روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ شنبه ۲۸ مهر - شماره 4695

وزیر صمت:

ایران و پاکستان برای رفع موانع تجارت توافق کردند


 وزیر صنعت، معدن و تجارت از توافق ایران و پاکستان برای رفع موانع تجارت دو کشور خبر داد. به گزارش کائنات، محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به جلسات تجاری ایران و پاکستان، اظهار کرد: سازمان توسعه تجارت دو کشور، آمادگی کامل برای شکل‌گیری روابط تجاری دارند.
وی افزود: برنامه‌ریزی شده است که وزیر پاکستان برای دو ماه آینده جهت نهایی کردن لیست تجارت آزاد به ایران خواهد آمد و در تهران حضور پیدا می‌کند.
مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران در رابطه با تعرفه تجارت بین دو کشور، خاطر نشان کرد: زمانیکه تجارت آزاد و ترکیه برقرار می‌شود، بر روی تعرفه‌ها نیز اثر کاهشی خواهد بود و این موضوع از هر دو طرف تجاری است. بایستی در مورد کاهش تعرفه‌ها توافقی صورت گیرد.
اتابک ادامه داد: بخشی توافق صورت گرفته و اما برای بخشی دیگر هنوز توافق نشده اما بنده خوش‌بین هستم که بطپر کلی به توافق برسیم و کار را یک نتیجه مثبت برسانیم.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد؛
امکان افزایش ظرفیت بانکرینگ به بالای ۵ میلیون تن تا دو سال آینده
 عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ظرفیت بانکرینگ(سوخت رسانی دریایی) حدود ۱.۵ میلیون تن است و می‌توانیم در یک تا دو سال آینده، این ظرفیت را به بالای ۵ میلیون تن برسانیم.
علی اکبر مرزبان در بازدید از مجتمع بندری امام خمینی (ره) که با حضور مدیرعامل و سایر اعضای هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی صورت گرفت، اظهار کرد: یکی از محورهای برنامه توسعه دریامحور ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، ایجاد فرصت‌های شغلی، سرمایه‌گذاری در بنادر، پسکرانه و نوار ساحلی کشور است و استان خوزستان و بندر امام خمینی (ره) از این حیث پتانسیل بالایی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خصوصی در بخش‌های مختلف دارد.
وی ادامه داد: این بندر یکی از سایت‌های نفتی کشور به شمار که می‌تواند در بحث‌های ترانزیت مواد نفتی از کشورهای همسایه و صادرات که در برنامه هفتم توسعه و توسعه دریامحور به آن اشاره شده، سهم بسزایی داشته باشد.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه استان خوزستان در تربیت دریانوردان نقش بسزایی در کشور ایفا می‌کند و چیزی حدود ۲۲ هزار دریانورد و ۹ مرکز آموزشی و دانشگاهی در این استان داریم، عنوان کرد: این استان با بیش از ۳۰ درصد تجارت دریایی کشور بعد از بندرعباس در رده دوم قرار دارد و در بحث سوانح هم در محوطه بندر امام خمینی (ره) و پالایشگاه‌ها، شاهد هیچ سانحه‌ای در پنج سال گذشته نبوده‌ایم. در حالی که شاهد بیش از ۵۰۰۰ تردد دریایی در شناورهای مختلف و در حوزه‌های مختلف در استان خوزستان بوده ایم.
وی خاطر نشان کرد: ابلاغ این سیاست‌ها، بسیار نویدبخش خواهد بود و روند هم مخصوصا در حوزه صنعت بانکرینگ مطلوب است که در برنامه  هفتم و توسعه دریامحور بر آن تاکید شده و باید در پایان این برنامه، ظرفیت به بالای ۵ میلون تن در سال برسد؛ ظرفیت چیزی حدود ۱.۵ میلیون تن است و می‌توانیم در یک تا دو سال آینده، این ظرفیت جاری را به بالای ۵ میلیون تن برسانیم.

رئیس سازمان هواشناسی کشور مطرح کرد؛
پایش شرایط جوی کشور با ۳۰۰۰ ایستگاه هواشناسی
  رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: بیش از ۳۰۰۰ ایستگاه هواشناسی در حال پایش اوضاع جوی کشور است که اطلاعات پایه خدمات هواشناسی ما را تامین می‌کنند.
به گزارش کائنات و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سحر تاج بخش مسلمان در جریان سفر استانی به چهارمحال و بختیاری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طیفی از انواع ایستگاه‌های هواشناسی، شبکه پایش هواشناسی کشور را تشکیل می‌دهند که شامل انواع ایستگاه‌های سینوپتیک، رادارهای هواشناسی، ایستگاه‌های سنجش گردوخاک و آلودگی هوا، ایستگاه‌های ویژه و... است. وی افزود: ۱۰ رادار هواشناسی در کشور فعال است که این میزان با وجود مساحت حدود ۱.۶ میلیون کیلومتری کشور ناکافی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: تاسیس دو رادار هواشناسی جدید در برنامه عملیاتی سازمان قرار دارد که خرید تجهیزات و احداث زیرساخت ساختمانی هم زمان در حال انجام است. تاج بخش مسلمان اضافه کرد: شبکه پایش هواشناسی ما به دلیل وسعت زیاد کشور نیاز به توسعه دارد تا فاصله های خود را با شاخص های جهانی جبران کند.
وی با بیان اینکه جبران این فاصله نیازمند جهش قابل ملاحظه در اعتبارات سازمان است، گفت: توسعه شبکه دیدبانی به دلیل نقش آن در تامین اطلاعات کلیدی در هواشناسی و مدل‌سازی‌های جوی در اولویت اول سازمان است. رئیس سازمان هواشناسی کشور افزود: برای توسعه زیرساخت‌های هواشناسی به ویژه در حوزه رادارها به اعتبارات ملی ویژه نیاز است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه