روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۴۰۳ دوشنبه ۳۰ مهر - شماره 4697

گزارش کائنات در مورد موج جدید فعالیت‌های دیپلماتیک ایران

بالابردن هزینه جنگ و افزایش سطح بازدارندگی

 ایلیاد پاک رخ- سید عباس عراقچی در ۱۷ روز توفانی خاورمیانه، ۱۰ بار به کشورهای منطقه سفر کرد تا بازی اسراییل در خاورمیانه را با یارگیری تهران بر هم زند.
گفته می‌شود حضور سید عباس عراقچی در ۹ کشور منطقه و دیدار با سران این کشورها، سیگنال‌دهی ایران به برخی همسایگان و اعراب را  درباره آنچه حمله احتمالی اسراییل به ایران گمانه‌زنی می‌شود، تقویت کرده است.
به نظر می‌رسد تلاش دیپلماتیک فوری تهران، همزمان با تقویت احتمال ادعای حمله اسرائیل به ایران، با ۲ هدف مهم صورت گرفته است؛ بالابردن هزینه گسترش جنگ برای اسرائیل و افزایش سطح بازدارندگی.
موج بعدی اقدامات دیپلماتیک ایران در کازان خواهد بود
وزیر امور خارجه گفت: موج بعدی اقدامات دیپلماتیک ما در آخر هفته جاری در اجلاس سران بریکس در کازان روسیه خواهد بود.
سید عباس عراقچی ، در گفت‌وگویی در خصوص دستاورد رایزنی‌های انجام شده در منطقه و تقویت حمایت از فلسطین اظهار داشت: اکنون یک درک و نگرانی مشترکی نسبت به حملات و جنایاتی که از سوی رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان انجام می‌شود، در میان کشورهای منطقه ایجاد شده است.
وی گفت: این مهمترین کاری بود که باید در منطقه انجام می‌شد تا کشورهای این منطقه به یک فهم و نگرانی مشترک در خصوص سیاست‌های رژیم صهیونیستی برسند و طبیعی است وقتی که شرایط اینگونه میشود اقداماتی هم متعاقباً انجام خواهد شد.
عراقچی بیان کرد: پیرو این موضوع رایزنی‌ها و مشورت‌هایی بین کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای در جریان است و مجموعه این رایزنی‌ها بسیار موثر بوده برای اینکه یک صدای واحد در سطح بین المللی برای توقف درگیری در لبنان و غزه و ایجاد آتش بس پدید آمده است و این صدا هر روز در حال قوی تر شدن است و این تلاش‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.
وزیر امور خارجه افزوود: موج بعدی اقدامات ما در آخر هفته جاری در اجلاس سران بریکس در کازان روسیه خواهد بود و ملاقات‌های دوجانبه‌ای بین آقای پزشکیان با سران کشورهای عضو از جمله روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی و دیگر کشورهایی که به عنوان مشارکت کننده و عضو ناظر دعوت شدند، تنطیم شده است.
وی خاطرنشان کرد: این اجلاس یک حضور گسترده و یک فرصت بسیار مناسب برای رایزنی‌های دیپلماتیک با کشورهای مختلف است و از این فرصت استفاده خواهیم کرد.
وزیر امور خارجه کشور که در صدر هیاتی دیپلماتیک و به منظور شرکت در اجلاس وزرای خارجه سازوکار همکاری منطقه‌ای قفقاز وارد ترکیه شده بود، با مقامات ارشد این کشور دیدار و گفت وگو کرد.
عراقچی در تداوم سفرهای منطقه‌ای خود به منظور رایزنی با مقامات کشورهای مختلف منطقه در خصوص لزوم توقف حملات و جنایات رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان از روز چهارشنبه‌ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ به امان پایتخت اردن و پس از آن به قاهره مصر سفر کرد و دیدارها و مشورت‌های خوبی را با مقامات ارشد این دو کشور انجام داد.
میدان و دیپلماسی از کرانه مدیترانه تا اهرام ثلاثه
پایتخت‌های منطقه از کرانه مدیترانه تا سواحل خلیج‌فارس و سرزمین اهرام ثلاثه در حالی میزبان وزیر امورخارجه ایران بودند که غرب آسیا یکی از حساس‌ترین مقاطع خود را می‌گذراند و تهران با ابزار دیپلماسی، در میدان مقابله با ماجراجویی‌های رژیم اسرائیل است.
نورنیوز-گروه سیاسی: فشرده‌ترین سفرهای کاری سیدعباس عراقچی در قامت وزیر امور خارجه، تیتر اول بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی است. لبنان، سوریه، عربستان، قطر، عراق و عمان،اردن، ترکیه  ومصر 9 مقصد دیپلمات ارشد ایران در دو هفته اخیر بود تا به مسئولان هریک از این سرزمین‌ها اعلام کند که اولا برای مقابله با جنگ‌افروزی‌های رژیم صهیونیستی در کنار ایران ایستاده و اجازه به خطر افتادن امنیت در منطقه را ندهند. و ثانیا هر دولت و سرزمینی از جفرافیا و امکانات خود »بای نحو کان» علیه ایران و منافع جمهوری اسلامی ایران استفاده کند یا اجازه استفاده طرف متخاصم را دهد، از دیدگاه ایران متخاصم و مورد هدف خواهد بود. این پیام‌های صریح در سفرهای عراقچی به زبان دیپلماسی بازدارنده بیان شده و به نظر می‌رسد استقبال و حمایت دولت‌ها و کشورهای منطقه را نیز به همراه داشته است.  
قاهره و انتخاب‌هایش  
تیرگی و سردی روابط میان ایران و مصر سال‌هاست که دو کشور را از مزایای ارتباط با یکدیگر محروم کرده بود اما به نظر می‌رسد حضور وزیر امورخارجه ایران در قاهره و دیدار با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه این کشور آغاز مسیری در روابط دو کشور است که منطقه در برهه سخت کنونی بیش از همیشه به آن نیازمند است. عراقچی دیدار و رایزنی‌های خود با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر را بسیار صریح، مستقیم و جدی در خصوص اوضاع منطقه توصیف و اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت امور خارجه هم آن را مفید ارزیابی کرد. به نوشته روزنامه «المصری الیوم» رئیس‌جمهور مصر هم با توسعه دامنه درگیری مخالفت کرده و بر ضرورت توقف تشدید تنش به منظور جلوگیری از کشیده شدن به سمت جنگ منطقه فراگیری که تبعات خطرناکی را برای امنیت کشورها و ملت‌های منطقه به دنبال خواهد داشت تاکید کرده است.  
مصر به لحاظ ژئوپلتیکی  تنها مسیر ارتباطی با غزه و فلسطین اشغالی است و مهمترین کشور عربی محسوب می شود که از در سازش با رژیم صهیونیستی در امده است. از سوی دیگر این کشور یکی از مهمترین بازیگران میدان جنگ در یک سال گذشته بوده است. جمهوری اسلامی ایران گرچه منتقد برخی کنشگری‌های قاهره در بحران غزه است اما اعتقاد دارد، مصر باید از ظرفیت خود برای پایان دادن به جنایت در این باریکه بهره برده و از هر تلاشی برای پیشگیری از جنگی منطقه‌ای دریغ نکند. درک نقش و مسئولیت از سوی السیسی که نشانه‌های آن در برگزاری چندین دور مذاکرات آتش‌بس میان حماس و اسرائیل نمود یافته می‌تواند پررنگ‌تر شده و دربرابر ماجراجویی‌های جدید تل‌آویو حافظ امنیت منطقه باشد. مصر در آینده غزه یکی از مهمترین کشورها خواهد بود و ویرانی‌های برجای مانده از بمباران‌های اسرائیل تنها از معبر این کشور می‌تواند آباد شود تا مردم این باریکه بار دیگر زندگی را از سر گیرند.  
گرچه اطلاعات جزئی‌تری از رایزنی‌های مقامات دو کشور منتشر نشده است اما شاید یکی از محورهای گفت‌وگوی صریح مورد اشاره عراقچی رویکردهای ایران در خصوص همراهی هریک از کشورهای منطقه با اسرائیل در درگیری احتمالی با ایران و نیز تاکید بر تسریع در فرایند آتش‌بس غزه باشد. حضور وزیر امور خارجه ایران در مصر پس از دهه‌ها سردی روابط آن‌هم در موقعیت دشوار امروز می‌تواند روابط این دو تمدن را ارتقا داده و به دوستانی نزدیک تبدیل کند.  
یک سفر و دو هدف
حضور در ترکیه به عنوان ایستگاه پایانی تور منطقه‌ای وزیر امور خارجه گرچه برای شرکت در نشست موسوم به فرمت3+3 بود اما حضور در آنکارا و رایزنی‌ با همتای ترک، زدن یک تیر به دو نشان بود. در این سفر جمهوری اسلامی ایران بر تداوم نقش میانجیگرانه خود در بحران قفقاز و میان جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان تاکید کرد. فرمت 3+3 فرمولی است که به ابتکار ایران، ترکیه و روسیه و با حضور جمهوری آذربایجان و ارمنستان و گرجستان طراحی شده است تا بتواند بخشی از راه‌حل مسالمت‌آمیز به منظور رفع اختلافات میان جمهوری‌های تازه استقلال یافته قفقاز باشد. نشان دوم سفر عراقچی به ترکیه هم رایزنی با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور و هاکان فیدان، همتای ترک بود تا مواضع ایران در قبال بحران منطقه‌ای به اطلاع همسایه شمال غربی ایران هم برسد.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره این دیدار توضیح داد که ایران و ترکیه به عنوان دو همسایه بزرگ و تأثیرگذار در منطقه و جهان اسلام، ضمن اشتراک نظر در مورد تهدید جدی ناشی از تجاوزات و جنایات بی حد و مرز ‎رژیم صهیونیستی بر امنیت و ثبات منطقه، بر ضرورت اقدام عاجل بین‌المللی جهت پایان دادن به کشتار بی‌گناهان، مهار جنگ افروزی و توقف نسل کشی رژیم در غزه و لبنان تأکید دارند.  ترکیه به عنوان عضوی از ناتو که با رژیم صهیونیستی هم روابط دیپلماتیک و اقتصادی داشته و پایگاه نظامی آمریکا را هم در خود جای داده است با توجه به روابط دیپلماتیک خود با تل‌آویو از یک سو و نزدیکی به آمریکا از سوی دیگر می تواند در خصوص انعکاس هشدارهای ایران درباره عواقب هرگونه ماجراجویی در منطقه ایفای نقش کند.  
همسایگان خلیج فارس و آنچه باید بدانند
اردن، عمان، عربستان و قطر همسایگان ایران در مرزهای آبی کشور، در یک ماه اخیر کانون‌  رایزنی‌های گسترده مستقیم و غیرمستقیم و آشکار و نهان بوده‌اند. میانجیگران تاریخی یعنی عمان و قطر در ماه‌های اخیر برای کاستن از تنش‌ها تلاش بسیاری به کار بسته‌اند و جمهوری اسلامی ایران از طریق دوحه و مسقط مواضع صریح خود را به کشورهای غربی، آمریکا انتقال داده است. در سفرهای اخیر عراقچی هم این روند با صراحت و تاکید بیشتری پیش رفته و تهران به تمام پایتخت‌های منطقه از امان در اردن تا ریاض در سعودی هشدار داده است که عدم تحرک جدی در قبال شرارتهای رژیم اسراییل ، آینده سیاسی، اقتصادی و حتی اجتماعی این کشورها را با تهدیدات جدی روبرو خواهد کرد.  از سوی دیگر این پیام را هم به همسایگان خود منتقل کرده است که ایستادن در برابر نخست‌وزیر اسرائیل می‌تواند منطقه را از جنگی هولناک و دامن‌گیر نجات دهد و زمینه‌ساز صلحی پایدار  شود.
 پیام حضور در کرانه مدیترانه   
سنت‌شکنی عراقچی و ورود هواپیمای حامل وی به فرودگاه بیروت و در حالی که رژیم صهیونیستی ورود هر نوع هواپیمایی را به این مکان ممنوع اعلام کرده بود، پیام اقتداری بود که 13 مهر و به فاصله سه روز از عملیات هفت اکتبر صادر شد. سفر محمدباقر قالیباف به بیروت و حضور رئییس‌ مجلس ایران در آوارهای ضاحیه ویران شده، درحالی که پهپادهای اسرائیل در حال گشت‌زنی در این منطقه بودند این پیام را تثبیت کرد که ایران مقاومت را تنها نخواهد گذاشت، حتی اگر برخی مسئولان لبنانی مقصر بی‌دولتی خود را در اظهارات مقامات ایرانی جسته و انگشت اتهام را به سمت تهران بلند کنند. واقعیت آن است که در هرج و مرج سیاسی طولانی مدت در لبنان و فقدان نیروی نظامی اثرگذار بر معادلات جنگ با رژیم صهیونیستی، مقاومت حزب‌الله در برابر تجاوز اسرائیل، نه خطاب گلایه و انتقاد که محل تشکر و سپاس از این گروه است. حمایت ایران از استقلال لبنان زمانی که تمام قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای گرفتن سهم خود از آینده سیاسی این کشور در حال توطئه هستند هم نه مستحق اعتراض که جای تقدیر دارد. به هر روی تهران لبنان و سوریه را شریک استراتژیک خود می‌داند و در تلاش است تا این کشورها آسیب کمتری در مواجه با حملات رژیم صهیونیستی متحمل شوند.  
سفر عراقچی به منطقه؛ اقتدار ایران و هماهنگی دیپلماسی با میدان
دیپلمات ارشد ایرانی گفت: آنچه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر آمادگی و پاسخ به هرگونه تجاوزی از سوی رژیم اشغالگر به کشورمان و حمایت از راه‌های مسالمت‌آمیز جهت توقف جنگ انجام می‌دهد تاکیدی بر درایت، اقتدار و هماهنگی دیپلماسی با میدان است.
ایران از هر ابتکارعملی که به حملات اسرائیل پایان دهد و مورد موافقت مقاومت باشد، حمایت می‌کند
«محمدحسین سلطانی‌فرد» رئیس دفتر حافظ منافع ایران در مصر در گفت‌وگو با ایسنا در مورد نتایج سفر عراقچی به قاهره و دیدار با مقامات این کشور عربی و اسلامی گفت: سفر وزیر امور خارجه به مصر در شرایط فعلی منطقه و نقش مصر در جنگ غزه بسیار مهم، خلاقانه و هوشمندانه بود.
وی افزود: در این سفر و در ملاقات‌های آقای عراقچی با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه مصر، ایشان ضمن تشریح سیاست مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران جهت مقابله با تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه کل منطقه، همزمان بر تلاش‌های کشورمان برای ممانعت از تشدید و فراگیر شدن جنگ که صلح و امنیت منطقه و حتی فرامنطقه‌ای را تهدید می‌کند، تاکید کردند. در ملاقات با رئیس‌جمهور مصر نیز تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران از هرگونه ابتکارعمل و نقشه‌راه که از سوی کشورهای منطقه از جمله مصر و اروپا ارائه شود و بتواند به حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و لبنان پایان دهد و مورد موافقت مقاومت باشد، حمایت خواهد کرد.
سلطانی‌فرد در ادامه گفت: آقای عراقچی در ملاقات‌های خود همچنین مواضع جمهوری اسلامی مبنی بر بازگشت ثبات و امنیت به منطقه و تثبیت این روند را پیام مهمی به افکار عمومی منطقه و جهان و دولت‌های بازیگر دانست و تاکید کرد همه دنیا امروز متوجه شده‌اند رژیم صهیونیستی عامل و بانی جنگ و ناامنی در منطقه است و توسعه جنگ در منطقه را در راستای طرح‌های توسعه‌طلبانه خود مشروع جلوه می‌دهد.
اقدامات ایران تاکیدی بر درایت، اقتدار و هماهنگی دیپلماسی با میدان است
رئیس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره در پاسخ به این سوال که نگاه مصر به وضعیت منطقه و جنگ‌افروزی صهیونیست‌ها در غزه و لبنان چیست؟ گفت: مقامات مصری ذات رژیم صهیونیستی را جنگ‌افروز می‌دانند و هم‌اکنون ۲ هفته است که مراسم‌های متعددی برای بزرگداشت پنجاه‌ویکمین سالگرد پیروزی ارتش مصر علیه نیروهای صهیونیستی در ۶ اکتبر ۱۹۷۳ معروف به «جنگ کیپور» یا «رمضان» برگزار می‌کنند.  سلطانی‌فرد در پایان و با بیان این که «دیپلماسی آقای عراقچی و دستگاه دیپلماسی در سفرهای چند مرحله‌ای اخیر به منطقه از جمله مصر و پیام‌هایی که از طریق این کشورها به آمریکا و غرب ارسال شده، توانست چهره جنگ‌طلب رژیم صهیونیستی و طرح‌های این رژیم علیه صلح و امنیت منطقه را برای جهان به منصه ظهور برساند»، گفت: من حیث المجموع آنچه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر آمادگی و پاسخ به هرگونه تجاوزی از سوی رژیم اشغالگر به کشورمان و حمایت از راه‌های مسالمت‌آمیز جهت توقف جنگ انجام می‌دهد تاکیدی بر درایت، اقتدار و هماهنگی دیپلماسی با میدان است و در این مرحله اقتضا می‌کند دیپلماسی در صحنه هدایت بحران را مدیریت کند.
سفرهای منطقه‌ای عراقچی؛ تجلی همپوشانی دیپلماسی و میدان
کارشناس مسائل منطقه گفت: اقدامات گسترده دیپلماتیک در دولت چهاردهم نشان داد که همپوشانی و نزدیکی زیادی میان دیپلماسی و میدان کماکان وجود دارد. مهدی عزیزی کارشناس مسائل منطقه در خصوص اهمیت و ابعاد سفر سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان به اردن و مصر، اظهارداشت: پس از شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان لزوم تحرکات دیپلماتیک از سوی جمهوری اسلامی ایران و به ویژه وزارت امور خارجه بیش تر حس می‌شد و به طبع دو چندان شد، حقیقتاً این وزارتخانه توانست با یک هم‌تکمیلی راهبردی میان دیپلماسی و میدان، نقش بسیار مهمی را ایفا کند.
وی با بیان اینکه شاید اینگونه تصور می‌شد که آنچه در دیپلماسی و سیاست دنبال می‌شود متفاوت از آن چیزی است که در میدان باشد، افزود: اقدامات گسترده دیپلماتیک در دولت چهاردهم نشان داد که همپوشانی و نزدیکی زیادی میان دیپلماسی و میدان کماکان وجود دارد و هر دو در راستای تامین منافع و امنیت ملی کشور گام‌های مثبت و اثرگذاری برمی‌دارند.
این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: آقای عراقچی در شرایطی به لبنان سفر کرد که این کشور مملو از تنش و ناآرامی بود و بسیاری از کشورها اتباع خود را از لبنان فراخوانده بودند که این جسارت میدانی و دیپلماتیک تحسین برانگیز است. عزیزی بیان کرد: قطعاً سفر وزیر امور خارجه کشورمان به مصر و اردن تکمیل کننده این سفرها است که پیام‌های مهمی را به این کشورها داشته است.
وی همگرایی دیپلماتیک، لزوم مقابله با تهدیدات منطقه‌ای و حل مشکلات از طریق کشورهای منطقه را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: اردن و مصر در حلقه کشورهای عربی با توجه به موقعیت جغرافیایی و موضوعات مرتبط با فلسطین و منطقه جایگاه مهمی دارند، این سفر بسیار مهم بود؛ به ویژه اینکه اردن و مصر در برخی جهات به دلیل رویکردهایی که داشتند احساس شده بود که از محور گفت‌وگوها و دیپلماسی تهران کمی دور افتاده‌اند که این سفر توانست تا حد زیادی این ابهامات را برطرف کند. این کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر اینکه پیامی که در این این سفر ابلاغ شد، پیام اقتدار و قدرتمندی تهران است، عنوان کرد: درست است که مصر و اردن جایگاه پیشین خود را در راهبری و تاثیرگذاری یا تغییر قواعد دیپلماتیک و میدانی در منطقه ندارند و این نقش تا حد زیادی به عربستان سعودی منتقل شد اما به لحاظ جغرافیا، اشتراکات و موضوعات مرتبط با موضوع فلسطین و تحولات منطقه نقش مهمی دارند.
عزیزی در پایان تصریح کرد: سفری که از لبنان، عراق، عربستان، عمان و پس از آن به اردن و مصر خاتمه پیدا کرد، پیام‌های مهم تهران را به همراه داشت؛ پیام‌هایی که موضع اقتدار و قدرت ایران به ویژه پس از عملیات صادق ۲ را نشان می‌دهد و این سفرها مشروعیت واکنش ایران را بین‌المللی کرد و این قطعاً می‌توانند نقش مهمی را در معادلات و تحولات جدید منطقه داشته باشد.
دیپلماسی برای صلح
به نوشته محمدرضا منافیخاورمیانه در طول یک سال و به ویژه یک ماه اخیر به دلیل اقدامات ضد صلح و مخرب رژیم صهیونیستی به بالاترین حد آشوب و ناامنی رسیده و در آستانه یک جنگ تمام عیار قرار گرفته است؛ جنگی که درصورت وقوع، طبق تحلیل های ارائه شده از سوی رسانه ها، کارشناسان و اندیشکده های مختلف جهان، تنها به یک کشور یا یک جغرافیای کوچک محدود نخواهد بود و شعله های آن شاید فراتر از خاورمیانه را هم دربر خواهد گرفت.
در شرایطی که مقامات رژیم صهیونیستی در سایه حمایت های گسترده سیاسی، مالی و تسلیحاتی آمریکا، بدون اعتنا به خواسته های مکرر دولت ها و جامعه جهانی برای متوقف کردن ماشین جنگ و کشتار، به حملات هوایی، تجاوها و جنایت های آشکار ضدبشری و اقدامات تروریستی در غزه و لبنان ادامه می دهد و جنایات خود را بطور به سابقه ای افزایش داده است، جمهوری اسلامی ایران در عین حفظ اقتدار دفاعی در مواقع لزوم و آمادگی کامل برای پاسخ قاطع به هرگونه ماجراجویی و اقدام های جنون آمیز احتمالی از سوی رژیم صهیونیستی، فعال تر از هر زمان دیگر در گذشته روند «دیپلماسی برای صلح» را در منطقه در پیش گرفته است.
تلفیقی از «میدان و دیپلماسی» و ترکیبی از اقتدار دفاعی-نظامی در میدان و مذاکره و رایزنی پشت میزهای دیپلماسی، انتخاب هوشمندانه جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی منطقه ای است. رایزنی های فشرده و مستمر دیپلماتیک با پشتوانه اقتدار دفاعی جمهوری اسلامی ایران که گوشه ای از آن اخیرا در عملیات وعده صادق ۲ (دهم مهر ۱۴۰۳) به نمایش گذاشته شد، از چند روز پیش با سفرها، تماس و گفت و گوهای پی در پی سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه و رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران شدت گرفته است.
عراقچی که در روزهای اخیر به کشورهای متعدد منطقه از جمله لبنان، سوریه، عراق، عربستان، قطر و عمان سفر کرده است، امروز هم راهی اردن شد و بعد از انجام دیدارها و رایزنی هایی در اردن، عازم مصر و ترکیه خواهد شد. محور اصلی ملاقات و گفت و گوهای عراقچی با سران، وزیران امور خارجه و عالی ترین مقام های این کشورها «دیپلماسی برای صلح در منطقه» بوده است؛ ضمن اینکه گفت و گوهای سازنده ای در خصوص موضوع های مرتبط با روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای یاد شده با هدف پیشبرد و تقویت بیش از پیش روابط انجام شده و یا خواهد شد. همچنین ملاقات با شاهین مصطفی یف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان در تهران و همچنین تماس های تلفنی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، وانگ یی وزیر امور خارجه چین، وزیر امور خارجه فرانسه و ارسال نامه به وزیران امور خارجه کشورهای جهان و برخی مقام های نهادهای بین المللی با مضمون ضرورت مقابله جهانی با اقدام های جنایتکارانه و خطرناک اسرائیل، بخشی دیگر از دیپلماسی فعال دولت چهاردهم با هدایت سیدعباس عراقچی در مسیر تلاش برای خنثی سازی تحرکات مخرب صهیونیستی-آمریکایی، کمک به کاهش خشونت و مناقشه های جاری در منطقه و هموار کردن مسیر بازگشت به صلح و ثبات در خاورمیانه است. عراقچی در ملاقات ها و گفت و گوهایش با مقام های عالی کشورهای منطقه و نهادهای بین المللی، ضمن یادآوری و تاکید بر رویکرد مسئولانه جمهوری اسلامی ایران در قبال امنیت و ثبات منطقه، جلوگیری از تشدید وضعیت امنیتی در منطقه غرب آسیا را مستلزم توقف فوری جنایت های رژیم اسرائیل در غزه و لبنان دانست و در خصوص تبعات خطرناک اقدام آمریکا و دیگر کشورهای صادرکننده تسلیحات مرگبار به این رژیم، هشدار داد.
وزیر امور خارجه ایران در دیدارها و رایزنی های خود، گسترش دامنه تجاوزهای رژیم صهیونیستی به لبنان و ادامه تهدیدهای این رژیم علیه سایر کشورها را خطری جدی برای صلح و امنیت منطقه ای دانست و تاکید کرد که تلاش برای جلوگیری از تحمیل یک درگیری تمام عیار بر ملت های منطقه، یک مسئولیت جمعی برای همه کشورهای منطقه است. ضرورت فهم مشترک کشورهای منطقه و بسیاری از کشورها دیگر از تهدیدها و خطرهای ناشی از ماجراجویی ها و جنایت های ضدبشری اسرائیل برای منطقه غرب آسیا و تمام مناطق جهان و ضرورت تقویت تلاش ها و رایزنی های منطقه ای و بسیج شدن جامعه جهانی برای متوقف کردن ماشین جنگ و کشتار رژیم صهیونیستی و نیز هشدار درباره تبعات خطرناک و ویرانگر ادامه ماجراجویی های اسرائیل برای کشورها و ملت های منطقه و حتی فراتر از منطقه، از جمله مهم ترین محورهای رایزنی های دیپلماتیک عراقچی بوده است.
جمهوری اسلامی ایران که به گواه تاریخ، هرگز آغازگر هیچ جنگی نبوده اما در میدان و عمل ثابت کرده است که هیچ اقدام تجاوزکارانه از سوی هیچ طرفی را بی پاسخ نمی گذارد، این روزها هم بر اساس رویکرد مسئولانه خود در قبال ثبات و صلح منطقه در تلاش برای جلوگیری از شعله ورتر شدن آتش تنش ها و مناقشه های جاری در خاورمیانه است زیرا اعتقاد دارد هرگونه وخیم تر شدن شرایط نامطلوب جاری نه به نفع ایران و نه به نفع هیچ یکی از ملت ها و کشورهای منطقه خواهد بود.
هشدار صریح مقامات سیاسی و دفاعی-نظامی جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه ایران به هرگونه ماجراجویی اسرائیل، پاسخی به مراتب قدرتمندتر از عملیات موشکی ۱۰ مهر خواهد داد و مسئولیت تبعات گسترده منطقه ای و جهانی آن متوجه کشورهایی خواهد بود که از این ماجراجویی ها حمایت و یا در برابر آن سکوت کرده و تلاش موثری برای جلوگیری از آن انجام نداده اند، موضوعی است که عراقچی در همه ملاقات ها و رایزنی های خود با مقامات کشورها و نهادهای بین المللی به صراحت یادآوری کرده است. ابتکار عمل دیپلماتیک دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران برای تقویت فهم مشترک از تهدیدهای اسرائیل برای منطقه و جهان، همراه کردن کشورها در یک مسیر مشترک و تلاش جمعی برای جلوگیری از تکرار ماجراجویی های خطرناک و ویرانگر اسرائیل و تشکیل یک ائتلاف گسترده نانوشته علیه جنایتکاران منطقه که با سفرها، تماس ها و رایزنی های پی در پی و فشرده رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در جریان است، روشن ترین مصداق عملی رویکرد صلح طلبانه جمهوری اسلامی ایران است که عرصه را برای صهیونیست ها تنگ کرده است.
کشورهای منطقه که بخوبی نسبت به توانمندی ها و داشته های بازدارندگی، دفاعی، موشکی، پهپادی و نظامی جمهوری اسلامی ایران اگاه هستند و به تبعات خوفناک ناشی از احتمال ناگزیر شدن برای ورود مجدد و این بار متفاوت تر به فاز نظامی برای پاسخگویی به هرگونه اقدام خطرناک اسرائیل واقف هستند، بدون تردید خواهان تشدید تنش و وخیم تر شدن اوضاع نیستند و برای پیشگیری از بدتر شدن شرایط وخیم منطقه، سخت به تکاپو افتاده اند.
ایران اگرچه بارها تاکید کرده که نسبت به تله جنگ اسرائیل آگاه است و به دام چنین جنگی نخواهد افتاد، در عین حال عبور از خط قرمزهای نظام جمهوری اسلامی را تحمل نخواهد کرد.
در این میان، تقویت فهم مشترک کشورهای منطقه از تهدیدها و تنش های جاری در منطقه و بالا رفتن درک درست آنها از تبعات ادامه یا تکرار ماجراجویی هایی اسرائیل به عنوان اصلی ترین سرچشمه ناآرامی ها، جنگ ها و بی ثباتی در غرب آسیا، می تواند شرایط بهتری را برای منطقه رقم بزند و مانع از تکرار آزموده شدن واکنش ایران به عبور از خط قرمزهای این کشور از سوی عوامل تنش زا و بی ثبات کننده خاورمیانه شوند؛ همان چیزی که رئیس دستگاه دیپلماسی کشور این روزها در ماموریت های فشرده خود در چارچوب «دیپلماسی برای صلح» برای آن و برای صلح و ثبات منطقه تلاش می کند.
گستره دیپلماسی صلح ایران از لبنان تا قاهره
حسن بهشتی پور می گوید عراقچی در ادامه سفر‌های منطقه‌ای خود راهی ترکیه شده است. یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های وزیر امور خارجه گسترش دنبال کردن دیپلماسی است و رئیس دستگاه دیپلماسی نباید خانه نشین باشد، بلکه در راستای گسترش دیپلماسی و تعاملات بیشتر با کشور‌های مختلف اقداماتی اساسی انجام دهد که عراقچی سفر‌های منطقه‌ای را در این راستا انجام می‌دهد. با توجه به افزایش بحران منطقه‌ای و تنش افزایی رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان و کشاندن دامنه تنش به ایران، عراقچی در ابتکاری دیپلماتیک تلاش کرد با سفر به لبنان که با شجاعت تمام انجام شد، حضور و پشتیبانی مردم و حاکمیت ایران را از مردم لبنان و حزب الله را اعلام کند. متعاقب آن، با سفر به سوریه هماهنگی‌های لازم را ناظر بر تقویت جبهه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی در دستور کار قرار داد. سفر وزیر امور خارجه به قطر و عربستان برای اتمام حجت ایران بود با تأکید بر اینکه کشور‌های مختلف نباید آسمان خود را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهند؛ لذا شاهد اعلام رسمی کشور‌های یاد شده با تأکید بر این بودیم که آسمان خود را برای حمله به ایران در اختیار این رژیم قرار نمی‌دهند.
سفر عراقچی به عراق نیز در راستای هماهنگی و حمایت از محور مقاومت در منطقه غرب آسیا و اقدام مشترک در برابر جنایات اسرائیل در غزه و لبنان بود. همچنین سفر به عمان علاوه بر دنبال کردن توسعه روابط دوجانبه و امکان مذاکرات با طرف یمنی در عمان، در راستای پل ارتباطی این کشور با آمریکا موضع گیری قاطع درباره روند گفتگو‌های غیر مستقیم با آمریکا را شاهد بودیم.
آمریکا با ارسال سامانه پدافندی تاد به رژیم صهیونیستی قصد دارد معادله و توازنی که به دلیل عملیات «وعده صادق ۲» ایران به نفع محور مقاومت تغییر کرده بود و ضربه پذیر بودن رژیم صهیونیستی را اثبات کرد، برهم بزند. اعلام قطع مذاکره غیر مستقیم ایران با آمریکا از سوی عراقچی ان هم در عمان پیام آشکار و واکنش دقیقی از سوی ایران به این تصمیم آمریکا بود. به نظر می‌آید آمریکا به دنبال آزمایش پدافند تاد برای واقف شدن به میزان کارایی آن هستند، یعنی مترصد هستند ببینند این سامانه در شرایط جنگ واقعی چقدر کارایی دارد؛ زیرا سامانه پاتریوت کارایی چندانی نداشت، لذا شرکت‌های اسلحه سازی در این فرصت به دنبال بازاریابی هستند و مایلند اینبار سامانه تاد را در عملیات واقعی آزمایش کنند. علاوه براین بنا بر درخواست وزیر امور خارجه چین برای صحبت با وزیر امور خارجه ایران و تبادل نظرات و گفتگو در سفارت ایران در مسقط، نشان از تحرک جدید چین در تحولات غرب آسیا دارد، زیرا طرف چینی می‌داند اگر می‌خواهد روند واردات انرژی از منطقه غرب آسیا به سهولت انجام شود نباید در برابر جنایات اسرائیل در غزه و لبنان بی تفاوت بماند. تداوم دیپلماسی ایران در اردن با توجه به اینکه امان یکی از پایتخت‌هایی بود که در عملیات موشکی فروردین گذشته ایران آسمانش را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده بود، بسیار حائز اهمیت است. لازم بود ایران با طرف اردنی اتمام حجت کند که بودن در جبهه رژیم صهیونیستی به این معناست مقابل جبهه مقاومت قرار دارد و اردن باید تبعات این سیاست غلط را بپذیرد. به نظر می‌رسد ایران در سفر وزیر امور خارجه به اردن پیام آشکاری داد که برای اردن بهتر است مانند قطر و عربستان بی طرف بماند و اگر از حقوق فلسطینیان دفاع نمی‌کند، لااقل در جبهه رژیم صهیونیستی قرار نگیرد.
با توجه به اینکه مصر و ترکیه ازجمله بازیگران فعال در روند تحولات غرب آسیا به شمار می‌روند و وزیر امور خارجه ایران سفری به مصر انجام داده است که مجموعه مذاکرات در آنجا نشان می‌دهد ایران به دنبال صلح و راه حل‌های دیپلماتیک است. طرف مصری که در سال‌های اخیر بعد از عادی سازی روابط ایران و عربستان به بهبود مناسبات تهران – قاهره تمایل نشان داده است، به نظر می‌رسد فرصت دیدار آقای عراقچی در راستای ایجاد دریچه‌های باز برای گفتگو به جای لفاظی‌های سیاسی خواهد بود، زیرا در سال‌ها گذشته طرف مصری سیاست خوابیدن در وسط لحاف دیپلماسی را دنبال کردند و تلاش داشتند از دو طرف امتیازگیری کنند.
اما آن‌ها به خوبی می‌دانند جنایت اسرائیل در غزه اگر مهار نشود، امکان گسترش آن در صحرای سینا وجود دارد. عراقچی در همه سفر‌های منطقه‌ای خود بر این نکته بسیار مهم تأکید کرده است ایران پای همه چیز ایستاده و با هر تهدیدی مقابله می‌کند، یعنی ایران صرفاً دنبال دیپلماسی نیست، بلکه با دنبال کردن سیاست کمک به استقرار صلح و امنیت از طریق گفت‌وگو با کشور‌های صلح طلب و مقابله با جنایت اسرائیل در منطقه است. آنچه وزیر امور خارجه در سفر‌های منطقه‌ای عنوان کرده نشان دهنده قوت ماست و اینکه ایران آمادگی دارد با هرگونه تجاوزات رژیم صهیونیستی برخورد کند.
تقویت انسجام جبهه مقاومت با عملکرد هم‌سطح دیپلماسی و میدان
کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکیدنقش هماهنگی میدان و دیپلماسی جمهوری اسلامی در منسجم‌تر شدن حزب‌الله و محور مقاومت پس از شهادت سیدحسن نصرالله گفت: دیپلماسی در این مدت اقدامات به‌هنگامی انجام داد و به نوعی هم‌سطح میدان عمل کرد و این امر موجب شد برخلاف تصور صهیونیست‌ها، حزب‌الله به سرعت خود را بازیابی کرده و شدت حملات خود را افزایش دهد.
سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل منطقه درباره بازیابی قوای حزب‌الله پس از شهادت دبیرکل حزب‌الله و حملات گسترده حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی، گفت: شهید سیدحسن نصرالله تشکیلات حزب‌الله را طوری مدیریت، مهندسی و طراحی کرد که اگر هر کدام از مسئولان چه دبیرکل و چه فرماندهان رده یک نظامی، امنیتی و یا سیاسی به شهادت رسیدند بلافاصله جای آن‌ها پر شود تا تشکیلات قائم به فرد نباشد.  وی با تأکید بر شگفتی‌ها و هوشمندی‌های این شخصیت بزرگوار، افزود: هنگامی که اسرائیل سیدعباس موسوی، دبیرکل سابق حزب‌الله، را به شهادت رساند بلافاصله جناب سیدحسن نصرالله به مدت قریب ۳۲ سال دبیرکلی حزب‌الله را عهده‌دار شد و اکنون حزب‌الله متوقف نخواهد شد.
وفاق دیپلماسی و میدان محور مقاومت را در موضع برتر قرار داده است
کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی می‌خواهد تشکیلات حزب‌الله را نابود و اعلام پیروزی کند، ادامه داد: رژیم صهیونیستی نتوانست از غزه محاصره شده طی ۱۷ سال، دستاوردی داشته باشد اما اکنون به دنبال درگیری با حزب‌الله است تا به زعم خود حزب‌الله لبنان را نابود کند.
وی ادامه داد: پس از این اتفاقات، بلافاصله شیخ نعیم قاسم، معاون اول شهید سیدحسن نصرالله در صفحه تلویزیون ظاهر می‌شود تا اعتماد به نفس را به حزب‌الله بازگرداند و مجلس شورای حزب‌الله بلافاصله تشکیل جلسه می‌دهد و با حفظ مسائل امنیتی و حفاظتی، اجتماعات خود را ادامه داد و اعلام کرد «تمام خلأهایی که در نتیجه شهادت فرماندهان عالی رتبه حزب‌الله از دست دادیم، خوشبختانه پر کردیم».
حماقت دشمن در حمله زمینی به لبنان
سیدافقهی به شدیدتر شدن عملیات‌های حزب‌الله پس از این ترورها و شهادت‌ها اشاره و بیان کرد: در زمان شهید نصرالله کمتر می‌شنیدیم که حیفا موشکباران شود و یا موشک‌ها و پهپادها به تل‌آویو برسد اما اکنون حجم این حملات و عملیات‌ها بیشتر شده است. دشمن با شهادت دبیرکل حزب‌الله، فرماندهان کلیدی این تشکیلات و انفجار پیجرها، تصور کرد کار حزب‌الله تمام است لذا دست به حماقت زد و به جنوب بیروت حمله زمینی کرد در حالی که تشکیلات جبهه، خط مقدم و ساختار نظامی و امنیتی حزب‌الله دست نخورده و صرفاً فرماندهان آنها به شهادت رسیده‌ است.
کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: بسیاری از فرماندهان میدانی حزب‌الله، آتش به اختیار هستند و می‌دانند چه کاری را باید انجام دهند و کجا باید شلیک و کجا باید عقب‌نشینی کنند لذا رژیم صهیونیستی با آغاز جنگ زمینی، زمین خورد زیرا فکر می‌کرد حزب‌الله نیرو و توان ندارد بنابراین طبق خواسته خود می‌تواند حزب‌الله را به شمال رودخانه لیتانی عقب براند و فضای لازم را برای بازگرداندن شهرک‌نشینان صهیونیست به نوار شمالی فلسطین فراهم کند.
وی با اشاره به محتوای سخنرانی دوم و سوم معاون اول شهید نصرالله، ادامه داد: در سخنرانی دوم شیخ نعیم قاسم اعلام کرد تمام تشکیلات ما کامل است و آماده نبرد هستیم و نبرد هم باز، بدون سقف و مرز است. ایشان در سخنرانی سوم تأکید کرد «ضربات دردناک و آسیب‌رسان و ضربه به ضربه خواهد بود. حزب‌الله دیگر فقط در نبرد پشتیبانی از نوار غزه نیست و وارد جنگ مستقیم با رژیم صهیونیستی شده است. شما ضاحیه را بزنید ما حیفا را می‌زنیم. اگر شما مناطق مسکونی را بزنید ما نیز مناطق مسکونی را می‌زنیم. اگر بیروت پایتخت را بزنید ما هم تل‌آویو را می‌زنیم» و الان همین مسئله رخ داده است.
حملات گسترده حزب‌الله پس از شهادت نصرالله
سیدافقهی افزود: حزب‌الله پس از بازیابی و ترمیم تشکیلات و انسجام بیشتر خود، مسلط‌تر بر صحنه شد و دشمن را در جنگ زمینی، زمین‌گیر کرد به طوری که می‌بینیم حملات رژیم صهیونیستی به بیروت و حتی ضاحیه کمتر شده و بیشتر جنبه ایذایی دارد و تهدید شیخ نعیم قاسم مو به مو در حال اجراست.
وی با تأکید بر اینکه اکنون ابتکار عمل دست حزب‌الله است، تصریح کرد: نتانیاهو خوشحال از ترور شهید سیدحسن نصرالله بود اما مدتی نگذشته بود که این پیروزی با ضربه مهلک و حمله انتحاری پهپاد حزب‌الله لبنان به تیپ گولانی در جنوب شهر حیفا و خوابگاه افسران صهیونیستی، برباد رفت و این موضوع، کمر رژیم را شکست و متوجه شد قضیه جدی است و آنطور که فکر می‌کرد حزب‌الله تضعیف نشده است.
دشمن دست از پا خطا نکند
سیدافقهی درباره نقش هماهنگی میدان و دیپلماسی جمهوری اسلامی در منسجم‌تر شدن حزب‌الله، گفت: این موضوع خیلی حائز اهمیت است. اکنون دیپلماسی ما با توجه به حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به تأسیسات اتمی، نفتی و پایگاه‌‌های نظامی کشور و ترور و انفجار باید با پاسخ همراه باشد لذا با توجه به تهدید نتانیاهو که هر پروازی از ایران به بیروت مورد اصابت موشک قرار می‌گیرد شاهد سفر ارزشمند آقای عراقچی در آن شرایط آتش و خون به بیروت بودیم. وزیر امور خارجه کشورمان در قالب یک هیئت عالی‌رتبه با مقامات رسمی، رئیس پارلمان، نخست وزیر و همچنین رهبران سیاسی حزب‌الله و گروه‌های فلسطینی ملاقات و گفت‌وگو انجام داد و پس از تأکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از لبنان به دمشق سفر کرد و سپس سفرهای ادواری‌اش را به عربستان سعودی، عراق، قطر، عمان و مصر با اظهارات خوب و آتشین انجام داد و تبیین کرد که جمهوری اسلامی ایران خواهان جنگ نیست اما اگر دشمن دست از پا خطا کند هیچ خط قرمزی برای ما مطرح نیست.  کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: پس از آن، سفر هیجان‌انگیزتر آقای قالیباف به لبنان انجام شد. ایشان یک شخص عادی نبود بلکه رئیس مجلس شورای اسلامی ایران و نماینده ۸۵ میلیون جمعیت ایران است که طی حرکتی نمادین و معنادار خود هدایت هواپیما را برعهده می‌گیرد که دشمن شگفت‌زده شد با اینکه فضا به دلیل بمباران بی‌اندازه رژیم صهیونیستی به بیروت، بسیار آلوده و فضای فرودگاه دودآلود بود اما به سلامت به زمین نشست و از محل شهادت سیدحسن نصرالله نیز بازدید کرد و در همان جا نیز با خبرنگاران مصاحبه کرد.  وی تصریح کرد: رئیس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه پس از بازدید از مناطق بمباران شده بیروت با حضور در میان اصحاب رسانه دو جمله مهم و راهبردی گفت؛ یکی اینکه ما در کنار مردم لبنان هستیم و همبستگی خود را همه گونه اعلام می‌کنیم و کمک خواهیم کرد و دست از کمک و حمایت برنخواهیم داشت و به زودی پل هوایی می‌زنیم. این جمله حساس را رئیس مجلس گفت یعنی هواپیمای ایرانی علی رغم تهدید نتانیاهو، کمک‌های خود را به لبنان ارسال خواهد کرد.
حرکت دیپلماسی هم سطح میدان
کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: مسئله دوم حضور رئیس مجلس در مجمع بین‌المللی اتحادیه جهانی بین‌المجالس (IPU) در ژنو بود که در آنجا ظلم‌ها و جنایت‌های رژیم صهیونیستی را در حق مردم فلسطین و در حق مردم لبنان بازگو کرد و خیلی اثرگذار بود. لذا دیپلماسی اینجا به موقع حرکت کرده به طوری که دیپلماسی هم سطح میدان قرار گرفت.
وی درباره استقرار سامانه آمریکایی پدافند هوایی «تاد» در سرزمین‌های اشغالی، تأکید کرد: وزیر دفاع کشورمان اظهار کرد این قبیل اقدامات بیشتر جنبه جنگ روانی و تبلیغاتی دارد و برای اطمینان‌بخشی و روحیه دادن به رژیم صهیونیستی است. این سامانه سال ۲۰۱۹ در سرزمین‌های اشغالی مستقر بود پیش از آن نیز سامانه تاد در خاک عربستان بود اما نتوانست جلوی رسیدن موشک‌های یمن به تجهیزات نفتی آرامکو بگیرد.
سیدافقهی با بیان اینکه عملکرد سامانه «تاد» روشن است، گفت: این سامانه در مقابل ۳۰۰ و یا ۴۰۰ پهپاد می‌خواهد چه کار کند؟ سامانه تاد چگونه می‌خواهد موشک‌های همه جانبه حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن، نیروهای مقاومت عراق و ایران را در سراسر فلسطین اشغالی، رهگیری کند و یا قرار است چه تعداد از این سامانه‌های پدافندی نصب شود؟
وی به استفاده از سربازان آموزش‌دیده آمریکایی در کنار سامانه تاد اشاره کرد و ادامه داد: آنها می‌خواهند با این کار ما را بترسانند که اگر رژیم صهیونیستی به ایران حمله کرد و جمهوری اسلامی ایران هم خواست پاسخ کند، اگر سربازان آمریکایی کشته شوند با ما وارد جنگ می‌شوند اما نباید از این حرف‌ها بترسیم.  
سیدافقهی در پایان گفت: این حرف‌ها و اقدامات بیشتر جنبه روانی دارد و نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی خود قادر به ادامه جنگ نیست.‌ صهیونیست‌ها تنها با تنفس مصنوعی آمریکا ادامه حیات می‌دهند و اگر این حمایت‌ها برداشته شود یک لحظه قادر به حظ امنیت خود نیستند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه