روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ سه شنبه ۲۴ مهر - شماره 4693

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی خبر داد؛

تعیین تکلیف حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کالا

 مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی از تعیین تکلیف حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کالا با رشد ۵۶۱ درصدی و همچنین تعیین تکلیف و فروش ۴۵۰۰ خودرو و اجرای ۸۰۰ حراج خبر داد.
به گزارش کائنات، سید عبدالمجید اجتهادی، مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی به دیدار خود با وزیر امور اقتصادی و دارایی اشاره کرد و افزود: حمایت ها و پشتیبانی همتی از سازمان نویدبخش روزهای خوبی برای است. وزیر اقتصاد بر انجام امور و تعیین تکلیف کالاها بر اساس قانون تاکید کرد.
اجتهادی بیان کرد: پیگیری و مطالبه امور، توسط بالاترین مقام اجرایی کشور و رئیس قوه قضاییه در طول تاریخ تاسیس این سازمان، بی نظیر بوده است. خارج شدن این سازمان از پستوی شرکت‌های دولتی و شفاف شدن فعالیت‌ها و اقدامات، افقی را ترسیم کرده که دیگر نمی‌تواند برای مدیران، حیاط خلوتی امن در آینده باشد.
مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی افزود: پیوستن سازمان اموال تملیکی به جمع شرکت‌های سودده دولتی، برگزاری منظم و به موقع مجامع و تصویب بدون بند مشروط صورت‌های مالی، اجرای فاز نخست سامانه یکپارچه اموال تملیکی، بهره برداری از پروژه احصای کالاهای موجود در انبارها و توسعه و تجهیز انبارها با حضور وزرای امور اقتصادی و دارایی، دادگستری و مسئولان قضایی، اقدامات شایسته تقدیر در جشنواره شهید رجایی، بخشی از اقداماتی است که از سوی سازمان صورت‌گرفته است.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخش اموال منقول بیان کرد: تعیین تکلیف حدود ۱۰۰ همت کالا با رشد ۵۶۱ درصدی، فروش ۲۸ همت اموال منقول با رشد ۶۴۰درصدی، بازگشت ۵۰ همت کالا از طریق اعاده به صاحبان مشاغل و چرخه تولید با رشد ۱۴۰۷درصدی، تعیین تکلیف و فروش ۴۵۰۰ خودرو سواری سبک و سنگین وارداتی و برگزاری نخستین مزایده های محدود موتورسیکلت های بالای ۲۵۰سی سی بین دستگاه های مشمول از کارهای انجام شده در این بخش است.
اجتهادی ادامه داد: سهم ۹۷ درصدی روش های فروش از طریق برگزاری مزایده های الکترونیکی، راه اندازی و برگزاری حراج الکترونیکی خرده فروشی برخط در سال ۱۴۰۲ و اجرای بیش از ۸۰۰ مرحله حراج به نفع مردم تاکنون، تعیین تکلیف پرونده های سنواتی با بیش از ۱۰سال ماندگاری در انبارها از جمله دو فروند هواپیمای مسافربری متروکه،۱۰ واگن قطار مسافربری متروکه،۲۷ هزار تن ذرت رسوبی متروکه در بندر امام، ۵۳ هزار تن ذرت دامی و آزبست گمرک غرب تهران (مربوط به ۱۵سال گذشته ) از دیگر اقدامات انجام شده است.
مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی به حوزه اموال غیر منقول نیز اشاره کرد و گفت: اخذ سند برای ۴۶۸ پرونده به مساحت حدود ۱۹۹ هزار متر مربع، رشد متراژ اسناد ماخوذه در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۱۱۶ درصد از عملکرد حوزه غیر منقول است.وی تصریح کرد: ۸۸ درصد پرونده‌های تشکیل شده علیه سازمان با دفاع حقوقی موثر منتج به رای به نفع سازمان شده است.

رئیس کل بانک‌ مرکزی:
ایران عضو و سهامدار بانک بریکس می‌شود
 رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: بانک توسعه جدیدی که توسط بریکس ایجاد شده، می‌تواند بسیاری از اهداف توسعه کشورهای عضو بریکس را دنبال کند و ما قصد داریم عضو این بانک شویم.
به گزارش کائنات، محمدرضا فرزین اظهار کرد: در دومین اجلاس روسای بانک‌های مرکزی عضو بریکس در مسکو، توافقات بسیار خوبی در زمینه مالی و پولی داشتیم. ایران در دوره‌ای که دبیر بریکس بود، توافقات خوبی با بانک مرکزی روسیه انجام داد و ما در مورد اتصال شبکه‌های کارت و همکاری‌های مالی و پولی توافقات خوبی داشتیم که همه آنها را در بریکس مطرح کردیم.
وی افزود: سیستم پرداختی بین کشورها بر اساس ارزهای محلی داریم که یکی از موضوعات این جلسه بود. چین، روسیه و ایران به شدت به این موضوع علاقه‌مند هستند.
فرزین گفت: بانک توسعه جدیدی که توسط بریکس ایجاد شده است می‌تواند بسیاری از اهداف توسعه کشورهای عضو بریکس را دنبال کند، زیرا بانک جهانی در چارچوب اهداف ایالات متحده و کشورهای غربی عمل می‌کند.
رئیس کل بانک مرکزی اظهار امیدواری کرد که بانک توسعه جدید این نقش را برای کشورهای عضو بریکس ایفا کند و ما قصد داریم عضو این بانک شویم.

کاهش ۵/۵ برابری نرخ بیکاری در پایتخت
 در حالی که نرخ بیکاری استان تهران در تابستان ۱۴۰۲ برابر با ۷.۵ درصد بوده، در تابستان ۱۴۰۳ با کاهش ۲.۲ درصدی به ۵.۳ درصد رسیده و از کاهش ۵.۵ برابری شاخص نرخ بیکاری استان تهران در مقایسه با میانگین کشوری این شاخص در یکسال گذشته حکایت دارد.
به گزارش کائنات، بازار کار استان تهران از ظرفیت‌ بالایی برای جذب نیروی کار برخوردار است و وضعیت بازار کار استان تهران به لحاظ نرخ بیکاری و ظرفیت‌های موجود در بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات متفاوت از وضعیت سایر استانهاست.
طبق گزارش‌ها در فاصله سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲نزدیک به ۳۰۰ هزار فرصت شغلی در استان تهران ایجاد شده که از بهبود ۲ برابری شاخص‌های کلان اشتغال در استان تهران نسبت به کل کشور خبر می‌دهد. همچنین در سال گذشته استان تهران،کاهش ۱.۱ درصدی نرخ بیکاری و افزایش ۱.۵ درصدی در نسبت اشتغال را تجربه کرد.
استان تهران در بحث ایجاد فرصت‌های شغلی نیز در طول سه سال گذشته عملکرد مثبتی از خود نشان داده به نحوی که بیش از هدفگذاری اشتغال پیش‌بینی شده را محقق کرد و ایجاد بیش از ۱۳۲ هزار فرصت شغلی در سال ۱۴۰۱ و بیش از ۱۶۰ هزار فرصت شغلی در سال ۱۴۰۲ بیانگر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی منسجم و اصولی در برنامه اشتغالزایی استان بوده است.
اخیرا در پنجمین جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان تهران اعلام شد که نرخ بیکاری استان تهران که در تابستان سال ۱۴۰۲ برابر با ۷.۵ درصد بوده است، در تابستان ۱۴۰۳ با کاهش ۲.۲ درصدی به ۵.۳ درصد رسیده است.
در همین راستا محمد آذرپناه، مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران گفت: نرخ کشوری شاخص بیکاری از ۷.۹ درصد در تابستان گذشته با کاهش ۰.۴درصد به ۷.۵ درصد در تابستان سال جاری رسیده و کاهش شاخص نرخ بیکاری استان تهران در این مدت ۵.۵ برابر کاهش میانگین کشوری بوده است.
وی با ارزیابی شاخص بیکاری در استان تهران تصریح کرد: در این زمینه رشد نرخ مشارکت اقتصادی برای کل کشور با افزایش ۰.۱ درصد از ۴۱.۶ درصد به ۴۱.۷ درصد رسیده در حالی که این شاخص در استان تهران با افزایش ۱.۲ درصد از ۴۱.۲ درصد به ۴۲.۴ درصد رسیده است و رشد آن در مقایسه با میانگین کشوری ۱۲ برابر بوده است.
آذرپناه همچنین به نسبت اشتغال در استان تهران اشاره کرد و گفت: شاخص مهم دیگری که در بررسی وضعیت بازار کار تعیین کننده است، نسبت اشتغال است که فارغ از میزان مشارکت اقتصادی نشانگر تعداد شاغلین نسبت به تعداد جمعیت در سن کار است. خوشبختانه رشد این شاخص نیز مثبت بوده و در سطح کشور با رشد ۰.۲ درصدی از ۳۸.۳ درصد به ۳۸.۵ درصد رسیده در حالی که رشد نسبت اشتغال در استان تهران با رشد ۲.۱ درصدی از ۳۸.۱ درصد به ۴۰.۲ درصد رسیده است.بر این اساس در این شاخص نیز در بازار کار استان تهران رشد ۱۰.۵ برابری در نسبت اشتغال به رشد میانگین کشوری را شاهد بودیم.
به اذعان تحلیلگران بازار کار در یک فضای منطقی نرخ بیکاری با نرخ مشارکت اقتصادی رابطه معکوس دارد و کاهش نرخ بیکاری زمانی نشان پیشرفت بازار کار تلقی می‌شود که با فرض افزایش جمعیت فعال یا حداقل عدم کاهش جمعیت فعال، نرخ مشارکت اقتصادی افزایش داشته باشد. شاخص‌ نرخ مشارکت، نرخ بیکاری و نسبت اشتغال سه متغیر مهمی است که نشانگر وضعیت اقتصادی جامعه آماری مورد بحث در حوزه اشتغال است و رشد چشمگیر شاخص‌های مذکور در استان تهران بیانگر وضعیت مطلوب اشتغال در این استان است.
گزارش اخیر مرکز آمار ایران از نتایج آمارگیری نیروی انسانی در تابستان ۱۴۰۳ نشان داد که نرخ بیکاری با کاهش ۰.۴ درصدی به ۷.۵ درصد رسیده و نرخ مشارکت اقتصادی ۰.۱ درصد افزایش پیدا کرده و از ۴۱.۶ درصد به ۴۱.۷ درصد رسیده است. کاهش ۰.۴ درصدی نرخ بیکاری در تابستان ۱۴۰۳ در حالی است که نرخ کشوری شاخص بیکاری در تابستان سال گذشته ۷.۹ درصد بوده است.
استان تهران در شاخص استان‌های با کمترین نرخ بیکاری قرار دارد و طبق برنامه‌ریزی دقیق از رتبه ۱۲ در سال ۱۴۰۰ به رتبه ۳ در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه