روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ شنبه ۲۸ مهر - شماره 4695

تأکید قالیباف بر حمایت از هر تصمیم لبنان درباره آتش‌بس


 مجلس شورای اسلامی درباره برداشت برخی رسانه‌ها و انتشار مطالب مختلفی از بعضی برنامه‌های سفر اخیر رئیس مجلس به لبنان اطلاعیه‌ای منتشر کرد.
در این اطلاعیه آمده است:آنچه از رئیس پارلمان ایران آقای قالیباف توسط رسانه‌ها برداشت شده کاملاً غیرصحیح است. مواضع ایشان در قبال تحولات جاری لبنان متفاوت از جملاتی که در سخنرانی ایشان در مجمع پارلمان‌های جهانی و سفر اخیر ایشان به لبنان و همچنین گفت‌وگو با رسانه‌ها بیان شد، نبوده است.
این مواضع کاملاً صریح بوده و عبارت از این است که ایران از هر آنچه مورد تأیید دولت و مقاومت لبنان برای دستیابی به آتش‌بس پایدار باشد حمایت می‌کند؛ این همان موضعی است که در دیدار با آقای میقاتی هم مطرح شده است.
طبعاً هیچ طرفی نباید تصور کند می‌تواند بدون جلب نظر مقاومت به یک توافق سیاسی پایدار برسد. بر این اساس همکاری با اروپا برای کمک به آتش‌بسی است که مورد تأیید مقاومت و دولت لبنان باشد، می‌تواند در دستورکار ایران باشد.
آنچه از قالیباف درباره آتش‌بس در لبنان نقل شده درست نیست
همچنین یک منبع نزدیک به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به شبکه المیادین گفت: آنچه از قالیباف درباره آتش بس در لبنان نقل شده به هیچ وجه درست نیست. مواضع قالیباف در قبال تحولات لبنان بسیار واضح و صریح است.
این منبع اعلام کرد: قالیباف در مواضع خود تأکید کرد آنچه دولت و مقاومت در لبنان درباره آتش بس آن را تأیید می‌کنند ایران نیز همان را تأیید خواهد کرد.
این منبع به المیادین گفت: هدف از همکاری با اروپا کمک به رسیدن به توافق آتش بسی است که دولت و مقاومت در لبنان آن را تأیید می‌کنند. پیش از این دفتر نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان اعلام کرد که میقاتی از اظهارات محمدباقر قالیباف که گفته است تهران آماده مذاکره با فرانسه درباره اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت است، تعجب می‌کند و آن را مداخله آشکار در امور لبنان می‌داند.
دفتر میقاتی تأکید کرد موضوع مذاکره درباره اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت بر عهده دولت لبنان است و همه باید در این راستا حمایت کنند. دفتر میقاتی اعلام کرده که وزارت خارجه، کاردار سفارت ایران را درخصوص اظهارات قالیباف احضار خواهد کرد.
تأکید قالیباف بر حمایت از هر تصمیم لبنان درباره آتش‌بس
اما رئیس مجلس چه گفته بود؟ محمدباقر قالیباف در ژنو با رنو ژیرار روزنامه‌نگار فرانسوی روزنامه فیگارو گفت‌وگو کرد. قالیباف گفت: در هفت اکتبر حماس بعد از ۷۵ سال فشار و جنایت و کشتن افراد غیرنظامی، از خودش و مردمش دفاع کرد.
 رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در دیدار با آقای میقاتی و نبیه بری و احزاب و گروه‌های فلسطینی و لبنانی گفتم که هر تصمیمی که مجلس و دولت لبنان و جبهه مقاومت لبنان بگیرند، حتماً جمهوری اسلامی از آن حمایت می‌کند. وی در پاسخ به این پرسش که شما چطور می‌توانید کمک کنید که در لبنان به صلح برسیم؟ گفت: من در بیروت در دیدار با آقای میقاتی و نبیه بری و احزاب و گروه‌های فلسطینی و لبنانی گفتم که هر تصمیمی که مجلس و دولت لبنان و جبهه مقاومت لبنان بگیرند، حتماً جمهوری اسلامی از آن حمایت می‌کند. ما حتماً از آتش‌بس پایدار حمایت می‌کنیم. حتی بحث 1701قابل مذاکره است. وی در مورد چگونگی آتش بس افزود: اروپا اول باید این تصمیم را بگیرد که دنباله‌رو آمریکا نباشد. اروپا و به‌ویژه فرانسه با سابقه تاریخی در منطقه شامات، خودش با دست خودش از این عرصه خارج شده و همه را دو دستی تقدیم به آمریکا و اسرائیل کرده‌‌ است. این مال دیروز و امروز نیست. در پنجاه سال گذشته این اتفاق رقم خورده است.
قالیباف در پاسخ به این پرسش که آیا آماده مذاکره با فرانسه هستید در موضوع 1701؟گفت: ما برای آتش‌بس پایدار و مذاکره روی 1701که از قبل بوده آماده مذاکره با اروپا و فرانسه هستیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه