روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر - شماره 4696

مدیرکل نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی هشدار داد؛

برخورد جدی با تولیدکنندگانی که نیاز روزمره مردم را تولید نکنند


مدیرکل نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی تاکیدکرد: تولیدکنندگان لبنیات چنانچه کالایی غیر از کالاهای تنظیم بازار، کالاهایی را که نیاز روزمره مردم است تولید نکنند با آن‌ها برخورد می‌شود.
به گزارش کائنات، مسعود امراللهی، مدیرکل نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی درباره نرخ تعیین شده لبنیات اظهار کرد: قیمت مصوب شش محصول لبنی شامل شیر پاستوریزه کم چرب یک لیتری بطری را ۲۸ هزار تومان، شیر پاستوریزه یک لیتری کم چرب بطری با ویتامین د۳، ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان، شیر پاستوریزه کم چرب ۹۰۰ گرمی کیسه‌ای ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان، شیر کم چرب پاستوریزه کیسه ای ۸۰۰ گرمی با ویتامین د۳، ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان، پنیر یو اف نسبتا چرب ۴۰۰ گرمی ۵۶ هزار تومان و ماست کم چرب دبه ۲ و نیم کیلوگرمی ۷۷ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت گذاری شده است البته درباره موضوع ماست دبه و پنیر نیز کارشناسان سازمان حمایت در حال برسی هستند که با ویتامین د۳ طی روزهای آتی اعلام شود. وی با تاکید بر اینکه این قیمت‌ها بر اساس نرخ شیر خام هر کیلوگرم ۱۸ هزار تومان تعیین شده است، درباره تولید نشدن برخی از اقلام طی دو سال گذشته به دلیل کم بودن حاشیه سود، گفت: سال گذشته شیر ویتامین د۳ و شیرهای غنی‌شده قیمت‌گذاری نشدند و همه به سمت تولید شیرهای غنی شده رفتند و امسال مطالبه ما از سازمان حمایت پیرو گزارشات و نکاتی که مردم منتقل می‌کردند این قیمت‌گذاری بود و سازمان حمایت نیز قیمت‌گذاری با د۳ و غنی شده را نیز اعلام کرد و به همین ترتیب تولیدکنندگان در جلسه‌ای که در سازمان حمایت برگزار شده بود حضور داشتند و مشکلی از نظر تولید وجود ندارد. مدیرکل نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: چنانچه کالایی را غیر از کالای تنظیم‌بازاری که نیاز مردم است تولید کنند و کالاهای دیگر را جایگزین کنند، برخورد جدی خواهیم داشت. امراللهی در پایان با تاکید بر اینکه مشکلی در تامین این کالاها وجود ندارد، گفت: در تامین مشکلی وجود ندارد، فقط به دلیل اینکه بازار این کالاها کم بود این مسئله به وجود آمد اما به دلیل توازنی که در تولید این محصولات ایجاد شده است به روال اصلی بازخواهد گشت.

مسئولین راه‌آهن ایران و عراق توافق کردند؛
احداث پایانه مرزی شلمچه
در مسیر خط آهن شلمچه-بصره
 مسئولین راه‌آهن ایران و عراق، ضمن بازدید میدانی از پیشرفت عملیات اجرایی خط آهن شلمچه- بصره، با حضور در منطقه آزاد اروند، بر آغاز عملیات اجرایی پایانه مرزی شلمچه در مسیر خط آهن شلمچه-بصره توافق کردند.
به گزارش کائنات و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به دنبال تاکیدات مدیرعامل راه آهن، معاون فنی و زیر بنایی و مدیر کل خط و سازه‌های فنی راه آهن ضمن حضور در محل اجرای پروژه شلمچه- بصره، جلسات فشرده‌ای با حضور مسئولین منطقه آزاد اروند و مدیرعامل راه آهن عراق برگزار کردند.
تا کنون به علت عدم واگذاری زمین، امکان شروع عملیات اجرایی این پایانه مرزی میسر نبود که با جلساتی که در منطقه آزاد اروند برگزار شد و آمادگی پیمانکار راه آهن برای شروع احداث پایانه مرزی شلمچه، توافقات اولیه در این زمینه انجام شد.
طبق این توافقات، فاز اول زمین‌ها به راه‌آهن واگذار و مقرر شد پیمانکار به سرعت عملیات اجرایی پایانه مرزی شلمچه را آغاز کند.
بر اساس این گزارش، در قسمتی از پروژه خط آهن شلمچه- بصره که در داخل خاک عراق است، بخشی از عملیات مین روبی انجام شده و پروژه احداث پل نیز در حال اجرا است.
با توجه به حضور مدیران و کارشناسان فنی راه آهن دو کشور، موضوعات فنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم گرفته شد.

معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت:
۵ کیلومتر دیگر از محور هراز
تا پایان سال تکمیل می‌شود
 معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت:‌ تاکنون ۷۴ کیلومتر از چهار بانده سازی محور هراز به صورت پیوسته تکمیل شده است و تا پایان سال جاری ۵ کیلومتر دیگر نیز آماده بهره‌برداری می‌شود.
به گزارش کائنات و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا کدخدازاده، معاون ساخت و توسعه راه‌های این شرکت پیشرفت فیزیکی بزرگراه هراز در بخش باقی مانده از چهاربانده شدن این بزرگراه را ۷۵ درصد اعلام کرد و گفت:‌ تاکنون ۷۴ کیلومتر از محور هراز از آمل تا پلیس راه بایجان و ۴ کیلومتر در محدوده تول آبشار تا ورودی شهر لاسم به صورت پیوسته چهار خطه شده است. وی از تکمیل ۵ کیلومتر دیگر از این بزرگراه تا پایان سال جاری خبر داد و اظهار کرد: این بخش در محدوده پلیس راه بایجان تا تونل وانا است که با پیشرفت فیزیکی ۸۸ درصدی در حال اجرا است.
معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: ‌در این محدوده یک تونل به طول ۷۰۰ متر، یک پل به طول ۵۰ متر و یک پل ۲۰۰ متری احداث می‌شود که این پل با توجه به محدودیت‌های عرضی مسیر با نصب ۳۵ شمع در حاشیه رودخانه هراز احداث می‌شود و از این نظر یک سازه ویژه به حساب‌ می‌آید.
کدخدا زاده اعلام کرد: ۲۷ کیلومتر از عملیات اجرایی دو بانده کردن محور هراز باقی مانده است که اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن ۵ هزار میلیارد تومان برآورد می شود. وی اعتبار مصوب سال جاری این پروژه را ۱۰۴ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تخصیص‌۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از طریق اوراق و موافقت نامه با بانک‌ها در سال جاری نیز در حال پیگیری است.

تورم بخش خدمات اعلام شد
 براساس اعلام مرکز آمار ایران، در شهریور ماه سال جاری، شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌ خدمات نسبت به ماه قبل ۲.۳ درصد افزایش داشته است.
به گزارش کائنات، در شهریورماه ۱۴۰۳، شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌های خدمات یک هزار و ۲۲۲ محاسبه شده که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۲.۳ درصد، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۳۹ درصد و در ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۴۳.۴ درصد افزایش داشته است.
*تورم ماهانه
براساس این گزارش، در شهریورماه سال جاری، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌های خدمات نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۲.۳ درصد محاسبه شده است. به عبارت دیگر، میانگین قیمت دریافتی توسط ارائه‌دهندگان خدمات به ازای تولید خدماتشان در داخل کشور، در شهریورماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل، ۲.۳ درصد افزایش دارد. در این ماه بیش‌ترین تورم ماهانه با ۳۲.۲ درصد مربوط به گروه «آب‌رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» و کم‌ترین تورم ماهانه با ۰.۵ درصد مربوط به گروه «فعالیت‌های بیمه‌ای» است.
*تورم نقطه به نقطه
در شهریورماه، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌های خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۳۹.۰ درصد بود. در این ماه بیش‌ترین تورم نقطه به نقطه با ۷۲.۶ درصد مربوط به گروه «آب‌رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» و کم‌ترین تورم نقطه به نقطه با ۲۶.۷ درصد مربوط به گروه «اطلاعات و ارتباطات» است.
*تورم سالانه
در بخش تورم سالانه، در شهریورماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌های خدمات در ۱۲ ماه منتهی به شهریورماه ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳.۴ درصد بوده است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط ارائه‌دهندگان خدمات به ازای تولید خدماتشان در داخل کشور، در ۱۲ ماه منتهی به شهریورماه ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳.۴ درصد افزایش دارد. در این ماه بیش‌ترین تورم سالانه با ۵۵.۰ درصد مربوط به گروه «فعالیت‌های خدماتی مربوط به تامین جا و غذا» و کم‌ترین تورم سالانه با ۲۳.۲ درصد مربوط به گروه «اطلاعات و ارتباطات» است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه