روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ شنبه ۲۱ مهر - شماره 4690

قالیباف:

برای انتقال آب تاجیکستان به ایران مذاکره کردیم


 محمدباقر قالیباف پس از بازگشت از سفر دوروزه به تاجیکستان در نشست خبری گفت: یکی از فرصت‌های کشور تاجیکستان، نعمت آب فراوان در این کشور است که در این خصوص با رئیس جمهور تاجیکستان، صحبت کردیم تا بخشی از آب این کشور به ترکمنستان انتقال یافته تا بتوانیم از طریق سد دوستی فرصت برداشت حق‌آبه بیشتری برای شرق کشور و استان خراسان رضوی داشته باشیم.
 رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: توسعه روابط در دو سال گذشته در حوزه زبان فارسی و بخش‌هایی مانند هلال احمر که باید در آنجا مستقر می‌شدند و مؤثر هم هستند ارتقا پیدا کرده است. قالیباف تصریح کرد: مهم‌ترین بحث ما در حوزه مسائل اقتصادی و صنعتی بود؛ این خبر خوش را بدهم که از سال ۱۴۰۰ تا امروز بیش از دو برابر تبادلات تجاری افزایش یافته است. وی ادامه داد: در مذاکراتی که با رئیس‌جمهور تاجیکستان داشتیم، بحث مربوط به کاهش تعرفه‌ها ازجمله موضوعاتی بود که بنا شد با همکاری در کمیسیون مشترک پیگیری شود که بتواند حجم صادرات ما را بالا ببرد.
روسای مجالس جهان در قبال حرکات وحشیانه رژیم صهیونیستی واکنش نشان دهند
رئیس مجلس شورای اسلامی در سی‌امین سالگرد تصویب قانون اساسی تاجیکستان گفت: روسای مجالس جهان به نمایندگی از مردم خود وظیفه دارند در قبال حرکات خودسرانه و وحشیانه رژیم صهیونیستی در از بین بردن زنان و کودکان و تضییع حقوق اولیه مردم فلسطین واکنش نشان داده و صدای آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی باشند. قالیباف اظهار داشت: اینجانب به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران امضای پیمان همگرایی پارلمانی برای صلح و توسعه پایدار میان پارلمان‌های منطقه را پیشنهاد می‌دهم، این ابتکار می‌تواند شامل تشکیل یک شورای مشترک پارلمانی بین کشورهای منطقه با هدف ترویج دیپلماسی چندجانبه و ایجاد سازوکاری برای گفت‌وگوهایی میان مجالس کشورها باشد. وی تصریح کرد: نهاد پارلمان نماینده و تبلور اراده ملت‌ها است؛ ما به نمایندگی از ملت‌های خود از هر نهاد و سازمان‌های بین‌المللی که به‌دنبال صلح، ثبات و امنیت در منطقه است دعوت به عمل می‌آوریم. رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این پیمان مسیری به سمت مذاکره با کشورهای منطقه و جهان برای رفع سوءتفاهمات و پیشبرد گفت‌وگو خواهد بود.  

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه