روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ شنبه ۲۱ مهر - شماره 4690

یادداشت حسین انتظامی درباره کتاب علی لاریجانی :

حکمرانی در ایران منسجم نیست


  حسین انتظامی در تمجید از کتاب علی لاریجانی درباره حکمرانی و به نقل از نویسنده نوشته است: «حکمرانی در ایران نه از منظر ساختار حکومت و نه از جهت روابط سایر نهادهای مدنی و مسئولیت آن‌ها در پیشرفت کشور، بر یک مبنای فلسفی منسجم استوار نشده است.»
 در یادداشت حسین انتظامی درباره کتاب «عقل و سکون در حکمرانی» نوشته علی لاریجانی، که نسخه‌ای از آن ، آمده است:
«در چند سال اخیر، موضوع «توسعه ملی» کانون اندیشه‌ورزی و عملگرایی علی لاریجانی شده است. او در این اثر با اشاره به رکن بودن عدالت اجتماعی در نظام اسلامی به دنبال تبیین و تفسیری روشن از عدالت اجتماعی و ربط آن با توسعه ملی است. در چهار فصل این کتاب به آرای فیلسوفان غربی، ابن سینا، علامه طباطبایی و استاد مطهری در حکمرانی و عدالت اجتماعی می‌پردازد و البته مؤدبانه نقد می‌کند. او در انتهای مقدمه کتاب، انتظار مجلدات بعدی را هم ایجاد می‌کند که قرار است در آن به آرای امام خمینی (ره)، آیت‌الله خامنه‌ای و شهید سیدمحمدباقر صدر پرداخته شود.
 کسانی که علی لاریجانی را از نزدیک می‌شناسند به ترکیب دانش و تجربه در مدل حکمرانی - مدیریت او واقف‌اند. کمتر مسئولی در جمهوری اسلامی است که سطح و دامنه مدیریتی لاریجانی را تجربه کرده باشد: وزارت فرهنگ، ریاست سازمان صدا و سیما، عضویت در شورای عالی امنیت ملی که چند سال دبیری شورا را نیز به عهده داشت، ریاست مجلس که به لحاظ کمّی نیز رکوردشکن بوده است (سه دوره) و یک چهره‌ی اجماع‌ساز و به همین جهت مورد عناد خالص‌سازان.
ویژگی‌های یادشده را به‌علاوه کنید با خاستگاه علمی خانوادگی که «نشان از دو سو دارد این نیک‌پی» و تهذب و فراست و سطحی نبودن و نگاه راهبردی و دایره‌ی واژگانی و هوش ذاتی و پُرخوان بودن. جمع چنین ویژگی‌هایی از او چهره‌ای نادر ساخته است. او اصالتا فرهنگی است، با این وجود کمتر مسئولی در جمهوری اسلامی به اندازه او در سطوح عالی تصمیم‌گیری بوده است. از این رو نگاهش به مسائل، نه سطحی و شعاری و تکراری و نه فقط از زاویه تئوریک بلکه کاملاً عملگرایانه و رهجو است.
 نویسنده می‌گوید متاسفانه حکمرانی در ایران نه از منظر ساختار حکومت و نه از جهت روابط سایر نهادهای مدنی و مسئولیت آن‌ها در پیشرفت کشور، بر یک مبنای فلسفی منسجم استوار نشده است. قانون اساسی فعلی از هر دو جنبه (مبنای فلسفی و وضوح کافی برای ملت و دولت) رنجور است. مثلاً در اصول مختلف بر عدالت اجتماعی تاکید شده اما مراد از عدالت اجتماعی روشن نیست و جایگاه آن در توسعه ملی مدون نشده؛ گاه تصور بر این بود که با دولتی کردن کارخانجات به عدالت اجتماعی نزدیک‌تر شده‌ایم و گاه رقابت اقتصادی را عنصر اصلی عدالت اجتماعی پنداشتیم و گاه توزیع  یارانه را! او ضمنا با نقد شاخص‌های بانک جهانی در حکمرانی خوب، نبود شاخص عدالت اجتماعی در عداد چند شاخص دیگر را ضعف اصلی می‌شمارد.
 وجه تسمیه کتاب اشاره به بیتی از شیخ اجل دارد: «سال‌ها رفت مگر عقل و سکون آموزد / تا چه آموخت کز آن شیفته‌تر باز آمد» که می‌تواند حدیث نفس نویسنده باشد. مطالعه این کتاب به همه تصمیم‌سازان، تصمیم‌گیران و علاقمندان اندیشه سیاسی پیشنهاد می‌شود. حتی اگر فرصت نمی‌کنید کل این کتاب ۲۰۰ صفحه‌ای را بخوانید لااقل مقدمه عالمانه و جامع آن را مرور کنید.    قابل توجه مسئولان محترمی که کتاب‌هایشان زینت‌بخش کتابخانه‌های دولتی است: کتاب لاریجانی نوشته خودش است!»
 کتاب «عقل و سکون در حکمرانی» نوشته علی لاریجانی توسط انتشارات دانشگاه تهران در قطع رقعی و ۲۲۶ صفحه منتشر شده است.


هشدار سردار سنایی درباره هرگونه
حمله اسرائیل به زیرساخت‌های هسته‌ای ایران
 معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی دفتر فرماندهی معظم کل قوا، گفت: در عملیات وعده صادق ۲ حدود ۲۰۰ فروند موشک به‌صورت همزمان شلیک شد که یک پیام به دشمنان می‌دهد و آن این است که ما علاوه بر اراده جهادی هیچ دغدغه‌ای هم برای ذخایر موشکی خود نداریم. سردار رسول سنایی‌راد اظهار داشت: این روز‌ها سخن از نزدیک شدن به ساعت صفر و واکنش صهیونیست‌ها مطرح است حتی توصیه اربابان آنها ازجمله آمریکایی‌ها این است که از هدف قرار دادن مراکز هسته‌ای و مراکز نفت و گاز اجتناب کنند. این امر نشان‌دهنده این است که آنها ناچار هستند در اقدامی که علیه ما طراحی کرده و احیانا انجام خواهند داد، واقعیت‌ها را هم درنظر بگیرند.

مشاور عالی فرمانده کل سپاه:
 ما بر اساس یک استراتژی عقلانی رفتار می‌کنیم
 مشاور عالی فرمانده کل سپاه وضعیت رژیم صهیونیستی را شکننده توصیف کرد و گفت: امنیت خط قرمز ایران است.
 سردار حسین دقیقی ضمن اشاره به امنیت به عنوان مولفه مهم در کشور اظهار داشت: خط قرمز ایران حفظ امنیت است و رژیم صهیونیستی قطعا نابود و ایران پیروز میدان خواهد بود.
 وی افزود: در روزهای اخیر بحث‌ها و شایعاتی پیرامون غیبت فرماندهان عالی‌رتبه نظامی به‌ویژه سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در صحنه‌های عمومی نظیر نماز جمعه مطرح شده است.  مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: این مسئله باعث گمانه‌زنی‌های گسترده‌ای در فضای رسانه‌ای و سیاسی ایران شده است. دشمن امپراتوری رسانه‌ای دارد لذا هر روز شایعات جدید درست می‌کند، اما ما بر اساس یک استراتژی عقلانی رفتار می‌کنیم.  سردار دقیقی با بیان اینکه غیبت فرماندهان در صحنه‌های عمومی نظیر نماز جمعه، به معنای کاهش توان یا ضعف آن‌‌ها نیست، گفت: این غیبت نشان از تمرکز بر وظیفه‌شناسی و مسئولیت‌پذیری نیروهای مسلح نظام مقدس جمهوری اسلامی دارد. وی در پاسخ به این سوال که اگر اسرائیل حمله کند، ایران پاسخ خواهد داد، تصریح کرد: جنگ میان ایران و آمریکا از علاقه‌های قدیمی رژیم صهیونسیتی است، اما در حال حاضر رژیم صهیونسیتی بسیار در وضعیت ضعیف و شکننده‌ای قرار دارد.  مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: عملیات وعده صادق 2 یک عملیات ترکیبی بود و گنبد آهنین رژیم صهیونسیتی را از کار انداخت و اگر رژیم واکنش نشان دهد، با حملات کوبنده‌تری پاسخ خواهد گرفت زیرا حفظ امنیت خط قرمز ایران است. سردار حقیقی تصریح کرد: گزینه جنگ با ایران روی هیچ میزی نیست و به ملت شریف ایران اطمینان می‌‌دهیم که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بسیار هوشیار و توانمند هستند و با خلاقیت و برنامه با مسائل برخورد می‌کنند. وی با بیان اینکه مقاومت پیروز معادلات منطقه است، گفت: ایران کشوری قوی و مقتدر است و ما باید در برابر شایعات و جنگ روانی دشمن ایستادگی کنیم؛ رسانه‌ها در این زمینه نقش مهم و موثری را ایفا می‌کنند.

نیروی قدس سپاه:
 ستاد پشتیبانی کمک‌های مردمی لبنان
برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی آماده است
 نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای شماره حساب بانکی ۳۱۰۰۰۴۷۷۱۸۵۶۰ «ستاد پشتیبانی کمک‌های مردمی لبنان» را برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی مردمی به لبنان معرفی کرد.
در این اطلاعیه آمده است:ضمن قدردانی از احسان و ایثار ملت مومن ایران در حمایت از مظلومان فلسطین در دوران طوفان‌الاقصی و درخواست‌های مکرر آنان برای کمک‌رسانی به ملت مظلوم لبنان، شاهد خلق حماسه‌ای ماندگار از نوع دوستی، انفاق و اکرام ملت ایران هستیم. ویرانی گسترده خانه‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها، حمله به محموله‌های غذایی و دارویی و قطع مسیرهای انتقال کمک‌های غیرنقدی، درپی یورش‌های ظالمانه سفاکان ارتش صهیونیستی، شرایط سخت و غم‌انگیزی را برای مردم مظلوم لبنان رقم زده است.
ضروری است وجدان‌های بیدار و دستان سخاوتمندانه ملت ایران بار دیگر رزمندگان مقاومت را با کمک‌های نقدی خود برای کمک هدفمند به ملت تحت ستم لبنان پشتیبانی کنند.
با توجه به حمله‌های ناجوانمردانه ارتش صهیونیستی به محموله‌های غذایی و دارویی، ضروری است کمک‌ها صرفا به‌صورت نقدی در اختیار رزمندگان مقاومت برای تامین نیازمندی‌های ملت لبنان قرار گیرند. در این راستا شماره حساب بانکی ۳۱۰۰۰۴۷۷۱۸۵۶۰ «ستاد پشتیبانی کمک‌های مردمی لبنان» مربوط به نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی به قرار ذیل معرفی می‌گردد:
شماره کارت  ۵۸۹۲۱۰۷۰۴۷۱۷۴۸۸۶
شبا IR590150000003100047718560»

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه