان مسئول و کارشناسان فرهنگی کانون در کرمان با تاکید بر اینکه کانونیاری حرکتی برای تحقق سیاست نوجوانمحوری در کانون است، افزود: یکی از سیاستهای امسال کانون در کشور که اهمیت دارد، نوجوانمحوری است و کانونیاری حرکتی برای تحقق سیاست نوجوانمحوری است. کانون یاران اعضای نوجوان و برگزیده مراکز کانون هستند که بهعنوان یک زنجیره میانجی به معرفی کانون و فعالیتها و تولیدات آن به دانشآموزان مدرسههایشان میپردازند.
او در ادامه بیان کرد: بر اساس مطالعههایی که صورت گرفته است، میانگین سن کنشگری اجتماعی در جامعه ما به ۱۴ سالگی رسیده است. این سن، سرآغاز و بحبوحه نوجوانی است و برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک نقطه اثر مهم است چون ما باید از این اتفاقی که در جامعه افتاده است، استفاده کنیم.
او با بیان اینکه بر اساس مطالعههای انجام شده، شاخص امید به زندگی و میزان مسئولیتپذیری در نوجوانان کاهش پیدا کرده است، افزود: کانون به عنوان یکی از اصلیترین متولیان تربیت غیررسمی وظیفه دارد که به نوجوانمحوری توجه کند.
به گفته خیاطزنجانی برای نوجوان نباید کار کرد، بلکه باید برای نوجوان با نوجوان کار کنیم و در فرآیند فعالیت، سهمی برای خودِ نوجوان قائل شویم چراکه وقتی نوجوان به میدان بیاید، هم زبان و هم نیازِ او را میفهمیم.
او تصریح کرد: با کمبود نیرویی که در کانون و دستگاههای دیگر مواجه هستیم، کانونیار کمک کار جدی برای رسیدن به اهداف کانون محسوب میشود.
* باید به نوجوانان هویت دهیم
خیاطزنجانی یادآور شد: طرح کانونیاران هدایتِ کنشگری نوجوانان در مسیر تحقق اهداف کانون است. کاری کنیم تا نوجوانی که به کنشگری علاقه دارد وارد میدان شود، مورد هدایت و حمایت قرار گیرد و به او هویت بدهیم تا از این طریق بخشی از کمبود نیرو در کانون را جبران کنیم. او در ادامه، کانونیاران را نقشهای برای نقشآفرینی نوجوانان دانست و گفت: مسیر را برای نوجوان هموار کنیم تا او بداند که از نقطه «الف» باید به نقطه «ب» برسد.
دبیر کانونیاران اضافه کرد: در شیوهنامه به کسی کانونیار میگوییم که سن او بین ۱۱ تا ۱۸ سال باشد ولی محور و بدنه اصلی کانونیار پایه ششم تا دهم هستند.
او با اشاره به ویژگیهای کانونیار گفت: هر نوجوانی در مرکز نمیتواند کانونیار باشد چراکه باید ارزش کانون را در مدرسه شکل بدهد و به این نکته توجه کنیم که کانونیار باید آشنایی نسبی به کانون و فعالیتهایش داشته باشد و نقش معرفی کانون را ایفا و ارتباط موثر برقرار کند. کنشگر و علاقهمند به کار گروهی باشد و توانمندیهای لازم و حسن اخلاق داشته باشد.
خیاطزنجانی با اشاره به توانمندیهای کسی که در طرح کانونیار انتخاب میشود، گفت: کانونیار باید مورد پذیرش مدرسه باشد و از او رضایت نسبی تحصیلی داشته باشند چراکه کارکرد اول در مدرسه درس است. کانونیار باید از حمایت خانواده نیز برخوردار باشد و آرام آرام شبکه کانونیاران به عنوان شبکه معنادار شکل گیرد؛ یک شبکه که با همدیگر هویت مشترک، دغدغه مشترک، رویکرد مشترک، عملیات و فعالیتهای مشترک داشته باشند.
* نیاز به ۵ هزار کانونیار
به گفته دبیر کانونیاران، حدود ۱۳۰۰ کانون یار داریم که باید به ۵هزار نفر برسند ولی افزایش کمیت به معنای بیتوجهی به کیفیت نیست. شاخصها حائز اهمیت است. او در ادامه گفت: شیوهنامه کانون یاران باید هرچهزودتر تایید و ابلاغ شود. تلاش میکنیم در هفته نوجوان فعالیتهای سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ کانونیاران آغاز شود. در ادامه نشستی سراسری برگزار خواهیم کرد. در عین حال شیوهنامه مستقل برای مربیان مراکز کانون و خود کانونیاران تهیه خواهیم کرد.
خیاطزنجانی با بیان اینکه فرآیند تعالی در سه بخش شکل خواهد گرفت، افزود: ما در دبیرخانه کانونیاران و شما در استانها فعالیتهای معرفتافزا، مهارتافزا و دانشافزا برای کانون یاران داشته باشیم. وقتی نوجوان بتواند مهارتهای لازم را پیدا کند به نقطه مطلوب میرسد. او تاکید کرد که از نوجوان برایِ نوجوان استفاده و نوجوانان شاخص و علاقهمند به کنشگری را شناسایی و معرفی کنید. خیاطزنجانی با اشاره به اینکه کانونیار باید هویت داشته باشد، گفت: سرود ملی کانونیاران، نشان کانونیاران، پرچم کانونیاران و... طراحی شده است. بعد از هویتسازی نیاز به شبکهسازی و جریان نوجوانمحورِ متصل، هدفمند، دارای مهارت، معرفت و دانش در کشور شکل خواهیم داد.
او با بیان اینکه با مدارس و آموزش و پرورش در سطح کلی هماهنگیها انجام میشود، افزود: برنامهریزی شود مدیران مدارس نسبت به طرح کانونیاران توجیه شوند و گفتمانسازی شکل بگیرد. ما هم وظیفه داریم دست کانونیار را در مدرسه از فیلم، کتاب و دیگر برنامهها پر کنیم. توانمندسازی آنان مهم است و در آخر کانونیاران باید رتبهبندی شوند و به مرور مدرسهیار تبدیل به کانونیار میشود.
خیاطزنجانی توضیح داد: در ادامه در جشنوارهای قرار است کانونیاران برتر مراکز، استان و کشور شناسایی شوند. او در پایان سخنانش خطاب به کارشناسان مسئول و کارشناسان فرهنگی سراسر کشور گفت: در شناسایی و جذب کانونیاران در هفته نوجوان باید شتاب کنیم. توجیه مربیان و مدیران مدارس حائز اهمیت است تا بتوانیم با همراهی شما در استانها شاهد شور و نشاط نوجوانمحوری در مدارس باشیم و نوجوانان ما برای کنشگری اجتماعی در مدارس آماده شوند. بنابر اعلام روابط عمومی و امور بینالملل کانون، گردهمایی سراسری کارشناسان مسئول و کارشناسان فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۲۸ تا ۳۰ مهر ۱۴۰۳ در شهر سرچشمه کرمان در حال برگزاری است.