روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۳ دوشنبه ۲۳ مهر - شماره 4692

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران:

جشنواره ما از نظر سیاسی نگاهی باز دارد

دخالتم در انتخاب آثار را پیگیری کنید

  دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: در این سه سال کمترین انتقاد به انتخاب فیلم‌ها وجود داشته، اگر شائبه‌ای باشد حتما رسانه‌ای می‌شود، با این حال درباره دخالت من به عنوان دبیر در انتخاب فیلم‌ها پیگیری و ورود کنید.
مهدی آذرپندار روز یکشنبه در نشست خبری چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در پردیس پردیس سینما گالری ملت ضمن یاد کردن از شهدای مقاومت درباره روند شروع به کار جشنواره گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران از آذرماه سال گذشته با انتشار فراخوان ۶۸ امین جشنواره منطقه ای سینمای جوان در مشکین شهر کار خود را آغاز کرد. پس از فرصتی که در جشنواره های منطقه ای ایجاد شده بود تاکید داشتیم حتما جشنواره های منطقه ای را برگزار کنیم.
وی افزود: تلاش داشتیم تا برای فیلم های استانی مسیری همچون جشنواره فیلم کوتاه تهران داشته باشیم. دو جشنواره منطقه ای در خرداد و تیر در مشهد و قزوین قرار بود برگزار شود که به دلیل شهادت آیت الله رئیسی به تعویق افتاد و در شهریور برگزار شد. به دلیل اتفاقاتی که در این مدت افتاد این جشنواره ها در تاریخ مجددی که اعلام شد، برگزار شدند. امروز ۱۴ فیلم از جشنواره های منطقه ای به جشنواره تهران راه پیدا کردند. از جشنواره مشکین شهر ۵ فیلم وارد جشنواره فیلم کوتاه تهران شده است.
 آذرپندار درباره شعار این دوره از جشنواره توضیح داد: در دوره های گذشته، تنوع ژانرها و بومی‌گرایی در ژانر را مد نظر داشتیم. امسال نیز در تداوم آن سیاست، شعار جشنواره را «پذیرای جهان خیال انگیز تو» تعیین کردیم؛ با آسیب شناسی دوره های گذشته این شعار را انتخاب کردیم.
دبیر جشنواره با اشاره به اهمیت خیال‌پردازی در سینما توضیح داد: ما هنوز در سینمایی که مبتنی بر تخیل و خیال هست ضعف داریم. تاکید داشتیم بر این بعد از سینما پافشاری کنیم تا سینمای خیال‌انگیزتری در حوزه فیلم کوتاه داشته باشیم و بعدا برکاتی در سینمای بلند داشته باشد.
وی اشاره کرد: در برخی ژانرها مانند فانتزی و علمی -تخیلی و برخی فضاهای خیال انگیز همچنان ذائقه مخاطبین ما به این جنس سینما عادت ندارد و به این علت جشنواره اعتنای خود را بر این موضوع گذاشته است.
آذرپندار درباره تعداد فیلم‌های این بخش توضیح داد: امروز در بخش فیلم داستانی از ۵۵ فیلم پذیرفته شده، ۲۶ فیلم واجد عنصر خیال انگیزی است و این اتفاق مهمی است. خیال انگیزی و تخیل، بعد تکنولوژیکی و فناورانه سینما را دارای اهمیت می‌سازد.
* برای اولین بار می‌توانید فیلم‌ها را با عینک‌های مخصوص واقعیت مجازی در جشنواره ببینید
دبیر جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران درباره بخش هوش مصنوعی توضیح داد: به عنوان اولین جشنواره، بخش هوش‌مصنوعی و واقعیت مجازی را به جشنواره اضافه کردیم. برای اولین بار در جشنواره میتوانید فیلم های ساخته شده با هوش مصنوعی و وی آر را با عینک های مخصوص ببینید.
وی ادامه داد: خیلی خوشبختیم که در این بین، تعدادی از فیلم ها ایرانی هستند. در بخش هوش مصنوعی ۳۴۴ فیلم از کشورهای دنیا دریافت و در بخش بین الملل آن را تعریف کردیم که ۱۱ فیلم پذیرفته شدند. ۳ فیلم در بخش هوش مصنوعی ایرانی هستند. در بخش وی آر نیز ۸ فیلم پذیرفته شدند که ۱ فیلم ایرانی است.
آذرپندار در پاسخ به این سوال که دبیر جشنواره تا چه میزان در انتخاب و حضور فیلم‌ها در جشنواره دخالت داشته توضیح داد: در این دوره کسی نتوانست ادعای مستندی درباره دخالت دبیر در انتخاب فیلم ها داشته باشد. سال گذشته نیز صحبت هایی درباره فیلم «مدیر مدرسه» بود اما مگر مدیر مدرسه چه جایزه‌ای از جشنواره فیلم کوتاه تهران گرفته است؟! این فیلم فقط یک جایزه گرفته است. من فکر می‌کنم اگر کسی با من رفیق بوده است، نباید از فیلمسازی محروم شود و اگر کسی با من دشمنی دارد نباید حیثیت رسانه خود را ببرد.
وی ادامه داد: بهترین گواه این ماجرا این است که به هیات انتخاب زنگ بزنید و روال کار را بپرسید. خواهش می‌کنم درباره میزان دخالت دبیر در این سه سال ورود و پیگیری کنید. سه سال است که وقتی فیلم‌ها را اعلام می‌کنیم، کمترین انتقاد و اعتراض را به ممیزی و انتخاب داریم. اگر اعتراضی باشد حتما صدایش درمی‌آید. همه دوستان حساس هستند و اگر شائبه ای باشد حتما آن را رسانه‌ای می‌کنند.
* سهم ۳۰ درصدی تولیدات انجمن سینمای جوان در آثار پذیرفته شده جشنواره
دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره حضور فیلمسازان مستقل در جشنواره نیز گفت: ۳۰ درصد فیلم های پذیرفته شده محصول انجمن سینمای جوان و مابقی متعلق به فیلمسازان مستقل است. باقی فیلم ها ممکن است از جاهای دیگری هم حمایت شده باشند اما برای ما در بخش انتخاب تفاوتی نمی‌کند فیلم متعلق به جایی است یا خیر. بسیاری از فیلم‌ها نیز بخشی از هزینه خود را از انجمن دریافت می‌کنند. امروز فیلمسازان تنها ۲۵۰ میلیون تومان از انجمن برای تولید دریافت می‌کنند.
آذرپندار در پاسخ به سوالی درباره تاثیر روی کار آمدن دولت چهاردهم با رویکرد متفاوت در رویه برگزاری جشنواره و انتخاب فیلم‌ها توضیح داد: تاثیر دولت‌ها در جشنواره‌ها، تاثیر ثابتی است. ما آزادی عمل در برگزاری جشنواره داشتیم و بیش از هر چیزی، این جشنواره محصول ما و تیم مان در انجمن و حمایت سازمان سینمایی در هر دولتی است. طبیعتا بخش عمده این حمایت ها در دولت سیزدهم انجام شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه