روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۳ دوشنبه ۳۰ مهر - شماره 4697

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران:

به دنبال شکوفایی ظرفیت‌های اقتصادی و اجرایی سازمان همیاری شهرداری‌ها هستیم


 مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران گفت که این سازمان در اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی و همچنین کمک به شهرداری‌های استان از ظرفیت مطلوبی برخوردار است که در دوره مدیریت جدید در صدد شکوفایی آن هستیم.
 به گزارش روابط عمومی سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران، سیدحمید هاشمی در همایش مدیران عامل سازمان همیاری و شهرداری‌های کشور در ساری افزود:‌ سازمان همیاری شهرداری‌ها به عنوان یک بازوی موثر و قوی می‌تواند در اجرای طرح‌های مهم شهری، خدماتی و حتی اقتصادی در کنار شهرداری‌ها و کمک حال آنها باشد.
وی اظهار کرد: با توجه به رسالت‌های سازمان، همواره فعالیت‌ها و خدمات گوناگونی در جهت کمک به مدیریت شهری ارائه شده است که با توسعه تعاملات می‌توان از حداکثر ظرفیت های این نهاد و واحدهای تابعه آن برای تحقق هرچه مطلوب‌تر این امر استفاده کرد.
وی تصریح کرد: هر استان با توجه به شاخص‌های علمی و جمعیتی، توانمندی‌های خاص خود را دارد و تلاش می‌شود با طراحی، برنامه‌ریزی و تعامل مطلوب با دیگر سازمان همیاری شهرداری‌های استان‌های مختلف کشور، در جهت شکوفایی بیش از پیش آنها گام برداریم.
وی با اشاره به برگزاری همایش مدیران عامل سازمان همیاری شهرداری‌های کشور در چند روز گذشته در مرکز مازندران، اظهار کرد: در این همایش برنامه‌ریزی مطلوبی صورت گرفت تا با افزایش تعاملات بین استان‌ها، مشکلات و کمبودها را شناسایی و در جهت رفع آنها نیز تدابیر لازم را اتخاذ کنیم تا بتوانیم طرح‌های اقتصادی را نیز به طور کامل پوشش دهیم.
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران، بازنگری و اصلاح اساسنامه، آیین‌نامه مالی و معاملاتی، رفع ابهامات در خصوص شرح وظایف و اهداف سازمانی، سایر مسائل و چالش‌های پیش‌روی سازمان همیاری شهرداری‌ها به همراه ارائه راهکارهای مناسب را از جمله محورها و موضوعات مطرح شده در همایش مدیران عامل سازمان همیاری شهرداری‌های کشور ذکر کرد.
هاشمی، در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به مشکل چندین دهه پسماند استان گفت که با توجه به اهمیت موضوع، با درایت استاندار مازندران سازمان پسماند در استان تشکیل و راه‌اندازی شد و امیدواریم با همدلی نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و دولتمردان، شاهد اتفاقات خوبی در این بخش باشیم.
وی گفت: از جمله موارد مهم در موضوع پسماند، بحث تفکیک زباله از مبدا است که این امر باید مورد توجه بیش از پیش قرار گیرد و به شکل اصولی و کامل در سطح استان عملیاتی شود.  
وی همچنین با اشاره به جذب فراوان نیرو در سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران در چند سال گذشته، افزود: با توجه به ماموریت‌های زیاد این سازمان، اگر به این تعدد نیروها به جای تهدید، به عنوان یک فرصت نگاه کنیم، شاهد اتفاقات مطلوبی در این بخش خواهیم بود.  این مقام مسئول، کمک به تامین خودکفایی شهرداری‌ها از طریق تجمع امکانات و سرمایه‌های کوچک و پراکنده، اهتمام در کاهش اتکای اعضا به درآمدهای ناپایدار جهت اداره امور شهر و شهرداری، افزایش توان مالی و فنی شهرداری‌ها از طریق ایجاد درآمدهای ناشی از تولید و فعالیت‌های اقتصادی و خدماتی را از جمله اهداف این سازمان ذکر کرد.
هاشمی، ارائه انواع خدمات فنی و مهندسی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، اداری و مالی به شهرداری‌ها، ارائه آموزش‌های کوتاه مدت مورد نیاز شهرداری‌ها، انجام عملیات پیمانکاری در رشته کارهای عمومی شامل ابنیه و تاسیسات، راه و تاسیسات شهری و مسکن، احداث کارگاه‌ها و کارخانجات تولیدی، صنعتی، معدنی و استحصال انواع مصالح معدنی و ساختمانی و فرآورده‌های بتنی و آسفالت و نظایر آن مرتبط با نیاز شهرداری‌ها، تامین ماشین آلات عمرانی، خدماتی و حمل و نقل مورد نیاز شهرداری‌ها، ارایه خدمات تعمیرگاهی و سرویس و نگهداری ماشین‌آلات و وسایل نقلیه، تهیه و نصب ماشین‌آلات سردخانه‌ای و کشتار گاهی و انبارداری، فعالیت در امور حمل و نقل مسافر و بار و خدمات و خرید و فروش و واردات تجهیزات مورد نیاز شهرداری‌ها و صادرات انواع کالا را از جمله مهم‌ترین وظایف سازمان همیاری شهرداری‌ها عنوان کرد.
وی تصریح کرد: تلاش بر اینست با استفاده از منابع ایجاد شده به کمک شهرداری‌ها بیاییم و با تدبیری که چه در سطح ملی و چه استانی وجود دارد، بتوانیم برای شهرداری‌های کمتر برخوردار امکانات بیشتری را در سال جدید محقق کنیم.

نقش ERP در صنعت پتروشیمی
  بوشهر-رضا حیدری :به طور طبیعی با رشد شرکت‌ها، پیچیدگی عملیات و فرایندهای آن نیزافزایش پیدا می‌کند و انجام تحلیل‌های دقیق با روش‌های سنتی، دشوار و زمان‌بر است و نتایج به دست آمده، همیشه قابل استناد نخواهند بود. در این شرایط، به‌کارگیری سیستم‌های ERP برای مدیریت یکپارچه و خودکارفرایندهای سازمان بیش‌ازپیش اهمیت می‌یابد.
  ERP «سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی»است که تمام فعالیت‌های یک سازمان را از جمله نیروی انسانی، مواد اولیه، سرمایه و دارایی یکپارچه می‌کند و پایگاهی برای ثبت داده‌های جمع‌آوری شده از سازمان است.
احسان گودرزی، دکترای مهندسی صنایع و مدیر منابع انسانی پتروشیمی پردیس، با سابقه مدیریت برنامه‌ریزی راهبردی در شرکت نفت ستاره خلیجفارس از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های میعانات گازی جهان، در این باره تأکید می‌کند که در صنایع بزرگ از جمله پالایشگاهی، پتروشیمی و شیمیاییباید از نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی منابع سازمانی ERP استفاده شود، زیرااین نرم‌افزار به اجرای برنامه‌ریزی دقیق منابع با ادغام تمام فعالیت‌هایشرکت در یک پلتفرم یکپارچه کمک می‌کند. راه‌حل‌های نرم‌افزار ERP برایصنایع شیمیایی می‌تواند به مدیریت کسب‌وکار کمک کند تا روندهایبازار را شناسایی و بهره‌وری کارکنان و تأمین‌کنندگان را ارزیابی کند. همچنین می‌تواند مشکلات و چالش‌ها را قبل از تشدید آن‌ها تشخیص دهد. علاوه بر این، سیستم ERP به صنایع شیمیایی کمک می‌کند تا با قوانینحاکم بر صنعت تولید مواد شیمیایی سازگار شود و درعین‌حال، رشد پایدار را ترویج کند.
مدیر منابع انسانی پتروشیمی پردیس ضمن اشاره به اهمیت رویکرد سیستمی و استراتژیک در تشریح ضرورت استفاده از نرم افزار ERP در پتروشیمی پردیس بیان کرد: امروزه تعالی سازمانی پروژه‌ای است که موردتوجه بسیاری از سازمان‌ها قرار گرفته است. مدل EFQM یکی از شناخته‌شده‌ترین مدل‌های تعالی سازمانی است که ما نیز در شرکت پردیس، نسخه 2020 این مدل را به‌عنوان چارچوب اصلی بهبود مداوم انتخاب کرده‌ایم. با ارائه آموزش‌های لازم به همکاران، در تلاش هستیم تا به مرحله‌ای برسیم که بتوانیم خودمان را بر اساس این مدل ارزیابی کنیم. باتوجه‌به تولید، محصول و صادراتی که داریم، این نیاز در سازمان ما وجود داشت که ارزیابی سازمان در سطح تعالی سنجیده و پروژه‌ای برایاجرای آن در سازمان انجام شود. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تعالی سازمانی این است که استراتژی‌های تدوین شده برای شرکت، در راستای چشم‌انداز و مأموریت سازمان باشد که این اتفاق با استفاده از این سیستم در حال انجام است. گودرزی با اشاره به مراحل راه‌اندازی سیستم ERP در پتروشیمی پردیس بیان کرد: در فاز نخست پروژه پس از زنجیره تامین، پرداخت حقوق و دستمزد از طریق این سیستم انجام شد. با گذشت زمان، ماژول‌های حقوقی و قراردادها و بخش‌هایی از منابع انسانی نیز به این سیستم اضافه شدند. در فاز دوم، فرایند تکمیل ماژول منابع انسانی با پیاده‌سازی بخش‌هایی مانند رستوران، پرواز، تردد، فیش حقوقی و سامانه فارسی به انجام رسید. همچنین در این فاز، ماژول‌های کیفیت QA و QC نیز پیاده‌سازیشدند که این امر امکان محاسبه بهای تمام شده محصول و نظارت آنلاین مدیران بر آن را فراهم کرد. وی در ادامه افزود: در فاز دوم، به‌موازات پیاده‌سازی نرم‌افزار، بر بهبود فرایندهای سازمانی نیز تأکید کردیم. باتوجه‌به وجود مشکلات متعدد در فرایندهای قبلی، بر شناسایی و مستندسازی این مشکلات متمرکز شدیم. گزارش‌های عارضه‌یابی تهیه شده نشان داد که فرایندهای خرید، منابع انسانی و سایر بخش‌ها نیازمند بازنگری، بازبینی و بهبود جدی هستند. در حال حاضر، به طور هم‌زمان با توسعه سیستم، در مسیر بهبود مستمر فرایندها نیز گام برمی‌داریم. مدیر منابع انسانی پتروشیمی پردیس با اشاره به اینکه پیاده‌سازیسیستم حداقل به سه سال زمان نیاز دارد، مطرح کرد: «گروه پیاده سازی تا الان ۸۰ درصد کار را پیش برده است؛ چرا که انجام هم‌زمان دو فاز مختلف توسعه و بهبود، امکان‌پذیر نیست. باتوجه‌به این امر، برنامه ما این بود که تا پایان سال، پیاده‌سازی را به پایان رسانده و پس از آن برای بهبود اقدام کنیم.» احسان گودرزی با تأکید بر اینکه هدف اصلی از پیاده‌سازیERP، تسهیل در دستیابی به اهداف استراتژیک و نظارت بر اجرای مؤثر فرایندها بوده است، خاطرنشان کرد: یکی از نقاط قوت پتروشیمی پردیس، انعطاف‌پذیری بالای سازمان در پذیرش تغییرات نسبت به بسیاری از شرکت‌ها، روحیه ریسک پذیری و استقامت در برابر چالش ها است. بسیاری از سازمان ها و شرکت ها به سمت استقرار و پیاده سازی سامانه های ERP رفتند ولی به خاطر چالش های آن یا استفاده از آن را رها کردند یا درحد چند ماژول خاص و  محدود از آن بهره می برند. وی تغییر عادات کاری کارمندان، جایگزینی سیستم جدید و ایجادنگرش سیستمی را از چالش های اجرای این سیستم عنوان نمود و اظهار داشت: این تغییر، احساس بازگشت به نقطه شروع را در کارمندان ایجادمی‌کرد که برای رفع این چالش برنامه آموزش کارکنان و ذی نفعان سامانه در سازمان اجرایی شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه