روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۵ مهر - شماره 4694

رئیس گمرک اعلام کرد؛

٧ میلیارد دلار تراز تجاری منفی بدون نفت

 رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات تا ٢٠ مهر ماه، برابر قریب به ٢٩.۵ میلیارد دلار صادرات در قبال ٣٧ میلیارد دلار واردات طی این مدت، تراز تجاری (بدون نفت) را هفت میلیارد دلار منفی اعلام کرد.
به گزارش کائنات، محمد رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تا ۲۰ مهر ماه، صادرات غیرنفتی کشور به ۸۱ میلیون تن به ارزش حدود ۲۹.۵ میلیارد دلار رسیده که به نسبت مدت مشابه سال گذشته، هفت درصد به‌صورت وزنی و ١٠ درصد به لحاظ ارزشی رشد کرده است.
وی افزود: این درحالیست که در مقابل عدد واردات طی مدت مذکور سال ٢٠ میلیون تن به ارزش ٣٧ میلیارد دلار ثبت شده که به لحاظ ارزشی هشت درصد رشد واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته اتفاق افتاده است؛ این ٣٧ میلیارد دلار ارزبری برای واردات در مقابل قریب به ٣٠ میلیارد دلار ارزآوری حاصل از صادرات، گویای هفت میلیارد دلار تراز تجاری منفی (بدون نفت) است.
رضوانی فر افزود: در این مدت آمار ترانزیت کشور به ۱۲.۷ میلیون تن رسیده که ۴۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خبر داد؛
مذاکره با روسای بانک مرکزی و بورس درباره بازار پول و سرمایه
 وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در مورد مدیریت فروش اوراق و نقدینگی و سایر اقدامات لازم برای کنترل و کاهش نرخ سود هماهنگی لازم با رؤسای بانک مرکزی و سازمان بورس انجام شد.
به گزارش کائنات، عبدالناصر همتی در صفحه توییتر خود نوشت: با رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس جداگانه در خصوص مسائل بازار پول و سرمایه صحبت کردم.
وی اظهار کرد که در مورد مدیریت فروش اوراق و نقدیندگی و سایر اقدامات لازم برای کنترل و کاهش نرخ سود هماهنگی لازم انجام شد.
همتی معتقد است تاثیر شرایط منطقه و ریسک سیاسی در وضعیت فعلی بازارها را نمی‌توان نادیده گرفت که البته گذراست.

مدیرکل حسابرسی و ریسک بانک مرکزی:
بانک یک بنگاه اقتصادی است؛ خیریه نیست
  مدیر کل حسابرسی و ریسک بانک مرکزی تاکیدکرد: بانک یک بنگاه اقتصادی است و نباید آن را با بنگاه خیریه اشتباه گرفت. به گزارش کائنات، عبدالمهدی ارجمند نژاد گفت: در سیستم و مدل نظارتی، رویکرد ریسک محور و تطبیعی جایگزین یکدیگر نیستند، اما مکمل هم می‌شوند.
وی افزود: به عبارتی در گذشته بر اساس یک معیار و دستورالعمل، عملکرد با قوانین و مقررات تطبیق داده می‌شد و بعدها به مرور در حوزه نظارت بحث های دیگری مطرح شد که بیشتر رویکرد احتیاطی دارد.
مدیر کل حسابرسی و ریسک بانک مرکزی اظهار کرد: یک سند تحت نام اصول اساسی برای نظارت بانکی موثر در سپتامر ۱۹۹۷ منتشر شد و در سال ۲۰۰۶ نیز به روز رسانی و آخرین نسخه آن مربوط به آوریل ۲۰۲۴ است که ۱۳ اصل اول آن می‌گوید، سیستم نظارتی اگر بخواهد موثر باشد باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.
وی تصریح کرد: یکی از پیش شرط‌ها سیاست‌های موثر و کارآمد در حوزه اقتصاد کلان است. بانک یک بنگاه اقتصادی است و بنگاه خیریه نیست، ما نباید آن را با بنگاه خیریه اشتباه بگیریم. برخی مراجع یک سری تکالیف را بر گردن بانک‌ها می‌گذارند و تکلیف می‌کنند که تسهیلات چگونه و با چه ضوابطی باشد.
مدیر کل حسابرسی و ریسک بانک مرکزی ادامه داد: بنابراین مداخلات در سیستم بانکی انضباط بازار را به هم می‌ریزد، در صورتی که بانک مبتنی بر محاسبه است.
ارجمند نژاد گفت: یک پیش شرط دیگر به چارچوب‌های تنظیم گری برای ثبات مالی باز می‌گردد. علاوه بر آن وجود زیرساخت عمومی توسعه یافته مانند یک نظام قوی حسابرسی لازم است. همچنین باید نظام کاملی از قوانین و مقررات وجود داشته باشد تا بتوان نظام نظارتی کارآمدی را در اختیار داشت.
وی در پایان گفت: مرجع نظارتی باید استقلال و اختیار داشته باشد و علت آنکه بسیاری از اقدامات نظارتی جلو نمی‌رود این است که ما بسیاری از پیش شرط‌های مورد نیاز نظارت بانکی را نداریم و تصمیم نظارتی باید از سوی نهاد نظارتی اتخاذ شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه