روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ شنبه ۲۱ مهر - شماره 4690

سفر رئیس‌جمهور به ترکمنستان پایان یافت:

تأکید بر نیاز جهانی به صلح و برادری

 مسعود پزشکیان عصر دیروز پس از شرکت و سخنرانی در همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبنای صلح و توسعه» که به مناسبت سیصدمین سالگرد «مختومقلی فراغی» در عشق‌آباد ترکمنستان برگزار شد، به کشور بازگشت.
رئیس‌جمهور در این سفر همچنین با رهبر ملی و رئیس‌جمهور ترکمنستان، رئیس‌جمهور روسیه و رئیس‌جمهور ازبکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
سخنرانی در اجلاس «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبنای صلح و توسعه»
پزشکیان صبح جمعه با استقبال رئیس‌جمهور ترکمنستان وارد اجلاس «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبنای صلح و توسعه» شد و به مناسبت گرامیداشت سیصدمین سالگرد مختوم‌قلی فراغی، شاعر شهیر ترکمن، سخنرانی کرد.
وی در این اجلاس گفت: از رئیس‌جمهور و رهبر ملی ترکمنستان بابت دعوت از اینجانب و میزبانی نشست فرهنگی بزرگداشت شاعر شهیر، مختومقلی فراغی، صمیمانه تشکر می‌کنم. در قلمروی بزرگ سیاسی- فرهنگی که امروز ایران و ترکمنستان در قلب آن جای گرفته‌اند، از دیرباز مردمانی با صلح و صفا زندگی می‌کنند که با وجود گوناگونی و تنوع در قوم و زبان، میراث تمدنی و فرهنگی مشترکی دارند.
روابط سازنده ایران و ترکمنستان،
مبتنی بر منافع متقابل
پزشکیان تأکید کرد: روابط و دوستی دو ملت ایران و ترکمنستان به‌عنوان دو همسایه با مرزهای طولانی همواره روابطی دوستانه، برادرانه، سازنده و مبتنی بر منافع متقابل بوده و از روندی رو به رشد در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برخوردار است. رئیس‌جمهور ادامه داد: وجود دین اسلام و گسترش آیین‌های اسلامی از مسیر ایران و آسیای مرکزی و تبادل فرهنگی در کنار قرابت زبانی میان اقوام ایرانی با قومیت‌های ساکن در گستره آسیای مرکزی بر رونق و غنای تمدن مشترک افزوده است.
گفتمان وفاق نیاز امروز
 جامعه جهانی است
وی با تأکید بر اینکه بخش‌های مهمی از جهان اسلام، در معرض تهدید افراط و رشد گروه‌هایی است که فلسفه وجودی خود را در افتراق جامعه اسلامی می‌بینند، گفت: وقتی بزرگانی همچون مختومقلی صحبت از همگرایی و اتحاد جوامع اسلامی می‌کنند به خوبی از زوایای تاریک و مصائب جدایی آگاه هستند.
رئیس‌جمهور افزود: تأثیر آیه «وَاعتَصِموا بِحَبلِ‌الله جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا» بهترین و مؤثرترین راه برای جلوگیری از نفاق و ایجاد وحدت در جامعه کنونی است، وفاق فقط مختص به جامعه اسلامی نیست بلکه صحبت از صلح و پی‌ریزی گفتمان وفاق نیاز امروز جامعه بین‌المللی است، اما در این گذر هنوز هم مولفه‌های یکجانبه‌گرایی همزیستی جامعه جهانی را با اختلال مواجه کرده است.
 وحدت؛ راهی برای مقابله
 با افراطی‌گری و خشونت
پزشکیان با تأکید بر اینکه وحدت اسلامی نیرویی برای مقابله با تهدیدات و جلوگیری از نفاق است، اظهار داشت: تفرقه میان مسلمانان تنها به نفع دشمنان است و باید با همدلی به مقابله با آن پرداخت.
وی تأکید کرد: آموزه‌های اسلامی همواره بر اهمیت اتحاد و اجتناب از افتراق تأکید دارند، با پایبندی به اصول اسلام، به جامعه‌ای مبتنی بر برادری و تفاهم خواهیم رسید. وحدت در جوامع بین‌المللی امروز، راهی برای مقابله با افراطی‌گری و خشونت است.
عمق بحران غزه و ادامه حملات وحشیانه به لبنان
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مصداق یکجانبه‌گرایی در مسئله فلسطین و نادیده گرفته شدن حقوق ملت‌ها، عمق بحران غزه و ادامه این جنگ نابرابر و ادامه حملات وحشیانه به لبنان است که خارج از توصیف است.
پزشکیان ادامه داد: از مصادیق شعر مخدوم‌قلی درک درست و ترس وی از جهل و آسیبی بود که با دوری از اخلاق، می‌توانست جامعه بشری را به‌سوی انقیاد و یا بی‌اخلاقی سوق دهد.
دیدار با رهبر ملی ترکمنستان
و تأکید بر توسعه تعاملات
رئیس‌جمهور همچنین در این سفر، با «قربان‌قلی بردی محمداف» رهبر ملی و رئیس مصلحت خلق ترکمنستان دیدار و با اشاره به اشتراکات فرهنگی بین ایران و ترکمنستان، بر ضرورت توسعه تعاملات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی فیمابین تأکید کرد.
پزشکیان با اشاره به دیدار خود با رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از این سفر و ابلاغ سلام ایشان به رهبر ملی ترکمنستان خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب اسلامی ایران عمیقا فرهنگ‌شناس و فرهنگ‌دوست هستند و شناخت کاملی از مختوم‌قلی فراغی، شاعر شهیر ترکمن، دارند و معتقدند که دو ملت ایران و ترکمنستان علاوه بر همسایگی، خویشاوند یکدیگر هستند.
رئیس‌جمهور برگزاری سیصدمین سالگرد مختوم‌قلی فراغی را اقدامی در امتداد وحدت‌آفرینی در سطح بین‌المللی دانست و گفت: پیام امروز این سمینار و اشعار این شاعر بزرگ مبنی بر وحدت، انسجام و برادری، نشان از روح بلند ایشان دارد.
قربان‌قلی بردی محمداف، رهبر ملی و رئیس مصلحت خلق ترکمنستان، نیز در این دیدار ضمن تقدیر از حضور پزشکیان در مراسم سیصدمین سالگرد مختوم‌قلی فراغی گفت: از این فرصت استفاده می‌کنم و از جنابعالی درخواست می‌کنم که سلام‌ گرم و آرزوهای نیک بنده را به رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران برسانید.
وی با اشاره با سفر اخیر خود به ایران اظهار داشت: ما درصدد تعمیق روابط با همسایگان هستیم و کمیسیون همکاری‌های مشترک در این مدت عملکرد خوبی داشته است. امیدوارم در بحث اقتصادی نیز شاهد توسعه همکاری‌های فیمابین باشیم.
پوتین: همکاری با ایران اولویت ماست
مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه ضمن تأکید بر توسعه همکاری‌های مشترک بین دو کشور گفت: ارتباط ‌ما با روسیه صمیمانه و ‌راهبردی است.
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در حاشیه حضور در همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبنای صلح و توسعه» که به مناسبت سیصدمین سالگرد «مختومقلی فراغی» در ترکمنستان برگزار شد، با رئیس‌جمهور روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.
 رئیس‌جمهور با ابراز خرسندی از فرصت دیدار با همتای روس خود گفت:‌ از نظر اقتصادی و فرهنگی ارتباطات ما روزبه‌روز تقویت شده و قوی‌تر می‌شود. روند رو به رشد همکاری‌های ایران و روسیه با توجه به اراده رهبران عالی دو کشور به ضرورت تقویت این ارتباطات باید تسریع شود.
پزشکیان با بیان اینکه ایران و روسیه ظرفیت‌های متقابل و مکمل خوبی دارند و می‌توانند به یکدیگر کمک کنند، افزود: مواضع ما در دنیا خیلی نزدیک‌تر از دیگران به یکدیگر است.
رئیس‌جمهور با ابراز امیدواری نسبت به تسریع در امضای سند راهبردی مشارکت ایران و روسیه، بر توسعه همکاری‌های فیمابین تأکید کرد و اظهار داشت: امیدوارم در جریان حضور در اجلاس بریکس در روسیه، این معاهده را نهایی کنیم.
 پزشکیان با اشاره به وضعیت بحرانی منطقه تصریح کرد: رژیم صهیونیستی هیچ‌ چارچوب حقوقی و انسانی بین‌المللی را رعایت نمی‌کند و شرایط در منطقه بحرانی است؛ ‌کشورهای اروپایی و آمریکا نمی‌خواهند ارتباطات کشورهای منطقه در بستر آرامی ادامه یابد.
رئیس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از این گفت‌وگو اظهار داشت: همکاری‌های دو ‌کشور برای ما اولویت بالایی دارد و توسعه روابط و افزایش حجم تجارت میان دو طرف خیلی خوب در حال انجام است.
ولادیمیر پوتین ضمن دعوت از رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس بریکس و برگزاری نشست مشترک دوجانبه گفت: ما به‌طور مشترک در سطح بین‌المللی همکاری می‌کنیم و ارزیابی‌ها و رویکردهای جهانی ما یکسان است.
دیدار با رئیس‌جمهور ترکمنستان
 و تأکید بر نیاز جهانی به صلح و برادری
رئیس‌جمهور در دیدار با سردار بردی محمداف، رئیس‌جمهور ترکمنستان، با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران و نیز تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه ارتباطات با همسایگان و ازجمله ترکمنستان گفت: ما همسایه بوده و مرز مشترک طولانی داریم و علاوه بر همسایگی، خویشاوند هستیم.
وی با تأکید بر اینکه امروز در دنیا نیاز به صلح و برادری داریم، تصریح کرد: ما باید در منطقه با محبت و برادری زندگی کنیم و ارتباطات فیمابین را توسعه دهیم.
سردار بردی محمداف، رئیس‌جمهور ترکمنستان، نیز در این دیدار ضمن خوشامدگویی و تقدیر از حضور پزشکیان در آیین گرامیداشت سیصدمین سالگرد مختوم‌قلی فراغی گفت: از جنابعالی تشکر می‌کنیم که دعوت ما را پذیرفته و در همایش شرکت کردید و سخنرانی بسیار پرمحتوایی ارائه دادید.
رژیم صهیونیستی به پشتوانه آمریکا و غرب قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد
پزشکیان روز جمعه در حاشیه همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبنای صلح و توسعه» در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اقدامات رژیم صهیونیستی گفت: رژیم صهیونیستی باید دست از کشتار بردارد، انسان‌های بی‌گناه را نکشد، خانه‌ها را بمباران نکند. وی افزود: رژیم صهیونیستی با قدرتی که در دست دارد، همه قوانین بین‌المللی، حقوق بشر و هر چیزی را زیر پا گذاشته است و کسی هم نمی‌تواند حرفی به او بزند، چراکه آمریکا و اروپا از او پشتیبانی می‌کنند.
رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه رابطه با روسیه را چگونه می‌بینید، عنوان کرد: ما به‌طور کلی با کشورهای همسایه از قدیم ارتباط خوبی داشتیم.
پزشکیان ادامه داد: شعار امسال سازمان ملل متحد صلح، امنیت و کرامت انسان است؛ این یعنی ما باید براساس صلح، امنیت و کرامت با همه برخورد کنیم.
وی خاطرنشان کرد: چه در ارتباط با روسیه که ارتباط قدیمی با ما دارد و چه همه کشورهایی که در منطقه هستند، دوست داریم با همه آنها در صلح و آرامش و حفظ کرامت انسانی زندگی کنیم.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه