روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۲ مهر - شماره 4691

نرخ بهره بین بانکی کم شد


 براساس آمار بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته سوم مهرماه با کاهش ۰.۰۵ درصدی به ۲۳.۶۸ درصد رسید. به گزارش کائنات، داده‌های بانک مرکزی از آخرین آمار نرخ سود بین بانکی در پایان هفته سوم مهرماه ماه سال جاری، حاکی از کاهش ۰.۰۵ درصدی نرخ سود بین بانکی است. براین اساس نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته اول مهرماه از ۲۳.۷۴ به ۲۳.۷۳ درصد در پایان هفته دوم مهرماه رسید و در پایان هفته سوم مهرماه با کاهش ۰.۰۵ درصدی به ۲۳.۶۸ درصد رسید.
مطابق آمارهای بانک مرکزی، ماه گذشته، در پایان هفته سوم شهریور ماه نرخ بهره بین بانکی با کاهش ۰.۰۳ درصدی به ۲۳.۶۸ درصد رسید. با این حال، در هفته پایانی شهریورماه، نرخ بهره بین بانکی با افزایش ۰.۰۲ درصدی از ۲۳.۶۸ به ۲۳.۷ جهش یافت و در هفته ابتدایی مهر ماه به ۲۳.۷۴ درصد رسید که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از ابتدای سال جاری تا کنون بوده است. گفتنی است؛ نرخ بهره بین بانکی از شهریورماه سال جاری تا کنون در محدوده ۲۳.۷ درصد در نوسان است.

افزایش ۶۵ درصدی پرداخت تسهیلات
به شرکت‌های دانش بنیان
 براساس داده‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی، تسهیلات پرداختی از سوی شبکه بانکی به شرکت‌های دانش بنیان در پایان مردادماه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۶۵ درصد رشد داشته است.
به گزارش کائنات، طبق آمار و داده‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی، در پنج ماهه نخست سال جاری، شبکه بانکی کشور به ۱۸۲۹ شرکت دانش بنیان هشت هزار و ۹۲۷  فقره تسهیلات به ارزش ۱۲۷.۲ هزار میلیارد تومان (همت)، پرداخت کرده که نسبت به پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۲، ۶۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
براساس این آمار تا ماه قبل از مدت مورد اشاره (تیرماه ۱۴۰۳) شبکه بانکی کشور به ۱۵۸۸ شرکت دانش بنیان، شش هزار و ۶۱۰ فقره تسهیلات به ارزش ۹۲.۷ هزار میلیارد تومان (همت)، پرداخت کرده بود که نسبت به چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۲، ۶۳ درصد افزایش داشت.
باید اشاره داشت که میزان تفاوت در ارقام تعداد شرکت‌های دانش بنیان دریافت کننده تسهیلات به این علت است که برخی از این شرکت‌ها ممکن است طی بازه‌های زمانی چند فقره تسهیلات دریافت کرده باشند.
*میزان تسهیلات پرداختی در مرداد ماه چه قدر است؟
بر اساس این آمار، در مرداد ماه امسال به ۷۸۸ شرکت دانش بنیان در قالب دو هزار و ۴۷ فقره، تسهیلاتی به ارزش ۳۱.۵ همت پرداخت شده است.
این در حالی است که شبکه بانکی، در مرداد ماه سال گذشته به ۷۰۸ شرکت دانش بنیان در قالب یک هزار و ۷۲۳ فقره، تسهیلات به ارزش ۱۸.۳ همت پرداخت کرده و که نشان از افزایش ۷۱.۸ درصدی در ارزش پرداخت تسهیلات در مرداد ماه امسال نسبت به ماه مشابه در سال گذشته دارد.

بازنگری در اعمال شرط سنی برای مدیران ارشد بیمه
 در جلسه شورای عالی بیمه بازنگری در شرایط احراز صلاحیت حرفه‌ای مدیران ارشد مؤسسات بیمه در راستای بهبود فضای كسب و كار و كاهش مداخله در بنگاهداری شركت‌های بیمه صورت گرفت.
به گزارش کائنات، شورای عالی بیمه در جلسه اخیر خود با هدف بهبود فضای کسب و کار و کاهش مداخله در بنگاهداری مؤسسات بیمه و همچنین رعایت حقوق مالکیت و حاکمیت شرکتی؛ پس از بحث و بررسی در خصوص مبانی، تجربیات جهانی و چالش‌های موضوع صلاحیت‌های اداره‌کنندگان موسسات بیمه؛ اعمال شرط سنی برای مدیران ارشد شرکت‌های بیمه موضوع آیین‌نامه احراز صلاحیت حرفه‌ای کارکنان کلیدی و عملیاتی مؤسسات بیمه را مورد بازنگری قرار داد.
شورایعالی بیمه در این جلسه با هدف رعایت حق مالکیت سهامداران مؤسسات بیمه و تسهیل شرایط حفظ و جذب سرمایه در صنعت بیمه؛ با بهره‌گیری از تجربیات بین‌المللی مربوط به شرایط احراز صلاحیت حرفه‌ای مدیران مؤسسات بیمه اصلاحاتی در خصوص سقف سنی مدیران ارشد و دامنه افراد مشمول تصویب کرد که بر اساس آن تعیین شرط سنی برای اعضای هیئت مدیره مؤسسات بیمه به تصمیم سهامداران آنها واگذار شد و مقرر گردید در فرآیند بررسی صلاحیت‌ها، شرط سنی صرفاً برای مدیرعامل و قائم‌مقام وی اعمال شود.
بر اساس این مصوبه حداکثر سن متصدیان سمت مدیرعامل و قائم‌مقام مدیرعامل 74 سال خواهد بود. در این جلسه همچنین اعضای شورا خواستار برنامه‌ریزی دقیق و مدون توسط شرکت‌های بیمه به منظور جانشین پروری و انتقال دانش انباشته نیروی انسانی پیشکسوت و باتجربه به مدیران جوان، با انگیزه و تحول‌خواه صنعت بیمه با نظارت و هدایت بیمه مرکزی شدند و بر بهره‌گیری از جوانان توانمند و خلاق در کنار سرمایه انسانی با تجربه این صنعت توسط سهامداران و اعضای هیات مدیره شرکت‌های بیمه تأکید کردند.

طی یک ماه گذشته؛
۳۰۰ هزارنفر اپلیکیشن «سپینو»
بانک صادرات نصب کردند
​آخرین آمار از تعداد کاربران استفاده‌کننده از «سپینو»، از اعتماد بیش از ۳۰۰ هزار نفر به بانک دیجیتال سپهر در یک ماه گذشته خبر می‌دهد.
به گزارش کائنات، تعداد متقاضیان استفاده‌کننده از بانک دیجیتال سپهر از زمان آغاز بهره‌برداری از این اپلیکیشن در یک ماه اخیر، به بیش از ۳۰۰ هزار نفر رسید و متقاضیان با استفاده از این ابزار نوین، انواع خدمات متنوع غیرحضوری بانکی را از اپلیکیشن و بدون نیاز به حضور در شعبه دریافت می‌کنند.
روند ارائه خدمات جدید بانکی و سرویس‌های نوین پرداخت بر روی اپلیکیشن سپینو ادامه دارد به طوری که علاوه بر خدمات متداول دریافت و پرداخت که از طریق سایر درگاه‌های غیرحضوری بانک از جمله همراه‌بانک نیز قابل دسترسی است، افتتاح حساب و دریافت تسهیلات خرد به صورت غیر حضوری، خرید اعتباری از شرکت‌ها، پرداخت ارز اربعین به ارزش نزدیک به ۱۱ میلیارد دینار عراق به بیش از ۶۰ هزار زائر و ارائه سامانه دکترلند برای خدمات‌رسانی به داروسازان، پزشکان و دندانپزشکان با بازگشت ۱۰ درصد خرید نقدی در حساب سپهری، از جمله خدمات سپینو، بانک دیجیتال سپهر از آغاز بهره‌برداری آن به شمار می‌رود.
امکان دسترسی به چکنو، تسهیل امضای دیجیتال بدون نیاز به نرم‌افزار هامون، راه‌اندازی سامانه کهربا (NFC)، وکالتی کردن حساب سپهری، راه‌اندازی گزینه شهر تخفیف برای خرید از فروشگاه‌های معتبر با تخفیف ویژه و راه‌اندازی مکانیسم نوین خرید POLPAY برای اولین بار در نظام بانکی از جمله برنامه‌های آتی بانک صادرات ایران برای اضافه کردن خدمات جدید به سپینو است.
متقاضیان با نصب سپینو، ضمن افتتاح حساب غیرحضوری و ثبت‌نام برای تسهیلات خرد تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان متقاضی می‌تواند ضمن بارگذاری مدارک لازم، معرفی ضامن و طی کردن مراحل اعتبارسنجی خود و ضامن، درخواست دریافت تسهیلات را ثبت کند.‌

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه