روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر - شماره 4696

نرخ بهره بین بانکی افزایش یافت


 براساس آمار بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته چهارم مهرماه با افزایش ۰.۰۴ درصدی به ۲۳.۷۲ درصد رسید. به گزارش کائنات، داده‌های بانک مرکزی از آخرین آمار نرخ سود بین بانکی در پایان هفته سوم مهرماه ماه سال جاری، حاکی از افزایش ۰.۰۴ درصدی نرخ بهره بین بانکی است.
بر این اساس، نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته اول مهرماه از ۲۳.۷۴ به ۲۳.۷۳ درصد در پایان هفته دوم مهرماه و با کاهش ۰.۰۵ درصدی به ۲۳.۶۸ درصد در پایان هفته سوم مهر، و در نهایت با افزایش ۰.۰۴ درصدی به ۲۳.۷۲ درصد در پایان هفته چهارم مهر ماه رسید. مطابق آمارهای بانک مرکزی، ماه گذشته، در پایان هفته سوم شهریور ماه نرخ بهره بین بانکی با کاهش ۰.۰۳ درصدی به ۲۳.۶۸ درصد رسید. با این حال، در هفته پایانی شهریورماه، نرخ بهره بین بانکی با افزایش ۰.۰۲ درصدی از ۲۳.۶۸ به ۲۳.۷ جهش یافت و در هفته ابتدایی مهر ماه، به ۲۳.۷۴ درصد رسید که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از ابتدای سال جاری تا کنون بوده است. همچنین باید اشاره داشت؛ در پایان هفته گذشته حداقل نرخ توافق بازخرید یا عملیات ریپو بین بانکی، طبق روال سابق در محدوده ۲۳ درصد قرار داشت. گفتنی است؛ توافقنامه بازخرید یا عملیات ریپو بین بانکی، یک توافقی میان دو طرف (دو بانک) است. به نحوی که یک طرف اوراق بهادار خود را به قیمت مشخص، به طرف دیگر می‌فروشد؛ به عبارت دیگر پول قرض می‌کند و به‌طور همزمان تعهد می‌کند، که همان اوراق بهادار را به قیمت مشخص و در تاریخ مشخص، در آینده خریداری کند.

مجهز شدن بانک مرکزی
 به فناوری بومی
 شناسایی امضای جعلی
 فناوران یکی از شرکت‌ها با توسعه محصولی مبتنی بر هوش مصنوعی، امکان تشخیص امضاهای جعلی را با دقت بالا فراهم کردند و به گفته آنها این محصول در بانک مرکزی کاربردی شده است.
به گزارش کائنات، ابوالفضل تذری، مدیر عامل یکی از شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی گفت: ما از جمله شرکت‌هایی هستیم که کلیه کسب و کار ما مبتنی بر هوش مصنوعی است و محصولات متنوعی برای کاربردهای مختلف به تولید رساندیم. وی یکی از محصولات تولید این شرکت را تشخیص امضا دانست و اظهار کرد: از روی اسناد مختلفی که وجود دارد، می‌توانیم اصل و یا جعل بودن امضا را تشخیص دهیم هر چند که امضای جعل بسیار شبیه امضا اصل باشد و از نظر ظاهری هیچ تفاوتی نکند.
تذری، افزود: ابزار هوش مصنوعی‌ که ما طراحی کردیم، بر اساس لرزش دست و میزان فشار دست بر روی خودکار قادر به تشخیص است. این محصول در بانک مرکزی استفاده شده است. مدیر عامل این شرکت کاربرد این محصول را در حوزه آگاهی و پلیس دانست و ادامه داد: محصول دیگری را توسعه دادیم که در حوزه تشخیص اهداف ضد راداری و جمینگ برای پلیس مرزبانی کاربرد دارد.

قائم مقام بانک مرکزی
 با حفظ سمت سرپرست امور بین‌الملل شد
 رئیس کل بانک مرکزی با استعفای معاون بین الملل موافقت و قائم مقام این بانک را با حفظ سمت به عنوان سرپرست این سمت منصوب کرد.
به گزارش کائنات، محمدرضا فرزین در تصمیمی جدید با استعفای محسن کریمی از معاونت بین الملل بانک مرکزی موافقت و اصغر ابوالحسنی قائم مقام این بانک را با حفظ سمت به عنوان سرپرست این سمت منصوب کرد. بر اساس این گزارش، کریمی با تصمیم علی صالح آبادی رئیس وقت بانک مرکزی از دی سال 1400 عهده دار این معاونت بود.

معرفی سرپرست اداره کل روابط عمومی بیمه مرکزی
 طی حکمی از سوی رئیس کل بیمه مرکزی، جواد گودرزی به عنوان سرپرست اداره کل روابط عمومی نهاد ناظر صنعت بیمه منصوب شد.
به گزارش کائنات، جواد گودرزی دانش آموخته رشته ارتباطات از دانشگاه علامه طباطبایی، پیش از این تصدی اداره کل روابط عمومی بانک توسعه صادرات را بر عهده داشته و در سال های گذشته علاوه بر مسئولیت در سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سمت معاونت اداره کل روابط عمومی بیمه مرکزی را در کارنامه خود دارد.

رشد 164 درصدی حق بیمه زندگی تولیدی شرکت بیمه ما
 حق بیمه زندگی تولیدی شرکت بیمه ما طی یک سال، 164 درصد افزایش یافته است. به گزارش کائنات، این شرکت که در سال 1401 حدود 12.6 هزار میلیارد ریال حق بیمه در رشته بیمه های زندگی تولید کرده بود، موفق شده است در سال 1402 این رقم را به بیش از 33.4 هزار میلیارد ریال افزایش دهد.
بر این اساس، سهم بیمه های زندگی از کل پرتفوی شرکت بیمه ما در سال گذشته به 43.9 درصد و سهم آن از کل بازار بیمه های زندگی به 8.7 درصد رسیده است.
جایگاه شرکت بیمه ما در جدول رتبه بندی شرکت های بیمه از منظر حق بیمه زندگی تولیدی در سال گذشته جهش 5 پله ای  داشته و نسبت به سال قبل آن، به رتبه 4 ارتقا یافته است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه