روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۵ مهر - شماره 4694

مدیرعامل ایران‌خودرو اعلام کرد؛

عرضه اولین خودروی هیبریدی در نیمه دوم سال آینده

 مدیرعامل ایران‌خودرو ضمن اعلام خبر تولید انبوه ری‌را در آبان‌ماه و تحویل به مشتریان در آذرماه امسال، از برنامه‌های این گروه صنعتی برای کاهش مصرف سوخت خودروها و عرضه اولین محصول هیبرید تولید داخل در نیمه دوم سال آینده خبر داد.
به گزارش کائنات، علیمردان عظیمی با اشاره به راهبرد و رویکردهای وزارت صمت در کاهش مصرف سوخت، توضیحاتی درباره برنامه ایران‌خودرو در مقوله طراحی و تولید خودروهای هیبریدی و برقی ارائه و اظهار کرد: با توجه به این‌که خودرو هیبریدی نیاز به ایجاد زیرساخت‌ ندارد، اولویت ایران‌خودرو طراحی و عرضه تارا هیبرید است، در مرحله تکمیل طراحی و نمونه‌سازی پروژه تارا هیبرید هستیم و تا اوایل زمستان امسال، نمونه‌های اولیه این محصول به منظور کالیبراسیون در شرایط اقلیمی ایران، وارد جاده‌های ایران می‌شوند.
وی افزود: با برنامه‌ریزی انجام شده، از ابتدای سال آینده مراحل صنعتی‌سازی این محصول شروع و با طی شدن مراحل تجاری‌سازی، در پاییز سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.
عظیمی تاکید کرد: بر اساس مدل‌سازی‌های دقیق رایانه‌ای، بین ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش مصرف سوخت بدون نیاز به هیچ‌گونه زیرساختی، در این خودرو محقق خواهد شد.
مدیرعامل ایران‌خودرو همچنین با اشاره به توانمندی‌های موجود این شرکت در حوزه تحقیقات موتور اظهار کرد: قدرتمندترین موتور تولید داخل یعنی EFP-TC توسط ایران‌خودرو عرضه و در محصولات ری‌را و دنا جوانان و به‌دنبال آن بر روی تارا استفاده می‌شود. این موتور جدید و پرقدرت، علاوه بر افزایش شتاب‌گیری، مصرف سوخت کم‌تری نسبت به نسخه قبلی یعنی EF۷-TC خواهد داشت. انتظار می‌رود دنا و تارا مجهز به موتور EFP-TC تا آخر امسال به‌دست مشتریان برسد.
به گفته وی، ایران‌خودرو علاوه بر قدرت و شتاب، به مقوله مصرف سوخت نیز توجه ویژه‌ای داشته و در این زمینه نیز پروژه‌های مختلفی از جمله تولید موتور سه سیلندر را در دستور کار دارد؛ این موتور که کاهش قابل توجهی در مصرف سوخت خودرو به دنبال خواهد داشت، با اتمام مراحل طراحی و تست، وارد مرحله صنعتی‌سازی شده است. عظیمی در خصوص سایر برنامه‌های ایران‌خودرو در حوزه توسعه موتور، از توسعه و نصب موتور EF7-Turbo CNG گازسوز به عنوان اولین موتور پایه گازسوز توربوشارژ ساخت داخل بر محصول سورن خبر داد و گفت: با توجه به اینکه یکی از مشکلات اصلی موتورهای گازسوز، افت توان و گشتاور و نیز کم بودن پیمایش با یک مخزن گاز پر است، با توربو شدن، تمامی این مشکلات در این موتور مرتفع شده و حتی می‌تواند در محصولی مانند دنا که تا کنون نسخه گازسوز آن ارایه نشده نیز به کار گرفته شود. وی همچنین از تولید انبوه رانا با گیربکس AMT6 از دی‌ماه امسال خبر داد و گفت: از مزایای این گیربکس این است که ساختار آن، کاملا مشابه گیربکس دستی است که به‌طور کامل در شرکت نیرومحرکه از زیرمجموعه‌های ایران خودرو داخلی‌سازی شده و با اضافه شدن سیستم کلاچ‌گیری و تعویض دنده رباتیک، به یک گیربکس اتوماتیک تبدیل شده است. مزیت اصلی آن قیمت کم‌تر تولید به واسطه داخلی‌سازی و در نتیجه کاهش ارزبری است.
عظیمی در ادامه افزود: محصول تارا جوانان با موتور پرقدرت EFP-TC نیز به مراحل نهایی توسعه و صحه‌گذاری رسیده و تا بهمن‌ماه امسال به تولید انبوه می‌رسد. این محصول با استفاده از موتور جدید که مشابه موتور ری‌را و دنا جوانان است، به یکی از پرقدرت‌ترین محصولات سدان ساخت داخل تبدیل خواهد شد و می‌تواند رقیب مهمی برای خودروهای مشابه وارداتی باشد.
مدیرعامل ایران خودرو همچنین عنوان کرد: ری‌را بنزینی در آبان‌ماه به صورت انبوه تولید خواهد شد و با شروع تحویل در آذرماه، تمامی تعهدات ایجاد شده تا پایان سال تحویل مشتریان خواهد شد. وی طراحی و تولید کراس‌اوور ری‌را را تحولی در صنعت خودرو کشور خواند و گفت: با تولید این محصول ایران‌خودرو توان رقابت با خودروهای خارجی را دارد و قطعا این محصول با کیفیت و به‌روز، جایگاه مناسبی در بازار خودروهای کراس‌اوور به دست خواهد آورد.

قائم مقام مدیرعامل بانک کشاورزی مطرح کرد؛
ریشه‌کنی فقر در میان روستاییان
با طرح بانکداری پیوندی
 قائم مقام مدیرعامل بانک کشاورزی ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه حمایت از کشاورزان و عشایر، از اجرای طرح بانکداری پیوندی و ارائه تسهیلات بانکی برای ایجاد اشتغال خبر داد.
به گزارش کائنات، علیرضا طاهری بروجنی، قائم مقام مدیرعامل بانک کشاورزی در نخستین همایش بین‌المللی و هشتمین آیین گرامیداشت روز جهانی زنان روستایی و عشایری اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم به توسعه پایدار برسیم به یک فرایند نیاز داریم بنابراین سخنان خود را با شعار بانک با عنوان قطع زنجیره فقر و بیکاری در قالب بانکداری پیوندی آغاز می‌کنم.
وی افزود: بانکداری پیوندی روشی است که با استفاده از گروه‌های محلی به نحو دقیق‌تری مشتریان را شناسایی می‌کند و مورد حمایت مالی قرار می‌دهند. اعضای بانکداری پیوندی مجموعه‌ای از افراد محلی هستند که بستر اعطای مطمئن‌تر تسهیلات را فراهم می‌کنند. به گفته طاهری بروجنی، بانکداری پیوندی سعی بر پیوند مالی میان بانک به عنوان یک سازمان رسمی و گروه‌های محلی دارد تا با این پیوند مسیر دستیابی به گروه‌های هدف و ارائه خدمات را آسان کند. بانکداری پیوندی یکی از پرکاربردترین روش‌ها برای مشارکت نظام بانکی در کاهش فقر است. این ترکیب در تلاش است تا به طبقه محروم جامعه کمک کند تا از مسیر استفاده از فرصت‌های خوداشتغالی و ایجاد کسب و کارهای متوسط به استقلال معیشتی و درآمدی دست یابند و در چرخه فقر و بیکاری قرار نگیرند.
وی ادامه داد: از جمله اقدامات مهم گروه‌های خودیار که به نحو مستقل اداره می‌شوند می‌توان به جمع‌آوری پس‌اندازهای اعضا و مدیریت تقاضای افراد برای دریافت تسهیلات، بررسی طرح‌های اعضا بر اساس توانمندی، نظارت بر نحوه دریافت و مصرف تسهیلات، بسترسازی آموزش فنی و مهارت آموزی به مشتریان، کنترل ضمانت‌های زنجیره‌ای، جمع آوری منظم اقساط و پرداخت به موقع و... اشاره کرد. قائم مقام مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: الگوی بانکداری پیوندی مزایایی برای همه گروه‌های درگیر است. برای گروه‌های خودیار تامین منابع مالی برای کارآفرینی، اشتغال زایی و مهارت افزایی، گسترش عدالت اجتماعی، حمایت از مناطق محروم جامعه و هدایت آن‌ها به سمت تولید و ایجاد ارزش افزوده اقتصادی، کاهش مهاجرت روستاییان به سمت شهرهای بزرگ، کاهش ناهنجاری‌های ناشی از بیکاری و در مجموع افزایش سطح تولید ملی است.
وی ادامه داد: همکاری بانک کشاورزی با سازمان بهزیستی و صندوق بین المللی توسعه کشاورزی تجربه‌ای موفق در این زمینه است. یکی از دستاوردهای بانک اجرای طرح حمایت از کسب و کارهای پایدار در ۱۹۴۷ روستا است. در این طرح بانک کشاورزی تاکنون ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات خرد به بیش ۷ هزار و ۵۷۵ نفر در قالب ۵ هزار و ۳۰۰ گروه خودیار روستایی پرداخت کرده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه