روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر - شماره 4687

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران:

پیشگیری از حوادث اچ‌اس‌ئی باید فراگیر شود

 مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه عمر همه تأسیسات نفتی، گازی و پتروشیمی بالاست،گفت: تنها چیزی که به ما کمک می‌کند برگشت به شرایط اولیه است و در شرکت ملی گاز ایران تهدید بیرونی کمتر اتفاق می‌افتد و خرابکاری‌های صنعتی باید بررسی شود.
سعید توکلی با بیان اینکه تعداد دستورالعمل‌ها و استانداردها در سازمان‌ها زیاد و در تعارض است، گفت: اگر این دستورالعمل‌ها و استانداردها عملیاتی نشوند، برگزاری این‌گونه همایش‌ها فایده‌ای ندارد. اچ‌اس‌ئی باید فراگیر باشد و اگر ارکان سازمان با مباحث اچ‌اس‌ئی درگیر نشوند، سازمان سیستم‌زده می‌شود و اتفاقی نمی‌افتد. وی با بیان اینکه استانداردهای تازه در جهان به ساده‌سازی رسیده است، اظهار کرد: در شرایط اضطراری یک استاندارد ساده می‌تواند از بروز حادثه جلوگیری کند. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه واقع‌بینی یکی دیگر از شرایط اجرای استانداردها و دستورعمل‌های اچ‌اس‌ئی است، گفت: باید بپذیریم که شرایط کنونی شکننده است و هرکس باید به‌اندازه مسئولیت خود کار را عملیاتی کند و افراد براساس شایسته‌سالاری در مقام‌های پرریسک منصوب شوند. توکلی با اشاره به اهمیت توجه به سرمایه انسانی، گفت: در شرایطی که در سازمان‌های گازی و نفتی کار مخاطره‌آمیز است، باید حق و حقوق کارکنان به‌موقع پرداخت شود. مجوز انجام کار دوباره بررسی و مشخص شود چند درصد از حوادث مربوط به مجوز است.

مدیرکل اچ‌اس‌ئی وزارت نفت:
اچ‌اس‌ئی از مؤلفه‌های اصلی امنیت انرژی است
 مدیرکل اچ‌اس‌ئی وزارت نفت با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های امنیت انرژی موضوع اچ‌اس‌ئی است، اظهار کرد: نقش کلیدی اچ‌اس‌ئی از ابتدا تا انتهای زنجیره چرخه تولید محسوس است و در صورت بروز اختلال در این زنجیره، به امنیت انرژی ضربه وارد می‌شود.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، مظاهر انصاری در دومین همایش مدیریت ایمنی فرایند با بیان اینکه وزارت نفت تا سال آینده باید روزانه ۴۰۰ هزار بشکه به تولید خود اضافه کند و با توجه به کمبود گاز در فصل‌ سرد و تأمین خوراک پتروشیمی، گفت: اهمیت جایگاه اچ‌اس‌ئی در زنجیره تولید تا صادرات باید مشخص شود. وی با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های امنیت انرژی موضوع اچ‌اس‌ئی است، اظهار کرد: نقش کلیدی اچ‌اس‌ئی از ابتدا تا انتهای زنجیره چرخه تولید محسوس است و در صورت بروز اختلال در این زنجیره، به امنیت انرژی ضربه وارد می‌شود. مدیرکل اچ‌اس‌ئی وزارت نفت با بیان اینکه با بروز هرگونه اتفاق در فرآورش تولید به هدف نهایی نخواهیم رسید، افزود: با توجه به افزایش سن تأسیسات و کارکنان صنعت نفت باید به‌ سمت پیشگیری حوادث حرکت کنیم و اگر به پیشگیری عمل نکنیم، امنیت انرژی دچار اختلال می‌شود. انصاری با بیان اینکه پیشگیری در اچ‌اس‌ئی از ۱۸ سال پیش آغاز شده است، بیان کرد: از ۱۸ سال پیش به استثنای سال ۱۴۰۲ سیر حوادث صنعت نفت نزولی شده است، همچنین ۵۵ درصد حوادث مربوط به حوادث فرآیندی در تأسیسات،  ۲۶درصد مربوط به خوردگی خطوط لوله و ۳۶ درصد مربوط به نقص تجهیزات بوده است.
وی با بیان اینکه نقص انضباط عملیاتی در حوادث خود را نشان می‌دهد و اگر به‌ سمت پیشگیری حوادث حرکت نکنیم ناگزیر به پرداخت هزینه‌های زیادی می‌شویم، ادامه داد: از ۴۲ حادثه فرآیندی که در صنعت نفت اتفاق افتاده است، ۷۲ درصد آن به نبود مدیریت ریسک مربوط می‌شود. مدیرکل اچ‌اس‌ئی وزارت نفت ابلاغ نظام دستورعمل PSM در سال ۱۴۰۲، گنجاندن نظام ساختاری اچ‌اس‌ئی در داخل ساختار اچ‌اس‌ئی و ملی کردن چهار استاندارد را که دو مورد آن در سازمان استاندارد نهایی شده است و دو مورد دیگر به‌زودی ابلاغ می‌شود از دستاوردهای مدیریت اچ‌اس‌ئی برشمرد. انصاری با تأکید بر اینکه باید همگام با توسعه پایدار، محیط زیست پایدار در صنعت نفت داشته باشیم، یادآور شد: جایگاه این مدیریت مطلوب است، اما تا هدف نهایی راه زیادی در پیش داریم.

سرپرست شرکت ملی صنایع پتروشیمی:
ظرفیت تولید پتروشیمی
به سالانه ۱۳۱ میلیون تن می‌رسد
 سرپرست شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به رشد صنعت پتروشیمی که در مرز ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت اسمی است، گفت: ظرفیت تولید این صنعت تا پایان برنامه هفتم توسعه به سالانه ۱۳۱ میلیون تن می‌رسد.
حسن عباس‌زاده با بیان اینکه دستورالعمل‌ها، فرآیندها، فناوری‌ها و رویه‌ها و رویکردهای مدیریتی سه رکن اصلی در مدیریت ایمنی فرآیند است، اظهار کرد: مدیران باید دستورالعمل‌های ابلاغی کمیته‌های بالادستی را جدی بگیرند و به‌سرعت به زیرمجموعه ابلاغ کنند. وی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد ظرفیت صنعت پتروشیمی استفاده می‌شود، گفت: ۲۰ درصد دیگر به دلایل مختلف از جمله خوراک، تعمیرات و مشکلات فرآیندی فعال نیستند. اگرچه حدود ۶۰ درصد عدم تولید در اثر کمبود خوراک است، اما بخش هم به‌ موضوعات فرآیندی برمی‌گردد. سرپرست شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه موضوع ایمنی و نشت مواد شیمیایی در صنعت پتروشیمی باید جدی گرفته شود، گفت: یکی از موضوعاتی که  در حوزه تاسیسات هسته ای مدنظر است نشت مواد شیمیایی است و این موضوع در مورد محصولات پتروشیمی نیز دارای اهمیت ویژه است. به گفته عباس زاده تولید آمونیاک در کشور از شیراز تا لردگان توزیع شده، بنابراین در بحث ایمنی و فرایند تولید نیز باید دقت صورت گیرد و البته غیر از شرایط خاص در شرایط عادی نیز باید این موضوعات جدی گرفته شود.
وی اظهار کرد: موضوع مهم دیگر اینکه برخی مجتمع های پتروشیمی به مراکز جمعیتی نزدیک شده و یا جمعیت به این مجتمع ها نزدیک شده اند و این موضوع خطرات را بالا می‌برد و لازم است که به لحاظ ایمنی به نکات لازم توجه شود. موضوع پساب مجتمع‌ها بخصوص در روستاها باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تشریح کرد؛
جزئیات تغییر سقف سوخت‌گیری با کارت شخصی
 مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی جزئیات تغییر سقف سوخت‌گیری با کارت شخصی را تشریح کرد. به گزارش کائنات، کرامت ویس کرمی درباره جزییات اجرای طرح کاهش سقف سوخت‌گیری با کارت‌های سوخت، اظهار کرد: بنزین ماهانه کارت‌های سوخت شخصی خودروها بدون اینکه تغییری در میزان سهمیه داشته باشیم، فقط سقف برداشت کارت هوشمند سوخت خودروهای شخصی دو بار در شبانه روز است که در گذشته نیز همین بود و به ازای هر بار سوخت‌گیری ۵۰ لیتر درنظر گرفته‌ایم.
وی افزود: یعنی در طول شبانه‌روز خودروهای شخصی می‌توانند دو بار در روز و هر بار ۵۰ لیتر سوخت‌گیری کنند که مجموعا ۱۰۰ لیتر در طول شبانه‌روز می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره کارت‌های سوخت اضطراری بنزین جایگاه‌ها هم گفت: تغییری نسبت به گذشته اتفاق نیفتاده و مانند گذشته است اما توصیه این است که افراد از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند و اگر سهمیه کارت آن‌ها به پایان رسید، از کارت جایگاه استفاده کنند. ویس‌کرمی با بیان اینکه کارت اضطراری سوخت در هر بار سوخت‌گیری ۳۰ لیتر و مانند گذشته است، گفت: به همه جایگاه‌ها بر مبنای تعداد سکو و میزان فروشی که دارند، کارت اضطراری تحویل دادیم، حتی کارت اضطراری بیشتر نیز توزیع کرده‌ایم که در ناحیه مربوطه مختص هر جایگاه نگهداری می‌شود؛ بنابراین در تمام جایگاه‌های عرضه سوخت بر اساس تعداد سکوها و میزان فروش بنزینی که دارند کارت اضطراری تحویل داده‌ایم. به گفته وی، هدف اول این است که افراد از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند اما اگر نیاز به کارت اضطراری داشته باشند، جایگاه باید تحویل دهد. اما اگر موردی مشاهده شد و در جایگاهی مشکلی به وجود آمد، هموطنان می‌توانند با سامانه پیامکی ۰۹۶۲۷ به صورت شبانه‌روزی تماس بگیرند و پیغام بگذارند که حتما در سریع‌ترین زمان ممکن پیگیری خواهیم کرد.

مجری طرح توسعه میدان نفتی یاران خبر داد؛
تحقق تولید ۴ هزار و ۸۰۰ بشکه‌ای نفت خام در میدان یاران
 مجری طرح توسعه میدان نفتی یاران اعلام کرد: تولید ۴ هزار و ۸۰۰ بشکه‌ای نفت در هدف‌گذاری اولیه (FTP) در فاز دوم توسعه میدان‌های یکپارچه و مشترک یاران محقق شد. به گزارش کائنات و به نقل از شانا، سیدحسین محسنی‌زنونی، مجری طرح توسعه میدان نفتی یاران گفت: قرارداد این‌ طرح ۱۷ مهر سال ۱۴۰۱ تنفیذ و عملیات اجرایی آن با هدف دستیابی به افزایش ظرفیت تولید از میدان به میزان ۳۹.۵ میلیون بشکه نفت خام طی ۱۰ سال دوره قرارداد توسعه و تولید میدان مازاد بر ظرفیت تولید طبیعی آن آغاز شد و تولید هدف‌گذاری‌شده اولیه (FTP) در این قرارداد، ۴ هزار و ۸۰۰ بشکه نفت خام در روز مازاد بر خط پایه تولید طبیعی میدان است. وی افزود: تولید اضافی مزبور در نتیجه بخشی از عملیات توسعه این میدان اعم از روزآمد کردن مطالعات مخزن، انجام فعالیت‌های مهندسی روسطحی، مهندسی حفاری، تأمین و نصب ۱۰ دستگاه پمپ درون‌چاهی، تأمین دکل حفاری سبک برای نصب پمپ‌ها، تأمین تجهیزات و سرویس‌های مورد نیاز برای نصب پمپ‌ها بوده است. تحقق این مهم پس از انجام موفق ۲۱ روز از ۲۸ روز آزمون پیوسته تولید حداقل ۴ هزار و ۸۰۰ بشکه نفت خام در روز مازاد بر خط پایه تولید طبیعی از سوی ناظران شرکت ملی نفت ایران تأیید شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه