روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۳ سه شنبه ۲۴ مهر - شماره 4693

هیأت پارلمانی ایران در ژنو به دنبال تصویب قطعنامه‌ای برای آتش بس جنگ غزه است

  یکصد و چهل و نهمین اجلاس بین‌المجالس (IPU) که از روز یکشنبه در شهر ژنو کشور سوئیس با حضور محمدباقر قالیباف و سایر روسای پارلمان‌های کشورهای جهان آغاز شده است، روز گذشته با دیدارها و سخنرانی‌های نمایندگان کشورمان پی گرفته شد و یکی از مهمترین اتفاقات در جریان این اجلاس، ارائه پیشنهادی از سوی ایران برای اخراج رژیم صهیونیستی از اتحادیه بین‌المجالس جهانی بود.
قالیباف: من صدای مردم مظلوم و مقتدر لبنان هستم
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه من صدای مردم مظلوم و مقتدر لبنان هستم گفت: امروز علم و فناوری در خدمت جنگ و کشتار دسته جمعی غیرنظامیان و ترور دولتی توسط صهیونیسم جنایتکار قرار گرفته است.
محمدباقر قالیباف در مجمع عمومی اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) در ژنو گفت: موضوع این اجلاس استفاده از علم و فناوری و نوآوری برای آینده‌ای مسالمت آمیزتر و پایدارتر است اما واقعیت این است که امروز علم و فناوری  به جای آن که آینده‌ای صلح‌آمیزتر برای بشریت به ارمغان آورد، در خدمت جنگ و کشتار دسته جمعی غیرنظامیان و ترور دولتی  توسط صهیونیسم جنایتکار قرار گرفته است. رییس مجلس افزود: من مستقیماً از بیروت به اینجا آمده‌ام، از میان خرابه‌های بمباران‌هایی که مردم غیرنظامی را شهید و بیش از یک میلیون نفر را آواره کرده است. من صدای مردم مظلوم و مقتدر لبنان هستم.  مردمی که مظلومانه هر لحظه منتظر حمله ناجوانمردانه جنگنده های آمریکایی هستند اما  مقتدرانه و با اراده ای تاریخی در شکست دادن بزرگترین دشمن انسانیت تردید به خود راه نداده اند .
هیأت پارلمانی ایران به دنبال تصویب
 قطعنامه‌ای برای آتش بس در غزه است
رئیس هیأت ایرانی نمایندگان عضو مجمع اتحادیه بین‌المجالس (IPU) گفت: هیأت پارلمانی ایران در ژنو به دنبال تصویب قطعنامه‌ای برای آتش بس جنگ و خروج نیروهای متجاوز از غزه است. منوچهر متکی در جریان برگزاری نشست بین المجالس آسیایی( APA)  که در حاشیه یکصد و چهل و نهمین اتحادیه بین‌المجالس جهانی در ژنو در حال برگزاری است، اظهار داشت: امروز مردم بی‌گناه و مظلوم از جمله زنان و کودکان در کرانه باختری و لبنان توسط جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بمباران می‌شوند و به رغم کارشکنی شورای امنیت، سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای در محکومیت جنایات صهیونیست‌ها تصویب کرد.  رئیس هیأت ایرانی نمایندگان عضو IPU (مجمع اتحادیه بین‌المجالس) افزود: با این حال IPU در اجلاس‌های قبلی خود که در آنگولا و ژنو برگزار شده بود، نتوانست در این خصوص به یک تصمیم واحد برسد از این رو امروز باید حتما در این اجلاس به یک نتیجه واحد برسیم. وی یادآور شد: پیشنهاد تعیین نمایندگانی برای ایجاد یک کمیته اضطراری مرتبط با فلسطین و لبنان از سوی ایران داده شد و جمع‌بندی دبیرکل گروه بین المجالس آسیایی این بود که کمیته فلسطین با نائب رئیسی فلسطین و نمایندگی ایران تشکیل شود تا به این مسأله کمک کنیم.
نبویان: رژیم صهیونیستی از اتحادیه بین‌المجالس جهانی اخراج شود
حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان عضو پارلمان ایران در اتحادیه بین‌المجالس جهانی نیز با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به هیچ قانون بین‌المللی پایبند نیست، گفت: پیشنهاد می‌شود رژیم صهیونیستی از عضویت در IPU اخراج شده و به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه شود. وی در زمینه مسائل هسته‌ای ایران نیز گفت: فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح‌آمیز و در چهارچوب حقوق و تعهدات آن ذیل معاهده NPT است. ایران یک عضو متعهد NPT است و به موجب موافقتنامه جامع پادمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیشترین و گسترده‌ترین بازرسی‌های آژانس را میزبانی می‌کند. وی با بیان اینکه ۹۲ درصد بازرسی‌های آژانس در مقیاس جهانی در ایران انجام شده است، گفت: مقایسه فعالیت‌های کاملا صلح‌آمیز ایران به عنوان یک عضو NPT با فعالیت‌های کره شمالی که از معاهده NPT خارج شده و مبادرت به ساخت تسهیلات هسته‌ای کرده است، مقایسه‌ای نادرست و غیرمنصفانه است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه