روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۳ سه شنبه ۲۴ مهر - شماره 4693

مدیرکل بهزیستی البرز مطرح کرد:

برخورداری بیش از ۳۶۰۰ فرد دارای آسیب بینایی از حمایت های بهزیستی البرز

 البرز – سیروس رنجبرکهن: وجیهه محمدی فلاح مدیرکل بهزیستی استان البرز با بیان اینکه ۱۵ اکتبر مصادف با ۲۴ مهرماه روز جهانی نابینایان با شعار «دسترسی به فناوری ، نویدبخش مشارکت اجتماعی نابینایان » نامگذاری شده است.گفت: در استان البرز حدود ۳۵ هزار نفردارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی هستند که از این تعداد سه هزار و ۶۷۲ نفر را  افراد کم بینا و نابینا تشکیل می‌دهند.
مدیرکل بهزیستی البرزاظهارداشت: سازمان بهزیستی بر اساس اهداف و شرح وظایف خود، همواره در تلاش است تا با سنجش دقیق سطح نیازهای افراد دارای معلولیت بینایی و انطباق نوع خدمات با سطح عملکرد و میزان محدودیت های این افراد، فرآیند خدمت رسانی به افراد نابینا و کم بینا را طبق نیازهای روز آنان گسترش داده و به سهم خود، زمینه توانمندسازی و تلفیق اجتماعی این افراد را در عرصه های مختلف فراهم سازد.
وی افزود: در استان البرز حدود ۳۵ هزار نفر فرد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی البرز هستند که از این تعداد سه هزار و ۶۷۲ نفر را افراد کم بینا و نابینا تشکیل می‌دهند.
خانم محمدی فلاح بیان داشت: این افراد خدماتی همچون هزینه صددرصدی دانشجویی و دانش آموزی، مستمری ماهانه، اعطای وام‌های اشتغالزایی و خوداشتغالی، تهیه کامپیوتر مخصوص نابینایان، کمک هزینه تهیه مسکن و هزینه درمان و سایر خدمات درمانی و لوازم توانبخشی از سوی بهزیستی دریافت می‌کنند.
مدیرکل بهزیستی البرز از معافیت سربازی فرزندی که پدر یا مادر نابینا دارد، معافیت مالیاتی والدین شاغلی که فرزند نابینا دارند ، انشعابات رایگان آب، گاز و برق و هزینه مناسب سازی محیط زندگی به عنوان بخش دیگری از خدمات بهزیستی به این افراد نام برد.
وی در ادامه به بخش دیگری از خدمات بهزیستی به نابینایان و کم بینایان اشاره کرد و افزود:از ابتدای سال تا کنون مبلغ ۱۰ میلیارد ریال برای خرید ۳۰ دستگاه مگنی فایر(بزرگ نمای دیجیتال) و مبلغ ۳ میلیارد ریال برای خرید ۷۰ دستگاه ضبط کننده صوتی هزینه گردیده است.  
مدیرکل بهزیستی البرز افزود: ایجاد بستری مناسب برای یادگیری، مناسب‌سازی اماکن و معابر عمومی، شکوفا کردن توانایی‌ها ، استقلال فرد در تحصیل، کار و پژوهش و سرانجام مشارکت روشندلان در پیشرفت کشور اهداف بلندی هستند که برای این عزیزان متصور هستیم.
وی ادامه داد: برای پیشگیری از اختلالات بینایی، توجه به آمبلیوپی به عنوان یکی از اولویت‌های برنامه‌های پیشگیری مورد توجه خاص می‌باشد. بیماری تنبلی چشم یک اختلال اکتسابی بینایی یکطرفه و گاه دوطرفه است که پس از رفع هر گونه عیب انکساری و یا ضایعه ارگانیک در چشم برطرف نشده و کماکان باقی می‌ماند که بهترین سن برای تشخیص و درمان این بیماری قبل از پنج سالگی است.
محمدی فلاح با بیان اینکه در سال گذشته ۱۰۵ هزار و ۱۶۲ کودک تحت غربالگری بینایی قرار گرفتند افزود: از ابتدای سالجاری تاکنون نیز ۳۳ هزار کودک در اجرای طرح بینایی سنجی غربالگری شدند.
وی تاکید کرد: طی اجرای این برنامه با انجام غربالگری بینایی ، اختلالات بینایی کودکان مشخص می‌شود و مداخلات لازم درمانی وکمک هزینه‌های درمانی برای افراد بی‌بضاعت توسط بهزیستی انجام می‌شود.
مدیرکل بهزیستی البرز اضافه کرد: در حال حاضر بسیاری از افراد نابینا و کم بینا با تکیه بر مهارت‌ها و تجارب خود، به ظرفیت‌های لازم برای مشارکت فعال در عرصه‌های شغلی و اجتماعی دست یافته اند اما متاسفانه شاهد آن هستیم که فرصت‌های شغلی مورد نظر آنها در پس تبعیض و ناآگاهی دستگاه‌ها از بین می‌رود. محمدی فلاح در پایان با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی متولی پیگیری حقوق افراد دارای آسیب بینایی است، گفت: این سازمان  همواره تمام تلاش خود جهت رایزنی بادستگاه‌های اجرایی و نهادهای نظارتی جهت طرح مسایل نابینایان و پیگیری خواسته‌های آنان را به عمل می‌آورد، اما بدون شک عزم ملی برای ساختن زندگی بهتر برای این افراد مستلزم همکاری تمام بخش‌های جامعه و اجرای صحیح قانون عصای سفید و قانون حمایت از افراد دارای معلولیت است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه