روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۲ مهر - شماره 4691

کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با کائنات

تعمیق روابط ایران و روسیه خواست آقای پوتین است


 کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل گفت: آقای پوتین در دیدار رئیس جمهور ایران در ترکمنستان با خود بر  این موضوع تاکید کرد که برنامه ویژه و جدی برای همکاری با تهران دارد.
روح اله مدبر کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل در گفت و گو با کائنات در خصوص اهمیت دیدار رئیس جمهور ایران اسلامی با رئیس جمهور روسیه با تاکید بر اینکه روسیه به دنبال تعمیق روابط با ایران است گفت: ملاقات آقای پوتين رئیس جمهور فدراسیون روسیه با آقای پزشکیان در ترکمنستان از چند بعد حائز اهمیت است که از ابعاد مختلف قابل تحلیل است آن هم در شرایطی که طرف غربی به ویژه تروئیکای اروپایی و آمریکا درصدد افزایش تحریم‌های مختلف علیه ایران هستند و طی روزهای آینده موج جدیدی تحریم‌ها را علیه تهران وضع می‌کنند.
وی در این باره خاطر نشان کرد: روسیه طی چند سال گذشته به کرات ثابت کرده دوست حقیقی ایران است و رویکردی کاملاً مسئولانه در روابط با تهران صورت داده است. روس ها بارها ثابت کرده اند به تمامی تعهداتشان در قبال تهران پایبند بوده و حتی از ظرفیت‌های متعدد خود در مجامع بین‌المللی برای حمایت از جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده‌اند که مصداق بارز آن اعتراض شدید روسیه به بدعهدی‌های اروپایی نسبت به ایفای تعهدات خود در قبال تهران می توان اشاره کرد.
روح اله مدبر در این باره یادآور شد: اقدامات متعددی که روسیه برای عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای و بریکس صورت داد نیز یکی دیگر از نمونه‌های بسیار مهم دوستی صادقانه، برادرانه، همکارانه و مسئولانه مسکو در برابر تهران است. کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل یادآور شد: روس ها در کمال اطمینان در کنار ایران هستند برخلاف آمریکا و اروپا که به هیچ وجه درمناسبات خود با تهران صادق نبوده و هیچگاه به وعده های خود در قبال تهران عمل نکرده اند و  همزمان سیاست‌های خصمانه‌ای در قبال تهران در پیش گرفته اند.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل یادآور شد: در بحبوحه تنش های منطقه ای و جنگ رسانه ای مردم و مسولین باید به این موضوع توجه کنند که در دام ها و تله های مختلف غرب به ویژه آمریکا قرار نگیرند چرا که آمریکا مترصد این است که به انحاء مختلف در مسیر روابط ایران با روسیه چالش ایجاد کند.
روح اله مدبر معتقد است: در حالی که روس ها خواستار اجرای واقعی و عملیاتی کردن تعهدات خود در قبال ایران هستند. امروز قاطعانه بر مبنای تمامی شواهد می توان اینچنین اظهار نظر کرد که رویکرد روسیه در همکاری با تهران رویکردی عملگرایانه، اجرایی و عملیاتی است؛ یعنی روس ها شعار نمی دهند بلکه برنامه محور با ما کار می کنند.
وی خاطر نشان کرد: امیدواریم طرف ایرانی نیز برنامه‌های جدی در مسیر تعمیق روابط با روسیه را مد نظر قرار دهد و به هیچ وجه به وعده‌های دروغین غرب آمریکا توجه نکند. آقای پوتین به طور رسمی اعلام کرد روابط با ایران برای ما یک اولویت است چرا که آنها برنامه ای عملگرایانه برای تعمیق روابط با ایران دارند.
مدبر خاطر نشان کرد: رئیس جمهور روسیه در این ملاقات به این موضوع اشاره نکرد که رابطه با همسایگان برای ما در اولویت است بلکه پوتین به طور رسمی و سریع اعلام کرد روابط با ایران برای ما حائز اهمیت است؛ یعنی آقای پوتین در دیدار رئیس جمهور ایران در ترکمنستان با خود بر  این موضوع تاکید کرد که برنامه ویژه و جدی برای همکاری با تهران دارد.
روح اله مدبر کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل یادآور شد: اینکه رئیس جمهور روسیه تاکید می کند نگاه روسیه در مسائل و تحولات جهانی نزدیک به نگاه ایران است بسیار مهم است چرا که نگاه غرب بسیار متفاوت از نگاه ماست، این موضوع نشان می دهد تعمیق روابط ایران و روسیه می تواند منجر به دستاوردهایی شود که غرب خواهان آن نیست چرا که نگاه غرب در نظم جهانی بسیار متضاد با نگاه ماست.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه